Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Frem til desember gikk jeg på p-piller (Diana/Zyrona), deretter hadde jeg 3 mnd uten prevansjon før jeg fikk p-stav i mars. Huden min var fin mens jeg gikk på p-piller, og i ansiktet er den fortsatt helt ok. Ikke forverring og heller ikke forbedring. Men i det siste har jeg fått kjempemasse kviser på ryggen, og nå har det begynt å komme en del på skuldre og bryst også. Veldig kjedelig når det er sommer og man gjerne går lettkledd. Huden min fikk masse sol forrige uke uten at det har vært forbedring, men heller ikke noe forverring. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å få det bort?

102BD325-541E-4AE4-B8CD-FA4317A2E0B2.jpeg

0244FBB4-90C3-4A8B-A606-7F9E0345F35F.jpeg

F34461A0-07B7-4152-B885-BC494E233EBF.jpeg

E8BFE5B2-6886-4196-92AE-3906EBB055D8.jpeg

Anonymkode: aca86...ddb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du brukt solkrem? Det kan tette porene veldig.

Anonymkode: d1c5c...260

AnonymBruker
Skrevet

svettekviser

Anonymkode: b3fd1...461

AnonymBruker
Skrevet

De kommer av varme og svette.

Anonymkode: 315a8...509

AnonymBruker
Skrevet

Har du langt hår? Hvis du bruker mye balsam som får godgjøre seg i håret mens det henger over ryggen i dusjen så kan det også tette porene.

kjøp en skrubb til å bruke på ryggen med langt skaft, kan kanskje hjelpe.

Anonymkode: 60f7b...f76

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har du brukt solkrem? Det kan tette porene veldig.

Anonymkode: d1c5c...260

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

svettekviser

Anonymkode: b3fd1...461

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De kommer av varme og svette.

Anonymkode: 315a8...509

Har brukt solkrem ja, men også badet eller dusjet hver dag. Hva kan man gjøre med sånne svettekviser da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du langt hår? Hvis du bruker mye balsam som får godgjøre seg i håret mens det henger over ryggen i dusjen så kan det også tette porene.

kjøp en skrubb til å bruke på ryggen med langt skaft, kan kanskje hjelpe.

Anonymkode: 60f7b...f76

Bruker balsam, men dusjer håret sjeldent (hver 7-10 dag ca) og har væet nøye på å vaske ryggen etterpå. Men vurderer å bytte balsam og se om det blir bedre da, har lest andre har hatt gode erfaringer med det🙌🏼

Skrevet

Har det plutselig blitt varmt og har du derfor vært mye ute i sola? 

Jeg får nemlig det samme utslettet på akkurat de samme stedene som deg hvis været plutselig endrer seg til mye varme og sol. I følge hudlegen er det en form for sol-/lys-allergi som oppstår når man med ett får veldig mye finvær, men huden er rett og slett ikke forberedt på mengdene lys og varme. 

Det eneste som har vist seg å være effektivt for mitt vedkommende, er å begynne tidlig med å oppholde meg i sola - altså senest rundt påsketider. Bruker solkrem, og begynner i det små med ti minutter "solbading" - om enn bare av ansiktet - og så øker jeg sakte mengden tid (f.eks. uke 1: 10 minutter; uke 2: 10-12 minutter; uke 3: 15 minutter, osv.) 

Det er også lurt å bruke klær som er løse og luftige, fortrinnsvis av naturlige materialer, samt skifte sengelaken minst en gang i uka (huden på ryggen utsondrer talg som - hvis den får hope seg opp - kan forverre situasjonen). Bruker vaskemiddel og tøymykner som er beregnet for sensitiv hud. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...