AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #1 Skrevet 20. juni 2023 Er på ferie i Italia med to andre venninner, og her har vi vært i snart en uke. Vi har kun i dag igjen, før vi reiser inn til en annen by som vi skal ta flyet tilbake til Norge fra. Hele turen har jeg vært omtenksom. Alt av forespørsler og forslag som de har kommet med, som blant annet hvor vi skal spise, hva vi skal gjøre, har jeg sagt meg enig i. Jeg har rett og slett ikke vært kresen, og sagt at det er «samme for meg» hvor enn vi drar, så lenge de får ønskene sine. Jeg har likevel nevnt at jeg har hatt veldig lyst til å dra på museum minst én gang, og dette er et historisk museum i byen. De andre to vil kun dra rundt, spise is og «shoppe» langs den samme gaten hver dag. Dette er en gate fullt av designer butikker, og som finnes overalt i verden. De kjøper heller ingenting fra disse butikkene, men vil kun se. Likevel har jeg ikke sagt imot, og vært veldig medgjørlig. Eneste problemet er at når jeg foreslår ting, så sier de «ja det kan vi», men så blir det aldri gjort. Jeg føler rett og slett at alle mine forslag og forespørsler blir holdt av og lagt i glemmeboken. Jeg har også møtt en veldig kjekk mann som er fra denne byen, og vil vise meg rundt. Jeg møtte han, og de fulgte etter oss for å forsikre seg om at det var trygt ( noe jeg satt pris på), men etterhvert så mistet de oss, og de begynte å ringe meg konstant. Personlig, tenkte jeg at jeg ikke kunne være for mye på telefonen foran han, dersom hans skulle mistenke noe. Når jeg møtte opp med de to jentene igjen, sa jeg beklager. Jeg var oppriktig flau, og sa at jeg legger meg helt flat for det jeg har gjort. Det at det at jeg ikke tok telefonen fordi han kanskje hadde gjort noe mot meg, ikke var en god nok unnskyldning sa jeg også. Neste dag drar vi ut igjen, vi spiser frokost kjempe sent, ca 15:00, fordi de andre er hangover, og står opp sent. Jeg er den eneste som ikke drikker i vennegjengen, og har sagt at jeg kan passe på dem dersom de ønsker å drikke samt dra til klubben. (To ting jeg absolutt ikke liker, men likevel sa ja til for deres skyld) Etter en lang gåtur i går i det samme gamle designer strøket, ble jeg ringt av mannen jeg var med kvelden før. Han ville se meg, og han hadde faktisk sendt meg melding tidlig på morgenen den dagen. Jeg sa ifra til de andre, slik at de var klare over dette. På vei hjem igjen, fortalte jeg dem at jeg bare skulle hilse på han. Han hadde sitter i den samme kaféen for å drive med arbeid. (Han jobber digitalt på pc) De to jentene sa de var trøtte, og ville heller bare dra hjem, selv om kafeen han satt i var kun 10 minutter unna. De sa de ville heller hjem og bestille mat inn til leiligheten. Jeg sa greit, også dro vi hjem. Når vi kommer hjem, klarer de ikke bestille mat, i tillegg til at det er dyrt å få mat levert hjem her i Italia. Da sa de at de heller ville ut, noe jeg endelig sa nei til. De dro ut alene, men før de rakk å dra ut, sa jeg at jeg ikke ville bli med ut på klubben i kveld. De ble helt stille, før den ene jenta sa «men nå blir det jo bare dårlig stemning». Etter det, sa hun «men hvorfor ikke? Om det er fordi du vil møte han fyren, så kan vi jo gjøre det nå». Jeg føler at jeg rett og slett blir manipulert her, eller så mangler jeg bare selv innsikt. De bryr seg ikke om hva jeg vil, med mindre det påvirker hva de to ønsker. I tillegg er det flertallet mot én, altså meg. Hele turen har jeg følt meg ignorert. Jeg skulle ikke ha blitt med. Vi har ikke snakket sammen noe særlig, og jeg var ute med mannen jeg møtte i går kveld. Har ringet hjem, og snakket med noen venninner om dette, og de alle mener at dette er utrolig teit gjort av dem, og at det er litt sjalusi inne i bildet fordi jeg har funnet en fyr som liker meg, og vil vise meg rundt, mens de scroller på tinder, og finner seg ingen. Hun ene jenta snakker fremdeles om en kar hun fikk KUN øyekontakt med for 2 dager siden. De har ikke snakket sammen engang, og hun babler fortsatt i vei om han. Hva tenker dere? Er jeg den dumme her? Jeg tåler kritikk, og har ingen problemer med å bli fortalt når jeg har gjort galt. Jeg vil gjerne lære av mine feil, men føler jeg ble bare brukt hele turen. Anonymkode: 0992e...0cb 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #2 Skrevet 20. juni 2023 Må også legge til at vi er alle 19, 20 og 21 år gamle. Den eneste gangen jeg fikk et snev av sympati var når jeg fikk mensen brått på ferien, og ikke hadde med meg tampong. Jeg spurte pent om vi med en gang kunne dra til et apotek for å kjøpe tampong før jeg begynner å blø igjennom. Hun ene jenta sa «men kan vi ikke kjøpe is her først da». Jeg måtte fortelle henne at om vi stopper opp nå, vil jeg blø igjennom. Anonymkode: 0992e...0cb 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #3 Skrevet 20. juni 2023 Må dere gjøre alt sammen da? Kan du ikke dra på museum alene? Anonymkode: 8aa98...438 43 6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #4 Skrevet 20. juni 2023 Du er nok ikke tydelig nok. Sett fra deres side gjør dere ting som alle liker. Når du føler at du er omtenksom og er med på det de vil gjøre, så tror de at dere er på bølgelengde og vil det samme. Hvorfor kunne ikke du møte denne fyren på kafe når de gikk tilbake til leiligheten? Hvorfor må dere være sammen hele tiden? Anonymkode: 09551...b07 22 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #5 Skrevet 20. juni 2023 Jeg forstår heller ikke hvorfor dere må gjøre alt samlet. Kan ikke de dra og shoppe eller gå ut også kan du dra på musuem og treffe fyren? Anonymkode: b1527...3b7 21 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #6 Skrevet 20. juni 2023 Om de andre ikke har lyst til det samme som deg, så er det jo bare å gjøre det du vil uten dem. Dere kan avtale hvor dere evt skal møtes og klokkeslett. Anonymkode: afb4e...c0f 6 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #7 Skrevet 20. juni 2023 Høres ut som du har helt andre interesser enn dine venninner. Kanskje du skal finne noen likesinnede å reise på ferie med? Jeg vet at jeg ikke hadde orket en hel ferie som gikk ut på vindusshopping og drikking. Du har all min sympati. Anonymkode: bab2c...942 17 2
spegel Skrevet 20. juni 2023 #8 Skrevet 20. juni 2023 Ja, jeg syns du virker litt urimelig. Det at du på en jentetur absolutt skal være sammen med en fremmed mann, og attpåtil ikke svarer telefon når de er bekymret for deg er dårlig stil. Når det gjelder og dra på museum, så kunne du gjort det alene. Samtidig er venninnene dine to stykk, og hvis de vil dra på byen så kan de passe på hverandre. Du kan finne på noe annet. 8
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #9 Skrevet 20. juni 2023 Herregud for en gjeng. Dere kan vel dele dere litt innimellom? Greit de ville treffe mannen sammen med deg, det er trygghet. Dere har tlf. Du klarer fint å gå på museum/ annet alene. Jeg reiser ofte helt alene. Null stress så lenge man er forsiktig. Anonymkode: 2535a...3d6 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #10 Skrevet 20. juni 2023 Jeg får ikke helt tak på hva du ønsker svar på/betraktninger om her? Jeg regner med det ligger litt såre følelser her hos deg, og går ut ifra at du føler deg som femte hjul på vogna? Da blir alt smått litt forsterket. De har jo sagt seg enig i å gå på museum, men det fordrer jo at du selv fortsetter å holde tak i det og ikke lar det henge løst. Selv foretrekker jeg å gå på museum alene😊 da får du brukt så lang tid du vil, og du slipper å se skuldrene til de andre begynne å henge mer og mer i takt med at kjedsomheten de går og føler på vokser for hvert minutt. Jeg hadde nok blitt rasende av redsel om en av venninnene mine ble med en fremmed mann og ikke tok telefonen! At du var redd for hva han kunne finne på å gjøre noe mot deg om du tok den høres ut som ren løgn. Og så hjelper det vel kanskje ikke på inntrykket deres av ham, så forstår godt at de eventuelt var skeptiske eller ikke tok det helt seriøst når du ønsket å møte ham igjen. Ang. Mensen: ubehagelig for deg å gå med, men det stammer nok fra et uvitende sted fra deres side. når jeg var 19-21år trodde jeg alle hadde mensen som meg: å blø gjennom betydde en liten dråpe i trusa i løpet av den neste timen. Anonymkode: 073d1...e0d 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #11 Skrevet 20. juni 2023 spegel skrev (7 minutter siden): Ja, jeg syns du virker litt urimelig. Det at du på en jentetur absolutt skal være sammen med en fremmed mann, og attpåtil ikke svarer telefon når de er bekymret for deg er dårlig stil. Når det gjelder og dra på museum, så kunne du gjort det alene. Samtidig er venninnene dine to stykk, og hvis de vil dra på byen så kan de passe på hverandre. Du kan finne på noe annet. Helt klart, og jeg la meg helt flat på den. Det finnes ingen unnskyldning, men jeg ville bare forklare mitt perspektiv. Jeg sa at jeg skjønner om dere ikke vil tilgi meg. Jeg sa også at jeg gir dere tid osv til å bearbeide det, og at det absolutt ikke handlet om at han var viktigere for meg enn det de er. Så denne feilen lærte jeg definitivt noe av. TS Anonymkode: 0992e...0cb
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #12 Skrevet 20. juni 2023 For noen dritt venninner du har, syns absolutt ikke dette er din skyld!! Er like gamle som dere btw🥺 Anonymkode: 8266b...157 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 20. juni 2023 #13 Skrevet 20. juni 2023 Når man har så forskjellige interesser, må man akseptere å enten dele seg opp/gjøre ting alene, eller så må man finne andre å dra på ferie med. Jeg skjønner ikke problemet med at TS ble med denne fyren heller, jeg da. Så lenge man oppholder seg på offentlige steder, er det neppe mer farlig enn å bevege seg i trafikken. Å pepre henne med meldinger virker jo helt sykt fra mitt ståsted.
Carrot Skrevet 20. juni 2023 #14 Skrevet 20. juni 2023 (endret) det er ikke dyrt å få mat levert i Italia, for eksempel er tilbud ala foodora overalt så den biten gjør at jeg lurer på hva i resten av historien som ikke stemmer helt..? Du vil på museum - du sier "i morgen drar jeg på bla bla bla om dere vil bli med - hvis ikke kan vi møtes bla bla etter klokken xx.. Du fremstiller deg selv som er slags offer, og mennesker som så ensidig fremstiller seg selv og samtidig forsøker gjøre andre til egoister forteller som regel ikke alt.. Endret 20. juni 2023 av Carrot 9
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #15 Skrevet 20. juni 2023 Jeg tror at du ikke er tydelig nok, og at de overkjører deg fordi de er mer fremoverlente. Men de virker jo unge, dumme og selvsentrerte. Blir nok folk av dere alle. Snakk sammen FØR det blir irritasjon! Anonymkode: e3e07...f38 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #16 Skrevet 20. juni 2023 Carrot skrev (1 minutt siden): det er ikke dyrt å få mat levert i Italia, for eksempel er tilbud ala foodora overalt så den biten gjør at jeg lurer på hva i resten av historien som ikke stemmer helt..? Du vil på museum - du sier "i morgen drar jeg på bla bla bla om dere vil bli med - hvis ikke kan vi møtes bla bla etter klokken xx.. Du fremstiller deg selv som er slags offer, og mennesker som så ensidig fremstiller seg selv og samtidig forsøker gjøre andre til egoister forteller som regel ikke alt.. Det var det for oss, jo. I tillegg til at de var usikre på hva de ønsket, og det nærmet seg klokken 21:00. Jeg ville ikke si det på den måten, ettersom det høres ut som at jeg gir dem et ultimatum. Det handler heller ikke om å være et offer. Det er rett og slett bare at ferien har vært kjedelig, og bortkastet for min del. Hvem vil vindusshoppe dagen lang? Jeg fremstiller heller ikke venninnene mine som egoister, det er din egen oppfatning. Det handler om å ha empati, samt det p kunne innse når en tar feil. TS Anonymkode: 0992e...0cb
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #17 Skrevet 20. juni 2023 Jeg forstår ikke hvorfor dere ikke kan gjøre ting hver for dere? Kan du ikke ta med deg han fyren på museum og så kan venninnene dine shoppe eller gjøre hva enn de vil? Jeg reiste helt alene til mange europeiske byer fra jeg var 20, så jeg forstår ikke helt hvorfor de skal følge etter deg og han fyren samt ringe deg ned. Det er vel ikke noe farligere å møte f.eks en fransk mann eller italiener enn å møte enn norsk mann. Anonymkode: f7ad2...eef 7
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #18 Skrevet 20. juni 2023 Dere er egentlig for ulike til å reise på tur sammen. Og du er ikke tydelig nok. Dine venninner hjemme er selvfølgelig enig med deg når du presenterer din side av saken, uten at de får si sitt. Du drar på museum mens de rusler i butikker (det skjer hver gang jeg og mannen er på ferie sammen) Du bør droppe å ville henge med fremmede menn du møter på tur, risikoen er for stor, og du pålegger dine venninner et ansvar. Kombinasjonen av avholds, og fest+hangover til 15, går ikke sammen på tur. Anonymkode: 8242a...910 8 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #19 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var det for oss, jo. I tillegg til at de var usikre på hva de ønsket, og det nærmet seg klokken 21:00. Jeg ville ikke si det på den måten, ettersom det høres ut som at jeg gir dem et ultimatum. Det handler heller ikke om å være et offer. Det er rett og slett bare at ferien har vært kjedelig, og bortkastet for min del. Hvem vil vindusshoppe dagen lang? Jeg fremstiller heller ikke venninnene mine som egoister, det er din egen oppfatning. Det handler om å ha empati, samt det p kunne innse når en tar feil. TS Anonymkode: 0992e...0cb To av tre på tur... Altså flertallet. Anonymkode: 8242a...910 3
Arya2000 Skrevet 20. juni 2023 #20 Skrevet 20. juni 2023 Kommuniser tydelig på forhånd hva du vil ha ut av dagen. Gjør det alene om så. Si idag vil jeg gå på det og det museumet kl 13, den som vil blir med. Så går du uansett. 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå