AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #1 Skrevet 20. juni 2023 Hei, jeg har en jobb hvor jeg får utbetalt lønnen måneden etterpå ca. den 10. Jeg leser flere steder at man ikke kan få utbetalt lønn og feriepenger samtidig... Jeg skal ha ferien min i juli. Betyr det at jeg neste mnd ikke får utbetalt lønnen jeg har opptjent denne mnd? Får jeg den igjen senere da eller får jeg den sammen med feriepengene mine? Anonymkode: ec4ea...4db
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #2 Skrevet 20. juni 2023 Noen som vet? Jeg kan så lite om dette, så jeg blir så usikker om hvor mye jeg får neste mnd. Det hadde vært kjipt om jeg kun fikk utbetalt feriepengene og ikke lønnen jeg har opptjent denne mnd. Fordi jeg jobbet så lite ifjor så jeg frykter at jeg ikke kan leve på kun de feriepengene neste mnd... (Er student så har ikke stipend i juli, får tilbake utbetalinger fra lånekassa i august) Anonymkode: ec4ea...4db
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #3 Skrevet 20. juni 2023 Jeg får min lønn og feriepenger på junilønnen. Hør med lønnskontoret. Ps. Man må ha jobbet x måneder for å få feriepenger. Anonymkode: ce076...323
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #4 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg får min lønn og feriepenger på junilønnen. Hør med lønnskontoret. Ps. Man må ha jobbet x måneder for å få feriepenger. Anonymkode: ce076...323 Okei. Jeg har jobbet der i snart 10 måneder. Det står på lønnslippen min at jeg har feriepenger til gode. Anonymkode: ec4ea...4db
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #5 Skrevet 20. juni 2023 Er du timelønnet ( regner jeg med siden du er student) får du lønn for mai plus feriepenger fra 2022 utbetalt i juni. Jobber du i juni får du lønn for det i juli. Feriepenger har ingenting med antall måneder å gjøre, feriepenger er utbetalt fra feriepengegrunnlaget ditt fra 2022. Anonymkode: ea663...12e 6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #6 Skrevet 20. juni 2023 Du vil få lønn så lenge du jobber. Men når du tar ferie vil du ikke få noe. Anonymkode: 255ce...54b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #7 Skrevet 20. juni 2023 Da jeg hadde timelønn, fikk jeg utbetalt både lønn og feriepenger i juni. Dvs at alle timer jeg arbeidet i mai fikk jeg utbetalt i juni, sammen med feriepengene. Som regel tok jeg 2-3 uker ferie i juli, og lønna for august ble da mindre enn hvis jeg hadde jobbet. Hadde jeg valgt å ikke ta ut ferie, ville feriepengene vært rene sparepenger Anonymkode: 5ec5a...b14 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #8 Skrevet 21. juni 2023 Er du timelønnet får du lønn for timer du har jobbet + feriepenger. Lønna etter der får du mindre i lønn dersom du har avviklet ferie i den perioden. Har du fastlønn blir regnestykket; fast månedslønn minus trekk for ferie som du skal avvikle pluss feriepenger. Anonymkode: 9f133...568 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #9 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er du timelønnet får du lønn for timer du har jobbet + feriepenger. Lønna etter der får du mindre i lønn dersom du har avviklet ferie i den perioden. Har du fastlønn blir regnestykket; fast månedslønn minus trekk for ferie som du skal avvikle pluss feriepenger. Anonymkode: 9f133...568 Takk, dette ga mening. Tror det var det med fastlønn og timelønn som jeg ikke tenkte på, og gjorde meg forvirret meg når jeg leste at det sto man ikke fikk feriepenger og lønn samtidig. Jeg har ikke fastlønn. Anonymkode: ec4ea...4db
Antiviruset Skrevet 21. juni 2023 #10 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Du vil få lønn så lenge du jobber. Men når du tar ferie vil du ikke få noe. Anonymkode: 255ce...54b Det stemmer ikke! Alt avhenger av hva ordning arbeidsgiver har! Noen få har en ordning der de utbetaler feriepenger og lønn i juni, og da får man ikke lønn i juli. Summen blir da veldig høy, og man må faktisk ta høyde for at i juli er det ikke lønn utbetalt. Andre større arbeidsgivere gir lønn og feriepenger i juni, og man får også lønn i juli. Da er alt avregnet på lønnslippen man får. I dag er nok det siste mest vanlig. Totalt blir det akkurat det samme, men de som får full utbetaling av feriepenger i juni, må selv styre dette og ta høyde for at lønnen i juli uteblir fordi avregningen er tatt på juni lønningen.
Antiviruset Skrevet 21. juni 2023 #11 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du vil få lønn så lenge du jobber. Men når du tar ferie vil du ikke få noe. Anonymkode: 255ce...54b Igjen dette avhenger av hva ordning arbeidsgiver har med de ansatte! For å si det enkelt! Noen får alt på en gang i juni, og dermed ikke lønn måneden etter. Andre får dette avregnet på juni lønnen, da en mindre sum, men da blir det også lønn i juli. Totalt sett blir det jo akkurat det samme, men de som får alt på juni lønningen må ta høyde for at det ikke blir utbetalt noe i juli fordi feriedagene trekkes fra.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #12 Skrevet 21. juni 2023 Antiviruset skrev (20 minutter siden): Igjen dette avhenger av hva ordning arbeidsgiver har med de ansatte! For å si det enkelt! Noen får alt på en gang i juni, og dermed ikke lønn måneden etter. Andre får dette avregnet på juni lønnen, da en mindre sum, men da blir det også lønn i juli. Totalt sett blir det jo akkurat det samme, men de som får alt på juni lønningen må ta høyde for at det ikke blir utbetalt noe i juli fordi feriedagene trekkes fra. Ts har timelønn. Da er det mye mindre komplisert. Ikke noe feriedager som skal trekkes fra. Ts vil få lønn for de timene hun jobber. Feriepenger kommer i tillegg. Anonymkode: cf9b6...275
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #13 Skrevet 21. juni 2023 Antiviruset skrev (4 timer siden): Det stemmer ikke! Alt avhenger av hva ordning arbeidsgiver har! Noen få har en ordning der de utbetaler feriepenger og lønn i juni, og da får man ikke lønn i juli. Summen blir da veldig høy, og man må faktisk ta høyde for at i juli er det ikke lønn utbetalt. Andre større arbeidsgivere gir lønn og feriepenger i juni, og man får også lønn i juli. Da er alt avregnet på lønnslippen man får. I dag er nok det siste mest vanlig. Totalt blir det akkurat det samme, men de som får full utbetaling av feriepenger i juni, må selv styre dette og ta høyde for at lønnen i juli uteblir fordi avregningen er tatt på juni lønningen. Antiviruset skrev (4 timer siden): Igjen dette avhenger av hva ordning arbeidsgiver har med de ansatte! For å si det enkelt! Noen får alt på en gang i juni, og dermed ikke lønn måneden etter. Andre får dette avregnet på juni lønnen, da en mindre sum, men da blir det også lønn i juli. Totalt sett blir det jo akkurat det samme, men de som får alt på juni lønningen må ta høyde for at det ikke blir utbetalt noe i juli fordi feriedagene trekkes fra. Jeg svarte ut fra TS spørsmål. Og hun har timelønn og får ingenting når hun har hatt ferie Anonymkode: 255ce...54b 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #14 Skrevet 21. juni 2023 Det kommer helt ann på hvordan lønningskontoret gjør det igjennom året. 1. Du blir trekt en viss prosent igjennom hele året for ferie. Feriepengene blir da utbetalt i feks juni + lønn. Med denne løsningen har man litt mindre i lønn hele året, men får «dobbelt» betalt med både lønn og feriepenger i en måned. 2. Du blir ikke trekt for feriepenger igjennom året, men istedenfor får du betalt ut lønn i juni, samtidig som det blir trukket for alle fem ukene mer ferie samtidig. Feriepengene blir utbetalt. Da går de fleste noen kroner mer i pluss enn en vanlig lønn. Har man ikke jobbet et helt år og tjent seg fullt opp, så kan det bli både mindre og minus på lønn første året. Jeg bytter jobb i fjor og ble trukket i år, men ikke jobbet et helt år enda. Fikk betraktelig mye mindre betalt denne måneden, men jeg var forberedt og har spart året igjennom sånn at jeg «ikke merker» det. Anonymkode: 0f723...23a
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #15 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det kommer helt ann på hvordan lønningskontoret gjør det igjennom året. 1. Du blir trekt en viss prosent igjennom hele året for ferie. Feriepengene blir da utbetalt i feks juni + lønn. Med denne løsningen har man litt mindre i lønn hele året, men får «dobbelt» betalt med både lønn og feriepenger i en måned. 2. Du blir ikke trekt for feriepenger igjennom året, men istedenfor får du betalt ut lønn i juni, samtidig som det blir trukket for alle fem ukene mer ferie samtidig. Feriepengene blir utbetalt. Da går de fleste noen kroner mer i pluss enn en vanlig lønn. Har man ikke jobbet et helt år og tjent seg fullt opp, så kan det bli både mindre og minus på lønn første året. Jeg bytter jobb i fjor og ble trukket i år, men ikke jobbet et helt år enda. Fikk betraktelig mye mindre betalt denne måneden, men jeg var forberedt og har spart året igjennom sånn at jeg «ikke merker» det. Anonymkode: 0f723...23a Du svarer som om ts har fastlønn. Ts har timelønn og får da betalt for det hun faktisk jobber hver måned. I tillegg kommer feriepengene, men den måneden hun tar ferie blir det lite timelønn. Anonymkode: 0fbbf...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #16 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 19.12): Noen som vet? Jeg kan så lite om dette, så jeg blir så usikker om hvor mye jeg får neste mnd. Det hadde vært kjipt om jeg kun fikk utbetalt feriepengene og ikke lønnen jeg har opptjent denne mnd. Fordi jeg jobbet så lite ifjor så jeg frykter at jeg ikke kan leve på kun de feriepengene neste mnd... (Er student så har ikke stipend i juli, får tilbake utbetalinger fra lånekassa i august) Anonymkode: ec4ea...4db Du får feriepenger + lønn for de timene du har jobbet. Anonymkode: 386a9...f56
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #17 Skrevet 22. juni 2023 Dette lurer jeg også på… Jeg skriver timer. Har nå fått lønn for perioden 20/5-20/6, men ikke noe feriepenger… 🤔 Anonymkode: 9222f...b59
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #18 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette lurer jeg også på… Jeg skriver timer. Har nå fått lønn for perioden 20/5-20/6, men ikke noe feriepenger… 🤔 Anonymkode: 9222f...b59 Da spør du arbeidsgiver, ikke her. Anonymkode: 0fbbf...eb6
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #19 Skrevet 22. juni 2023 Vel hos oss får vi lønn den 20 Juni, feriepenger den 30 juni og så lønn igjen den 20 August Anonymkode: 07b72...c28
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #20 Skrevet 22. juni 2023 On 6/20/2023 at 7:06 PM, AnonymBruker said: Hei, jeg har en jobb hvor jeg får utbetalt lønnen måneden etterpå ca. den 10. Jeg leser flere steder at man ikke kan få utbetalt lønn og feriepenger samtidig... Jeg skal ha ferien min i juli. Betyr det at jeg neste mnd ikke får utbetalt lønnen jeg har opptjent denne mnd? Får jeg den igjen senere da eller får jeg den sammen med feriepengene mine? Anonymkode: ec4ea...4db Jeg ble trukket fem uker ferie i juli, likevel har jeg noen faste tillegg som blir utbetalt uansett, blant annet pga. vakttjeneste, samt jeg har jobbet noe overtid. Og jeg fikk da feriepenger og lønn utbetalt samtidig. Jobber for et selskap med flere tusen ansatte, og tviler veldig sterkt på at lønningsavdelingen bryter loven. Anonymkode: 85239...2fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå