Gå til innhold

Blir det for langt å gå 1,5 km til barneskolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det for langt å gå 1,5 km for barneskole barn til barneskolen?

Eller er det helt normal avstand? Det står at det vil ta ca 20 min, også somler vel barn litt så må regne med noe lengre tid antar jeg. 

Anonymkode: 095d9...5e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, i alle dager, det er samme avstand som mine barn på 2 og 5 går til og fra bhg hver dag.. Og vi bruker ca 20 min, da i to-åringtempo, når det bare er femåringen som er med, bruker vi femten. 

Et skolebarn klarer helt fint gå halvannen kilometer, ellers er det noe galt. 

Anonymkode: d76ec...a86

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

At det var?? Om det ikke er en ekspedisjon opp et fjell, krysse en fjord, vade over ei myr eller at de må gå på vegskuldra uten fortau,  så er jo ikke det noe et barn har vondt av. 

Anonymkode: 33d16...275

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, i alle dager, det er samme avstand som mine barn på 2 og 5 går til og fra bhg hver dag.. Og vi bruker ca 20 min, da i to-åringtempo, når det bare er femåringen som er med, bruker vi femten. 

Det kan ikke stemme, jeg går til barnehagen nå som er 1 km unna på 15 min, så at dere bruker det på 1,5 km med unge tror jeg ikke😅

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke langt i det hele tatt. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Å kjære vene. Nei, det går fint!!!!!!! 

Anonymkode: bcb5e...a49

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke langt i det hele tatt

Anonymkode: eb1dd...cae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan ikke stemme, jeg går til barnehagen nå som er 1 km unna på 15 min, så at dere bruker det på 1,5 km med unge tror jeg ikke😅

Da går du sakte ;) 6 km/t er marsjfart for voksne, og da tilbakelegger man 1 km på 10 minutter, og 1,5 km på 15 minutter - som er det jeg og femåringen gjør, og så bruker vi altså fem minutter ekstra med en to-åring ;) OG dette inkluderer å se på løvetann og pinner, er det mye snegler tar turen noget lengre tid. Men går man raka vegen, så tar det altså ikke lang tid. 

OG ikke minst: det er helt fullstendig overkommelig for et skolebarn.... 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Min 7-åring ville sannsynligvis somlet mye og ikke klart å passe tiden hvis han skulle gå alene, men unger er jo forskjellige.

Så lenge veien er trygg for skolebarn så er det absolutt bare å anbefale. De fleste av oss går for lite, bra å legge grunnlaget i ung alder.

Anonymkode: 5f3f3...cb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på trafikken, og om det er mye bratte bakker. Sekken er tung noen dager.

Anonymkode: 657de...c22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan de ikke sykle? Da jeg var barn så syklet jeg 2 km til skolen.

Anonymkode: 4f23e...155

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på skoleveien også det

Anonymkode: c2d27...098

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke lov her flr 4 klasse 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er ikke helt sammenlignbart. Du er jo med og passer tiden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange steder er det ikke lov pga farlig skolevei. Da jeg var liten var det ikke lov før 6. klasse.. og vi fikk gratis skoleskyss frem til 3. klasse om veien var over 2 km. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke helt sammenlignbart. Du er jo med og passer tiden. 

Ja, men om ungen går aleine, er tiden virkelig noe stort problem..? Jeg gikk aleine 2 km til skolen da jeg begynte i første klasse, og ja jeg somlet og brukte nok dritlang tid. Men da ble jeg sendt ut døren tidlig nok til at jeg kunne vase avgårde i eget tempo - og så er det jo SFO før skolen faktisk begynner. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor akkurat 1,5 km fra skolen, mesteparten oppoverbakke til skolen. Må krysse bilvei 3 steder så frem til 3. klasse ble de kjørt til SFO/ skole, men etter det går eller sykler de hver dag. Beregner 30 min, men bruker ca 15-20 min avhengig av tempo selvsagt. 

Anonymkode: 60a65...02a

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på alder. Vi fikk ikke sykle før 4. klasse mener jeg det var. Vet ikke om skolen her har regler på det nå, men det kreves en viss modenhet. Førsteklassinger glemmer seg lett.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da går du sakte ;) 6 km/t er marsjfart for voksne, og da tilbakelegger man 1 km på 10 minutter, og 1,5 km på 15 minutter - som er det jeg og femåringen gjør, og så bruker vi altså fem minutter ekstra med en to-åring ;) OG dette inkluderer å se på løvetann og pinner, er det mye snegler tar turen noget lengre tid. Men går man raka vegen, så tar det altså ikke lang tid. 

OG ikke minst: det er helt fullstendig overkommelig for et skolebarn.... 

Det var da også noe å gidde å skryte av.. 

Anonymkode: e52fc...f06

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er ikke lov her flr 4 klasse 

Det har de faktisk ikke lov til å nekte! Det er anbefalinger, ikke loven 😊

Men nei, 1,5 km. er ikke for langt å gå på en normal vei. Jeg ønsker ikke å sende dattera mi de 2 km. til skolen på vinteren da det er snakk om smalt brøytet grusvei som riktignok er belyst, men fortsatt dårlig belyst...

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...