AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #1 Skrevet 20. juni 2023 Hei, jeg skrev om saken min her for noen måneder siden. Det blir mye å skrive om igjen nå, men folk i den andre tråden skjønte at dette var ikke gjort med overlegg. Nav mener jeg har svindlet meg til dagpenger. Jeg forklarte godt situasjonen min til nav og trodde de skulle tro meg, men det gjorde de ikke. Det er nå 8 uker siden jeg fikk brev fra dem sist om at de ikke trodde meg og startet å måtte tilbakebetale. I brevet sto det at de skulle ta stilling til anmeldelse eller ikke. Jeg har blitt psykisk ødelagt av dette, jeg har tre barn jeg har hovedomsorg for og er livredd for å måtte sone pga dem, hva skjer da liksom. Jeg har begynt å overspise, lagt på meg masse, begynt å røyke igjen selvom det er flere år siden jeg sluttet, og tenker på det HELE tiden hver eneste dag. Jeg har blitt et nervevrak. Hvor lang tid bruker nav på å bestemme seg om de skal anmelde eller ikke, livet føles helt jævlig ut når jeg går så lenge og venter på noe så evt alvorlig. Noen vet noe om dette? Jeg er så langt nede nå at jeg har mistet livsgleden. Anonymkode: 17391...260 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #2 Skrevet 20. juni 2023 Vet ikke hva du snakker om her. Men det må jo være alvorlig siden de ikke tror på deg, har du mottatt både lønn og stønad du ikke har krav på? Man er selv ansvarlig for og sette seg inn i reglene når man skal sende ting til Nav. Hvis man er i tvil om utfylling av meldekort så ringer man nav i god tid Anonymkode: 4bae8...797 1
Daisy_B Skrevet 20. juni 2023 #3 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vet ikke hva du snakker om her. Men det må jo være alvorlig siden de ikke tror på deg, har du mottatt både lønn og stønad du ikke har krav på? Man er selv ansvarlig for og sette seg inn i reglene når man skal sende ting til Nav. Hvis man er i tvil om utfylling av meldekort så ringer man nav i god tid Anonymkode: 4bae8...797 Gratulerer med et innlegg spekket med ting ts ikke spør om. Ts, jeg vet ikke. Jeg ville nok kontaktet dem og spurt. De svarer ganske raskt på skriftlige henvendelser. Håper det ordner seg! 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #4 Skrevet 20. juni 2023 Hei, du må ordne advokat umiddelbart! Finn alt av kommunikasjon som har foregått skriftlig mellom deg og NAV der du kan bevise at det er hevet over enhver rimelig tvil at det du gjorde ikke var med overlegg, ta SCREENSHOTS av dette og last opp i GOOGLE DRIVE (10 GB gratis!). Advokat kan være dyrt, men det er bedre enn å sone. Du kan ha rett på fri rettshjelp, og det er mulig at NAV må betale omkostninger dersom du betaler for advokat og de taper i retten. Undersøk dette NÅ. Når alt dette er sagt, vit at NAV elsker å rasle med sablene, for så å bare sette dem tilbake i skapet. Ting blir glemt hele tiden, ingen bryr seg _egentlig_ om det du går gjennom. Det kan fort være du bare aldri hører noe igjen - kanskje tilogmed en advokat har sett på saken hos NAV, kommet fram til at du ikke gjorde noe galt og så har de bare "glemt" å si ifra til deg. Skjer hver eneste dag, det der. Uansett, ta det med ro. Det absolutt verste som kan skje i din situasjon, er at du må betale tilbake det du har fått feilutbetalt, pluss kanskje en bot. Du må ikke i fengsel. Anonymkode: 05df9...fcc 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #5 Skrevet 20. juni 2023 Ikke kontakt advokat før det er nødvendig. Du skal vel allerede betale tilbake gjeld til NAV, ikke nødvendig å dra på seg advokatutgifter i tillegg. Hvor stort beløp er det snakk om? Det er helt standard at det står at du kan bli anmeldt - men det gjør NAV kun i tilfeller med store beløp og grovt overlegg. Det ab over her kaller "rasle med sablene" er egentlig kun er ren opplysning om hvilke tiltak NAV kan gjøre, ut fra loven. Og blir du anmeldt tar gjerne det litt tid, uten at det finnes noen fastsatt saksbehandlingstid. Anonymkode: da239...fd8 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #6 Skrevet 20. juni 2023 Du må nok regne med 5-6 måneder minst og sannsynligvis mer. Men purr purr og purr og begrunn med at det er belastende for deg at de bruker så lang tid. Det handler bare om ressursmangel/prioriteringer for dem Anonymkode: 54782...fcb 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #7 Skrevet 20. juni 2023 Det tar måneder. Men begynn å spar penger. For de pengene må du betale tilbake. Nav gir seg aldri. Uansett om du har handlet i god tro. Anonymkode: f3e12...619
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #8 Skrevet 20. juni 2023 Ok,takk for svar dere. Det var egentlig litt mindre beløp, men så mener de at alt skal tilbakebetales, og det er feil. De la også på 10% renter pga de mente der var overlegg, noe som da utgjør 95.000 kroner med rentene. Det er jo MYE penger og de anmelder vel som regel det. Det er jo også fengselsstraff? Tar det mange mnd bare å bestemme seg og anmelde meg eller ikke? For saken er jo ellers ferdig, jeg har begynt å betale tilbake. Betaler noen tusen i måneden, jeg er jo ikke enig i at jeg skal betale seg mye tilbake, men jeg tør ikke annet enn å betale. Anonymkode: 17391...260
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #9 Skrevet 20. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: Ok,takk for svar dere. Det var egentlig litt mindre beløp, men så mener de at alt skal tilbakebetales, og det er feil. De la også på 10% renter pga de mente der var overlegg, noe som da utgjør 95.000 kroner med rentene. Det er jo MYE penger og de anmelder vel som regel det. Det er jo også fengselsstraff? Tar det mange mnd bare å bestemme seg og anmelde meg eller ikke? For saken er jo ellers ferdig, jeg har begynt å betale tilbake. Betaler noen tusen i måneden, jeg er jo ikke enig i at jeg skal betale seg mye tilbake, men jeg tør ikke annet enn å betale. Anonymkode: 17391...260 Det er faktisk ikke så mye penger i denne sammenhengen ts. Tviler på at de anmelder. Renter er de gode på å ilegge. Anonymkode: da239...fd8 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #10 Skrevet 20. juni 2023 Det tar sikkert votter og vinter. Er saken behandlet av NAV klageinstans eller er den sendt til Trygderetten? Anonymkode: df7bd...ccd
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #11 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok,takk for svar dere. Det var egentlig litt mindre beløp, men så mener de at alt skal tilbakebetales, og det er feil. De la også på 10% renter pga de mente der var overlegg, noe som da utgjør 95.000 kroner med rentene. Det er jo MYE penger og de anmelder vel som regel det. Det er jo også fengselsstraff? Tar det mange mnd bare å bestemme seg og anmelde meg eller ikke? For saken er jo ellers ferdig, jeg har begynt å betale tilbake. Betaler noen tusen i måneden, jeg er jo ikke enig i at jeg skal betale seg mye tilbake, men jeg tør ikke annet enn å betale. Anonymkode: 17391...260 Har du noen som kan ta vare på barna dine hvis du må sitte inne? Har hørt om de som ble anmeldt for mindre beløp enn det du nevner her. Anonymkode: c9921...fc3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #12 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du noen som kan ta vare på barna dine hvis du må sitte inne? Har hørt om de som ble anmeldt for mindre beløp enn det du nevner her. Anonymkode: c9921...fc3 Ja, en samboer. Får han lov å ha dem? Vi har vært sammen noen år. Anonymkode: 17391...260
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #13 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det tar sikkert votter og vinter. Er saken behandlet av NAV klageinstans eller er den sendt til Trygderetten? Anonymkode: df7bd...ccd Jeg aner ikke om det er sendt noen plass, har ikke hørt noe fra dem på 8 uker som sagt, står ikke noe på min side på nav. Anonymkode: 17391...260
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #14 Skrevet 20. juni 2023 Kan jeg søke fotlenke? Jeg har aldri gjort noe galt før. Anonymkode: 17391...260
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #15 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, en samboer. Får han lov å ha dem? Vi har vært sammen noen år. Anonymkode: 17391...260 Hvis han ikke er barnas far, så må vel kanskje biologiske far godkjenne det. Alternativt kan biologisk far ha de. Tror ihvertfall at du får dekket din andel av boutgifter og løpende utgifter mens du sitter inne, for du skal jo ikke miste boligen. Du skal jo ha et hjem å komme til når du løslates. Anonymkode: c9921...fc3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #16 Skrevet 20. juni 2023 Hva er situasjonen din nå da ts? Har du jobb? Hvis ja, så er vel sannsynligheten stor for at du mister den. Anonymkode: c9921...fc3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #17 Skrevet 20. juni 2023 ja, det ble så vanskelig at du skyndte deg å begynne å røyke igjen.. oj oj oj oj Anonymkode: 881d4...228
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #18 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis han ikke er barnas far, så må vel kanskje biologiske far godkjenne det. Alternativt kan biologisk far ha de. Tror ihvertfall at du får dekket din andel av boutgifter og løpende utgifter mens du sitter inne, for du skal jo ikke miste boligen. Du skal jo ha et hjem å komme til når du løslates. Anonymkode: c9921...fc3 Han bor i utlandet. Jeg ser andre saker på samme sum får dommer på ca 3 uker, jeg tror jeg sikkert får det samme. Anonymkode: 17391...260
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #19 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ok,takk for svar dere. Det var egentlig litt mindre beløp, men så mener de at alt skal tilbakebetales, og det er feil. De la også på 10% renter pga de mente der var overlegg, noe som da utgjør 95.000 kroner med rentene. Det er jo MYE penger og de anmelder vel som regel det. Det er jo også fengselsstraff? Tar det mange mnd bare å bestemme seg og anmelde meg eller ikke? For saken er jo ellers ferdig, jeg har begynt å betale tilbake. Betaler noen tusen i måneden, jeg er jo ikke enig i at jeg skal betale seg mye tilbake, men jeg tør ikke annet enn å betale. Anonymkode: 17391...260 Beløpet er ikke høyt nok for fengselsstraff. Du vil mest sannsynlig få samfunnstjeneste hvis du blir straffet. Anonymkode: e6650...5ef
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #20 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ja, det ble så vanskelig at du skyndte deg å begynne å røyke igjen.. oj oj oj oj Anonymkode: 881d4...228 Det er fordi jeg er blitt et nervevrak, helt ødelagt av alt sammen. Jeg tydde til røyk som før fikk meg til å slappe av, selvom det er mange år siden sist. Veldig dumt ja, men detver mitt minste problem nå. Anonymkode: 17391...260 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå