Gå til innhold

Trainee

Gjest Gjest_Emma_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Emma_*

Hva er forskjellene mellom fast stilling og trainee-stilling.

Jeg føler at det er mye bedre og få fast stilling fremfor trainee, men er ikke helt sikker på hvorfor. Hva er grunnen til at arb.givere ansetter traineer i et firma, når de frem til nå ha gitt alle fast stilling? :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som Trainee får man gjerne kjennskap til mange områder i bedriften. Det er ofte definerte tidsrammer på feks 1-3 år for denne stillingen. Etterpå kan man bli ansatt i en spesiell stilling og da som fast ansatt.

Trainee er jo på en måte en lærlingstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
..men det er jo ingen fordel å være trainee fremfor å være i en fast stilling slik jeg forstår det..  :tristbla:

Er det?  :forvirret:

Det kommer jo an på hva trainee-stillingen "sikter mot". Jeg var f.eks trainee i Mester Grønn, og ble da "utdannet" butikkleder. I et sånt tilfelle er det jo bedre å ta en traineestilling enn en fast stilling som vanlig medarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største bedriftene har gjerne trainee-stillingene beregnet på masterstudenter, helst innen teknologi eller økonomi. Jeg vet ikke om det var slike du tenkte på. Det er uansett et motefenomen hvis hensikt er å tiltrekke seg de beste søkerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fordeler ved og være trainee. Du får prøve masse forskjellige (mange avdelinger og kanskje også forskjellige land), du får masse oppfølging og opplæring fordi det blir sett på som en form for utdanning, etc. Samtidig er det jo verd og tenke på at bedriften neppe bruker så mange resurser på å trene og utdanne deg, hvis ikke de regner med å ansette deg. Lønnen på trainee-stillingne har også blitt bedre i det siste, nettopp fordi de gjerne vil tiltrekke de beste.

Jeg er nettoppferdig som master i markedsføring, og vil veldig gjerne ha en trainee-stilling, nettopp fordi det er så mye opplæring og videreutvikling. Tror det er godt sted for nyutdannede og starte.

Piglet i.i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg studerer økonomi, men på høyskolen lærer vi jo kun teori. Det er først når man blir trainee man lærer det praktiske i yrket. For det yrket jeg sikter mot må jeg regne med flere år etter endt utdannelse i en traineestilling før jeg kan si at jeg kan det som er nødvendig i yrket. Jeg kommer ikke til å bli tilbudt noen fast stilling innen yrket etter endt studium uten å ha vært gjennom mer opplæring (dvs som trainee).

Så jeg håper virkelig jeg kan få en trainee-stilling etter jeg er ferdig med studier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fast ansatt OG trainee.

I mitt firma skal jeg gjennom et "program" over to år og det har ingenting med min ansettelsesform å gjøre, kun for å sikre at jeg får de kurs og erfaring jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traineestillinger er kjempefine - for arbeidsgiver. De får sinnssykt mange godt kvalifiserte søkere til jobber hvor du skriver under på at du kan plasseres forskjellige steder under traineeperioden, inkludert i andre land i mange tilfeller. Lønna er ofte lavere enn hvis de skulle ansatt en nyutdannet i en ordinær, fast stilling. De behøver ikke garantere deg jobb når traineeperioden er over, og det er heller ikke garantert at du får den tette personlige oppfølgingen som de pleier å forespeile i utlysningen.

Av en eller annen grunn har disse programmene blitt utrolig attraktive, men fra et arbeidstagersynspunkt er de ikke spesielt gunstige sammnelignet med fast jobb. Men alternativet er jo ofte ikke fast jobb, men ingen jobb - og da er jo såklart en traineestilling å foretrekke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traineestillinger er kjempefine - for arbeidsgiver. De får sinnssykt mange godt kvalifiserte søkere til jobber hvor du skriver under på at du kan plasseres forskjellige steder under traineeperioden, inkludert i andre land i mange tilfeller. Lønna er ofte lavere enn hvis de skulle ansatt en nyutdannet i en ordinær, fast stilling. De behøver ikke garantere deg jobb når traineeperioden er over, og det er heller ikke garantert at du får den tette personlige oppfølgingen som de pleier å forespeile i utlysningen.

Av en eller annen grunn har disse programmene blitt utrolig attraktive, men fra et arbeidstagersynspunkt er de ikke spesielt gunstige sammnelignet med fast jobb. Men alternativet er jo ofte ikke fast jobb, men ingen jobb - og da er jo såklart en traineestilling å foretrekke!

Enig, trainee-jobbene er i praksis ikke så mye å trakte etter, med noen få unntak. Lønnen er ofte faktisk dårligere enn for en tilsvarende fast stilling, og man lærer heller ikke noe spesielt godt, på grunn av kontinuerlig rotasjon av arbeidsplasser.

Skjønner ikke helt selv hvorfor de har blitt så populære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke nødvendigvis det er noe mønster i om trainee-stillinger er av fast eller midlertidig karakter. Det er helt opp til arbeidsgiver.

Jeg var en gang på intervju til en traineestilling i et stort finanskonsern, og hadde jeg fått jobben, ville jeg vært fast ansatt fra første dag.

Når det gjelder innholdet i trainee-programmer, så tror jeg at disse er utrolig varierte, både når det gjelder arbeidsoppgaver og seriøsitet. Men felles for de aller fleste firmaene, er nok at de vil sikre seg de beste kandidatene, og tar store midler i bruk for å få til nettopp det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...