Gå til innhold

Dåpskjole og evt skuffelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Okei, her kommer noe jeg synes er litt utfordrende. Da meg og samboer fikk vårt første barn ønsket min samboers bestemor svært gjerne at baby skulle døpes i dåpskjolen som hun har sydd, som forresten er helt nydelig! Jeg ønsket gjerne å strikke en (soria mora dåpskjole), men tenkte at h*n skulle gå med den bestemoren hadde sydd da alle barnebarna, altså samboer og hans søsken har gått med den. Vet at fra hennes side var det også et stor ønske at oldebarnet skulle gå med den også. Så det var egentlig helt greit! Jeg dropper da å strikke dåpskjole. 

Nå er jeg da gravid på nytt å ønsker såå gjerne å strikke en dåpskjole, som for eksempel kan gå i arv hos våre barn igjen. Men er redd for å såre både svigermor og svigerbestemor da de ønsker så gjerne at den svigerbestemor har sydd skal bli brukt. Svigerbestemor er bare så søt og det siste jeg vil er å såre henne. De kan forresten også si «vi er så glad vi får barnebarn/oldebarn slik at dåpskjolen kan bli brukt» de forventer nok at det er den som skal bli brukt. Noen som har vært i lignende situasjon? Dåpskjolen hun har sydd er igjen helt nydelig så er ikke det det står på, er bare at jeg gjerne kunne tenkt å strikket en også. 

Anonymkode: da7ff...f1b

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)

Vent med å døpe ungen til kjolen til svigerbestemor er for liten?

Evt. bare si at sånn gjør dere det denne gangen.

Det er jo vanlig at søsken blir døpt i forskjellige kjoler, f.eks. en fra hver side.

Endret av Anonymus Notarius
AnonymBruker
Skrevet

Bare si det som du gjør her. Det har de forståelse for☺️

Like mye som oldemor var stolt over sin dåpskjole er jo du så klart stolt for din dåpskjole. ☺️

Anonymkode: 4d76d...6bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du absolutt vil at barnet ditt skal bruke din strikkekjole så si det da. Men det er jo litt interessant at du skriver at du ønsker at din strikkekjole skal gå i arv, helt uten å tenke tanken om at dine barn og barnebarn sannsynligvis kommer til å gjøre med deg akkurat som du nå gjør med din svigermor, nemlig takke nei til arvekjolen du så gjerne vil de skal bruke fordi de ønsker noe helt annet. Tenk litt på det du. 

Anonymkode: 47dca...274

• Liker 20
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke heller strikke en søt kjole eller dress til festen etterpå? 😊 Dåpskjolen har de på så kort tid. 

Anonymkode: 9de4a...275

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du absolutt vil at barnet ditt skal bruke din strikkekjole så si det da. Men det er jo litt interessant at du skriver at du ønsker at din strikkekjole skal gå i arv, helt uten å tenke tanken om at dine barn og barnebarn sannsynligvis kommer til å gjøre med deg akkurat som du nå gjør med din svigermor, nemlig takke nei til arvekjolen du så gjerne vil de skal bruke fordi de ønsker noe helt annet. Tenk litt på det du. 

Anonymkode: 47dca...274

Gå i arv om ønskelig selvsagt. Må jo ikke bruke den jeg evt hadde lagd. Tenker det må være valgfritt. Hadde vært fint selvfølgelig om denne kjolen til svigerfamilien blir brukt senere til våre barnebarn igjen. Kanskje noen hadde fått tvillinger en gang å, haha. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan du ikke heller strikke en søt kjole eller dress til festen etterpå? 😊 Dåpskjolen har de på så kort tid. 

Anonymkode: 9de4a...275

Det var veldig lurt! Takk for tips

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Strikkede og heklede dåpskjoler gjør det til en utfordring å være fadder. Jeg har bunad med ganske mye sølv, og slike dåpskjoler har lett for å henge seg fast. Så blir en tråd dratt ut, og det blir hull. Kommer til å si nei neste gang hvis ungen skal ha en sånn dåpskjole.

Hva med å strikke en «bunad» som barnet kan bruke når dåpskjolen tas av? Strikk den så stor at den kan brukes på 17. mai neste år også.

Anonymkode: 69396...aa1

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hvis du strikker for å gå i arv så blir du lett veldig skuffet i fremtiden. Strikkede dåpskjoler er litt spesielle og vil nok kun bli verdsatt mest av de som strikker selv og vet arbeidet bak det. Andre folk vil nok bare se noe chunky strikk.

Jeg ville nok heller ha gledet den eldre generasjonen og heller strikket noe annet pent til barnet.

Anonymkode: cf5d0...35a

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er storstrikker og garnentusiast, så jeg skjønner hvorfor du vil strikke en dåpskjole. Men, det er mye arbeid for noe som kanskje bare blir brukt en gang. Dere har allerede ett flott familieklenodie med tradisjoner, hold på dem. Det er nok mer sannsynlig i fremtiden at nye tradisjoner ønsker en tradisjonell dåpskjole (hvis det er snakk om dåp i det hele tatt) enn en strikket kjole som  er mer tidstypisk og "satt". Dåpskjoler strikkes også i bomullstråd, det er begrenset hvor lenge det holder seg fint, så sjansenf or at hele kjolen er ødelagt 30 år frem i tid er definitivt til stede. Støtter forlaget om å heller strikke noe annet som kan gå i arv, det er f.eks mange fine bunadsinspirerte strikkeplagg som kan brukes flere år på rad og til flere anledninger. Gå heller for det! http://www.strikkorama.no/strikkeartikler-oppskrifter/2012/05/strikket-festdrakt-til-de-store-anledningene/

Anonymkode: 15360...9dc

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar til innlegget mitt. Skulle gjerne strikket en dåpskjole men kommer heller til å lage noe til besøket etterpå! Setter pris på alle tipsene. 
Ts 

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er storstrikker og garnentusiast, så jeg skjønner hvorfor du vil strikke en dåpskjole. Men, det er mye arbeid for noe som kanskje bare blir brukt en gang. Dere har allerede ett flott familieklenodie med tradisjoner, hold på dem. Det er nok mer sannsynlig i fremtiden at nye tradisjoner ønsker en tradisjonell dåpskjole (hvis det er snakk om dåp i det hele tatt) enn en strikket kjole som  er mer tidstypisk og "satt". Dåpskjoler strikkes også i bomullstråd, det er begrenset hvor lenge det holder seg fint, så sjansenf or at hele kjolen er ødelagt 30 år frem i tid er definitivt til stede. Støtter forlaget om å heller strikke noe annet som kan gå i arv, det er f.eks mange fine bunadsinspirerte strikkeplagg som kan brukes flere år på rad og til flere anledninger. Gå heller for det! http://www.strikkorama.no/strikkeartikler-oppskrifter/2012/05/strikket-festdrakt-til-de-store-anledningene/

Anonymkode: 15360...9dc

Jeg er i starten av tjuve årene og er stor strikkeentusiast å så hadde vært så kjekt å strikket en kjole. Men strikker heller noe til besøket etterpå<3 takk for gode tips

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Gå i arv om ønskelig selvsagt. Må jo ikke bruke den jeg evt hadde lagd. Tenker det må være valgfritt. Hadde vært fint selvfølgelig om denne kjolen til svigerfamilien blir brukt senere til våre barnebarn igjen. Kanskje noen hadde fått tvillinger en gang å, haha. 

Du gir jo barna dine en utfordring da. Skal de ha to kjoler i arv fra deres side og kanskje en fra partner sin side som de må velge mellom?

Anonymkode: 0f994...6f2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du gir jo barna dine en utfordring da. Skal de ha to kjoler i arv fra deres side og kanskje en fra partner sin side som de må velge mellom?

Hadde blitt en fra meg og en fra svigerfamilien evt. Men strikker heller noe til besøket etterpå🫶🏻

-Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Er du personlig kristen? Hvis ikke, dropper du dåpen.

Anonymkode: f06d6...451

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lånte en nydelig strikket dåpskjole til mitt eldste barn. Ble fort gravid igjen og strikket selv en lik dåpskjole. Dermed har begge hatt lik kjole.

Så kom barnebarna og jeg gledet meg til de skulle døpes, noe foreldrene valgte å ikke gjøre. Så nå sitter jeg her med en dåpskjole som har vært brukt 1 gang, istede for 3.

Spar deg den jobben med å strikke, er ikke sikkert barna dine vil bruke den likevel. 

Anonymkode: 235a4...db0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 13.15):

Det var veldig lurt! Takk for tips

Vi gjorde det sånn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du personlig kristen? Hvis ikke, dropper du dåpen.

Anonymkode: f06d6...451

Ja

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 12.55):

Okei, her kommer noe jeg synes er litt utfordrende. Da meg og samboer fikk vårt første barn ønsket min samboers bestemor svært gjerne at baby skulle døpes i dåpskjolen som hun har sydd, som forresten er helt nydelig! Jeg ønsket gjerne å strikke en (soria mora dåpskjole), men tenkte at h*n skulle gå med den bestemoren hadde sydd da alle barnebarna, altså samboer og hans søsken har gått med den. Vet at fra hennes side var det også et stor ønske at oldebarnet skulle gå med den også. Så det var egentlig helt greit! Jeg dropper da å strikke dåpskjole. 

Nå er jeg da gravid på nytt å ønsker såå gjerne å strikke en dåpskjole, som for eksempel kan gå i arv hos våre barn igjen. Men er redd for å såre både svigermor og svigerbestemor da de ønsker så gjerne at den svigerbestemor har sydd skal bli brukt. Svigerbestemor er bare så søt og det siste jeg vil er å såre henne. De kan forresten også si «vi er så glad vi får barnebarn/oldebarn slik at dåpskjolen kan bli brukt» de forventer nok at det er den som skal bli brukt. Noen som har vært i lignende situasjon? Dåpskjolen hun har sydd er igjen helt nydelig så er ikke det det står på, er bare at jeg gjerne kunne tenkt å strikket en også. 

Strikk evnt en til dine barn.  Bruk den alle de andre har brukt 

Anonymkode: b223f...3e8

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde blitt en fra meg og en fra svigerfamilien evt. Men strikker heller noe til besøket etterpå🫶🏻

-Ts 

To fra deres side og evt fra barnets partner.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...