AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #1 Skrevet 20. juni 2023 Jeg har plutselig blitt veldig brun på begge hendene samtidig. Var hos legen i dag og han mente det er vitiligo. Han sa det finnes ingen behandling. Jeg visste ikke hva det er og hadde aldri hørt om den. Søkte på nettet og fant ut at vitiligo er at man får lyse prikker på hendene. Mens jeg har ingen prikker. Jeg har fått samme farge på hele hånda. Jeg får ikke til å laste opp bilde her av hendene mine.men jeg kan legge ved en link. Hvis du scroller nedover så ser du to tomler med neglelakk på. Hendene mine ser akkurat slik ut. Bare at jeg har fått den brune fargen spredd på hele hånda https://www.actasdermo.org/es-acropigmentation-dorsum-hands-from-preparing-articulo-S1578219016000305 https://stamfordskin.com/en/dermatology/phytophotodermatitis/ Det kan ikke være vitiligo? Kan det være pigmentering? Anonymkode: 295b0...3ee
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #2 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har plutselig blitt veldig brun på begge hendene samtidig. Var hos legen i dag og han mente det er vitiligo. Han sa det finnes ingen behandling. Jeg visste ikke hva det er og hadde aldri hørt om den. Søkte på nettet og fant ut at vitiligo er at man får lyse prikker på hendene. Mens jeg har ingen prikker. Jeg har fått samme farge på hele hånda. Jeg får ikke til å laste opp bilde her av hendene mine.men jeg kan legge ved en link. Hvis du scroller nedover så ser du to tomler med neglelakk på. Hendene mine ser akkurat slik ut. Bare at jeg har fått den brune fargen spredd på hele hånda https://www.actasdermo.org/es-acropigmentation-dorsum-hands-from-preparing-articulo-S1578219016000305 https://stamfordskin.com/en/dermatology/phytophotodermatitis/ Det kan ikke være vitiligo? Kan det være pigmentering? Anonymkode: 295b0...3ee Glemte å legge til at jeg har ingen smerter eller kløe Ts Anonymkode: 295b0...3ee
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #3 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Glemte å legge til at jeg har ingen smerter eller kløe Ts Anonymkode: 295b0...3ee Har hatt det i ca en uke Anonymkode: 295b0...3ee
snillochsøt Skrevet 20. juni 2023 #4 Skrevet 20. juni 2023 Tror ikke dette er plassen du skal søke denne hjelpa du trenger 1
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 20. juni 2023 #5 Skrevet 20. juni 2023 Du har ikke normal farge på hender da og vitiligo på armer, altså mistet pigmentering der som gjør at hendene ser brunere ut?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #7 Skrevet 20. juni 2023 IneT skrev (12 minutter siden): Du har ikke normal farge på hender da og vitiligo på armer, altså mistet pigmentering der som gjør at hendene ser brunere ut? Blir ikke hendene hvite hvis man mister pigmentering? Anonymkode: 295b0...3ee
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #8 Skrevet 20. juni 2023 hadde besøkt en annen lege. og det er ikke selvbruning? her ble ene hånda mi skikkelig brun, mens resten av kroppen ble passe. hvit mlm fingrene. (satser på du er smartere enn meg på dette). Anonymkode: 0a678...50c
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #9 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): hadde besøkt en annen lege. og det er ikke selvbruning? her ble ene hånda mi skikkelig brun, mens resten av kroppen ble passe. hvit mlm fingrene. (satser på du er smartere enn meg på dette). Anonymkode: 0a678...50c Nei kan ikke være selvbruning. Denne fargen ser ut som permanent farge. Hvordan er selvbruning egentlig? Blir den lysere dag for dag? Anonymkode: 295b0...3ee
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #10 Skrevet 20. juni 2023 Vitiligo er jo at man mister fargen i huden (ikke bare på hendene, men på andre steder på hele kroppen). Det du beskriver er jo det stikk motsatte. Veldig rart at legen har sagt det. Tror nesten han/hun har misforstått. Vitiligo er jo det Michael Jackson hadde, der han sakte men sikkert ble helt hvit i huden, nesten albino. Det virker heller som hyperpigmentering. I de bildene du viser til er det hyperpigmentering etter at de har lagd en drink som har bl.a. lime i seg. Har du utsatt hendene dine for noe lignende? Sitrusfrukter? Et sterkt vaskemiddel? Har du vært mye ut i sola sånn at det du har hatt på hendene har reagert med sola? Eller kan du ha smurt deg inn med fuktighetskrem som egentlig er sånn som blir brun over tid? Anonymkode: 81d2d...255
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 20. juni 2023 #11 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Blir ikke hendene hvite hvis man mister pigmentering? Anonymkode: 295b0...3ee Hvis man får det på hendene jo, men googler du dette og ser på bilder finnes det noen som har mistet pigmentering på armer og ikke hender, da ser jo hendene plutselig brunere ut.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #12 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei kan ikke være selvbruning. Denne fargen ser ut som permanent farge. Hvordan er selvbruning egentlig? Blir den lysere dag for dag? Anonymkode: 295b0...3ee ja ble det her, men jeg skrubba temmelig mye. nå er det vekke etter en uke Anonymkode: 0a678...50c
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #13 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vitiligo er jo at man mister fargen i huden (ikke bare på hendene, men på andre steder på hele kroppen). Det du beskriver er jo det stikk motsatte. Veldig rart at legen har sagt det. Tror nesten han/hun har misforstått. Vitiligo er jo det Michael Jackson hadde, der han sakte men sikkert ble helt hvit i huden, nesten albino. Det virker heller som hyperpigmentering. I de bildene du viser til er det hyperpigmentering etter at de har lagd en drink som har bl.a. lime i seg. Har du utsatt hendene dine for noe lignende? Sitrusfrukter? Et sterkt vaskemiddel? Har du vært mye ut i sola sånn at det du har hatt på hendene har reagert med sola? Eller kan du ha smurt deg inn med fuktighetskrem som egentlig er sånn som blir brun over tid? Anonymkode: 81d2d...255 Ja vaskemiddel kan godt stemme. Og gikk ut i hagen etter det og var der i noen timer. Er det pigmentering det kan være? Har man først vitiligo så er det ikke slik at det kun er i hendene? Det sprer seg i hele kroppen? Jeg har ikke på resten av kroppen. Bare på begge hendene Anonymkode: 295b0...3ee
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #14 Skrevet 20. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja vaskemiddel kan godt stemme. Og gikk ut i hagen etter det og var der i noen timer. Er det pigmentering det kan være? Har man først vitiligo så er det ikke slik at det kun er i hendene? Det sprer seg i hele kroppen? Jeg har ikke på resten av kroppen. Bare på begge hendene Anonymkode: 295b0...3ee Nå er jeg absolutt ikke lege eller noe sånt, men det ligner jo på hyperpigmentering, spesielt sett i perspektiv med de bildene du sendte og hva det sto var årsaken deres. Om man googler litt mer rundt det der, er det mange typer sitrusfrukter (og andre typer frukt/planter) som kan gjøre det samme. Og såvidt jeg forstår det er vitiligo en autoimmun sykdom. Om det sprer seg eller ikke kommer an på typen, i tillegg til at jeg tror det kan ta mange år før det sprer seg. Men som sagt, ved vitiligo mister man pigmenteringen i huden. Huden blir hvit, uavhengig om du er mørk i huden fra før av eller lys. Hvis huden din plutselig har blitt mørkere er jo det det motsatte, og kan dermed ikke klassifiseres som vitiligo. Det er derfor jeg tror legen nesten må ha misforstått problemet ditt. Jeg hadde kontaktet en annen lege og spurt om enda en mening på saken, og/eller kontaktet de som produserer vaskemiddelet og spørre om det er mulig å få pigmenteringsflekker av middelet deres i den situasjonen du er i (beskriv/legg ved et bilde, og forklar hva du gjorde, at du var ute i sola, og om du kan få hyperpigmentering av det). Om det er et "skikkelig" merke som er godt kjent i Norge vil du mest sannsynlig få et godt svar, relativt kjapt. Anonymkode: 81d2d...255
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #15 Skrevet 20. juni 2023 Kan være noe kluss med hormoner om du opplever å bli brunere i huden enkelte steder på kroppen uten noen ytre årsak. Hadde tatt meg en tur til lege igjen bare for å ta en generell sjekk. Anonymkode: d868e...fec
Perelandra Skrevet 21. juni 2023 #16 Skrevet 21. juni 2023 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Mvh Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg