Gå til innhold

Hvorfor er du IKKE fattig eller har bedre økonomi nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan svare for egen del. Før sløste jeg bort alt på hobbier, implulskjøp og tull. Spiste mye ute, reiste ut 3-4 ganger pr år og kjøpte ny bil. Og handlet selvfølgelig alt på kredittkort. Satt "plutselig" med over 250´ i idiot-gjeld. Eide ingenting av verdi.

Nå har vi betalt all gjeld og nå betaler vi alltid kredittkort ved forfall + har satt ned kredittgrensen til fornuftig nivå. Har ingen gjeld utenom et lite hyttelån og bil som er delvis nedbetalt.

Anonymkode: c22ed...c36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi jeg ikke lenger har tre tenåringer boende hjemme. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du burde svare i tråden jeg skrev i går. Du er IKKE fattig nå fordi du ikke har noe liv. Da er man fattig på andre måter... Opplevelser og selve livet f.eks

Anonymkode: 37407...295

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen gjeld og god trygd. Ca 8-10000 til overs hver mnd.

Anonymkode: 55709...191

AnonymBruker
Skrevet

Det sier vel seg selv at de som har bedre råd i dag er pga endringer de har gjort selv, i og med alt er dyrere i dag. Økt inntekt eller redusert gjeld. Som eks byttet jobb til en med høyere lønn, solgt huset og kjøpt seg ned, solgt hytte eller andre ting med stor verdi. Barn som har flyttet ut. Etc. 

Vi får snart god økonomi fordi vi selger huset vårt og kjøper noe rimeligere. 

Anonymkode: c5710...9a2

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg har opparbeidet meg en god karriere, og dermed god lønn. Videre har jeg startet investeringer i tidlig alder. Når andre prioriterte fest, moro og reising under studenttiden prioriterte jeg studier, arbeid ved siden og komme meg tidlig på boligmarkedet. 

Jeg har jobbet og slitt for det i mange år, og naturligvis prioritert. 

Anonymkode: c217e...c29

AnonymBruker
Skrevet

Flaks og tilfeldigheter i kombinasjon med greie muligheter for økonomisk styring.

For eksempel har jeg ikke barn eller bil.

Anonymkode: 7fa68...a96

Skrevet (endret)

Tatt en ny utdannelse, har en jobb med gode karrieremuligheter, samt at jeg er gjeldfri og har ikke barn.

Hadde jeg fortsatt med å surre rundt som jeg gjorde i 20-åra ville jeg sikkert vært servitør, levd på first price nudler og bodd i kollektiv😝

Endret av Portia Catonis
  • Liker 1
Skrevet

Solgte meg ned (i størrelse boligmessig) for noen år siden da barn flyttet ut, så ble gjeldsfri og attpåtil ble det noen 100' på konto for buffer/kos :)

Skrevet

Vi har prioritert å betale ned boliglån, og er nå gjeldfrie. Har også oppsparte midler i aksjer osv.  

Har et eldre hus (fra 70-tallet) som vi har pusset opp. 
Har kjøpt èn flunk ny bil (som snart er 10 år gammel), og har planer om å kjøre den til den ikke fungerer lengre (tar alt av servicer osv selv). 
Er aldri ute på byen, og er sjelden ute å spiser. 
Jeg er sjelden/aldri hos frisør (har langt hår og klipper meg selv), bruker ikke penger på hudsalonger, negler, fillers/botox og slikt tull. 
Jeg drikker ikke alkohol (4 år siden sist), men mannen har et eget ølrom hvor han brygger selv (og sparer MYE penger på det..alt utstyret har han fått til bursdager, jul osv). 
Vi er stort sett på hytta om sommeren (ikke vår hytte), eller leier hytte/leil gjennom jobb. Mange år siden vi var i utlandet (men har hatt flere store turer). 
Dog har jeg en stor lidenskap - interiør..og der kan jeg nok stramme litt inn. 

Vi bruker ikke penger vi ikke har..og har alltid penger stående til uforutsette ting. Det tror jeg er viktig. 

Vi har god økonomi - men merker prisstigningen godt. Vi angrer ikke på at vi har prioritert å betale ned all gjeld. 

AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi har levd under evne i flere år nå, og har brukt overskuddet på nedbetaling av lån og sparing i fond.

Vi har ikke oppgradert bolig eller bil, kjøper lite fancy greier, og gradvis økt i stilling/lønn. Har heller ikke reist på ferier utenom til familie særlig ofte. 

Vi la også ned mange krefter i utdanning og arbeidsliv. Vi tjener ikke fett, men har trygge jobber med lønn litt over snittet. Vi hadde ikke hatt spesielt god råd om vi levde litt finere, men innen noen år vil vi nok ha en solid økonomi, iallefall som "vanlige folk", rike blir vi nok ikke. :)

Anonymkode: b4313...644

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Traff rett på utdannelse og karriere.

Kom meg inn på boligmarkedet tidlig 2000-tall. 

Har vært to som deler på alt i 20 år nå. 

Anonymkode: df152...bd9

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg prioriterte knallhardt nedbetaling av bolig fra 2016-2020. Bare fikk det for meg at det var lurt, og det var flaks at jeg gjorde. 

Anonymkode: 5fac7...0c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi vi har levd under evne i flere år nå, og har brukt overskuddet på nedbetaling av lån og sparing i fond.

Vi har ikke oppgradert bolig eller bil, kjøper lite fancy greier, og gradvis økt i stilling/lønn. Har heller ikke reist på ferier utenom til familie særlig ofte. 

Vi la også ned mange krefter i utdanning og arbeidsliv. Vi tjener ikke fett, men har trygge jobber med lønn litt over snittet. Vi hadde ikke hatt spesielt god råd om vi levde litt finere, men innen noen år vil vi nok ha en solid økonomi, iallefall som "vanlige folk", rike blir vi nok ikke. :)

Anonymkode: b4313...644

Dere har tatt gode og kloke valg! Fint å lese.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg har full kontroll på alle utgifter familien har og vi er gjeldsfrie. Sparer langsiktig mye av inntekten. Når man da får en god lønnsøkning (7-8%) på million lønninger, merker man egentlig ikke så mye til prisstigningen. Følger med på priser, så opplever at ting er dyrere selvfølgelig. 

Anonymkode: 20135...46c

Skrevet

Vi har ikke stort huslån (under 1 mill), jobber begge to og (jeg) prøver å shoppe lite. Han kjører MC til jobb i sesongen og jeg har ikke lappen og bruker 400 kr i månedskort. 

Skrevet

Har kjøpt og solgt bolig gjennom 30 år. Dette har gitt meg mye og god egenkapital. Lever på trygd, har aldri hatt forbrukslån eller kredittkortgjeld. Alt jeg har gjort har jeg spart til. Alle mine tidligere boliger har jeg hatt utleie. Dette har vært nødvendig. I dag, første bolig uten utleie. Jeg har aldri levd over evne. 

Jeg var fattig før. Dvs, slet med alminnelige regninger som strøm. Vanlige utgifter. Nå, greier å betale alt. Jeg har ikke mye til overs hver mnd, men, jeg føler meg rik. Jeg har til og med sparekonto. 

Endringer, alt for meg har vært kjøp og salg av bolig. Sist, jeg solgte meg ned. Solgte enebolig. Ønsket aldri enebolig. I dag, eier rekkehus, mindre plass, mere hva jeg kan ta vare på, passer meg perfekt. Det vil også si, mindre huslån. Færre utgifter. 

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (6 minutter siden):

Har kjøpt og solgt bolig gjennom 30 år. Dette har gitt meg mye og god egenkapital. Lever på trygd, har aldri hatt forbrukslån eller kredittkortgjeld. Alt jeg har gjort har jeg spart til. Alle mine tidligere boliger har jeg hatt utleie. Dette har vært nødvendig. I dag, første bolig uten utleie. Jeg har aldri levd over evne. 

Jeg var fattig før. Dvs, slet med alminnelige regninger som strøm. Vanlige utgifter. Nå, greier å betale alt. Jeg har ikke mye til overs hver mnd, men, jeg føler meg rik. Jeg har til og med sparekonto. 

Endringer, alt for meg har vært kjøp og salg av bolig. Sist, jeg solgte meg ned. Solgte enebolig. Ønsket aldri enebolig. I dag, eier rekkehus, mindre plass, mere hva jeg kan ta vare på, passer meg perfekt. Det vil også si, mindre huslån. Færre utgifter. 

Jada :nikke:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet å jobbe i staten og gikk over i det private. Jeg tapte 400' (brutto) i anstendig lønn for hvert år jeg jobbet der. Det ble for dyr jobb i lengden for meg, så jeg ga meg etter 2 år og gikk tilbake til normal lønn for min type stilling.

Anonymkode: ac93b...2c1

Skrevet

Det er mange ting som innvirker på ens livssituasjon. Livsløpet forandrer seg forskjellig for alle. 
Meg for min del, tok ikke utdannelse etter gymnaset, hadde ingen spesifikk retnings interesse. Flyttet til Oslo ca vel 20 år gml. Jobbet med låser. Kjøpte leilighet 40m2 til 400.000kr Alle trodde det hadde rabla for meg. Ca 14 dgr senere fikk vi i Norge et økonomisk krakk, leiligheten falt i verdi med 50.000 til 100.000kr over natten, MEN den gangen var renten 17,8 % 

Solgte med tap og flyttet hjem. Begynte å jobbe i industrien, kjøpte ny leilighet i 94 ca. 350.000kr og solgte den i 2009 for snaue 1.8 mill, betalte ut mine søsken i en arv og satt igjen med ca 1.000.000kr i gjeld.  Måtte ha ny(brukt) bil. Litt tidligere startet jeg egen bedrift som gikk så det suste, hageservice. Pang, hjertestans med påfølgende nedsatt arb kapasitet og nektet å bli ufør, men hadde ikke tatt innover meg hvor stor påkjenning dette hadde med kroppen. Jobbet i nesten 3 år gikk og gikk ned i lønn. Så nytt hjertetrøbbel, og legen min sa STOPP !!! Uføretrygdet og pga at jeg ikke valgte ufør første gangen, så endte jeg med lavere trygd enn om jeg hadde gjort som andre anbefalte meg. Selvforskyldt alt sammen nesten.

Nå snaue 26.000 kr brutto per mnd. minus skatt. Har 1.5 mill i gjeld. Trangt, men det går greit.  Klipper litt plen for en kompis og greier meg greit. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...