Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så lei. Lurer sånn på hvor dere jobber hen dere som trivs så veldig med å være frivillig. Nå har jeg vel prøvd alt som er av frivillighet  i byen og jeg synes ikke finner meg til rette noen steder. 

Synes det er vanskelig å bli en del av det, mange plasser syns jeg de andre som har vært der i mange år er en lukket gruppe, og vi nye blir gående litt utenpå. Vanskelig å prate med de, mange av de er strenge og man piskes rundt og får kjeft.. 

Også litt sjokkert over hvor mye tid som blir brukt til å sitte å bakgate de man skal hjelpe. Fortelle den ene historien verre enn den andre om hvor ille enkelte er. Han må du holde deg unna for han klikker, hun hadde en dårlig dag idag hun var så sur og utakknemlig osv.

Hadde håpet frivillighet skulle gi meg noe men har mistet troen nå. Er det bare jeg som har vært uheldig eller er det sånn stort sett overalt?

Har jo lest mye om dette i media og der er det ikke måte på hvor positive og gode disse frivillige virker. Men de fleste jeg har møtt i dette er sure, og virker nesten som de er tvunget til å bidra og synes det er helt pyton,?

Anonymkode: d8940...399

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skrev litt feil, skulle stå baktale...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er frivillig i den lokale fotballklubben. Har litt administrative oppgaver, og bidrar i forbindelse med planlegging og gjennomføring av diverse arrangement. Kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse.

Anonymkode: 6c369...dcd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen. 

Jeg har vært ute for såkalte "ildsjeler" i diverse anledninger. Sånne som brenner for foreningen/laget/hva det nå er, og føler et voldsomt "eierskap" til det. Som da ender med at de sjefer folk rundt, og reagerer med sinne og hån mot folk som ikke er like "dedikerte" som dem selv, eller som prøver å ta initiativ til å gjøre ting på en annen måte enn slik det "alltid har blitt gjort". 

Anonymkode: bb771...c5f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånn har jeg også opplevd ting dessverre. Det kan selvfølgelig være forskjellig fra region til region altså. 

Men det er ofte at en liten "klikk" som holder til i hver organisasjon, og de har selvfølgelig holdt på med opplegget deres i mangfoldige år sammen før jeg stikker hodet innom. Så hvis de for eksempel skal arrangere ett par forskjellige oppdrag i løpet av en kveld / helg eller noe, så har de tydeligvis null problemer med at den faste gjengen skal rullere mellom forskjellige aktiviteter hver kveld / helg. Men jeg som nykommer, får bare i oppdrag å lage kaffe hver eneste gang. Null andre oppgaver heller. Så jeg blir bare sittende å følge med på hva alle andre holder på med hele tiden, i stedet for å få muligheten til å faktisk bli.       

Anonymkode: 01adf...81c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg vil ikke si jeg er noe bauta innenfor frivillig arbeid, men da jeg var ny i byen og ikke kjente noen tenkte jeg at dette var en ypperlig måte å treffe andre på. Og det var det 😊 Nå er det en stund siden men jeg har fremdeles gode venner innefor begge organisasjoner jeg var frivillig for, og jeg vil tro det er ca 10 år siden jeg sluttet nå. Rause, hyggelige, fantastiske... Og så er frivillig arbeid bare det igrunn, det står ingen plass at en må være helt unik hyggelig og hjertevarm for å være frivillig noen plass og som med alle andre plasser er det nok noen råtne epler i kurven, det må en vel regne med overalt. Og viss en ikke har kjemi (og det har en ikke med alle) så blir det veldig krampaktig, frivillig eller ei.

Men for min del ble jeg tatt i mot i begge miljøene med vennligsinnet og åpenhet og jeg sitter igjen med gode relasjoner i dag. Innenfor den ene organisasjonen var det pålagt å prate om det vi opplevde på vakt fordi det kunne dreie seg om ganske heftige ting og da ble det selvsagt diskutert åpent og ærlig men ikke i den hensikt i å drite ut noen, men å lære, gi feedback eller bare lufte frustrasjon og det var det heldigvis lov til. 

Jeg ble god venn både med ledelsen og med andre som var der mer sporadisk og har som sagt aldri opplevd noe slikt, men en må faktisk være litt på ballen selv også er min erfaring, bidra posetivt, våge å ha en stemme... 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
skreppamedleppa skrev (6 minutter siden):

men en må faktisk være litt på ballen selv også er min erfaring, bidra posetivt, våge å ha en stemme... 

Føler jeg er alt dette. Vennlig, har respekt for andre og at andre har gjort dette mye lengre enn meg. Småpratet og prøvd å bli litt kjent. Vært nysgjerrig på en positiv måte og meldt meg hvis noe skal gjøres eller trengs hjelp til. Gitt det litt tid. Men ja som en annen skriver her...det er klikker som ikke har så lyst til å slippe andre inn. Det som har gitt meg noe er brukerene, men de har jeg kanskje 10% kontakt med mens de resterende 90% er med de andre frivillige som ikke er spesielt hyggelige. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Frivillig arbeid er frivillig arbeid. Gir selv totalt faen i alt av dugnader og piss. Gjør kun arbeid jeg for betalt for. Dugnader for dattera mi osv får andre ta seg av.

Anonymkode: fe38e...569

AnonymBruker
Skrevet

Frivillig arbeid er ikke ensbetydende med å gjøre en jobb for fattige/vanskeligstilte/syke/eldre.

Det finnes mange ting en kan engasjere seg i.

Fotballklubben, fotoklubb, filmklubb, festival, røde kors osv osv. 

Alt som skjer av lag og foreninger, ting som arrangeres i byen din - alt trenger frivillige som stiller opp. 

Å engasjere seg i lokalpolitikken er også frivillighet. Valgvaker og valgkamp organiserer seg ikke selv. Representanter til kommunestyre, utvalg osv er bare helt vanlige folk som stiller sin tid tilgjengelig.

Men folk er folk over alt.

Du vil kunne møte på alle slags mennesker og typer. Noen vil du absolutt ikke like, andre vil du klaffe med.

Hovedgreia med å anbefale folk som trenger ny omgangskrets og nye venner å engasjere seg i ble, er at en kan møte mange mennesker på en naturlig måte.

Men tror du har gått inn i dette med litt feil tankegang.

Tviler også svært sterkt på at du har prøvd alt som drives av frivillige der du bor.

Men vil anbefale deg å heller tenke på hvilke aktiviteter du selv kunne tenke deg å holde på med? Hva har du lyst til å gjøre på fritiden din?

Orientetingsklubben drives også av frivillige, og her i byen arrangerer de nybegynner kurs, også for voksne, og lager nybegynner løyper en gang i uka nå i sommerhalvåret. Alt av frivillige.

Filmklubben i byen her arrangerer en mini filmfestival 2 ganger i året, og sørger for visning av smalere filmer i sammarbeid med kinoen. Også masse frivillig arbeid som ligger bak, av folk som er engasjert i film.

Finnes det ingen aktiviteter eller møteplasser du føler passer? Vel - da kan du faktisk starte noe selv :) helt frivillig.

Er det veldig inngrodde miljøer der du bor, er du neppe den eneste som føler på det, og kan ha lyst til å finne på noe helt nytt. Stort sett hiver lokalavisen seg på, lett å få reportasje om å starte noe og se etter flere folk/lokaler/sponsorer.

Starter du med en aktivitet du selv har lyst til å drive med, for din egen del, så er sjansen også større for å bli kjent med folk som har noenlunde samme interesser og en har bedre grunnlag for et fellesskap.

Anonymkode: 7cfa2...c77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som trives med å være frivillig, for min del i en slags butikk.

Jeg hadde flere dårlige opplevelser i ordinært arbeidsliv og hadde mistet troen på at jeg passet inn noe sted eller kunne gjøre noe som helst bra og nyttig.

Jeg ble godt tatt i mot fra første dag og inkludert i gjengen. Alle som jobber der er en stor gjeng. Jeg får gjøre de arbeidsoppgavene jeg ønsker selv, jeg blir ikke satt til "drittoppgavene".

Ang hva vi snakker om, så snakker vi jo om enkelte som kommer innom og deler av og til informasjon som er greit å vite for kundebehandling. Hver dag deler vi positive inntrykk vi har opplevd med kunder eller hverandre.

Jeg har fått tilbake troen på at jeg faktisk duger og at jeg ikke er håpløs til alt innen å bidra i samfunnet.

Det kan hende du har hatt maks uflaks med stedene, eller kanskje med plassen du bor. Noen steder trenger de frivillige, men får ikke nok, så da ender det med at folk som ikke er egnet blir der fordi de trenger folk. Det er absolutt ikke alle som egner seg. Man skal trives med det, ellers er det ikke noe poeng og det er ingen som får noe godt ut av det.

Om du fortsetter å prøve, så ønsker jeg deg lykke til og håper du finner et sted som tar deg i mot og som passer for deg!

Anonymkode: 4769a...157

• Liker 1
Skrevet

Frivillighet er merkelige greier jeg tror de som driver med dette har godt betalte jobber og bruker fritiden sin på dette feks Norske Redningshunder hund koster mye og spesielt dersom det skulle skje den noe div prøver   drivstoff er også dyrt dette gjør de gratis for samfunnet og sitter du i kassa på Rema 1000 tviler jeg på om du blir inkludert som letemannskap her sånn 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...