Gå til innhold

Kan Arbeidgiver kreve at jeg avvikler 2022 ferie når jeg var sykemeldt hele desember ifjor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fastansatt 64%. 
Jeg ønsket 5 ukers ferie i 2022, men klarte kun å ta 2 uker pga barnesykdom som havnet mitt i sommerferien i tillegg til egen sykdom (skade på jobb) der jeg ble sykmeldt hele desember. 

Ferietrekk for de 5 ukene ble 23 899,9 kr 

i år ønsker de at jeg tar ut 3 ukers ferie som jeg har fått godkjent for i år, i tillegg til de resterende 3 ukene fra 2022. 

jeg spurte om jeg enten kunne få tilbake betalt resterende ferietrekk fra ifjor som jeg ikke fikk brukt opp eller at jeg ikke blir trukket for ferie i år men hellre avvikle det som er igjen fra 2022, fordi jeg ikke har lyst til å ta ut mer ferie enn det jeg trenger i år, men de mener at jeg må bare gjøre det å ta prøve å avvikle ferien fra 2022 i år i tillegg til årets ferie. 

Spørsmålet mitt er: har jeg krav på å få tilbakebetalt det som ble trukket ifjor men ikke blitt brukt opp som ferie pga Sykdom? 

Anonymkode: 00a39...e7f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du må ta ferien. 

Anonymkode: d7e2b...e92

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, du må ta ferien. 

Anonymkode: d7e2b...e92

Utvikle gjerne. 
kan jeg hellre avvikle ferien fra 2022 instedet for å bli trukket for ny frie i år? 

AnonymBruker
Skrevet

Det enkle svaret er nei.

"Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år"

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

Anonymkode: d6088...802

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei du må nok ta ferie.. Og når det gjelder de resterende ukene fra i fjor, søkte du om å få overføre ferien? Hos oss kan vi søke om å få overføre max 10 dager..

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du må nok ta ferien.

Du kan ikke få tilbake penger for ferie som du ikke har avviklet i fjor, da jeg antar at du hadde fullt opptjeningsgrunnlag i feriepenger, da er arbeidsgiver pliktet til å sørge for å at du tar ut ferien din, siden det er lovpålagt.

Du kan heller ikke overføre alle ukene du skal ha i år til neste år, for da forskyver man egentlig bare problemet frem og man risikerer at man kommer i en sirkel der man aldri avvikler all den ferien man skal ha.

Du kan evt. prøve deg med å få forskøvet en av ukene fra i år til neste år, sånn at du tar 5 uker i år og 4 uker neste år?

Kan ikke helt forstå hvorfor du absolutt ikke vil ha så mye ferie da, høres luksus ut å ha 6 uker med ferie.

Er det fordi du vil heller vil ha mer penger, så som sagt så er det ikke noe som går med mindre du kan bevise at du har inntektsbortfall - ikke har opparbeidet deg fullt feriepengegrunnlag. Det høres ikke sånn ut.

Anonymkode: dda77...30e

AnonymBruker
Skrevet

Vi kan også søke om å få overført to uker (10 dager) ferie uten å gi spesiell grunn til påfølgende år.

Det gir jo like mye trekk selvsagt, men jeg gjorde dette i fjor pga. sykdom og mye fravær, så når jeg først ble friskmeldt valgte jeg å jobbe pga. mange oppgaver som hadde bygget seg opp. Dermed har jeg syv uker ferie i år, i stedet for fem. Ganske digg, egentlig!

Anonymkode: 7185e...5ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 12.45):

Jeg er fastansatt 64%. 
Jeg ønsket 5 ukers ferie i 2022, men klarte kun å ta 2 uker pga barnesykdom som havnet mitt i sommerferien i tillegg til egen sykdom (skade på jobb) der jeg ble sykmeldt hele desember. 

Ferietrekk for de 5 ukene ble 23 899,9 kr 

i år ønsker de at jeg tar ut 3 ukers ferie som jeg har fått godkjent for i år, i tillegg til de resterende 3 ukene fra 2022. 

jeg spurte om jeg enten kunne få tilbake betalt resterende ferietrekk fra ifjor som jeg ikke fikk brukt opp eller at jeg ikke blir trukket for ferie i år men hellre avvikle det som er igjen fra 2022, fordi jeg ikke har lyst til å ta ut mer ferie enn det jeg trenger i år, men de mener at jeg må bare gjøre det å ta prøve å avvikle ferien fra 2022 i år i tillegg til årets ferie. 

Spørsmålet mitt er: har jeg krav på å få tilbakebetalt det som ble trukket ifjor men ikke blitt brukt opp som ferie pga Sykdom? 

Hva har barns sykdom med dette å gjøre?

Anonymkode: ba487...4ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Barns sykdom gir ikke rett til å utsette ferien. Blir barna syke under ferien anses ferien som avviklet. Det er kun ved egen 100% sykdom man kan utsette ferien til senere i ferieåret, og da kun dersom man har fremsatt krav om utsettelse av ferien etter gitte frister (senest dagen før ferien starter dersom sykdommen har oppstått før ferien og uten ugrunnet opphold etter ferien dersom sykdommen oppstod under ferien)

2. Arbeidsgiver har ikke anledning til å utbetale ikke-avviklet lovfestet ferie. Hvorvidt det er anledning til å utbetale den tariffestede ferien avhenger av tariffavtalen, men jeg har fortsatt til gode å se en tariffavtale som åpner for dette.

Anonymkode: 80b07...58e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du har lov til å overføre feriedager til året etter. Hovedregelen er at du skal ta ut all ferien i løpet av kalenderåret. Likevel kan du avtale med arbeidsgiver å overføre inntil 12 feriedager til neste år. Det er arbeidsgiver som bestemmer om det er greit at disse feriedagene overføres, se ferieloven § 7 (3).

Anonymkode: cd57b...9ce

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, du har lov til å overføre feriedager til året etter. Hovedregelen er at du skal ta ut all ferien i løpet av kalenderåret. Likevel kan du avtale med arbeidsgiver å overføre inntil 12 feriedager til neste år. Det er arbeidsgiver som bestemmer om det er greit at disse feriedagene overføres, se ferieloven § 7 (3).

Anonymkode: cd57b...9ce

Her bør det presiseres at ansvaret for at all ferie avvikles ligger på arbeidsgiver. Ergo overføres all restferie automatisk til påfølgende ferieår dersom arbeidsgiver har unnlatt å påse at ansatte tar ut ferien sin. 

Anonymkode: 80b07...58e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...