Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, dere som leier ut, hva er deres erfaring med NAV garanti?

Dette har ikke vært er tema for de jeg tidligere har leid ut til og har derfor ingen erfaring med det. Blir det ikke det samme egentlig? Bare at man ikke oppretter en konto sammen med leietaker? At man heller har en skriftlig avtale med NAV for det samme beløpet?

Er det noe jeg ikke skjønner som kan være en utfordring her? Ser mange som henvender seg for leie av min bolig har NAV garanti så det er vel ganske vanlig?

Anonymkode: 54f3e...7a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nav garanti er ikke det samme som penger på konto. De har veldig mange klausuler de gjemmer seg bak, så de pengene er vanskelig å få ved behov.

Anonymkode: 5ea48...34c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Garanti fra NAV er ikke verdt papiret den er skrevet på engang.

Det er NAV-klienten som får et vedtak på garanti fra NAV og denne garantien er bare gyldig så lenge vedtaket er gyldig. Hvis klienten går over på en annen type stønad eller kommer seg i jobb så opphører også garantien.

Skulle du som utleier få behov for å bruke denne garantien så må du være forberedt på en lang og tungvint prosess, er det skader på boligen så må du legge ut pengene for reparasjon selv i påvente av avgjørelse fra NAV og du har ingen garanti for at pengene fra NAV dekker de faktiske skadene. 

Anonymkode: 6e6a1...25a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nav garanti er ikke verdt en dritt. 

Anonymkode: bbd8d...1bf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

artikkel i NRK om utleier som ikke er fornøyd med nav-garanti, fra september 2022.

https://www.nrk.no/norge/utleigarar-er-misnogde-med-nav-garantien-1.16069913

Det gjelder punkter som:
- For deg som er utleier, om du trenger å kontakte nav i forbindelse med nav garantien, så får du svært lite informasjon. saksbehandler kan ikke gi konkret info om leietaker (taushetsplikt).

- lite informasjon om villårene til nav garantien

- nav garantien gjelder for kort i henhold til leiekontrakten 

- noen utleiere sier at garantien ikke dekker erstatning for evt skader

Nå er det slik at nav garanti er forskjellig fra KOMMUNENE man bor i, så du må eventuelt sjekke opp lokalt hvordan det er i den kommunen boligen er. 

Anonymkode: 2bcb9...d72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det noe jeg ikke skjønner som kan være en utfordring her? 

Ja avisoverskrifter etc er overdrevne. Problemet er ikke garantien, problemet er, høyere risiko for "problematiske leieboere. Problematiske leieboere er ikke garantier/depositum nok for å dekke utgiftene til, og de har som regel ikke økonomi til å dekke noe = til syvende og sist blir hele regningen på deg som utleier.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser mange som henvender seg for leie av min bolig har NAV garanti så det er vel ganske vanlig?

Nei, her har du en logisk brist. Det er motsatt, de færreste ønkser å leie ut til de med garanti, dermed kontakter de maaange flere utleiere før de får napp. 

Men, vi lever i et samfunn, om du ha svart hudfarge eller er arbeidsledig eller transseksuell, alle fortjener en sjangse. Det nytter ikke å "ta et kne" på fotballbanen, om alle skal være rasister på alle andre områder.

Lei ut, ofte går det bra, og går det ikke bra kan du ha god samvittighet for at du ga de på bunn en sjangse.

Anonymkode: f3713...01b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som utleier har alltid sagt nei til NAV garanti. Fordi jeg har en attraktiv leilighet med stor etterspørsel og har mange å velge i de gangene jeg må bytte leietaker. NAV garanti er rett og slett mer usikkert enn å ha depositum på konto og jeg ønsker ikke å ta den sjansen når jeg kan la være.

Det er ingenting galt med å si nei til dette. Husleien er en del av inntekten min. De færrest her ønsker heller ikke å bruke tiden sin på en jobb der de kanskje ikke får betalt.

Anonymkode: 12ff9...820

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ingenting galt med å si nei til dette. 

Anonymkode: 12ff9...820

Nei, men vi lever i et samfunn, om alle sier nei vil det bli som USA hvor taperne sover i telt og bæsjer i plenen din og selger dop til kidsa dine.

Behandles de på bunn som dritt, behandler de "oss" som dritt tilbake, inkludert å selge dop til ungene våre etc etc. alt har en pris i et samfunn. 

Det ER grunner til å ikke være egoistiske i et samfunn, og gi folk en sjangse, for alternativet blir et sted å leve ingen av oss liker.

Anonymkode: f3713...01b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har måtte benyttet meg av NAV garanti en gang. Og tro meg, det er verre å være avhengig av en enn å være en utleier som må leie ut med den! 

Noen ganger har ikke alle de store depositumene til disposisjon når de må leie et hus eller leilighet. (Man må i alle fall ha over 40.000) Dette selv når man har jobb. Noen ganger går ikke overgangen fra forrige leieperiode (det er alt for mange huseiere som nekter å skrive under på depositums konto og avtale og vil ha alt i hendene slik de kan lure leietageren) , de kan stå i en twist med forrige huseier og denne behøver på ingen måte å være leietager sin feil og utbetaling fra forrige depositum står låst på en konto fordi huseier vil la leietager betale for helt vanlige bruksskader/merker som var der ved innflytting, varmtvannspredere fra 40 år siden blir betalt av leietagere osv osv osv osv osv... 

Anonymkode: 6cbb0...590

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Leietageren kan ramponere boligen fullstendig og dra derifra, og du kan glemme å få igjen noe på en altfor lav NAV garanti. De gjemmer seg bak masse forbehold og klausuler, og de er daterte. Går garantien ut mens du leier ut og de ikke har penger til depositum enda, hva gjør du da? Kaster dem ut akkurat i tide før garantien går ut? Skal du måtte sitte og følge med på sånt og huske at "i november 2024 går garantien ut, så da må jeg huske å si dem opp en måned før osv"

Jeg ville aldri godtatt en NAV garanti, uansett hvor "ordentlige" og ålreite leietagerne fremstiller seg når man snakker med dem. Det er bare skuespill. To måneder etterpå er leiligheten nedsøplet og stinker røyk, bæsjebleier og råtten mat.

Nei til NAV.

Anonymkode: 7cd59...01a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, dere som leier ut, hva er deres erfaring med NAV garanti?

Dette har ikke vært er tema for de jeg tidligere har leid ut til og har derfor ingen erfaring med det. Blir det ikke det samme egentlig? Bare at man ikke oppretter en konto sammen med leietaker? At man heller har en skriftlig avtale med NAV for det samme beløpet?

Er det noe jeg ikke skjønner som kan være en utfordring her? Ser mange som henvender seg for leie av min bolig har NAV garanti så det er vel ganske vanlig?

Dropp ordet Garanti.Nav har selv sagt at det ikke er en garanti,bare juks og fanteri.

Anonymkode: 93837...a6c

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat den garantien er ikke mye verdt. Så det har vi aldri benyttet.

Anonymkode: de5cb...a66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...