AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #1 Skrevet 20. juni 2023 Barna mine er voksne nå, men da de var små hadde vi i en periode med utfordrende arbeidsmarked (høy arbeidsledighet). Det førte til at jeg dagpendlet (var borte mellom kl 6.30 og 17.30) mens mannen min ukependlet. Barna var godt ivaretatt i barnehage og hos besteforeldre. Det var absolutt ikke en ideell situasjon, men vi gjorde det vi måtte gjøre, og det fungerte for en kort periode, men ville ikke fungert for oss over lengre tid. Etter ca 8 mnd fikk jeg en grei jobb lokalt, og kunne heldigvis slutte med pendlingen. Mannen fortsatte noen år til. I går snakket jeg med en bekjent om det at NAV krever at arbeidsledige tar jobbene de får, selv om det medfører flytting eller pendling. Da fortalte jeg om vår erfaring, og sa omtrent det samme som jeg har uthevet over her. Da var det ikke måte på hvor galt dette var, og hvor dårlig mor jeg hadde vært. Det snilleste hun sa var at hun kunne aldri ha tatt det samme valget som jeg tok, å være så mye borte fra barna sine osv. Da ville hun heller ha gått på sosialen! At mannen pendlet var det ikke noe galt med. I mitt hode gjorde vi det vi måtte gjøre i en særdeles vanskelig tid arbeidsmessig, men det var totalt utelukket for den jeg diskuterte med. Som sagt var det ikke ideelt for oss heller, men det fungerte for denne korte perioden. Jeg vet at jeg var en god mor for barna mine. Ikke perfekt, men jeg gjorde det beste jeg kunne, det er ikke det jeg vil diskutere. Det jeg lurer på er om det er et utbredt syn at det er bedre å "gå på sosialen " enn å pendle/flytte for å få jobb. Anonymkode: 7ed74...faa 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #2 Skrevet 20. juni 2023 Vennen din høres jo helt skutt ut. Nei, jeg ville aldri noen sinne funnet på å gå på sosialen om jeg kunne fått en jobb som ikke innebar mer pendling enn det du sier. Du er ikke en dårlig mor for at du jobbet og forsørget ungene dine. Hadde du vært mann, hadde du aldri noen sinne fått en slik kommentar.... Anonymkode: d912f...486 6
Andro Skrevet 20. juni 2023 #3 Skrevet 20. juni 2023 Det er helt normalt med både ukependling og flytting når det er dårlig med jobber i nærområdet.
Forvirret23 Skrevet 20. juni 2023 #4 Skrevet 20. juni 2023 (endret) Det at du og far gjorde dette gjør dere ikke til dårlig foreldre, og dere hadde jo også familie som stilte opp for dere. Her har både mannen og jeg pendlet over 1 time hver vei for å dra på jobb, men en av oss måtte alltid levere og en annen alltid hente da vi ikke har noe hjelp utenom barnehage/skole. Så ja vi måtte heller gått på sosialen om det betydde at ingen av oss kunne hente eller levere i barnehagen. Hadde vi hatt nettverk hadde jeg heller pendlet enn sosialen. Men vi hadde også flyttet på oss om det var det mest lønnsomme enn å gå på sosialen. Det betyr da at mannen ikke måtte sagt opp sin jobb for at jeg skulle få en jobb for da hadde vi gjort vært like langt. Og for å legge til man blir ikke dårlig mor akkurat som du blir ikke dårlig far av å pendle. Endret 20. juni 2023 av Forvirret23 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #5 Skrevet 20. juni 2023 Å gå på sosialen eller pendle er ikke et valg man får. Man kan ikke takke nei til en relevant jobb innen pendleravstand og velge å gå på sosialen, det godtar ikke NAV. Det er dessuten mange som gjør slik dere gjorde i årevis, fordi det er eneste måten man kan ha en relevant jobb på. Å få penger fra NAV er noe man gjør når det ikke finnes noen som helst annen utvei, ikke fordi alternativet er litt slitsomt. Anonymkode: 4bc75...08b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #6 Skrevet 20. juni 2023 Kan bekrefte at det er en del mennesker som mener de heller skal være passive stønadsmottakere enn å gjøre det som skal til for å få jobb, enten det er pendling eller flytting. Møter disse holdningene en del gjennom jobb, og enda oftere her på KG. Tenker dere gjorde det helt rette i deres situasjon, spesielt når det var for en kort tidsperiode. Etter min mening høres dere ut som gode forbilder for barna deres. Anonymkode: 2a637...c0b 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #7 Skrevet 20. juni 2023 I prakis er ikke NAV så strenge som det legges opp til her. Jeg har aldri flyttet på meg, og mottar fortsatt pwnger fra NAV. Anonymkode: 175f9...46e
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #8 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): I prakis er ikke NAV så strenge som det legges opp til her. Jeg har aldri flyttet på meg, og mottar fortsatt pwnger fra NAV. Anonymkode: 175f9...46e NAV burde bli strengere. Friske voksne mennesker skal forsørge seg selv. Anonymkode: 4bc75...08b 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #9 Skrevet 20. juni 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: NAV burde bli strengere. Friske voksne mennesker skal forsørge seg selv. Anonymkode: 4bc75...08b Helt enig... Men man leser jo stadig her inne at arbeidssøkere "ikke kan" flytte på seg fordi de har barn, eller ikke kan ta jobber f.eks. i Nord-Norge fordi det er så langt unna familie og venner. Anonymkode: 2a637...c0b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #10 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I prakis er ikke NAV så strenge som det legges opp til her. Jeg har aldri flyttet på meg, og mottar fortsatt pwnger fra NAV. Anonymkode: 175f9...46e Å joda noen steder er nav så strenge Anonymkode: a97c6...e8f
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #11 Skrevet 20. juni 2023 Jeg hadde gjort det samme som deg ts. Har vært arbeidsledig og mottatt trygd fra nav i tre mnd en gang og det ga ikke mersmak. Mindre jobb å være i arbeid🤪 Anonymkode: ec3e5...08f
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #12 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vennen din høres jo helt skutt ut. Nei, jeg ville aldri noen sinne funnet på å gå på sosialen om jeg kunne fått en jobb som ikke innebar mer pendling enn det du sier. Du er ikke en dårlig mor for at du jobbet og forsørget ungene dine. Hadde du vært mann, hadde du aldri noen sinne fått en slik kommentar.... Anonymkode: d912f...486 Jeg ble litt overrasket, men håper at det min bekjente sa var en ubetenksom kommentar fordi hun aldri har stått i den situasjonen at hun har måttet ta det valget selv (og jeg håper hun aldri må oppleve det). Og bare for å oppklare, mannen min og jeg pendlet ikke fordi vi fikk krav om det fra NAV, vi tok det valget selv da vi begge mistet jobbene våre der vi bodde, og måtte ta de jobbene vi fikk, selv om det medførte pendling. Jeg må også si at jeg forstår at det er forskjell på enslige forsørgere og samboende/gifte foreldre uten nettverk, og samboende/gifte foreldre med nettverk. Vi hadde nettverk rundt oss som muliggjorde at begge kunne pendle, uten det nettverket hadde vi måttet finne andre løsninger. Det jeg prøver å si er at jeg ser begge sider, men kommentaren "jeg går heller på sosialen enn å pendle" blir for enkel tankegang for min del. Anonymkode: 7ed74...faa 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #13 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Å gå på sosialen eller pendle er ikke et valg man får. Man kan ikke takke nei til en relevant jobb innen pendleravstand og velge å gå på sosialen, det godtar ikke NAV. Det er dessuten mange som gjør slik dere gjorde i årevis, fordi det er eneste måten man kan ha en relevant jobb på. Å få penger fra NAV er noe man gjør når det ikke finnes noen som helst annen utvei, ikke fordi alternativet er litt slitsomt. Anonymkode: 4bc75...08b Da denne situasjonen oppsto handlet det ikke om at vi ikke fikk relevante jobber, det var ingen jobber å oppdrive i området i det hele tatt, hverken relevante eller irrelevante. Jeg hadde gjerne vasket alt søppel på søppelfyllinga (tatt en jobb som ikke var relevant) hvis det hadde vært alternativet til å pendle, men det valget hadde jeg ikke. Angående det å velge mellom sosialen eller pendling, nei det er ikke et reelt valg du får, men det handlet om å stille to ytterpunkter opp i mot hverandre, og ta et valg mellom dem. Anonymkode: 7ed74...faa
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #14 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kan bekrefte at det er en del mennesker som mener de heller skal være passive stønadsmottakere enn å gjøre det som skal til for å få jobb, enten det er pendling eller flytting. Møter disse holdningene en del gjennom jobb, og enda oftere her på KG. Tenker dere gjorde det helt rette i deres situasjon, spesielt når det var for en kort tidsperiode. Etter min mening høres dere ut som gode forbilder for barna deres. Anonymkode: 2a637...c0b Takk. Men ut i fra det jeg har lest her inne ser de ut til å være i et mindretall, selv om det skulle vært færre. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg hadde gjort det samme som deg ts. Har vært arbeidsledig og mottatt trygd fra nav i tre mnd en gang og det ga ikke mersmak. Mindre jobb å være i arbeid🤪 Anonymkode: ec3e5...08f ja NAV er ikke enkle å forholde seg til. Anonymkode: 7ed74...faa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå