Gå til innhold

Hvorfor blir mennesker så A4 og følger samfunnet istedenfor seg selv? Tør ingen å skille seg ut ved å realisere seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje KG ikke er det rette for dette, hvor jeg opplever at alle er så A4 at det står til karakter 6, men :fnise:

Hvorfor er det så få som tør å skille seg ut? leve livet sitt på sin måte, uavhengig av bosted eller jobb? 

Syns nordmenn er så A4 at det blir kjedelig. Følger samfunnet, jatter med. Blir slitne etter jobb og ser tv. Å skal gjøre dette i 40+ år. For meg er ikke det liv, men overlevelse.

Anonymkode: cdb2a...d8b

• Liker 3
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns nå heller det er motsatt... Mange som gjør akkurat det de føler for nå.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi er flokkdyr, og biologisk programmert til å prøve å "passe inn" I flokken for å ikke bli ekskludert og uglesett, og dermed stå i fare for å ikke klare å skaffe nok mat og beskytte seg mot sabeltanntigre. 

Anonymkode: e73d3...505

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi vi er flokkdyr, og biologisk programmert til å prøve å "passe inn" I flokken for å ikke bli ekskludert og uglesett, og dermed stå i fare for å ikke klare å skaffe nok mat og beskytte seg mot sabeltanntigre. 

Og hvis man går imot dette får man kommentarer som "Hvordan har du det om dagen?" "Jeg er bekymret for deg"

😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns a4-livet gir meg masse jeg. 

Kjøpe fint hus, kose meg med min gode mann, investere i familie og barn, dra på hytta i blant. Det er veldig hyggelig. 

Å ikke være i takt med de rundt meg (f.eks. mens jeg var i foreldrepermisjon og alle andre var på jobb 9-17) var mye mindre behagelig.

Anonymkode: b2a79...916

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt ett ustabilt liv med omsorgssvikt og flytting og psykiske problemer, så for meg er A4-livet drømmen 🤩

Anonymkode: f767d...69e

• Hjerte 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er ikke et standard liv for deg da? At man jobber betyr ikke at man «følger strømmen». Jeg kunne ikke tenkt meg et liv uten jobb. Da tror jeg at jeg går på veggen. Endeløs fritid er ikke tingen for meg. Nå føler jeg at jeg har en god balanse. Barn, dyr, friluftsliv og hobbyer, jobb og ren egentid. Hvordan mener du jeg burde skilt meg ut? 

Anonymkode: 41ca5...c51

• Liker 2
Skrevet (endret)

Folk lever vel mindre A4 nå enn noen gang tidligere?

Endret av anonymLala
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er ikke et standard liv for deg da? At man jobber betyr ikke at man «følger strømmen». Jeg kunne ikke tenkt meg et liv uten jobb. Da tror jeg at jeg går på veggen. Endeløs fritid er ikke tingen for meg. Nå føler jeg at jeg har en god balanse. Barn, dyr, friluftsliv og hobbyer, jobb og ren egentid. Hvordan mener du jeg burde skilt meg ut? 

Anonymkode: 41ca5...c51

Tar seg utdannelse, en jobb, blir i den 4 år, jobber segf oppover, blir der i 5 år, finner "drømmenjobben" å blir der til man er pensjonist. Kjøper leilighet, får barn, flytter til rekkehus, får bedre lønn, kjøper hus. Bil. Man vil ha hytte.

Alt det der. Og ja, jeg har både jobb og utdannelse. Tok en utdannelse som trengs over hele landet og det har jeg tjent godt på. Og da snakker jeg ikke bare i kroner.

Jeg bor hvor jeg vil og reiser når jeg vil. Fri som fuglen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kanskje KG ikke er det rette for dette, hvor jeg opplever at alle er så A4 at det står til karakter 6, men :fnise:

Hvorfor er det så få som tør å skille seg ut? leve livet sitt på sin måte, uavhengig av bosted eller jobb? 

Syns nordmenn er så A4 at det blir kjedelig. Følger samfunnet, jatter med. Blir slitne etter jobb og ser tv. Å skal gjøre dette i 40+ år. For meg er ikke det liv, men overlevelse.

Kanskje det å leve A4 for de fleste ER å leve livet på sin egen måte...? At det rett og slett er det de liker? 

Det er en grunn til at enkelte ting er populært - fordi det er lett å like, og mange da liker det. Skal man la være å gjøre ting man liker, bare fordi det er A4 og mange som liker det samme? Skal man skille seg ut på trass, bare for å skille seg ut..? 

Jeg lever ganske A4. Og jeg liker det. Jeg lever livet mitt slik jeg liker det, og driter i hva andre synes om det. Jeg LIKER å ha fulltidsjobb, på et fast sted. Jeg LIKER å ha hus og hage og mann og barn. 

Jeg har en ganske alternativ ikke-A4 klesstil - ikke for å aktivt skille meg ut, men fordi det er de klærene jeg liker. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det å leve A4 for de fleste ER å leve livet på sin egen måte...? At det rett og slett er det de liker? 

Det er en grunn til at enkelte ting er populært - fordi det er lett å like, og mange da liker det. Skal man la være å gjøre ting man liker, bare fordi det er A4 og mange som liker det samme? Skal man skille seg ut på trass, bare for å skille seg ut..? 

Jeg lever ganske A4. Og jeg liker det. Jeg lever livet mitt slik jeg liker det, og driter i hva andre synes om det. Jeg LIKER å ha fulltidsjobb, på et fast sted. Jeg LIKER å ha hus og hage og mann og barn. 

Jeg har en ganske alternativ ikke-A4 klesstil - ikke for å aktivt skille meg ut, men fordi det er de klærene jeg liker. 

Eller er det det fordi det er det vi blir lært opp til? Også ser man alle andre gjør det, så ender man opp med å gjøre nøyaktig det samme selv?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar seg utdannelse, en jobb, blir i den 4 år, jobber segf oppover, blir der i 5 år, finner "drømmenjobben" å blir der til man er pensjonist. Kjøper leilighet, får barn, flytter til rekkehus, får bedre lønn, kjøper hus. Bil. Man vil ha hytte.

Alt det der. Og ja, jeg har både jobb og utdannelse. Tok en utdannelse som trengs over hele landet og det har jeg tjent godt på. Og da snakker jeg ikke bare i kroner.

Jeg bor hvor jeg vil og reiser når jeg vil. Fri som fuglen 

Ja, men det gjør jo gjerne de som lever A4 også...? 

Jeg reiser også når jeg vil - og det er en gang eller to i året. Jeg bor også hvor jeg vil - det er her i huset mitt, som jeg elsker. 

Jeg har også en utdannelse som gjør at jeg kan jobbe hvorsomhelst og nårsomhelst. Jeg jobber 100% på hjemmekontor for tiden, og kunne helt fint ha kombinert det med å reise jorden rundt. Men jeg LIKER ikke å leve i en koffert, jeg LIKER huset og hagen og rutiner. 

Det later til at du tror at de som velger å leve annerledes enn deg, gjør det fordi alle andre gjør det, og ikke fordi det er det de selv ønsker og finner glede i..? 

• Nyttig 2
Skrevet

Det er visse ting vi MÅ gjøre. Som å jobbe f.eks.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller er det det fordi det er det vi blir lært opp til? Også ser man alle andre gjør det, så ender man opp med å gjøre nøyaktig det samme selv?

I mitt tilfelle er det fordi jeg LIKER å ha det sånn ;) Så kan det godt hende jeg liker å ha det sånn fordi det er sånn jeg har vokst opp - men det endrer jo ikke det faktum at jeg lever livet slik jeg faktisk liker det og ønsker å ha det, og overhodet ikke har lyst til å reise omkring og farte her og der og ikke ha en fast base noe sted. 

Spiller det noen rolle hvorfor folk lever om de lever, så lenge det er det de ønsker og trives med..? 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men det gjør jo gjerne de som lever A4 også...? 

Jeg reiser også når jeg vil - og det er en gang eller to i året. Jeg bor også hvor jeg vil - det er her i huset mitt, som jeg elsker. 

Jeg har også en utdannelse som gjør at jeg kan jobbe hvorsomhelst og nårsomhelst. Jeg jobber 100% på hjemmekontor for tiden, og kunne helt fint ha kombinert det med å reise jorden rundt. Men jeg LIKER ikke å leve i en koffert, jeg LIKER huset og hagen og rutiner. 

Det later til at du tror at de som velger å leve annerledes enn deg, gjør det fordi alle andre gjør det, og ikke fordi det er det de selv ønsker og finner glede i..? 

Så du kan flytte til Kristiansand å jobbe der 1 år nå, så tromsø, Bergen osv? Reise til Asia å bli der 6 måneder av gangen?

AnonymBruker
Skrevet
Yodas skrev (1 minutt siden):

Det er visse ting vi MÅ gjøre. Som å jobbe f.eks.

Jeg jobber også. Når jeg vil. Og viktigst: Hvor jeg vil

AnonymBruker
Skrevet

Opp igjennom tidene har det ofte vært de med Asperger som har tenkt utenfor boksen. Det er er et av trekkene. De er veldig glad i regler, men utfordrer normer.

Det er kanskje en av grunnene til at Asperger eksisterer.🤔

Anonymkode: df657...d5f

AnonymBruker
Skrevet

Opp igjennom tidene har det ofte vært de med Asperger som har tenkt utenfor boksen. Det er er et av trekkene. De er veldig glad i regler, men utfordrer normer.

Så du mener at om man ikke følger strømmen som alle andre gjør og tar egne valg, så er man autist eller psykisk syk?

Skummelt at det finnes slike holdninger.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvorfor må det bety at dette livet er feil for folk flest? 

Anonymkode: b2a79...916

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har asperger, og nei... Tror du må lese litt mer hva asperger er for noe. Jeg elsker A4-livet mitt ;)

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...