Gå til innhold

Kan utleier nekte meg å få bruke renovasjonskortet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert tonnevis av innlegg her med spørsmål ang. husleieloven, men håper uansett noen gidder å lese mitt, og kanskje til og med svare om de vet hva som er rett 😉

Jeg flyttet nylig inn i en enebolig som jeg leier, og har naturligvis ansvar for å sette frem søppeldunker på tømmedager. Siden huseier da tydeligvis betaler renovasjonsgebyr, som ut fra det jeg har lest, skal inngå i husleien jeg betaler- er det ikke også riktig at jeg skal ha tilgang til å bruke renovasjonskortet som tilhører adressen....? For det følger jo med i renovasjonsgebyret.

Jeg hadde dette kortet i hele forrige leieforhold i flere år, og fikk bruke det til å levere avfall til renovering så mye jeg trengte. Nå spurte jeg nylig utleier i den nye boligen, hvor renovasjonskortet ligger, for jeg har ganske mye avfall å levere etter flyttingen. Jeg fikk da til svar at jeg har ikke tilgang til å bruke dette kortet.... 😐

Har han lov å nekte meg dette....? Jeg finner ikke noe konkret om det i husleieloven...kun at renovasjonsgebyr skal inngå i husleien.

Håper noen vet 🙏

Anonymkode: 64a28...e58

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du skal kaste som ikke kan kastes i normal avfallsdunk ved boligen?

Anonymkode: e41e8...a99

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hørt om renovasjonskort engang.

Anonymkode: 609fe...703

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg må lese meg opp på dette ja

aldri hørt om

bor i Porsgrunn Telemark 

Anonymkode: 88a24...3b1

AnonymBruker
Skrevet

På steder uten renovasjonskort  må leietaker selv få avfall skal ikke kan kastes i de normale søppelbøttene til riktig sted. Også etter flytting. Skjønner ikke hva som er urimelig med det...

Anonymkode: c0bc3...a51

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig i Ålesund, men er du sikker på at han har på den adressen? Muligens du kan søke ut ved kommunen. Koster 200 kroner i gebyr. 

Anonymkode: f3bc1...985

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om renovasjonskort. Mener det er en QR-kode en scanner ved porten sist jeg var på dynga. 

Anonymkode: c0479...7f8

• Liker 2
Skrevet

Har du ikke et avfallsanlegg du kan kaste dine ting etter flytting? Jeg ville uansett ikke kastet alt slikt i en liten søppelbøtte...de henter vel bare avfall 1 gang i uken. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres rart ut. Vi fikk bruke QR koden til huseier for å kaste søppel på søppeltomta. 

Anonymkode: 77196...89f

AnonymBruker
Skrevet

Det blir vanskelig å svare på fordi renovasjonskort tydeligvis er en eller annen lokal ordning i din kommune. Forstår jeg det rett som at det er et kort som gjør at man kan kaste avfall gratis/billigere på renovasjonsanlegget/fyllinga? 

Anonymkode: 1d57c...dc4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Blitt mer og mer vanlig mange steder i landet, bl.a. her jeg bor (og for tiden leier etter et samlivsbrudd). Nylig begynte man med id-sjekk på gjenbruksstasjonene i vår region. Man skulle vel sikre seg mot at innbyggere/næringsliv fra utenfor vårt interkommunale avfallsselskap sitt område benyttet våre gjenbruksstasjoner. Og måten det ble gjort på var å innføre en digital id i form av en app man må vise på gjenbruksstasjonen. Og også her er det sånn at bare de som eier bolig i de aktuelle kommunene får tildelt den appen. Avfallsselskapet skriver at leietakere forutsettes å få videretildelt id fra sin utleier, men usikker på de eksakte reglene her, tipper at en leieboer ikke vil få noen hjelp fra kommunen hvis utleier nekter å bistå med id.  Personlig har jeg for det første ikke hatt behov ennå, og skulle det komme på spissen får jeg sikkert låne noen andres id. Men jeg kjenner at denne formen for "klasseskille" mellom huseierne og oss "fattigfolk" irriterer meg.

Anonymkode: 6e46e...080

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri hørt om renovasjonskort. Mener det er en QR-kode en scanner ved porten sist jeg var på dynga. 

Anonymkode: c0479...7f8

Om man rent praktisk benytter fysisk kort, app eller qr-kode er for så vidt ikke viktig, men da har du jo opplevd akkurat det samme prinsippet. Greia er at flere og flere kommuner har begynt med adgangskontroll på avfalls- og gjenbruksstasjoner. Og bare de som eier bolig får tildelt tilgang direkte fra kommunen, de som leier forutsettes å bruke utleiers tilgang.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det blir vanskelig å svare på fordi renovasjonskort tydeligvis er en eller annen lokal ordning i din kommune. Forstår jeg det rett som at det er et kort som gjør at man kan kaste avfall gratis/billigere på renovasjonsanlegget/fyllinga? 

Anonymkode: 1d57c...dc4

Uten at jeg kjenner denne kommunen konkret, så er det vel mer at uten riktig fysisk eller digital id får man ikke tilgang til å kaste noe som helst i det hele tatt. I min kommune er det sånn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om dette er ekstra avfall ifm flytting og er utover normalt husholdningavfall er det vel rimelig at du skal betale for å levere det selv. 

Anonymkode: 9fc4d...042

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kortet følger adressen mener jeg, så i og med at du leier en hel enebolig så burde du fått bruke kortet. Vi har samme ordning med kort her vi bor (Ålesund), med gratis levering på kortet opp til x antall kilo før det må betales for. 

Anonymkode: 6ad1e...63e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om dette er ekstra avfall ifm flytting og er utover normalt husholdningavfall er det vel rimelig at du skal betale for å levere det selv. 

Det står i skrivet fra selskapet hvor QR koden er her i kommunen at hvis man er utleier bør man dele denne koden med leietaker. 

Anonymkode: 77196...89f

AnonymBruker
Skrevet

Det er tydeligvis store forskjeller fra kommune til kommune. Letteste er nok å ta en telefon til renovasjonsselskapet og høre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig.

i min kommune har man en app og fysiske kort og man kan gi tilgang til evt leietakere for å få levere avfall også.

Uten kort eller app kommer man seg ikke inn på dynga for å levere

Anonymkode: 2df27...542

AnonymBruker
Skrevet

I min kommune bare ringte jeg renovasjonsselskapet og sa adressen min og at jeg ikke hadde mottatt renovasjonskort, så fikk jeg det i posten. Det burde jo følge adresse og ikke eierskap. 

Anonymkode: dd7a6...c83

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I vår kommune kan alle som har registrert adresse i kommunen (privat) kaste så mye de vil på gjennvinningsanlegget. 
Spiller ingen rolke om du leier eller eier. 

Vi må laste ned en app på telefonen og registrere oss i den med bank id, og scanne koden den viser i porten. 

Anonymkode: 9b150...01a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...