AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #1 Skrevet 21. juni 2023 barna og jeg har ingen kontakt med egen familie pga familiedysfunksjon. barnas far er helt ute av bilde. jeg sliter med ekstrem sosial angst etter psykisk vold fra barnefar. kjenner det koster meg enormt å invitere til playdates og å stille opp på de vi blir invitert til. får ekstrem hodepine og selvforskyldt (fortjent!!!) i etterkant. jeg sitter nå og lurer på hvor mye/lite sosialt må barn ha for å utvikle seg greit? for egen del skulle jeg gjerne låst meg inne og aldri gått ut igjen. Anonymkode: 13bcd...099 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #2 Skrevet 21. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: barna og jeg har ingen kontakt med egen familie pga familiedysfunksjon. barnas far er helt ute av bilde. jeg sliter med ekstrem sosial angst etter psykisk vold fra barnefar. kjenner det koster meg enormt å invitere til playdates og å stille opp på de vi blir invitert til. får ekstrem hodepine og selvforskyldt (fortjent!!!) i etterkant. jeg sitter nå og lurer på hvor mye/lite sosialt må barn ha for å utvikle seg greit? for egen del skulle jeg gjerne låst meg inne og aldri gått ut igjen. Anonymkode: 13bcd...099 ikke selvforskyldt, men selvforakt. Anonymkode: 13bcd...099
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #3 Skrevet 21. juni 2023 Går du til behandling for din sosial angst? Anonymkode: 4c2e2...a63 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #4 Skrevet 21. juni 2023 Huff Får vondt av deg. Har slitt litt med angst og er introvert selv, så forstår litt av hva du sliter med. Barn er jo like forskjellige som oss voksne, så det vil variere hva behovet er. Når det er sagt: Det er ekstremt viktig, og en del av foreldreansvaret, å hjelpe barna våre å utvikle sosiale evner. Det gjøres kun ved et minimum av sosialt samvær. Mine foreldre var totalt asosiale. Mamma hadde ingen venner. Far hadde noen jaktkompiser. Men de hadde aldri besøk. Da mener jeg aldri, med unntak av besteforeldre i jula. Jeg hadde en god del besøk av mine venner i oppveksten, men resultatet av at foreldrene mine ikke hadde sosial omgang er jo at jeg gikk glipp av masse sosial trening. Hvordan forholder voksne seg til hverandre under et middagsselskap? Sånne ting har jeg måttet lære meg selv i voksen alder. Så her utfordrer jeg meg selv til å invitere både barn og voksne inn. Har ofte besøk, og vi er også veldig ofte ute på aktiviteter med venner og deres barn. Det koster, men det er svært viktig for meg at mitt barn får den sosiale kompetansen jeg selv gikk glipp av som barn. Håper du får hjelp slik at det sosiale blir mindre slitsomt for deg med tiden. ❤️ Anonymkode: 78f43...752 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #5 Skrevet 21. juni 2023 Om du ikke allerede har gjort det så må du søke hjelp, om du ikke føler du trenger det for din egen del så gjør det for ungene dine. Nå sier du ikke barnas alder men etterhvert som barna vokser til vil det være viktig for barnas utvikling at de sosialiseres i samfunnet for å kunne fungere som borgere. Anonymkode: c235d...cfa 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #6 Skrevet 21. juni 2023 Det er veldig viktig, så her må du ta deg selv i nakken så mye du bare klarer. Selv om du «får hodepine» av det. Anonymkode: 20dac...93a 1
Millinea Skrevet 21. juni 2023 #7 Skrevet 21. juni 2023 Syns det er kjempebra av deg å dra på playdates og ha besøk, tross sosial angst. Viser hvor sterk du er! Håper du fortsetter med det og ikke gir opp. Kan du kanskje ta deg oftere pause mens besøket pågår? 5-10 min på do eller ute i frisk luft for å minske inntrykk/påkjenning. Korte litt ned på besøkene? Ta en tur til fastlegen og få hjelp videre. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #8 Skrevet 21. juni 2023 Hvor gammelt er barnet ? Og hvor selvstendig, utadvendt og sosial er barnet? Det har mye å si for hvor involvert du må være rundt dette. MÅ du følge hvis det er på besøk hos andre? Kan barne være med på en fritidsaktivitet hvor du kjører og henter men det er det? HVis barnet er trygg sosialt og gammelt nok kan du være mindre involvert. Se på hvordan du gjøre sosialiseringen lettere for deg. Kan du ta små pauser , pusteteknikker, noe annet som roer deg / trygger deg i situasjonen ? Fin ut hva du trenger når dere er på playdates for å ha det best mulig. Ros til deg for at du utfordrer deg selv og står på. Du er tøff . Anonymkode: 7bf96...b34 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #9 Skrevet 21. juni 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor gammelt er barnet ? Og hvor selvstendig, utadvendt og sosial er barnet? Det har mye å si for hvor involvert du må være rundt dette. MÅ du følge hvis det er på besøk hos andre? Kan barne være med på en fritidsaktivitet hvor du kjører og henter men det er det? HVis barnet er trygg sosialt og gammelt nok kan du være mindre involvert. Se på hvordan du gjøre sosialiseringen lettere for deg. Kan du ta små pauser , pusteteknikker, noe annet som roer deg / trygger deg i situasjonen ? Fin ut hva du trenger når dere er på playdates for å ha det best mulig. Ros til deg for at du utfordrer deg selv og står på. Du er tøff . Anonymkode: 7bf96...b34 Eldste er 8 og yngste er 4. Begge er utadvendte og sosiale. Normalt trygge, vil jeg si? Begge har venner hhv bh og skole. Alle foreldrene er imøtekommende, men får allikevel vill panikk. Anonymkode: 13bcd...099 1
fru Alving Skrevet 21. juni 2023 #10 Skrevet 21. juni 2023 Det er flott at du prøver TS. Hvis barna er utadvendte og sosiale så er det jo en flott utgangspunkt. jeg tenker at det er lurt å søke hjelp, hvis du sliter med dette så må det være vondt for deg. Tror og at det sosiale er viktig for barn og deg, om dere har lite familie og far er ute av bildet så er jo venner/naboer/barnas foreldre de som er rundt dere. Barna dine blir jo og større og det kan være godt for dem å se at mamma har et eget liv med egne interesser og et eget nettverk.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #11 Skrevet 21. juni 2023 8-åringen har kanskje fritidsaktiviteter, er med andre hjem og har besøk hjem, og er med i bursdagsselskaper der voksne ikke er med? I så fall slipper du unna en del sosialisering der, i hvert fall med voksne. Håper du får hjelp. Har ikke direkte angst selv, men er veldig innadvent og synes small talk med andre foreldre kan være slitsomt. For meg går det fint med de jeg liker og har kjemi med, men det er så pes med de jeg sliter med å snakke med. Virker som om noen virkelig ikke vil, og da blir det så trykket stemning føler jeg. Føler virkelig med deg. Jeg synes det går lettere å være utendørs enn inne. Da sprer introverte foreldre seg gjerne litt mer utover, og de som ikke vil, trenger ikke prate. Noen her holder koronaavstand ennå. 😄 Anonymkode: 67b59...2b7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #12 Skrevet 21. juni 2023 Prøver å komme på noe. Nå vet jo jeg ikke hva slags playdates dere har... For min del går praten mye lettere hvis alle gjør noe, i stedet for at foreldrene sitter rundt et bord mens barna leker, synes jeg. Gå en tur sammen, stranda eller tivoli eller noe? Anonymkode: 67b59...2b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå