Holly Hobbie Skrevet 11. januar 2006 #1 Skrevet 11. januar 2006 Sannsynligvis, noen faa proever til maa til for aa faa det 100% konstatert. Er litt lettet, for slik jeg skjoenner det er det de som er hardest rammet som faar risikofaktorer som hoeyt blodtrykk mm. Men det betyr jo likevel at jeg kanskje faar problemer med aa bli gravid...ja ja. Men jeg troester meg med at 60% av de som er rammet faar barn paa egenhaand, og av de som maa ty til pergo og andre ting er det ogsaa mange som faar det til. I siste instans er det jo IVF. Men siden legen sa at det kunne vaere lurt aa begynne proevingen snart, saa tror jeg jamen meg jeg kan melde meg inn i proeverklubben! (Men aldri si aldri, min mann er nemlig litt MIKE'te av seg....saa jeg toer ikke gjoere det offisielt ennaa!)
Kakao Skrevet 11. januar 2006 #2 Skrevet 11. januar 2006 Hei Popelka! Jeg er visst litt i samme båt som deg når det gjelder progesteron. Så på en annen tråd lengre ned at du hadde for lavt progesteronnivå. Jeg har akkurat fått vite det samme fra en blodprøve jeg tok i forrige uke. Den viste 7,2 på progesteron. Den skal visst være mellom 22-90. Hva fikk du? Har du tatt en enkel test, eller tatt tester jevnlig over en syklus? Jeg skulle bli henvist til spesialist på dette om jeg hadde for lave nivåer (har hatt lave før, også), og regner jeg med det blir flere blodprøver over en hel syklus for å se variasjonen. Vet du om du har hatt eggløsning? Jeg tror lite progesteron kan gjøre at man ikke får eggløsning, og det er jeg litt redd for. Har gått på p-piller til nå, så jeg har ikke fått sjekket enda. Lykke til til deg!
Holly Hobbie Skrevet 11. januar 2006 Forfatter #3 Skrevet 11. januar 2006 Hei Kakao (liker nicket ditt forresten! ). Jeg fikk 6 paa prog. testen. Som jo er altfor lavt. Legen min sa at det KUNNE hende at jeg har el regelmessig, men at det er veldig sannsynlig at jeg har PCOS, pg.a for lavt eller for hoeyt (husker ikke naa) nivaa av FSH. Testosteronet var normalt, likedan prolaktinet. For lavt progesteron betyr at man sannsynligvis ikke har eggeloesning, ja. Men det trenger ikke bety at du har for lavt prog./ikke el. hver eneste syklus. Jeg regner med at spesialisten vil forsoke aa finne ut om jeg har el. jevnlig eller ikke. Jeg har saa langt kun tatt en blodprove, hvor disse tingene ble maalt. Skal ta en test til under mensen. Samt ta en samtale med legen og deretter faa time hos spesialist. Legen sa "don't panic, there's nothing to worry about, the only issue here is fertility..." Blir jo litt bekymret da, det er jo ganske viktig! Vet at det finnes hjelp aa faa, er jamen glad for det. Gaar du fortsatt paa p-piller? Jeg har lest at p-piller ikke er aa anbefale for pcos. De bare roter til systemet enda mer. Men det er noen leger som gir det likevel...saa meningene er vel delte.
Ephemera Skrevet 11. januar 2006 #4 Skrevet 11. januar 2006 Hvordan vet man at man har PCOS? Hadde dere symptomer som gjorde at dere ble sjekket? Bare lurer på om det er noe jeg bør bekymre meg for... Lykke til og til alle oss prøvere!
Kakao Skrevet 11. januar 2006 #5 Skrevet 11. januar 2006 Da har vi ca samme verdi på progesteron, ja. Er spent om om EL kommer jevnlig, ja. Håper at den i det hele tatt kommer. Lurer på hvor ivrige legene er til å sjekke oss for EL og sånt. Dere er kanskje litt mer prøvere enn det vi er, og da har man jo en god grunn til å få sjekket opp slikt. Vi har sluttet med p-pillene, men er ikke aktive prøvere, enda. Forhåpentligvis om et par-tre måneder...? Sluttet med p-pillene i november, og prøvde en måned med p-ring som ikke gikk noe særlig. I julen sluttet vi med hormonell prevensjon, og første ordenlige mens skal komme rundt 18.januar dersom en sier 28 dager... Men det kan en jo sjelden når det er snakk om første mens etter p-piller. Det kan ta mye lengre tid. Så vi får vente og se. Litt av en kommentar fra legen din, forresten.. Ja, bra det er hjelp å få. Håper det blir en lite spire på dere snart!
Brudulja Skrevet 11. januar 2006 #6 Skrevet 11. januar 2006 Lykke til Popelka, håper du slipper å slite fælt med å bli gravid
Holly Hobbie Skrevet 12. januar 2006 Forfatter #7 Skrevet 12. januar 2006 Brudulja: takk, du er hvertfall en inspirasjon!! Kakao: ser ut som vi er i samme baat mht. til proeving! Vi har ikke begynt proevingen ennaa, den opprinnelige planen var aa vente til oktober med aa kaste kondomene, men min mann er paa glid og sier han sannsynligvis vil starte tidligere. Lykke til, vi faar foelge med hverandre etterhvert!!
Holly Hobbie Skrevet 12. januar 2006 Forfatter #8 Skrevet 12. januar 2006 Hvordan vet man at man har PCOS? Hadde dere symptomer som gjorde at dere ble sjekket? Bare lurer på om det er noe jeg bør bekymre meg for... Lykke til og til alle oss prøvere! ← Jeg har ofte hatt uregelmessige menstruasjoner, helt fra jeg fikk mensen som 13-aaring. Da jeg var 16 gikk det en gang 4 mnd mellom to menstruasjoner. I hoest hadde jeg plutselig 60 dager mellom to sykluser, og da jeg i tillegg foelte meg slapp (ikke noedvendigvis et PCOS-tegn!) oppsoekte jeg lege, og da han hoerte at jeg har hatt uregelmessige sykluser foer, ville han ta en progesteronproeve for aa sjekke om jeg har el. Selv om det er vanlig aa ha PCOS, er det jo mer vanlig aa ikke ha det. Men ikke alle har "full pakke" naar det gjelder symptomer. Jeg har kun uregelmessighetene, muligens ogsaa insulinresistens (selv om det ikke er noen umiddelbar mistanke kommer nok dette til aa bli sjekket da det forekommer ofte for pcos'ere). Her er andre symptomer man boer vaere obs paa: oekt haarvekst paa kroppen/ansiktet noen ganger tynt hodehaar overvekt/vanskelig aa gaa ned i vekt kviser Saa om man er hardt rammet virker det veldig ubehagelig...men det er mange som har "light"-varianten, slik som meg, jeg har heldigvis ikke disse problemene! Uansett - dersom du alltid har vaert regelmessig, saa trenger du sannsynligvis ikke bekymre deg. Har hoer at dersom man er over 35 og ikke blir gravid etter seks maaneder skal man ta kontakt med legen for utredning. Det er 1 aar som gjelder for de som er yngre, men hvis man allerede er saapass "gammel" saa vil man jo ikke miste for mye tid.... Lykke til videre!
Ephemera Skrevet 12. januar 2006 #9 Skrevet 12. januar 2006 Okei, da tror jeg ikke jeg trenger å bekymre meg - foreløpig Jeg er 35 år, men jeg har alltid hatt regelmessig menstruasjon. Håper du lykkes snart, Popelka
Gjest ¤Escada¤ Skrevet 13. januar 2006 #10 Skrevet 13. januar 2006 Flere i samme båt her.... Fikk beskjed om å prøve i et år først... Å så evnt komme tilbake for evnt hjelp/hormonbehandling..
Holly Hobbie Skrevet 14. januar 2006 Forfatter #11 Skrevet 14. januar 2006 Leste nettopp at 70% av de som har pcos faar det til uten medisinsk behandling. Saa det er bare aa vaere optimistisk!
Kakao Skrevet 14. januar 2006 #12 Skrevet 14. januar 2006 Det var jo gode tall! Jeg hadde kanskje trodd tallet var mye lavere, ja. Nei, men det var bra å høre. Ikke at jeg har fått påvist pcos, men jeg hadde visst litt pco, og ellers kluss med hormonene. Men samtidig så er kanskje pcos en god grunn til å starte prøvingen litt tidligere i tilfelle en er blant de resterende 30 %. Min mann er vel kanskje ikke helt klar enda. Han er klar av og til, og andre ganger ikke. Så jeg passer vel bra inn i MIKE-klubben. Å, det skal bli så herlig å komme dit hvor vi begge har lyst til å bli prøvere. Det gleder jeg meg til!
Saeria Skrevet 14. januar 2006 #14 Skrevet 14. januar 2006 Ville bare ønske dere all lykke til. Popelka: Når jeg leste om disse symptomene, så kjenner jeg meg i grunnen igjen. Hvertfall mtp. veldig uregelmessig mens og kviseproblemer. Nå slet jeg med småblødninger de månedene jeg hadde kobberspiral. Fikk liksom aldri ordentlig mens. Men nå er det snart to måneder siden jeg tok den ut, og jeg venter fremdeles. Er ikke gravid, for det har jeg sjekka. Hmm...kanskje jeg også burde sjekke om jeg har (mild) PCOS?
Holly Hobbie Skrevet 14. januar 2006 Forfatter #15 Skrevet 14. januar 2006 Saeria: absolutt. Bedre aa ta tak i det naa enn etter dere har begynt aa proeve (selv om jeg forstaar det slik at det er en liten stund til uansett! ). Har du alltid hatt uregelmessig mens? Hvis det bare er etter at du tok ut spiralen kan det jo hende kroppen er i ulage ennaa. Uregelmessig mens er vel et av de viktigste symptomene paa pcos. Legen min sa ca. 10% av alle kvinner har pcos, de fleste har ikke "full pakke" med overvekt osv. men siden du ogsaa har vanskelig hud kan det vaere en indikasjon. Det skader hvertfall ikke aa gaa til legen og snakke med ham/henne. Lykke til, vennen.
Kakao Skrevet 15. januar 2006 #16 Skrevet 15. januar 2006 Siden du har uregelmessig mens, synes jeg det alene burde være nok til å ta en blodprøve og måle hormonnivået ditt. Østrogen, progesteron, ++. For lavt østrogen kan medføre at mensen ikke kommer. Og ellers så er det mye disse hormontallene kan si om litt av hvert. Jeg har ikke forstått alt enda, men jeg prøver å finne ut litt av det. Jeg har tatt en slik bloprøve nå, og skal videre til spesialist for å måle mer.
Saeria Skrevet 15. januar 2006 #17 Skrevet 15. januar 2006 Hvis ikke mensen ifinner seg snart, så får jeg bestille ny time til legen. Både jeg og min yngste storesøster har alltid hatt uregelmessig mens. For min del er det alt fra 28 dager til 3-4 måneder. Alt ble jo "normalt" når jeg gikk på hormonprevensjon, men jeg reagerer på østrogenet i det, så derfor skal jeg over på sprøyten. Min søster er riktignok ganske så fruktbar for å si det sånn. Hun har riktignok bare to barn. Hun har mistet to ganger, men den lille prinsessa satt naglet fast i livmora hennes første gang hun hadde seg med barnefaren. Min andre søster som er eldre enn det igjen har heller ikke problemer med fertiliteten for å si det sånn, men så har hun regelmessig mens også... Nei...får nok sjekke meg, selv om det er en stund til vi evt.ønsker barn. Det er som det ble sagt, bedre å vite det før en blir prøver. Da kan en begynne prøvingen litt tidligere for å prøve å kompensere for at det kan ta litt tid før en får klaff. Tusen takk for at dere tar dere tid til en ikke prøver også. Når sant skal sies følger jeg litt med her inne, og jeg unner dere så inderlig barn alle sammen.
Holly Hobbie Skrevet 15. januar 2006 Forfatter #18 Skrevet 15. januar 2006 Man kan fint faa barn ved pcos, som sagt faar visst 70% barn paa egenhaand uten noen form for hjelp. Og det sies at pcos er arvelig/gaar i familier. Saa det er verdt aa sjekke. Men ikke bekymre deg unoedig, det er jo vanskelig aa stille noen diagnose paa nett uten blodprover selvfoelgelig! Ikke er jeg lege heller. Lykke til da, du faar si ifra hva legen din sier etterhvert.
Saeria Skrevet 15. januar 2006 #19 Skrevet 15. januar 2006 Jeg skal nok stikke innom for å si i fra etter jeg har fått somla meg til legen. Jeg bekymrer meg i grunnen ikke noe særlig, det hadde bare vært greit å få avklart om PCOS er grunn til min noe sære syklus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå