Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du ser stadig vekk folk på 30 som dør? Av hva? 
Nei, babyboomerne fikk ikke så mange barn at de ikke klarte og ta vare på dem. De flests fikk vel 2, men snittet er litt under 2. eller tenker du at det er samfunnet som ikke har tatt vare på årskullet slik at mange på 30 dør? De fleste boomers barn er eldre enn 30, men det er selvsagt ulikt når en får barn. 

Anonymkode: 99af1...62f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

ja, du har rett, det kan de. Jeg tenkte på dem som de som ble født umiddelbart etter krigen, og sammen med krigsgenerasjonen er de typisk foreldre til generasjon x. Men det blir jo litt feil, for babyboomers er en generasjon som går helt til 1964, så jeg ser at de kan være foreldre til millenials.

Anonymkode: c3b45...76a

I tillegg vil en stor andel av gen X ha foreldre som ble født før boomerene. Jeg er også gen X og har førkrigsforeldre. I det hele tatt glir disse generasjonene over i hverandre. 

Om vi grovt regner at boomerene (født 1946 til 1963) fikk barn når de var mellom 20 og 40, kan barna deres være født mellom 1966 og 2003. Dermed kan de være både Xer og millenialler og hva nå de yngre kalles.

Anonymkode: 51010...80b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 6/21/2023 at 3:13 PM, AnonymBruker said:

Babyboomernes foreldre fikk mange barn, babyboomerne selv fikk alt for få barn noe man ser på de fallende fødselstallene fra 60-tallet og fremover da de ble voksne. Hadde de født mange barn ville vi ikke hørt snakk om noen eldrebølge nå.

Anonymkode: 9a024...2ef

Babyboomerne fikk mange barn, derfor det var en topp rundt 90-tallet. De igjen ser ikke ut til å få så mange, de skulle fått barn nå

Anonymkode: 00877...93b

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Figur 1. Folkemengdens bevegelse. 1735-2012

Den røde kurven viser fødselstallene. Babyboomer regnes fra 1946-64, Generasjon X 1965-1979, Milleniumsgenerasjonen 1980-1995. 

Jeg er enig i at tallene synker utover 70-tallet og stiger på 90-tallet,men denne kurven viser jo likevel ganske tydelig at de ikke stiger til gamle høyder. Jeg kan ikke se at dette viser at millenials, med de rekordlave tallene på begynnelsen av 80-tallet,  er en større generasjon enn generasjon X, som har med seg store tall fra 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet.

Denne viser ikke antall fødte, men fordeling

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 15.21):

personer på 30 er ikke babyboomernes barn, de er babyboomernes barnebarn.

Det er vel heller ikke helt korrekt. Noen er det selvsagt, men de fleste født rett etter krigen har barnebarn på 20-22 år eller yngre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 23.10):

Babyboomerne fikk ikke mange barn, de kalles babyboomere fordi det var mange av dem.

Resten av innlegget er enda mer forvirret.

Anonymkode: 34380...f12

Babyboomerne fikk også mange barn. Barnekullene på slutten av sekstitallet var rekordstore. Større en babyboomerkullene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 15.20):

jo, babyboomerne fikk mange barn, fordi de var så mange selv. Babyboomernes barn er generasjon X, og vi er store årskull når du sammenligner med årskullene som kom litt senere.

Mange millenials er også barn av boomerne. Det var boomerne som var mange, de fikk ikke spesielt mange barn selv statistisk sett. 

Anonymkode: 4ebf9...e10

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Babyboomerne fikk mange barn, derfor det var en topp rundt 90-tallet. De igjen ser ikke ut til å få så mange, de skulle fått barn nå

Det er babyboomernes barnebarn som fikk barn i denne perioden.

Skrevet
On 6/20/2023 at 11:01 PM, AnonymBruker said:

Noe jeg har tenkt på er at siden babyboomerene fikk så mange barn, ble de barna forsømmet? Jeg ser stadig vekk mennesker rundt 30 som dør. Er de overflødige? Hvorfor har vi ikke passet på dem?

Anonymkode: 828c1...da3

Det er over 100 år siden antall barn per kvinne var høyere enn 3, så jeg tror ikke det har vært så utbredt at folk fikk så mange barn at de ble forsømmet. Om det er flere folk i 30-årene som dør nå enn før vet jeg ikke, jeg har ikke sett noen statistikk på det, men i de fleste tilfeller er det vel neppe foreldrenes feil at de dør?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ja, du har rett, det kan de. Jeg tenkte på dem som de som ble født umiddelbart etter krigen, og sammen med krigsgenerasjonen er de typisk foreldre til generasjon x. Men det blir jo litt feil, for babyboomers er en generasjon som går helt til 1964, så jeg ser at de kan være foreldre til millenials.

Tatt i betraktning at en generasjon er tjue år, er det ingen umulighet at babyboomers er foreldre til babyboomers.  

Videre er det åpenbart at med en stigende førstefødselsalder at generasjoner etterhvert må strekke seg over tredve år.

Nedgangen i fødsler i perioder skyldes at det er færre i den fødende generasjonen, og et par andre hendelser.
-Introduksjonen av P-piller.
-Likestilling som førte mor ut av huset og inn på universitetet og i arbeidslivet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I tillegg vil en stor andel av gen X ha foreldre som ble født før boomerene. Jeg er også gen X og har førkrigsforeldre. I det hele tatt glir disse generasjonene over i hverandre. 

Om vi grovt regner at boomerene (født 1946 til 1963) fikk barn når de var mellom 20 og 40, kan barna deres være født mellom 1966 og 2003. Dermed kan de være både Xer og millenialler og hva nå de yngre kalles.

Anonymkode: 51010...80b

ja, "the silent genereation" (1928-1945) glir over i boomerne rent kulturelt sett, for de såkalte 68'erne er vel fra begge grupper. Og for meg er det mer naturlig å tenke på personer født på 40-tallet som 68'ere, enn krigsbarn og boomere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne viser ikke antall fødte, men fordeling

nei, den viser antall fødte per år i tusen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2023 den 12.09):

det har du ikke dokumentert. Jeg har derimot dokumentert dette:

Figur 1. Folkemengdens bevegelse. 1735-2012

Les din egen graf, den bekrefter at millenials var større

Anonymkode: 9a024...2ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2023 den 12.22):

Du ser stadig vekk folk på 30 som dør? Av hva? 
Nei, babyboomerne fikk ikke så mange barn at de ikke klarte og ta vare på dem. De flests fikk vel 2, men snittet er litt under 2. eller tenker du at det er samfunnet som ikke har tatt vare på årskullet slik at mange på 30 dør? De fleste boomers barn er eldre enn 30, men det er selvsagt ulikt når en får barn. 

Anonymkode: 99af1...62f

Er jo ikke uvanlig med 30-åringer som dør. Dessverre skjer det hele tiden. Kan være kreft, selvmord, hjernehinnebetennelse, hjerte og karsykdommer, bilulykke, arbeidsulykker, fritidsulykker(falle ned fra fjell, drukning…)

Anonymkode: b72cc...a87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...