AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #1 Skrevet 20. juni 2023 Hei Jeg lever i et godt samboerskap med en mann jeg vil dele resten av livet med. Vi ser for oss å snart prøve å få barn, men vi har et problem. Dvs, mannen min har et problem med at jeg pendler en time til jobb, og ønsker at jeg skal få en jobb nærmere. Siden jeg arbeider i helsesektoren har jeg i denne jobben vakter som gjør at jeg vil være borte fra barnet i 24 timer. Han er ukomfortabel med det, og ønsker at jeg arbeider nærmere. Jeg kunne lett fått en jobb i byen vi bor i, men det vil medføre mye travlere vakter (men jeg slipper 24-timers vakter) og jeg ville gått ned 150.000kr i årslønn. Jeg kan godt tenke meg å fortsette å arbeide hvor jeg er nå, og tror det vil fungere med barn, jeg kan igså tenke meg å flytte nærmere min jobb. Det ønsker ikke mannen. Om jeg går med på å bytte jobb etter hans ønske - bør han kompensere meg for at jeg går ned 150.000kr i lønn? Hva om det blir samlivsbrudd om noen år? Vi har begge godt betalte jobber, men han kommer til å gå mye mer opp i lønn i årene som jobber, i motsetning til meg. Anonymkode: 26642...a77
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #2 Skrevet 20. juni 2023 Felles økonomi er vel det rette her. Anonymkode: 694e6...4f0 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #3 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Felles økonomi er vel det rette her. Anonymkode: 694e6...4f0 Hvis de er gift ja, eller på annen måte sikret seg juridisk. For TS vil tape pensjon og penger ved å endre ansettelsesforhold hvis de er i udokumentert samboerforhold.. Om hun ikke får penger på konto av mannen hver mnd. så må de i hvert fall snakke om pensjonsrettigheter og kostnadsfordeling i det daglige. Hvis hun går ned i lønn for å møte hans ønsker er det rimelig at han bidrar til å sikre henne/ trekker mer av lasset. Mange slike problemstillinger som går andre vegen og. Hvis dama vil flytte til hjemstedet nære sine foreldre kan det bety at mannen må gå ned i lønn i en dårligere betalt stilling. Det vil jo han tilfelle tape på ved samlivsbrudd osv. Mann 49 Anonymkode: 92245...86c
c_buk Skrevet 20. juni 2023 #4 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Felles økonomi er vel det rette her. Anonymkode: 694e6...4f0 Dette løser vel ikke ts sitt problem ved et eventuelt brudd eller fremtidig pensjon. Synes det er rett og rimelig st ts blir kompensert for å eventuelt bytte jobb. Men jeg synes ikke du skal gjøre det ts.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #5 Skrevet 20. juni 2023 Jeg ville aldri fått barn med, eller fortsatt forholdet med, en mann som ikke kunne ta vare på egne barn mens jeg var på jobb. Tross vakter, eller jobbreiser over opp til fem dager slik det er for min del. Anonymkode: 9dfb5...936 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #6 Skrevet 20. juni 2023 Hvorfor er han ukomfortabel med å være alene med barnet i 24 timer? Vil det si at du aldri kan reise noen plass uten barnet, eks. på kurs med overnatting, venninnetur eller lignende? Anonymkode: 0c609...ae6 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #7 Skrevet 20. juni 2023 Du må ta fram kalkulatoren og regne 5% årlige lønnsøkninger på høy lønn og lav lønn i fks ti år. Hva med pensjonen, sykepenger,dagpenger, svangerskapspenger? Skal kompensasjonen fra mannen indeksreguleres.......? Du kommer til å tape big time. Anonymkode: db374...d67 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #8 Skrevet 20. juni 2023 Ja skal du bytte jobb for hans del så bør og MÅ han kompensere deg Anonymkode: 5a0d7...c59
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #9 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du må ta fram kalkulatoren og regne 5% årlige lønnsøkninger på høy lønn og lav lønn i fks ti år. Hva med pensjonen, sykepenger,dagpenger, svangerskapspenger? Skal kompensasjonen fra mannen indeksreguleres.......? Du kommer til å tape big time. Anonymkode: db374...d67 Altså, det handler ikke om økonomi. Jeg fatter ikke at man gidder å være betalt arbeidskraft for en mann som ikke evner å ta vare på egne barn. Han får gå ned i stilling, eller de får dele på det, om de jobber så mye at barnet ikke har noen hos seg. Anonymkode: 9dfb5...936 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #10 Skrevet 20. juni 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor er han ukomfortabel med å være alene med barnet i 24 timer? Vil det si at du aldri kan reise noen plass uten barnet, eks. på kurs med overnatting, venninnetur eller lignende? Anonymkode: 0c609...ae6 Det er forskjell på en sporadisk helgetur og jevnlige døgnvakter. Anonymkode: c66df...e32 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #11 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei Jeg lever i et godt samboerskap med en mann jeg vil dele resten av livet med. Vi ser for oss å snart prøve å få barn, men vi har et problem. Dvs, mannen min har et problem med at jeg pendler en time til jobb, og ønsker at jeg skal få en jobb nærmere. Siden jeg arbeider i helsesektoren har jeg i denne jobben vakter som gjør at jeg vil være borte fra barnet i 24 timer. Han er ukomfortabel med det, og ønsker at jeg arbeider nærmere. Jeg kunne lett fått en jobb i byen vi bor i, men det vil medføre mye travlere vakter (men jeg slipper 24-timers vakter) og jeg ville gått ned 150.000kr i årslønn. Jeg kan godt tenke meg å fortsette å arbeide hvor jeg er nå, og tror det vil fungere med barn, jeg kan igså tenke meg å flytte nærmere min jobb. Det ønsker ikke mannen. Om jeg går med på å bytte jobb etter hans ønske - bør han kompensere meg for at jeg går ned 150.000kr i lønn? Hva om det blir samlivsbrudd om noen år? Vi har begge godt betalte jobber, men han kommer til å gå mye mer opp i lønn i årene som jobber, i motsetning til meg. Anonymkode: 26642...a77 Tenker du burde få muligheten til å prøve ut den løsningen før mannen din er negativ til det. Kan hende det går mye bedre en han kunne forestille seg eller at dere finner andre løsninger når dere kommer så langt. Først må dere jo få dere ett barn. Så vil det helt sikkert løse seg på enten den ene eller andre måten. Anonymkode: 99c52...5d0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå