AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #1 Skrevet 20. juni 2023 Hvordan foregår er ADHD-utredning som voksen? Hvor henter de info fra og hvilke tester bruker de? Anonymkode: 786c1...e41
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #2 Skrevet 20. juni 2023 Hvis det er privat - du må hente inn selv fra sykehus (psykiatri), skole og dine nærmeste. hvis det er offentlig henter de selv journal og du må hente papirer fra skole og pårørende. Evt barnevern og lignende. Tipper de fleste tar utgangspunkt i ICD-10, nøyaktig hvilke spørsmål varierer litt Anonymkode: 43c20...bb4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #3 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis det er privat - du må hente inn selv fra sykehus (psykiatri), skole og dine nærmeste. hvis det er offentlig henter de selv journal og du må hente papirer fra skole og pårørende. Evt barnevern og lignende. Tipper de fleste tar utgangspunkt i ICD-10, nøyaktig hvilke spørsmål varierer litt Anonymkode: 43c20...bb4 Så jeg må ringe rundt til skolene jeg har gått på å be om info fra de? Anonymkode: 786c1...e41
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #4 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så jeg må ringe rundt til skolene jeg har gått på å be om info fra de? Anonymkode: 786c1...e41 Ja det må du. Å sette en diagnose er omfattende og de må selvsagt ha bakgrunnsinformasjon. Anonymkode: 02630...db3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #5 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det må du. Å sette en diagnose er omfattende og de må selvsagt ha bakgrunnsinformasjon. Anonymkode: 02630...db3 Hvordan ble du møtt når du ringte rundt da? De fleste lærerne jeg hadde er blitt pensjonert eller sluttet i jobben, så det er nesten ingen igjen til å gi noe «dom». Anonymkode: 786c1...e41
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #6 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvordan ble du møtt når du ringte rundt da? De fleste lærerne jeg hadde er blitt pensjonert eller sluttet i jobben, så det er nesten ingen igjen til å gi noe «dom». Anonymkode: 786c1...e41 Jeg fikk diagnosen når jeg var 17 via det offentlige ,så jeg måtte ikke gjøre noe selv. Anonymkode: 02630...db3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #7 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ja det må du. Å sette en diagnose er omfattende og de må selvsagt ha bakgrunnsinformasjon. Anonymkode: 02630...db3 Jeg fikk diagnosen nettopp via et par skjema (avkrysning) og samtaler over flere timer hos psykolog. Ingen skole eller pårørende involvert. Anonymkode: e714d...7cb
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #8 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg fikk diagnosen nettopp via et par skjema (avkrysning) og samtaler over flere timer hos psykolog. Ingen skole eller pårørende involvert. Anonymkode: e714d...7cb Takk og pris, kjente jeg fikk helt klump i magen av å skulle kontakte gamle skoler.. Og om jeg ender opp med diagnose er ikke det noe jeg vil dele med pårørende, så greit å slippe å høste info fra de. Anonymkode: 786c1...e41 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #9 Skrevet 20. juni 2023 Du må ikke ringe sykehus, skoler eller pårørende overhode. Det er bare tull. Du blir spurt om oppvekst og skolegang og om du har noen form for dokumentasjon, har du ikke det er det null stress, diagnoseringen vil helt fint kunne gjennomføres uansett. I noen tilfeller blir man spurt om det er mulig å få informasjon fra for eksempel pårørende men det er på ingen måte et krav hverken via det offentlige eller privat. Anonymkode: 07ed3...9f2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #10 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du må ikke ringe sykehus, skoler eller pårørende overhode. Det er bare tull. Du blir spurt om oppvekst og skolegang og om du har noen form for dokumentasjon, har du ikke det er det null stress, diagnoseringen vil helt fint kunne gjennomføres uansett. I noen tilfeller blir man spurt om det er mulig å få informasjon fra for eksempel pårørende men det er på ingen måte et krav hverken via det offentlige eller privat. Anonymkode: 07ed3...9f2 Tusen takk for info! Anonymkode: 786c1...e41
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #11 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk diagnosen nettopp via et par skjema (avkrysning) og samtaler over flere timer hos psykolog. Ingen skole eller pårørende involvert. Anonymkode: e714d...7cb Veldig spesielt Anonymkode: 02630...db3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #12 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig spesielt Anonymkode: 02630...db3 Det er ikke veldig spesielt, det er helt normalt. Voksne mennesker har ikke nødvendigvis mulighet til å få henta inn informasjon fra skolegangen for eksempel, mange har aldri vert innom noen form for utredning eller opfølging tidligere så den informasjonen eksisterer heller ikke. Barneskolen jeg gikk på ble nedlagt på slutten av 90-tallet og ingen av lærerne jeg hadde er fortsatt yrkesaktive meg bekjent. Pappa er død og mamma ser ikke poenget med psykologer så hun er ikke akkurat en gullgruve av informasjon. Hun husker heller ikke noe særlig av relevans. Skulle det ha forhindra meg eller andre å få utredning liksom? Anonymkode: 07ed3...9f2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå