AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #1 Skrevet 20. juni 2023 Jeg og bf har gått fra hverandre for en tid tilbake. Vi prøver å få til en foreldresamarbeidsavtale. Vi har tre barn, de to eldste har sagt de kan prøve å bo 50/50, så vi er egentlig enige om delt felles bosted på de. Men minste har sagt hen ønsker å bo mest hos meg og annenhver helg hos far, torsdag til søndag. Jeg ønsker å ha fast bosted på hen hos meg, siden det blir mest rett med tanke på barnetrygd og slikt. Han ønsker at vi skal dele barnetrygden for de to eldste at jeg kan få for minste, men jeg har sagt at det funker ikke slik. Hvis han søker om delt vil han få det for alle barna og det blir da urettferdig for han får da halv barnetrygd for hen og skal bare ha hen ca 6-7 dager i mnd. Han sier han kan betale meg tilbake, men jeg stoler ikke på han… Har dårlig erfaring for å si det slik… Far nekter altså å skrive under på fast bosted hos meg. Han krever at vi skal ha delt felles bosted på hen og. Både jeg og megler på familievernkontoret har prøvd å snakke med han og forklare hvorfor hen bør ha fast bosted hos meg, men han vil ikke høre. Han mener han skal ha delt fordi han vil være med og bestemme i livet hens. Jeg mener at så lenge vi har delt foreldreansvar så har han vel fortsatt medbestemmelse i livet hens, eller er det jeg som misforstår? Han har nå bedt meg skrive ned til han hvorfor jeg ønsker dette slik at han kan rådføre seg med noen. Men jeg er usikker på hvordan jeg skal skrive ned dette til han slik at det ikke blir misforståelser. Vi kommer ingen vei. Har prøvd å bli enige i flere mnd nå. Nå har i tillegg en av de eldste barna sagt at hen ikke er sikker på om hen vil bo hos han annenhver uke fordi han er så sur og snakker så slemt til hen når de møtes. Jeg har prøvd å sagt til han at han må tenke seg om over hvordan han behandler barna, men det går ikke inn. Hører med til historien at han har vært en fraværende far som ikke har bidratt oppigjennom årene med barna. Samme barn sa at hen kjente pappa nesten ikke for han hadde jo vært vekkreist så mye. 😔 Anonymkode: bd0b2...34b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #2 Skrevet 20. juni 2023 Det stemmer som han sier at han har færre rettigheter i forhold til bestemmelser som gjelder barnet om dere ikke har delt bosted. Det er ikke krav om 50/50 samvær for å ha delt bosted. Anonymkode: 7b0cf...30a 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #3 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det stemmer som han sier at han har færre rettigheter i forhold til bestemmelser som gjelder barnet om dere ikke har delt bosted. Det er ikke krav om 50/50 samvær for å ha delt bosted. Anonymkode: 7b0cf...30a Kan du utdype? Ifølge NAV er det da forventet at vi deler alle utgifter likt, men det blir jo ikke det når han skal ha barnet 6-7 dager i mnd og jeg resten. Anonymkode: bd0b2...34b
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #4 Skrevet 21. juni 2023 Dere har delt foreldreansvar, så det har ingenting annet å si enn at hvis du får underskrift på at han har fast bosted hos deg - så har du rett på en ekstra barnetrygd for han, samt barnebidrag hvis du skal søke det. Og hvis dere skal flytte, så må du varsle 3 mnd før. Men nå får man ikke flytte hvor som helst. Anonymkode: 80964...0af
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #5 Skrevet 21. juni 2023 Ved delt bosted bor barnet fast hos begge foreldrene, men dere kan avtale hvor mye av tiden barnet skal være hos den enkelte. 50/50 for dine eldste barn, og ca. 30/70 for yngste. Dersom barnet har fast bosted hos deg, vil far få rett til samvær, men mister da en del rettigheter. F.eks. kan du da bestemme hvilken barnehage / skole barnet skal gå på, og du kan i teorien flytte med barnet (innenlands) uten at far nødvendigvis er enig i det (mulig dere da må til mekling). Skal du flytte med barnet, har du en varslingsplikt ovenfor far på 3 mnd. Selv om dere har felles foreldreansvar, vil den forelderen barnet bor fast hos (i dette tilfellet, deg) kunne ta større avgjørelser som omhandler dagliglivet til barnet, og du vil mest sannsynlig få det siste ordet ved uenigheter om personlige beslutninger som angår barnet. Så jeg kan forstå at far ikke ønsker å si fra seg sine rettigheter ved å signere på fast bosted hos deg. Samtidig skjønner jeg også din problemstilling. Det du kan gjøre, er at dere har delt bosted slik at far beholder sine rettigheter, men at barnet har adresse hos deg. Da mottar du hele barnetrygden. Dersom barnetrygden skal deles, må begge foreldre søke om barnetrygd (slik jeg har forstått det). Dere kan skrive et notat til NAV når dere søker, om at barnetrygden for de to eldste skal deles, mens barnetrygden for den yngste skal gå til deg (husk også å søk om utvidet barnetrygd). Anonymkode: 0e390...ab6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå