AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #1 Skrevet 20. juni 2023 Settes alt på samme konto? Har dere igjen en viss sum som dere kan bruke på hva dere vil? Hvordan gjør dere det med sparing? generelt hvordan har dere «organisert» økonomien? Anonymkode: 52ffd...e9c
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #2 Skrevet 20. juni 2023 Vi får til hver vår konto, men setter over så det er 35k på regningskonto, 8k igjen på hver av våre kontoer (til mat, klær o.l) og resten på felles sparekonto. De 8k på hver konto er egentlig bare fjas, vi overfører mellom dem om den ene handler mer feks. Mao kunne det like gjerne vært en konto. Så blir vi bare enige ang sparepengene. Aldri møtt på utfordringer der. Min hobby er tidvis litt dyrere enn hans. Til gjengjeld ønsker han seg ting som større tv, it-utstyr o.l ofte. Vi har vel til felles at vi unner den andre ting og stoler på at man er litt fornuftig. Anonymkode: 659a3...49e 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #3 Skrevet 20. juni 2023 Hver våre konti. Vi har satt opp et budsjett, og fordelt utgifter mellom oss, og overfører oss i mellom hvis det i perioder blir skjevt eller en har lite på konto. Anonymkode: 6db27...8b5 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #4 Skrevet 20. juni 2023 Vi har felles brukskonto med hver sitt bankkort og der går begge sin lønn inn. Så fordeler vi pengene over til felles regningskonto, felles sparekonto osv. Vi har også en byggekonto for oppussing. Også har vi en felles konto der vi setter av penger til konfirmasjon. Ungene har også en brukskonto og sparekonto hvor vi setter inn penger hver mnd, de får like mye hver. Vi er gift men har hver våre barn. Anonymkode: c0630...6d8 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #5 Skrevet 20. juni 2023 Vi har 100% felles, jeg styrer økonomien og begge bruker penger på det vi vil. Om det er noe som må prioriteres pga sum så bare snakker vi om det. Trenger han noe så bare overfører jeg, resten går inn på rammelån eller i fond. Jeg har et veldig mye større forbruk enn han da, men vi har ingen mål om å fordele noe likt. Har aldri kranglet om penger, vært sammen i 6 år og har 3 barn. Anonymkode: b2690...5e0 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #6 Skrevet 20. juni 2023 Han tar sparing og regninger, jeg tar resten som mat, interiør, klær etc. Har en felles konto ellers separate. Anonymkode: 40667...eaf 1
Rucula Skrevet 20. juni 2023 #7 Skrevet 20. juni 2023 Har forskjellige kontoer men penger flyttes fritt mellom. Han betaler nesten alle regninger, jeg putter penger i sparing + bhg regning. Felles sparekontoer, fond ect 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #8 Skrevet 20. juni 2023 Vi har 100% felles og tar ikke noe hver sånn sett. Dvs: jeg har laget en konto for «faste utgifter», der trekkes alt fast. Overfører slik det passer med datoer for inn/utbetalinger. Samme med mat og sparing. Oppsummert bare fordeler jeg på de ulike kontoene, og ingen har en fastsatt sum til seg selv. Vi er gift med felles barn og har nokså lik inntekt, så det funker jo greit. Anonymkode: a32d7...517 1
Elle Melle Skrevet 20. juni 2023 #9 Skrevet 20. juni 2023 Vi har helt felles økonomi vil jeg si. Vi overfører all lønn til én konto, og deretter fordeles pengene videre til en haug ulike konti til alle nødvendige formål. Vi disponerer begge alle kontoene. Vi har sånn noenlunde samme oppfatning av hva som er fornuftig og hva som er sløsete, og vet hvor mye vi har til overs, og bruker det vi vil på egne greier. Å sette av penger til alle kommende utgifter slik som vi gjør med kontosystemet sørger for at vi ikke bruker for mye. Vi har vært gift lenge og har store barn, og dette systemet har vært det som har gitt oss mest oversikt og minst arbeid. 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #10 Skrevet 20. juni 2023 Vi fører over 23k hver mnd til en regningskonto og en felleskort konto. Alt annet er separat, vi velger på gå inn med lik sum selv om inntektene er ulik. Vi er begge happy med dette oppsettet. Anonymkode: 4ff14...ac2 1
Alvario Skrevet 20. juni 2023 #11 Skrevet 20. juni 2023 Felles lønnskonto hvor alle faste utgifter trekkes. I tillegg har begge egne konto med bankkort og noen sparekontoer. Vi lager budsjett og legger inn automatiske trekk til kortene våre for mat, gaver, bensin, klær, lommepenger ungene++. Ingen av oss gjør store innkjøp uten å avklare med den andre (over 5000,-). Har hatt det slik i over 25 år og for oss har det alltid vært praktisk måte å gjøre det på og aldri skapt konflikt. Vi har hatt felles økonomi samme hvem av oss som har tjent best og eier alt sammen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #12 Skrevet 20. juni 2023 Vi har hver våre kontoer, og betaler utgifter som de kommer, sparer i noen fond hver for oss også, snakker om det «nå har jeg satt inn… ferien kommer på …. forteller om større innkjøp, legger planer sammen, har én av oss store utgifter overfører den andre. Det er helt ukomplisert og tillitsbasert og vi har heldigvis likt forbruk (og ingen av oss store utgifter som ikke inkluderer den andre). Vi er gift og eier alt 50/50. Vi spør ikke om lov til større innkjøp, men vi informerer og diskuterer. Anonymkode: 74fe4...8f9 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #13 Skrevet 20. juni 2023 All lønn går på samme konto -hvor regninger og sparing blir trukket fra når vår lønn kommer inn. Det som er til overs da går til mat og forbruk den mnd. Vi har ett kort hver til samme brukskonto. Det er aldri snakk om mine og dine penger, vi har ett veldig avklart forbruk og ingen har behov for å kjøpe seg store ting selv. Det blir vi enige om i såfall om passer at vi gjør den mnd. Det skal sies at vi har vokst opp økonomisk sammen, jeg var 17 og han 23 da vi ble sammen og har alltid hatt samme løsning -jeg er nå 47 og han 53😆 Anonymkode: 844a8...20b 1 1
Angelheart2 Skrevet 21. juni 2023 #14 Skrevet 21. juni 2023 Vi setter over faste beløp til felles regningskonto og sparekonto hver måned. Alle regninger betales derifra. Så sitter vi igjen med en sum hver på eget brukskort som brukes til "alt" av handling, både felles og til eget bruk. Har gjort det slik siden vi ble samboere for 25 år siden og det funker bra for oss. Nå har vi ganske lik inntekt og likt forbruk, men de første årene tjente jeg noen tusen mer enn han, uten at det hadde noe betydning for hvordan vi fordelte. Vi har to felles barn og jeg har ett fra tidligere, er gift, eier hus, bil og motorsykler, alt felles. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #15 Skrevet 21. juni 2023 Vi får penger inn til hver vår konto, men det er hipp som happ hvem sine penger vi bruker til å handle mat for eller betale regninger med. Vi vet begge hva som er innafor med vår økonomi. Så ønsker jeg å kjøpe meg noe som jeg vet vi har råd til så gjør jeg det uten å spør, samme gjør han. Hvis noen av ønsker oss noe som koster såpass at vi bør bestemme det i fellesskap så prater vi om det med hverandre. Anonymkode: 996cc...f0b 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #16 Skrevet 21. juni 2023 Vi har felles konto for alt, vi gjør ingen forskjell på hvem som betaler hva, alt havner bare i en felles pott. Vi har vært sammen i 15 år, har to små barn, og er fornøyde med løsningen vår. Vi unner hverandre kjøp for hobby eller ting vi ønsker oss, og alt vi trenger kjøper vi, samma om den ene eller andre har fått "mest i det siste". Jeg har stort sett ansvar for å passe på at regninger blir betalt og overfører mellom kontoer og generelt ordner med pengene, men det er fordi partneren min synes det er greit å slippe å forholde seg til Anonymkode: 36ed3...239 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #17 Skrevet 21. juni 2023 All inntekt går inn på en felles brukskonto. Derifra går faste trekk til regning, sparing osv. Mannen syns det var vanskelig å vite hvor mye penger som er lov å "sløse" så for noen år siden satte vi også opp hver vår konto til "lommepenger". Fast trekk også der. Det som da står igjen på brukskonto er til mat, bensin, klær, småinnkjøp. Funker veldig bra for oss 😊 Anonymkode: 3766d...ae8 1
Frkego Skrevet 21. juni 2023 #18 Skrevet 21. juni 2023 Vi har hver vår brukskonto som vi mottar lønn på også har vi en felles regningskonto hvor vi setter inn nok til å dekke faste utgifter. I tillegg har vi felles bufferkonto og barnas kontoer hvor vi setter inn evt. overskudd. Vi praktiserer ikke «mine og dine penger», så vi bare fører over til hverandre ved behov samt at vi har tilgang til hverandres kontoer i nettbanken. Vi har vært sammen i over 15 år, godt gift, 3 felles barn, har hus, hytte og 2 biler (alt står delt 50/50 og er kjøpt etter at vi ble sammen). Har praktisert felles økonomi siden vi flyttet sammen og det har variert opp gjennom årene hvem som har tjent mest. Vi har likt syn på økonomiske prioriteringer og snakker alltid sammen før vi gjør store investeringer. Har per dags dato aldri kranglet om penger, heldigvis. 1 1
Drizzt Skrevet 21. juni 2023 #19 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hver våre konti. Vi har satt opp et budsjett, og fordelt utgifter mellom oss, og overfører oss i mellom hvis det i perioder blir skjevt eller en har lite på konto. Anonymkode: 6db27...8b5 Dette har vi også gjort og det funker utmerket.
Summeer Skrevet 21. juni 2023 #20 Skrevet 21. juni 2023 Hver vår lønnskonto, setter lik sum inn på regningskontoen. Derfra overføres en sum til en matkonto vi begge har kort til. hvor mye jeg bruker/sparer av det som er igjen etter å ha betalt til fellesen er opp til meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå