Gå til innhold

Barn veldig høyt på vektkurve

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare nysgjerrig, er det noen som har hatt baby som har ligget veldig høyt i vekt som kan si noe om når det har «jevnet seg ut»? Ble barnet noen gang normalvektig?

Vi snakker veldig, veldig stor baby som var langt over 97 percentilen, faktisk utenfor hele det måleskjemaet. Ble så tykk på morsmelk, altså før baby begynte med fast føde. 

HS sa hele tiden at vent til barnet begynner å gå osv, så går det seg til, men barnet er snart tre år og ligger fortsatt over 97 percentilen. Så det fortsetter å øke i vekt også, i stedet for at vekta står stille og lengden øker. Altså går det seg aldri til. Så barnet er fortsatt veldig stort, synes det går så sakte så er rett og slett nysgjerrig på hva vi kan forvente. Ønsker jo ikke at barnet skal være overvektig hele barndommen, selv om det ikke var kostholdet som gjorde det slik, men bare gener (morsmelk). Barnet er veldig aktivt, frisk og rask og har spist sunt hele livet med minimalt med sukker osv. 

Anonymkode: 6fcda...e25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er barnet på høyde, da? Hvordan er BMI'en? 

Vår eldste lå også veldig høyt på vekt, men han lå enda høyere på lengde, så bmi'en var faktisk under 50-percentilen. 

Jeg ville hørt på helsesykepleier. Sier hun at det ikke er noe problem, ville jeg forholdt meg til det. 

Jeg var selv et stort barn, som ble en slank ungdom, og har vært det resten av livet. 

Anonymkode: b2107...705

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke BMI, men barnet er under middels på høyde så vekt for høyde blir veldig stor.

Det er jo ikke ofte kontroller på helsestasjonen når barnet er så stort, så HS har vel egentlig ikke sagt mye om det siden barnet var baby og sa alt skulle gå seg til. 

Jeg er mest bekymret pga dagens matkultur og store overvektsproblem… Hadde dette vært 100 år siden hadde jeg jo bare vært glad for et robust barn. Barnet ville blitt slankt uansett. Med dagens kosthold, derimot… Har selv vokst opp som overvektig og ønsker ikke det for mitt eget barn, derfor lurer jeg litt hva som kan forventes

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet ikke BMI, men barnet er under middels på høyde så vekt for høyde blir veldig stor.

Det er jo ikke ofte kontroller på helsestasjonen når barnet er så stort, så HS har vel egentlig ikke sagt mye om det siden barnet var baby og sa alt skulle gå seg til. 

Jeg er mest bekymret pga dagens matkultur og store overvektsproblem… Hadde dette vært 100 år siden hadde jeg jo bare vært glad for et robust barn. Barnet ville blitt slankt uansett. Med dagens kosthold, derimot… Har selv vokst opp som overvektig og ønsker ikke det for mitt eget barn, derfor lurer jeg litt hva som kan forventes

Barnet er jo bare 3 år...du skal iallefall ikke tenke på gå ned i vekt 

Barnet er ofte i mye i aktivitet i barnehagen og bare pass på at han spiser sundt. Og sier jo jeg selv ikke mye sjokolade pålegg, loff, saft, goderi etc. Barn vil fra de er små opp til de blir ungdom strekke seg .gå opp og ned og få former 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Broren min lå utenfor skjemaet på vekt og lavt på høyde. Begynte å jevne seg ut da han var rundt fire-fem år gammel, da han begynte på skolen lå han plutselig lavt på vekt og høyt på høyde, og der har han holdt seg. Vi fleiper med at han ikke har lagt på seg en kilo mellom fireårsdagen og 30 årsdagen. 😅

Anonymkode: ad99d...bc4

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (18 minutter siden):

Barnet er jo bare 3 år...du skal iallefall ikke tenke på gå ned i vekt 

Barnet er ofte i mye i aktivitet i barnehagen og bare pass på at han spiser sundt. Og sier jo jeg selv ikke mye sjokolade pålegg, loff, saft, goderi etc. Barn vil fra de er små opp til de blir ungdom strekke seg .gå opp og ned og få former 

Såklart ikke, barnet slankes definitivt ikke! 😊

Vet jo at barn strekker seg og forandrer seg osv, bare lurte mer på om noen har vært i samme situasjon og når det i så fall ble jevnet ut 😊 ble jo forespeilet først fra ettårsalderen, deretter to år, og det er fortsatt minimal med forandring. Så lurte på om noen hadde noe erfaring med og hvilken alder man kan forvente at det skjer 😊 Som sagt bare nysgjerrighet, det forandrer jo uansett ingenting. Barnet er sunt og veldig aktivt, får sunn mat og lite sukker (hjemme), og er tvers igjennom nydelig 😊 Bare interessant om andre har hatt det likedan

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Broren min lå utenfor skjemaet på vekt og lavt på høyde. Begynte å jevne seg ut da han var rundt fire-fem år gammel, da han begynte på skolen lå han plutselig lavt på vekt og høyt på høyde, og der har han holdt seg. Vi fleiper med at han ikke har lagt på seg en kilo mellom fireårsdagen og 30 årsdagen. 😅

Anonymkode: ad99d...bc4

Gøy, spennende å se hva som blir tilfelle her! Hadde jo vært fint om det gikk seg til til skolestart 😊

AnonymBruker
Skrevet

Du kan når som helst be om råd på helsestasjonen, også utenom timer. Det er bare å ringe. Du kan også ta opp vekten med fastlegen. 

Men, med et så lite barn, ville jeg vel heller fokusert på sunn og næringsrik mat, uten å gå inn for slanking eller gjøre vekten til barnet til en "greie". Det er viktig å forebygge overvekt, og lettere å forebygge enn å behandle når det først er oppstått. Men "hvalpefett" i den alderen er jo ganske normalt, så ville vel bare passet på at hele familien har sunne og gode måltider, med litt rom for lørdagsgodt og en is i sommervarmen dann og vann, uten at det blir for mye av det (og det er det lett for at det blir, når ungene blir foret med søtsaker hos besteforeldre og til og med i bhg...)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du kan når som helst be om råd på helsestasjonen, også utenom timer. Det er bare å ringe. Du kan også ta opp vekten med fastlegen. 

Men, med et så lite barn, ville jeg vel heller fokusert på sunn og næringsrik mat, uten å gå inn for slanking eller gjøre vekten til barnet til en "greie". Det er viktig å forebygge overvekt, og lettere å forebygge enn å behandle når det først er oppstått. Men "hvalpefett" i den alderen er jo ganske normalt, så ville vel bare passet på at hele familien har sunne og gode måltider, med litt rom for lørdagsgodt og en is i sommervarmen dann og vann, uten at det blir for mye av det (og det er det lett for at det blir, når ungene blir foret med søtsaker hos besteforeldre og til og med i bhg...)

Jada, jeg veit det. Vurderer å ta en treårskontroll i stedet for å vente helt til fire år bare for å sjekke hvordan ståa er nå, men det forandrer jo egentlig ingenting uansett. 

Men det er egentlig noe vi tenker lite på altså! Og er ikke bekymret for det heller (annet enn at jeg håper barnet slipper å være overvektig hele oppveksten/livet, såklart!), bare begynte plutselig å tenke på det og ble litt nysgjerrig på om andre har noen erfaringer 😊

Det er det vi gjør, spiser sunt og godt og gjør veldig lite ut av det 😄

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn som var helt gjennomsnitt på vekt da han ble født og feitet seg skikkelig på morsmelk det første året. Han har fortsatt litt valpefett nå som han er snart to, men jeg stresser ikke så mye med det 😛 kusina mi hadde også en skikkelig plugg som begynte å strekke seg da han bikket tre år. Så det er da håp😂

Anonymkode: 20325...284

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har en sønn som var helt gjennomsnitt på vekt da han ble født og feitet seg skikkelig på morsmelk det første året. Han har fortsatt litt valpefett nå som han er snart to, men jeg stresser ikke så mye med det 😛 kusina mi hadde også en skikkelig plugg som begynte å strekke seg da han bikket tre år. Så det er da håp😂

Anonymkode: 20325...284

Kanskje det er fra treårsalder og utover det skjer 😂

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn veide 14kg når han var ett år (skikkelig plugg) når han var 3 år veide han 15 kg og var høy og «slank» så det pleier å gå seg til så fort de kommer seg opp å begynner å gå/løpe😊

Anonymkode: 3a360...9b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min sønn veide 14kg når han var ett år (skikkelig plugg) når han var 3 år veide han 15 kg og var høy og «slank» så det pleier å gå seg til så fort de kommer seg opp å begynner å gå/løpe😊

Ja, det var jo noe sånt jeg forventet her også (samme vekt som din som ettåring), men så gikk det seg ikke til når barnet begynte å gå/løpe. Det har fortsatt å øke mange kilo i vekt og er tyngre enn storesøsken 😊 Men vi er jo alle forskjellige og det jevner seg vel forhåpentligvis ut på et tidspunkt 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser du skriver at dere spiser sunt, men hvordan er porsjonene til barnet? 

Hjelper ikke om maten er sunn om barnet spiser «som en voksen mann» (satt på spissen).

Du kan bestille time på helsestasjonen så får dere en ekstra kontroll før fireårskontroll om et år.

Vokste du selv av deg overvekten eller forble du overvektig som voksen?

Anonymkode: 5b2b1...55d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg ser du skriver at dere spiser sunt, men hvordan er porsjonene til barnet? 

Hjelper ikke om maten er sunn om barnet spiser «som en voksen mann» (satt på spissen).

Du kan bestille time på helsestasjonen så får dere en ekstra kontroll før fireårskontroll om et år.

Vokste du selv av deg overvekten eller forble du overvektig som voksen?

Anonymkode: 5b2b1...55d

Barnet har god matlyst, men spiser ikke uvanlig mye vil jeg si. Og stopper når det er sultent, evt blir avledet av noe mer morsomt 😅 Men ønsker ikke porsjonskontroll på en så liten unge, vi er opptatte av at man skal kjenne etter i magen sin når en er sulten og mett. 

Jeg vokste ikke av meg overvekten, den har bare blitt verre i voksen alder. Men min overvekt er ikke fra spedbarnsalder pga morsmelk (jeg var opprinnelig slank/normal), men kom i barneårene pga dårlig kosthold, dessverre. Så det blir to forskjellige scenarioer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnet har god matlyst, men spiser ikke uvanlig mye vil jeg si. Og stopper når det er sultent, evt blir avledet av noe mer morsomt 😅 Men ønsker ikke porsjonskontroll på en så liten unge, vi er opptatte av at man skal kjenne etter i magen sin når en er sulten og mett. 

Jeg vokste ikke av meg overvekten, den har bare blitt verre i voksen alder. Men min overvekt er ikke fra spedbarnsalder pga morsmelk (jeg var opprinnelig slank/normal), men kom i barneårene pga dårlig kosthold, dessverre. Så det blir to forskjellige scenarioer. 

Stopper når det er mett, åpenbart… haha

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samme her 😊

Anonymkode: f68aa...545

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min var over 98percentilen på både vekt og bmi. Helsesykepleier bare lo og mente at jeg ikke hadde morsmelk, men fløte. 

Som 3mnd veide han nesten 10kg og brukte str 80 i body. Var helt sjukt. 

Nå er han 11 og har knapt et gram fett på kroppen. Han er kraftig bygget, men absolutt ikke tykk lenger. 

Han var tykk hele tida på småbarsavdelingen, men fettfri innen skolestart. Så endringen skjedde i 4-5 årsalderen. 

Vi gjorde aldri noe aktivt for å få ham til å vokse seg inn i vekta. 

Anonymkode: c94f1...94a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min var over 98percentilen på både vekt og bmi. Helsesykepleier bare lo og mente at jeg ikke hadde morsmelk, men fløte. 

Som 3mnd veide han nesten 10kg og brukte str 80 i body. Var helt sjukt. 

Nå er han 11 og har knapt et gram fett på kroppen. Han er kraftig bygget, men absolutt ikke tykk lenger. 

Han var tykk hele tida på småbarsavdelingen, men fettfri innen skolestart. Så endringen skjedde i 4-5 årsalderen. 

Vi gjorde aldri noe aktivt for å få ham til å vokse seg inn i vekta. 

Anonymkode: c94f1...94a

Det høres akkurat ut som min! Helt sjukt, ja, som du sa 😂 Så gøy å høre andres erfaring, takk 😊

• Liker 1
Skrevet

Min ble mer normal på kurven rundt skolestart, men var fremdeles stor, rundt tenårene måtte han plutselig ha belte i buksene 😅 Nå er han voksen og har ikke noe overflødig fett på kroppen. Men spiser også veldig sunt, tror faktisk det hjalp at han var så stor som baby, vi ble aldri fristet til å tilby kjeks eller noe mellom måltidene, men stolte på at den gode maten vi tilbød var godt nok. Han var laaangt utenfor skjemaet på vekt, normal høyde.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...