AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #1 Skrevet 20. juni 2023 Har en nær venn i begynnelsen av 20-årene som i lang tid har slitt med svingende humør. Depresjon og oppstemthet. Er selv bipolar og har gjennom mange år blitt svært godt kjent med sykdommen. Jeg er sikker på at min venn også er bipolar. Men hans psykolog/psykiater sier han har borderline og ikke er bipolar. Ikke i det hele tatt. Han får derfor ikke medisiner. De ville ikke engang prøve Lamictal, som er vanlig og effektiv behandling for bipolaritet. Men flere års terapeutisk behandling med borderline som diagnose har ikke hjulpet. Jeg mener de derfor kan prøve over en periode, er ikke mye å tape på det. Er det virkelig mulig å si at en person med bordeline med 100% sikkerhet ikke har noe innslag av bipolaritet? Anonymkode: bf409...00e
Topsi Skrevet 20. juni 2023 #2 Skrevet 20. juni 2023 Vel, jeg synes det er rart at han ikke får medisiner, jeg fikk lamictal med borderline for om mulig å dempe svingningene,.det kan jo hjelpe
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #3 Skrevet 20. juni 2023 Vet om ei som har borderline, og hun gikk på medisiner. Tror det var noe antidepressiva. Men det er jo forskjellige diagnoser. Borderline ligger i kategorien med narsissisme og psykopati. Men mulig medisin kan hjelpe for noen av symptomene Anonymkode: 234b0...cab
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #4 Skrevet 20. juni 2023 bipolaritet har ikke relasjonstraumer som en sentral del. borderline er forårsaket av alvorlige traumer svært tidlig i livet av som regel omsorgsgivere, så evnen til å regulere følelser er svekket og man går gjerne med intenst sterke og jævlige følelser som følge av div omsorgssvikt svært tidlig. Anonymkode: b3e11...a3e 1
Topsi Skrevet 20. juni 2023 #5 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Vet om ei som har borderline, og hun gikk på medisiner. Tror det var noe antidepressiva. Men det er jo forskjellige diagnoser. Borderline ligger i kategorien med narsissisme og psykopati. Men mulig medisin kan hjelpe for noen av symptomene Anonymkode: 234b0...cab Samme kategori kanskje,, men svært ulike symptomer, ulike tankemønstre og årsaksforhold. Det er en fornærmelse at det regnes til samme kategori 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #6 Skrevet 20. juni 2023 58 minutter siden, Topsi said: Samme kategori kanskje,, men svært ulike symptomer, ulike tankemønstre og årsaksforhold. Det er en fornærmelse at det regnes til samme kategori Men det er jo direkte feil. Psykopati er ingen diagnose. Dyssosial/antisosial pf, dramatiserende og emosjonelt ustabil er i samme kategori. Selvom de sett fra mitt perspektiv er svært forskjellige. Men det er et nytt og mye bedre diagnosesystem/kategoriseringssystem for pf'er på vei. Long overdue. Anonymkode: b3e11...a3e 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #7 Skrevet 20. juni 2023 Topsi skrev (7 minutter siden): Samme kategori kanskje,, men svært ulike symptomer, ulike tankemønstre og årsaksforhold. Det er en fornærmelse at det regnes til samme kategori Fornærmelse? De har flere overlappende symptomer. Jeg skjønner ikke hvordan såkalte empatiske mennesker med borderline kan utsette andre for den samme stigmatiseringen vi selv blir utsatt for. Da forsvinner empatien deres raskt. Anonymkode: e92e2...383
Topsi Skrevet 20. juni 2023 #8 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fornærmelse? De har flere overlappende symptomer. Jeg skjønner ikke hvordan såkalte empatiske mennesker med borderline kan utsette andre for den samme stigmatiseringen vi selv blir utsatt for. Da forsvinner empatien deres raskt. Anonymkode: e92e2...383 Jeg fikk borderline som et resultat av traumer i barndommen, å sammenligne min diagnose med psykopati er en fornærmelse, ja jeg synes det.... 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #9 Skrevet 20. juni 2023 58 minutter siden, AnonymBruker said: Fornærmelse? De har flere overlappende symptomer. Jeg skjønner ikke hvordan såkalte empatiske mennesker med borderline kan utsette andre for den samme stigmatiseringen vi selv blir utsatt for. Da forsvinner empatien deres raskt. Anonymkode: e92e2...383 Vedkommende mente vel psykopati. Anonymkode: b3e11...a3e
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #10 Skrevet 20. juni 2023 Topsi skrev (4 minutter siden): Jeg fikk borderline som et resultat av traumer i barndommen, å sammenligne min diagnose med psykopati er en fornærmelse, ja jeg synes det.... Og mange med npd og aspd har også fått dette pga traumer. Det er forøvrig de færreste med aspd som er psykopat. Det er sjeldent. Anonymkode: e92e2...383 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #11 Skrevet 20. juni 2023 29 minutter siden, AnonymBruker said: bipolaritet har ikke relasjonstraumer som en sentral del. borderline er forårsaket av alvorlige traumer svært tidlig i livet av som regel omsorgsgivere, så evnen til å regulere følelser er svekket og man går gjerne med intenst sterke og jævlige følelser som følge av div omsorgssvikt svært tidlig. Men en som er bipolar kan vel også utvikle relasjonstraumer? Hvordan kan behandlerne, i min venns tilfelle, si med sikkerhet at dette ikke er tilfelle? TS Anonymkode: bf409...00e
Topsi Skrevet 20. juni 2023 #12 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men en som er bipolar kan vel også utvikle relasjonstraumer? Hvordan kan behandlerne, i min venns tilfelle, si med sikkerhet at dette ikke er tilfelle? TS Anonymkode: bf409...00e En kan ikke si det sikkert fordi psykiatriske diagnoser i stor grad er avhengig av øyet som ser og ikke noe definitivt
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #13 Skrevet 20. juni 2023 Det trodde jeg også, men han får altså ikke prøve Lamictal siden de er absolutt sikre på at det ikke vil ha noen effekt. (Lamictal har ingen vanlige alvorlige bivirkninger.) Fastlegen vil heller ikke forsøke siden spesialistene utelukker bipolaritet. Anonymkode: bf409...00e
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #14 Skrevet 20. juni 2023 Personer med borderline har ofte veldig uvanlige følelsesreaksjoner sammenlignet med det vi andre «normale» har. Jeg har en kollega med dette, og dagsformen avgjør hvordan hun reagerer på samme ting. Litt stressende for oss rundt. Bipolar går mer utover en selv er min erfaring Anonymkode: 0424a...f9e
Purple_Pixiedust Skrevet 20. juni 2023 #15 Skrevet 20. juni 2023 Jeg hadde først bare borderline-diagnosen og tilbakevendende depressiv lidelse. De så seg blind på meg rett og slett. Selv om jeg på utredninger slo ut på å ha bipolar. Men etter hvert ble min bipolare lidelse mer aktiv og mer tydelig. Har hatt hypomanier tre ganger under innleggelse. Til slutt måtte de sette diagnosen. Jeg er nå langt mer stabil på medisiner. Ikke svinger humøret mitt som følge av borderline heller. Det er overlappende symptomer på borderline og bipolar, men ved bipolar er ikke svingningene like hyppig som man ofte ser hos de med borderline. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #16 Skrevet 21. juni 2023 On 6/20/2023 at 12:29 PM, Topsi said: jeg fikk lamictal med borderline for om mulig å dempe svingningene,.det kan jo hjelpe Hjalp det? Anonymkode: bf409...00e
Topsi Skrevet 21. juni 2023 #17 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hjalp det? Anonymkode: bf409...00e Tja, vet ikke for å være ærlig, hjalp mer med antidepressiva 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå