AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #1 Skrevet 20. juni 2023 Vi har en gutt på snart ett år som har vært krevende å legge så og si hele tiden. Det er gråt, til tider hysterisk, oppimot en time, noen ganger mer noen ganger mindre. Vi har prøvd alle triksene i boka (samsoving, faste rutiner, endre på leggetidspunkt både tidligere og senere, kuttet blunder, våkenvinduer, amming, sang, white noice, bamse med lyd, byssing, søvnassosiasjon, venne ham til sprinkelsenga på dagtid, kosebamser, loved to sleep-metoden, ligge ved siden av, sette seg litt unna ++++). Det er det samme uansett. Nå ser vi oss nødt til å ha ham i sprinkelseng da han har begynt å bevege seg mye både ved leggetid og i løpet av natten, forrige uke falt han nesten ut av senga midt på natta fordi han krøp mot kanten, jeg våknet akkurat i tide til å ta tak i ham. Og til de som kommer til å foreslå samsoving på madrass på gulvet: vi har forsøkt, men han kaver så mye rundt av det, faller ned på gulvet og det blir lite søvn på både ham og oss. Han sover desidert best i sprinkelsenga, men legginga er et lite helvette (det er den uansett om vi legger ham i sprinkelseng eller vår seng). Vi leide for noen måneder siden inn en søvnkonsulent, det hjalp ingenting på leggingen, ble litt bedre på oppvåkningene på natt.Kan legge til at han har grått myyye i løpet av sitt korte liv pga kolikk og melkeallergi og har fått beskjed av helsesykepleier at det ikke er uvanlig at barn som hadde kolikk i starten gråter mer og høyere enn andre barn. Det eneste vi ikke har forsøkt er å gå inn og ut av rommet. Vet ikke om det er dette som er Ferber, mener flere her har skrevet om en metode som ikke er Ferber, men som går på å gå inn og ut av rommet. Vil gjerne har tips og råd fra dere som har prøvd denne metoden på barn som er i overkant vanskelige å legge. Trenger ikke råd fra de med barn som er blide og fornøyd rundt legging da dette ikke vil hjelpe oss siden vi har en helt annen situasjon Han gråter ALLTID ved legging så gråt blir det uansett, men hvordan gjør man det i praksis? Gjøre den faste rutingen, legge og si god natt og går ut? Venter utenfor i et bestemt antall sekunder/minutter før man går inn igjen. Hva gjør man da? Jeg vet at han enten kommer til å stå eller sitte og hyle. Da skal man legge ham ned igjen si god natt og gå ut igjen? Eller løfte opp og trøste? Han slutter ikke å gråte selv om vi løfter opp (det gjør ofte vondt verre) så vi får neppe roet situasjonen noe uansett. Jeg trenger ikke å få masse hat fra dere som mener at det er feil å gjøre dette. Vi har virkelig prøvd alt og dette er rådet vi har fått flest ganger som flere sverger til at ga dem et nytt liv. Sønnen vår har det ikke bra når han gråter i en time hver kveld før han sovner, så hvis dette kan gjøre at han finner roen raskere er det verdt det. Og ja, vi har selvsagt fått sjekket opp hos både lege og helsesøster at det ikke er noe som feiler ham (han har melkeallergi, men det følges han opp på). Anonymkode: c91ca...b0e
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #2 Skrevet 20. juni 2023 Ikke helt det samme men ville dele erfaring. Med nr 1 funket det fint å legge ned si natta og gå ut, og gå inn igjen hvis det ble sutring. Kjørte derfor samme strategi på nr 2 ved 10 mnd. Hun var en helt annen baby og klikket helt og hylskrek av dette med en gang. Så vi gikk bort fra dette og kjørte strategien sitte på en stol ved sengen og legge ned. Pappaen gjorde dette. Hun ble ganske sint og irritert av dette også og var MYE opp og ned osv osv. Kjørte det samme opplegget hver dag. Inn på rommet, jeg ammer, pappaen kom, vi sa natta og jeg gikk ut, pappaen ga smokk og bamse, sang en nattasang og la i sengen. I starten hoppet hun opp som troll i eske, men godtok det mer etterhvert. Brukte så 2 (!!) mnd på flytte stolen lengre bort fra sengen (gikk bedre i løpet av denne tiden da, men klikket fortsatt hvis vi gikk ut) men etter 2 mnd prøvde han en dag å gjøre det samme, men å gå ut å lukke døren, og det funket. Og funker hver dag nå siden (1 mnd) og nå kan jeg også legge på samme måte. Før dette ammet jeg ofte i sovn eller sto å holdt på henne/bysset osv. Anonymkode: d808a...359
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #3 Skrevet 20. juni 2023 Jeg lot min gråte seg trøtt, men jeg satt i gangen og brettet klær slik at han kunne seg meg fra sengen. Sang og nynnet for meg selv. Etterhvert gjorde jeg husarbeid som gjorde at jeg gikk forbi rommet han om trent heletiden, så jeg forsvant ut av syne en liten stund. Han gråt 20 min første kvelden og så var det stopp. Anonymkode: 983f4...96b 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #4 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ikke helt det samme men ville dele erfaring. Med nr 1 funket det fint å legge ned si natta og gå ut, og gå inn igjen hvis det ble sutring. Kjørte derfor samme strategi på nr 2 ved 10 mnd. Hun var en helt annen baby og klikket helt og hylskrek av dette med en gang. Så vi gikk bort fra dette og kjørte strategien sitte på en stol ved sengen og legge ned. Pappaen gjorde dette. Hun ble ganske sint og irritert av dette også og var MYE opp og ned osv osv. Kjørte det samme opplegget hver dag. Inn på rommet, jeg ammer, pappaen kom, vi sa natta og jeg gikk ut, pappaen ga smokk og bamse, sang en nattasang og la i sengen. I starten hoppet hun opp som troll i eske, men godtok det mer etterhvert. Brukte så 2 (!!) mnd på flytte stolen lengre bort fra sengen (gikk bedre i løpet av denne tiden da, men klikket fortsatt hvis vi gikk ut) men etter 2 mnd prøvde han en dag å gjøre det samme, men å gå ut å lukke døren, og det funket. Og funker hver dag nå siden (1 mnd) og nå kan jeg også legge på samme måte. Før dette ammet jeg ofte i sovn eller sto å holdt på henne/bysset osv. Anonymkode: d808a...359 Takk for at du deler. Det er jo også et godt eksempel på hvor ulike barn kan være. Når dere kunne trekker dere litt bort, hadde hun sluttet å sprette opp? Gråt hun enda da? Vi har jo på en måte kjørt den samme leggemetoen hele veien, vi sitter i senga ved siden av (ikke plass til stol på soverommet vår med dobbeltseng og sprinkelseng) og lar ham holde på litt først for å få ut energi og så legger vi ned, men han spretter opp eller setter seg op og hyler og det har han gjort siden han lærte seg å reise seg. Det blir liksom ikke bedre så ser ikke for meg når vi skal kunne flytte oss lengre bort uten at han fortsetter å gråte og å reise seg. Anonymkode: c91ca...b0e
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #5 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg lot min gråte seg trøtt, men jeg satt i gangen og brettet klær slik at han kunne seg meg fra sengen. Sang og nynnet for meg selv. Etterhvert gjorde jeg husarbeid som gjorde at jeg gikk forbi rommet han om trent heletiden, så jeg forsvant ut av syne en liten stund. Han gråt 20 min første kvelden og så var det stopp. Anonymkode: 983f4...96b Takk for at du deler. Det du beskriver var altså det du gjort første kvelden? Hvordan ble det resten av tiden? Hvor gammel var babyen? Anonymkode: c91ca...b0e
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #6 Skrevet 20. juni 2023 Altså ja, begynte med det på et tidspunkt fordi jeg var så lei og frustrert at jeg holdt på å klikke. Så bedre å gå ut for å puste litt og heller gå inn igjen etter et par minutter. Jeg husker ikke om det hjalp som en mirakelkur akkurat, men det gjorde det ikke verre i alle fall. Så, da hun var 1,5 så begynte hun plutselig å vinke ha det, så hun skjønte greia med at vi gikk ut. Så gikk det fint et par mnd, før det ble ille vanskelig igjen. Nå er hun 2-2,5 og det går stort sett greit å legge (bruker en evighet på å sovne, men lite gråt). Anonymkode: b52d0...d2c
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #7 Skrevet 21. juni 2023 Her prøvde jeg det litt med et uhell, da jeg hadde mageproblemer og MÅTTE på do flere ganger i leggingen Her var vel ungene passert 2 da det begnte å virke. Sa "nå skal mamma bare på do, kommer inn når jeg er ferdig. Bare ligg og hvil deg, du". Så ble det hyl og skrik mens jeg var på do, men altså, når alternativet var å drite meg ut bokstavlig talt, så var det nå bare sånn.. Så kom jeg inn igjen, ungen roet seg, osv. Så fant jeg bare på ærend. Mamma må tisse (gikk ut av rommet og bare sto der noen sekunder), hente noe, gjøre noe, osv, og ungen vennet seg til det, og sovnet til slutt mens jeg var ute. Men det var ikke gjort over natten... Anonymkode: 34aa4...16a 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #8 Skrevet 21. juni 2023 Vi begynte med Ferber-light (gå ut i 5 minutter, så komme tilbake. Så vente 10 minutter). Det gikk greit og babyen sovnet av seg selv, men våknet et par ganger i løpet av natten for å spise. Han var da 7 måneder, ca. Etter at han rundet ett år var han inne i en periode der han plutselig hatet sprinkelsenga og vi gikk over til samsoving en periode. Da han var 14 måneder gikk vi tilbake til Ferber igjen. Legging går veldig bra. Grøt, kos, klem, amming så legges han i senga. Han gråter i kanskje 1 minutt, så sovner han i løpet av få minutter. Han sover til og med natten gjennom nå. For hans del blir han distrahert og forvirret over at vi er i samme rom som ham når han skal sove og han klarer å roe seg på egenhånd. Jeg ville ikke brukt denne metoden hvis ungen ikke klarer å roe seg på egenhånd. Anonymkode: 20ad1...833
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #9 Skrevet 21. juni 2023 Har du forsøkt å la han gråte litt uten å gå inn, bare for å se hva som skjer? Anonymkode: 71542...ed0 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #10 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for at du deler. Det er jo også et godt eksempel på hvor ulike barn kan være. Når dere kunne trekker dere litt bort, hadde hun sluttet å sprette opp? Gråt hun enda da? Vi har jo på en måte kjørt den samme leggemetoen hele veien, vi sitter i senga ved siden av (ikke plass til stol på soverommet vår med dobbeltseng og sprinkelseng) og lar ham holde på litt først for å få ut energi og så legger vi ned, men han spretter opp eller setter seg op og hyler og det har han gjort siden han lærte seg å reise seg. Det blir liksom ikke bedre så ser ikke for meg når vi skal kunne flytte oss lengre bort uten at han fortsetter å gråte og å reise seg. Anonymkode: c91ca...b0e Nei, fortsatte og sette seg opp og reise seg. Men prøvd å gi det lite oppmerksomhet. Ble det mye gråt og hun ikke satte seg ned, så gikk vi (pappaen )bort til sengen, sa at nå var det natta og la ned og gjentok dette. Uten å gi noe særlig mer oppmerksomhet. Til slutt holdet det egentlig bare å se på henne og hun skjønte at hun måtte legge seg ned. Men styret og holdt på. Men var jo veldig deilig når den intense gråtingen ga seg, for det er jo verst å høre på. Litt romstering osv er jo frustrerende når det drar ut i tid, men så lenge de ikke gråter er det jo greit tenker jeg. Ble også veldig sur da han flyttet stolen typ 1 meter lengre bort enn akkurat ved siden av.. Er jo så vanskelig å gi råd fordi alle barn er jo forskjellige. Men hun er veldig trygg og glad i rommet sitt/sengen nå og når nattasangen er ferdig nå så lener hun seg selv mot sengen, legger seg til rette med bamsen, snur hodet og legger seg for å sove. Så det har jo fungert veldig fint til slutt- Lykke til! Er sååå slitsomt med mye gråt ved legging Anonymkode: d808a...359
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #11 Skrevet 21. juni 2023 Sikkert ikke det noen vil høre, men her hjalp det med Minibarna på veldig lav lyd på iPad som vi satte ved siden av sengen på en krakk. Ingenting annet hjalp…sovner nå etter fem minutter med Minibarna og gjort det i 6 mnd (2 år, 2 mnd nå). En av oss ligger i voksensengen ved siden av og hører på pod. Anonymkode: 3d90e...797
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #12 Skrevet 22. juni 2023 Oh, henger meg på her! Vår på 1,5 år har vore sånn "lett å legge" type, fram til for snart 2 mnd sidan. Da skifta det, nesten over natt. No blir han hysterisk om vi går ut, og vi er heilt rådville på kva vi skal gjere. Han *kan* fint finne roa på egenhånd (feks dersom bestemor legger han), men når det er enten eg eller pappa så hylgriner han om vi går ut. En periode brukte han 1-2 timer på å sovne, no går det raskare. Men vi vil jo at han på sikt skal klare å legge seg på egenhånd. Vår plan er litt som nokon nevnte over, få inn rutine på at han roer seg ned sjølv, men med oss i rommet. Ingen prating, holder ikkje handa, mamma/pappa er frykteleg kjedelige på kvelden. Så langt funker det. Så gradvis flytter vi oss lenger og lenger vekk. Guttungen merker ikkje om vi flytter oss 5 cm kvar kveld, og til slutt er vi da på andre sida av rommet. Så langt funker planen, men eg er spent på del 2: ut av rommet. Spent på andre folk sine erfaringer! Anonymkode: 10934...3a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå