Gå til innhold

Folk som lar hundene stå og stirre på andre hunder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så provosert av eiere som tillater hundene sine å bare stå og glo på andre hunder og stirre aggressivt inn i øynene deres, det blir jo alltid utagering og voldsom bjeffing da! Hvorfor gjør de det?! Blir så provosert. 

Anonymkode: 9586b...f6c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de ikke lar hundene gå bort til din hund, så er det opp til deg å lære hunden din å ignorere stirrende hunder og ikke bjeffe og utagere på de. 

Anonymkode: bb05a...7ef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange med hund som ikke har peiling på hundespråk og oppførsel. Jeg forter meg bare videre og vekk fra situasjonen hvis jeg treffer noen som har en hissig hund de ikke har kontroll på.

Anonymkode: 38f2a...28b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er så enig! Ikke at det bryr meg at de stirrer sånn egentlig (så lenge den er i bånd og eier har kontroll), mer det at min hund som reagerer med lyd på sånne hunder blir sett på som den stygge slemme ulven av de 90 % som ikke forstår hundespråk... 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Det er en uting.

Tren på å få hunden din til å ta kontakt med deg i sånne tilfeller og ignorer den andre hunden.
Jeg går som regel bare en annen vei eller holder meg unna, men om vi MÅ stå der pleier jeg enten å kommandere hunden min i sitt med kontakt eller i værste fall ta frem en leke (går alltid med en liten ball i lommen) for da VET jeg at jeg får kontakt 😂

Endret av Nutz
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min hund gjør dessverre dette noen ganger. Han er ekstremt hard (vanskelig å trene) spesielt nå som han er tenåring. Vi trener masse kontakt hele tiden, men når han er mer interessert i en annen hund når jeg ikke inn alltid. 

Men jeg prøver så klart, og jobber med saken hver dag! Og har han alltid på kort line og med god avstand så de eneste gangene det har blitt et problem er når andre folk slipper hunden sin bort til min. 

Men ja, vil bare si beklager til de jeg kan ha møtt på min vei så langt. Det er ikke så lett bestandig, men vi gjør vårt beste.

Anonymkode: ffd7e...dbc

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei tispe som liker å glane på folk og fe. Ikke noe aggressivt, hun vil hilse på eller bare se hva som skjer. Aldri opplevd at andre hunder blir aggressive av det, de går forbi eller vil også hilse...  Det er vel strengt tatt hundeeiere som ser ut til å tro at all blikkontakt er negativt og aggressivt.. Sett litt for mye på kundeprogrammer som ikke nyanserer kanskje? Det er mange hundeeiere som gjør hundene sine usikre. Blikkontakt skriker de i panikk, for Hundemaren har sagt det er skikkelig aggressivt og et problem.. for dårlig sosialiserte problemhunder med adferdsproblemer,  vel og merke. Så stresser de seg opp, strammer båndet og  drar de til seg bikkja si, som blir mer og mer usikker i møte med andre hunder og ender opp som en problemhund i møtesituasjoner... 🙈

Anonymkode: 4fecf...c90

AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet? Ha kontakt med din egen hund så er det ingen sak. 

Ja, jeg har en gjeterhund, hun stirrer, legger seg flat og stirrer. Men det er det eneste hun gjør. Ingen bjeffing eller utagering. 

Av og til er det gøy å se når andre hunder tilter fullstendig🤣 Neida.. joda🫣

Anonymkode: c009c...266

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det hunden din som bjeffer? Da må du jobbe med den. 

Anonymkode: 0b526...f14

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg blir så provosert av eiere som tillater hundene sine å bare stå og glo på andre hunder og stirre aggressivt inn i øynene deres, det blir jo alltid utagering og voldsom bjeffing da! Hvorfor gjør de det?! Blir så provosert. 

Er det den hunden som utagerer og gjør som ikke tåler blikking?

Endret av Whistler
staving
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hunder er hunder nærmest. Det er helt naturlig at de ser på hverandre. Hunder må sosialiseres med andre hunder. Hvis ikke mister de språket og blir dermed gradvis aggressive. Min hund er svært sosial og liker å treffe andre hunder. Det betyr ikke at hun får hilse på alle hunder. Hvis jeg merker at hundeeier ikke vil hilse går jeg rolig videre. Ser ikke på dette som et problem. PS. det beste er at de får bli kjent med hverandre uten bånd.  

Anonymkode: 98ed9...f98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min hund gjør dessverre dette noen ganger. Han er ekstremt hard (vanskelig å trene) spesielt nå som han er tenåring. Vi trener masse kontakt hele tiden, men når han er mer interessert i en annen hund når jeg ikke inn alltid. 

Men jeg prøver så klart, og jobber med saken hver dag! Og har han alltid på kort line og med god avstand så de eneste gangene det har blitt et problem er når andre folk slipper hunden sin bort til min. 

Men ja, vil bare si beklager til de jeg kan ha møtt på min vei så langt. Det er ikke så lett bestandig, men vi gjør vårt beste.

Anonymkode: ffd7e...dbc

Når du sier dere trener på dette hva mener du da? Siden du vet at hunden din har en issue i møtesituasjoner, er du på forkant, snur, avleder osv eller trener du når situasjonen har oppstått..? Jeg tror mange hundeeiere tror at de skal trene når situasjonen oppstår, altså etter at de egentlig har mistet fokus til egen hund mens tipset er å trene FØR man er i situasjonen.. 

Anonymkode: 81ea2...20f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det verste jeg møter er hundeeiere som lar hunden stoppe opp og bare stirre (eventuelt knurrer, bjeffe) på min hund når vi skal passere hverandre. Som oftest bykser den hunden fram mot min hund når vi går forbi så han blir skremt... Fryktelig unødvendig.

Min hund bjeffet selv mot hunder vi passerte i yngre alder, men vi trente på å bare gå forbi uten å hilse. Nå går han fint forbi og skjønner at på tur i bånd hilser vi ikke. Hadde bare alle andre hundeeiere gjort akkurat det samme...

Anonymkode: 36323...fa7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hva er problemet? Ha kontakt med din egen hund så er det ingen sak. 

Ja, jeg har en gjeterhund, hun stirrer, legger seg flat og stirrer. Men det er det eneste hun gjør. Ingen bjeffing eller utagering. 

Av og til er det gøy å se når andre hunder tilter fullstendig🤣 Neida.. joda🫣

Hunden din er en jævlig uhøflig hund som gjeter andre hunder, og du syns det er morsomt... 

Hvis du ser godt trente gjeterhunder, så gjør de ikke dette mot alt og alle hele tida. De vet når de er på jobb og ikke. Det er en grunn til at mange sliter med gjeterhundene sine, og at de er totalt misforstått, er en del av det. 

Anonymkode: 643df...ac0

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner godt at det er provoserende, og jeg regner med TS ikke bare refererer til hunder som står og ser på andre hunder her, slik noen i tråden tolker det.

Om vi passerer en annen hund som henger i enden av båndet, hele kroppen stiv og fremoverlent, og nistirrer med fullt fokus på mine hunder, mens eieren bare står der og lar det skje - da blir jeg også rimelig irritert. Klart, jeg skal ha kontroll på mine hunder, og så lenge den andre har kort nok bånd til at deres hund ikke når bort til mine kan jeg ikke kreve noe mer av den andre parten egentlig. Men jeg skjønner ikke hvorfor disse eierne lar de stå slik?
Om min hund skulle bite på provokasjonen og bjeffe, da er det den som er den utagerende hunden liksom... 

Jeg har forståelse for om man trener og prøver å få kontakt med hunden men ikke får det til. Men å bare la hunden stå slik og og presse mot båndet, mens eier ikke foretar seg noe? Drit irriterende.  
Da kan de i det minste bare ta med seg bikkja og gå, så passeringen er fortere unnagjort. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det hunden din som bjeffer? Da må du jobbe med den. 

Anonymkode: 0b526...f14

Som regel stiller den andre hunden seg opp og stirrer, eier står bare passivt ved siden av. Ofte er det på smale fortau/stier. Når vi da nærmer oss kaster den andre hunden seg fram og bjeffer, og min hund stresser og bjeffer. 

Når jeg ser hunder som står slik går jeg alltid en annen vei/gjør god avstand om jeg har anledning. Ingen hundeeier med peiling på hund lar hunden stå sånn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Myrmica skrev (1 minutt siden):

Jeg har forståelse for om man trener og prøver å få kontakt med hunden men ikke får det til. Men å bare la hunden stå slik og og presse mot båndet, mens eier ikke foretar seg noe? Drit irriterende.  

Ja, det er akkurat sånn. Ingen forsøk på avledning eller i det minste stille seg mellom selv så de ikke får blikkontakt. Så må jeg gå der og jobbe og jobbe med min hund som blir stresset av den andre hunden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sett litt for mye på kundeprogrammer som ikke nyanserer kanskje?

Nei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hunden din er en jævlig uhøflig hund som gjeter andre hunder, og du syns det er morsomt... 

Hvis du ser godt trente gjeterhunder, så gjør de ikke dette mot alt og alle hele tida. De vet når de er på jobb og ikke. Det er en grunn til at mange sliter med gjeterhundene sine, og at de er totalt misforstått, er en del av det. 

Anonymkode: 643df...ac0

Det er en trent gjeterhund, brukes daglig til gjeting😉 Dessuten er hun 100% lydig og lydhør. At hun kan ligge uten bånd ved foten min å stirre på andre ser jeg virkelig ikke på som mitt problem. 

At mange sliter med gjeterhunder har jeg også sett, men jeg sliter ikke med min. Ikke er hun uhøflig som du kaller det heller, hun er en gjeterhund, hun ser. Ikke gjør hun det hele tiden heller, men  det hender i tettbygde strøk.

AnonymBruker
Skrevet
Myrmica skrev (På 21.6.2023 den 19.15):

Skjønner godt at det er provoserende, og jeg regner med TS ikke bare refererer til hunder som står og ser på andre hunder her, slik noen i tråden tolker det.

Om vi passerer en annen hund som henger i enden av båndet, hele kroppen stiv og fremoverlent, og nistirrer med fullt fokus på mine hunder, mens eieren bare står der og lar det skje - da blir jeg også rimelig irritert. Klart, jeg skal ha kontroll på mine hunder, og så lenge den andre har kort nok bånd til at deres hund ikke når bort til mine kan jeg ikke kreve noe mer av den andre parten egentlig. Men jeg skjønner ikke hvorfor disse eierne lar de stå slik?
Om min hund skulle bite på provokasjonen og bjeffe, da er det den som er den utagerende hunden liksom... 

Da kan de i det minste bare ta med seg bikkja og gå, så passeringen er fortere unnagjort. 

Nettopp derfor har jeg lært min hund å gå på andre siden når vi passerer sånne hunder. For da blokkerer jeg med min kropp, og min hund føler seg tryggere. Min utagere aldri, men han har blitt bitt, og nesten bitt flere ganger av sånne stirrende hunder. Om den andre hunden skulle kaste seg mot oss da, så er det meg den treffer og ikke han. Å da kan jeg garantere at det blir leven fra min side. 

Anonymkode: 5cc3e...9a3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...