AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #1 Skrevet 20. juni 2023 https://khrono.no/langt-flere-laererstudenter-for-de-minste-stryker-i-matematikk/790242 47% stryk på OsloMet. Hvorfor er disse spesielt høyt? 41% snitt blant 1-7 lærere. Var eksamen så tøff? Noen sa at man ikke får fullført studiene uten å bestå denne eksamenen, da må dette være helt krise for lærerstudenter på OsloMet om dette er takk og adjø? Anonymkode: 05634...b31
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #2 Skrevet 20. juni 2023 Stryk prosenten er faktisk grunnen til at jeg slettet GLU fra valglisten min. Anonymkode: de047...918
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #3 Skrevet 20. juni 2023 Har sikkert mye med avviklingen av 4 kravet i matte. Anonymkode: de047...918 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #4 Skrevet 20. juni 2023 Mulig det er fordi resten av fagene er lettere i forhold til matten som medfører at studentene ikke er vandt til å lære seg litt tyngre teori? Anonymkode: f69bf...8ef 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #5 Skrevet 20. juni 2023 Hvilket nivå av matte er dette egentlig? Jeg har "Realfaglig redskap" fra fagskole, hvor det er matte og fysikk. Tror det er samme type matte og fysikk som man må ta på forkurs for å komme inn på høyskole og universitet. Er vanskelighetsgraden mye høyere for den matten som trengs av lærere? Det virker som et litt overdrevet krav for å være lærer i barneskolen. Anonymkode: 05540...84c 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #6 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilket nivå av matte er dette egentlig? Jeg har "Realfaglig redskap" fra fagskole, hvor det er matte og fysikk. Tror det er samme type matte og fysikk som man må ta på forkurs for å komme inn på høyskole og universitet. Er vanskelighetsgraden mye høyere for den matten som trengs av lærere? Det virker som et litt overdrevet krav for å være lærer i barneskolen. Anonymkode: 05540...84c Det er ikke veldig avansert matematikk, nei. Gamle eksamenssett ligger ute på nett, du kan se selv. De fleste som tar GLU 1-7 har nok ikke mer matte fra vgs enn de absolutt må = lite. Anonymkode: 535f0...762
Okidokisjokioki Skrevet 20. juni 2023 #7 Skrevet 20. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har sikkert mye med avviklingen av 4 kravet i matte. Anonymkode: de047...918 Nei, jeg tok denne eksamenen selv i 2020 og da også var det helt normalt at halvparten strøk. Virker som at det har vært utfallet hele veien, rart at de ikke klarer å oppnå endring gjennom undervisningen på studiet, sensorveiledning eller selve utformingen av eksamenen. Det er nok snakk om nasjonal deleksamen i matematikk som i stor grad omhandler de kognitive prosessene av matematikk innlæringen, hvordan bygge en forståelse for tall og utregninger, legge tilrette for resonnement og argumentasjon. Ikke bare utregning i matematikk som en del virker å tro her inne. 😊 Endret 20. juni 2023 av Okidokisjokioki 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #8 Skrevet 21. juni 2023 Okidokisjokioki skrev (1 time siden): Nei, jeg tok denne eksamenen selv i 2020 og da også var det helt normalt at halvparten strøk. Virker som at det har vært utfallet hele veien, rart at de ikke klarer å oppnå endring gjennom undervisningen på studiet, sensorveiledning eller selve utformingen av eksamenen. Det er nok snakk om nasjonal deleksamen i matematikk som i stor grad omhandler de kognitive prosessene av matematikk innlæringen, hvordan bygge en forståelse for tall og utregninger, legge tilrette for resonnement og argumentasjon. Ikke bare utregning i matematikk som en del virker å tro her inne. 😊 Jeg har sett nasjonal deleksamen, inkludert årets. Den ser ut til å vektlegge forståelse, og jeg tror det er der problemer ligger - at studentene mangler grunnleggende forståelse for matematikk. Så kan man jo diskutere om det er pga for dårlig grunnlag fra vgs, eller om det er pga dårlig undervisning. Det kan nok være en kombinasjon. At det er stor variasjon mellom studiesteder (også over tid), tyder på at for dårlig/for lite undervisning er en del av det, i alle fall. Anonymkode: 535f0...762
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #9 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Stryk prosenten er faktisk grunnen til at jeg slettet GLU fra valglisten min. Anonymkode: de047...918 Skremmer meg bort også, jeg kunne fint klart å ta opp et fag igjen eller valgt andre fag, men at hele utdannelsen ryker på en eksamen som gir 5 (av 300) studiepoeng virker helt korka skummelt. Anonymkode: 05634...b31
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #10 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ikke veldig avansert matematikk, nei. Gamle eksamenssett ligger ute på nett, du kan se selv. De fleste som tar GLU 1-7 har nok ikke mer matte fra vgs enn de absolutt må = lite. Anonymkode: 535f0...762 Jeg har prøvd meg på et par av dem, og skulle fint klart en grei karakter. Har yrkesfag-matte fra før Reform94. Anonymkode: 4dbee...cfa
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #11 Skrevet 21. juni 2023 Er dette et norsk fenomen? Det er jo ikke en hemmelighet at nordmenn på gruppebasis gjør det dårlig i matte. Sånn har det "alltid" vært. Hvorfor klarer ikke lærerne på barne og ungdomsskolen og gi barna gode basiskompetanse slik at man forstår godt og kan utvikle kunnskapene sine på vgs? Hvor feiler vi? Anonymkode: 1c4d7...417 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #12 Skrevet 21. juni 2023 Da jeg studerte Øk.Adm så strøk rundt 40% av klassen også i matte. Anonymkode: 75890...865 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #13 Skrevet 21. juni 2023 😂 Var det jeg visste! Flesteparten av de som blir lærere har hverken ambisjoner eller karriere i sikte. Vil bare ha en "enkel" jobb som alle kan få. (Hvis de står på matte-eksamen da) Anonymkode: e9666...d6b 1
Gjest takinova Skrevet 21. juni 2023 #14 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er dette et norsk fenomen? Det er jo ikke en hemmelighet at nordmenn på gruppebasis gjør det dårlig i matte. Sånn har det "alltid" vært. Hvorfor klarer ikke lærerne på barne og ungdomsskolen og gi barna gode basiskompetanse slik at man forstår godt og kan utvikle kunnskapene sine på vgs? Hvor feiler vi? Anonymkode: 1c4d7...417 For å få forståelse i matte, så er det slik at en del ting må ligge til grunn. Mye av dette må pugges og overlæres. I Norge skal ikke barn jobbe hardt og øve(unntatt i idretten). Da blir det slik. Til og med gangetabellen skal ikke pugges, den skal danses og synges 😉
SPOCA Skrevet 21. juni 2023 #15 Skrevet 21. juni 2023 Kommer litt an på hvordan de karaktersetter også. Da jeg gikk lærerhøgskolen var kravet bestått, dvs tilsvarende karakteren C eller bedre, dvs karakteren 4 i matte. Jeg synes matten var ganske vanskelig og strøk 4 ganger. Men, da jeg tok opp igjen studiet, og var 17 år eldre, fikk jeg A. Da tok jeg kreativ matematikk i Sverige, og matten var noe helt annet enn her i Norge. Plutselig forsto jeg både algebra og likninger. Uansett, jeg opplevde at lærerstudiene var svært dårlig lagt opp. Jeg fikk f.eks A i fysikk (tok naturfag), men strøk i matte. Mye fordi vi hadde bare fåtall timer matte per uke, men også fordi lærerne på skolen ikke var spesielt interessert i å hjelpe. Jeg følte meg veldig overlatt til meg selv hvis jeg ba om hjelp. Jeg følte meg stemplet som idiot. Jeg jobber som lærer i dag og klarer meg utmerket, men det er jo en blanding av hvordan man karaktersetter, elendig undervisning og nivå. Jeg følte det var mye virkelighetsfjern undervisning. F.eks var det en del derivasjon, men jeg skal undervise 1.trinn på barneskolen. Det jeg da trenger er gode verktøy for begynneropplæring, ikke matte man kanskje har på ungdom- og videregående skole. Det vil si; man trenger all type matematikk, misforstå meg rett, men fokus var veldig merkelig, synes jeg. 2
William_S Skrevet 21. juni 2023 #16 Skrevet 21. juni 2023 Så er nasjonal deleksamen fordummende også innført av politikere som er altfor glade i å detaljstyre innholdet i utdanningene. Ta sykepleieutdanningen feks, det er få utdanninger i Norge som er så detaljertstyrt som den (nå henger riktignok noe av dette sammen med et felles europeisk rammeverk, men likevel) hvor man også har nasjonal deleksamen i anatomi. Også den har høy strykprosent. Jeg tror hovedfeilen her er at man legger dette til første semester og pakker alt inn i et stort og gigantisk fag. Ingen som har sagt at anatomi er uviktig i sykepleieutdanningen, det er tvert i mot ganske viktig. Men hele måten man integrerer et så stort område som anatomi i utdanningen i dag gjør at man nærmest ber om høy strykprosent.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #17 Skrevet 21. juni 2023 Uff, glad jeg starta på lærerstudiet før disse mattegreiene var så viktig. Jeg hadde 3 i matte fra vgs. Hadde ikke klart det på høgskolenivå. Det er ganske vanskelig! Skjønner godt at folk stryker. Er det ikke sånn at alle på lærerstudiet må ta matte nå? Anonymkode: 75d32...aec 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #18 Skrevet 21. juni 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Uff, glad jeg starta på lærerstudiet før disse mattegreiene var så viktig. Jeg hadde 3 i matte fra vgs. Hadde ikke klart det på høgskolenivå. Det er ganske vanskelig! Skjønner godt at folk stryker. Er det ikke sånn at alle på lærerstudiet må ta matte nå? Anonymkode: 75d32...aec Matte er obligatorisk dersom man velger grunnskolelærer 1-7. På GLU 5-10 velger man matte eller norsk. Anonymkode: 1d52a...3d5
Example Skrevet 22. juni 2023 #19 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 9.35): Er dette et norsk fenomen? Det er jo ikke en hemmelighet at nordmenn på gruppebasis gjør det dårlig i matte. Sånn har det "alltid" vært. Hvorfor klarer ikke lærerne på barne og ungdomsskolen og gi barna gode basiskompetanse slik at man forstår godt og kan utvikle kunnskapene sine på vgs? Hvor feiler vi? Anonymkode: 1c4d7...417 Nå er ikke jeg mattelærer, men i andre fag. Dog ser jeg st mine elever, ofte ligger i snitt ca. én karakter lavere i matte enn i andre fag. De har en tendens til å klage på læreren, men det handler først og fremst om at de ikke jobber med fag hjemme. Pugging er kjedelig, og de færreste gjør det. Derfor har man de som forstår matte, og henger med, også har man en stor gruppe som ikke gjør det, og gjerne gir opp. De fleste har gitt opp før de kommer opp på ungdomsskolen. Personlig tenker jeg det er en blanding av manglende arbeidsmoral og at de yngre sliter mer med å konsentrere seg enn tidligere. De er vant til overflod av underholdning, samt hurtige skifter innen dette, som på TikTok. De sliter jo også voldsomt med å se en hel film, fordi den er for lang. Jeg kjenner meg også stadig mer igjen i dette selv. Jeg tror nok at det er nødvendig å ta en ny vurdering av mattefaget, og hvordan man best mulig kan gjøre at vi beholder elevenes motivasjon der. Hvordan klarer vi både å fylle kompetansekrav i arbeidslivet, samtidig som vi får mennesker som forstår grunnleggende matematikk, men som ikke nødvendigvis trenger så mye mer enn det? 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #20 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 0.57): Det er ikke veldig avansert matematikk, nei. Gamle eksamenssett ligger ute på nett, du kan se selv. De fleste som tar GLU 1-7 har nok ikke mer matte fra vgs enn de absolutt må = lite. Anonymkode: 535f0...762 Jeg var inne og kikket. Det virker ikke som at det er veldig mye matematikk. Det er mer det pedagogiske rundt å forstå barns tenkemåte og hvordan formidle forklaringer. Jeg hadde nok ikke bestått 🤣 Ikke fordi jeg ikke forstår matte godt, men fordi alt fokuserer på det pedagogiske (som en lærer må kunne). Anonymkode: 05540...84c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå