Gå til innhold

Permetrin og katt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal spraye permetrin i huset pga småkryp. Men hvor farlig er det for katt, og hvor lenge må de være borte? Er engstelig. 

Anonymkode: afaf9...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Permetrin skal så utgangspunktet ikke påvirke så store dyr som katter. Alikevel venter jeg til min mellomstore hund er ute noen timer før jeg sprayer. Bare for å være helt sikker på at alt er tørt når hun går innigjen.

Anonymkode: a39dd...e3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Permetrin brukes jo på katt mot flått, så helt krise er det ikke.

Anonymkode: c6061...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Permetrin brukes jo på katt mot flått, så helt krise er det ikke.

Anonymkode: c6061...951

Nei, det er feil. https://www.nettavisen.no/nyheter/advarer-om-feil-bruk-av-flattmidler/s/12-95-3423513548 Permetrinholdig flåttmiddel skal ikke brukes på katt! Det er forresten anbefalt å holde seg unna det behandlede rommet i 4 timer, så det ville jeg gjort for å være på den sikre siden. Dette gjelder mennesker også. 

"Hold mennesker og kjæledyr unna det behandlede området i 4 timer eller til midlene er tørket. Dersom det er snakk om barn under 4 år, gravide, eller mennesker med luftveissykdommer eller andre underliggende tilstander som kan gjøre dem ekstra sensitive, bør det brukes en 24-timers karantene av behandlet området."

Endret av Gogglebox
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Permetrin skal så utgangspunktet ikke påvirke så store dyr som katter. Alikevel venter jeg til min mellomstore hund er ute noen timer før jeg sprayer. Bare for å være helt sikker på at alt er tørt når hun går innigjen.

Anonymkode: a39dd...e3f

Jeg har innekatt

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Gogglebox skrev (30 minutter siden):

Nei, det er feil. https://www.nettavisen.no/nyheter/advarer-om-feil-bruk-av-flattmidler/s/12-95-3423513548 Permetrinholdig flåttmiddel skal ikke brukes på katt! Det er forresten anbefalt å holde seg unna det behandlede rommet i 4 timer, så det ville jeg gjort for å være på den sikre siden. Dette gjelder mennesker også. 

"Hold mennesker og kjæledyr unna det behandlede området i 4 timer eller til midlene er tørket. Dersom det er snakk om barn under 4 år, gravide, eller mennesker med luftveissykdommer eller andre underliggende tilstander som kan gjøre dem ekstra sensitive, bør det brukes en 24-timers karantene av behandlet området."

Så da kan de være oppe? Skal spraye i kjeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så da kan de være oppe? Skal spraye i kjeller

Hvis du lukker døren og sperrer for at de kan gå ned i kjelleren på noen timer, så vil jeg tro at det skal gå bra, ja. Skru av evt ventilasjon hvis du har det under og litt etter bruk. Regner med at du bare skal spraye langs med lister og rundt karmer og sånt, og ikke tåkelegge hele etasjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gogglebox skrev (36 minutter siden):

Hvis du lukker døren og sperrer for at de kan gå ned i kjelleren på noen timer, så vil jeg tro at det skal gå bra, ja. Skru av evt ventilasjon hvis du har det under og litt etter bruk. Regner med at du bare skal spraye langs med lister og rundt karmer og sånt, og ikke tåkelegge hele etasjen. 

Nei nei. Blir i lister og sprekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men kan det luftes etter en time eller er det best å vente med tanke på svevestøvet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har innekatt

Da hadde jeg IKKE sprayet med permetrin innendørs! Altså, t.o.m jeg klarer ikke være i et rom jeg har sprayet litt permetrin i. Tror ikke det er bra for verken mennesker eller dyr å puste inn dette.. Kan du i tilfelle spraye litt i et og et rom pr dag, lukke døren og lufte et døgns tid før du lar katten gå inn dit? Hvorfor skal du forresten spraye innendørs? Jeg sprayer bare inne dersom jeg ser en større edderkopp, da sprayer jeg litt rett på den, så den dør, sånn at jeg kan fjerne den (livredd edderkopper). Men bare lukta av det blir så grusomt at jeg ikke orker være i det rommet før jeg har luftet godt ut og t.o.m vaske av flaten jeg har fått permetrin på.

Anonymkode: 1e792...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk briller når du sprayer da, for å beskytte øynene, og vask hendene godt etterpå😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Da hadde jeg IKKE sprayet med permetrin innendørs! Altså, t.o.m jeg klarer ikke være i et rom jeg har sprayet litt permetrin i. Tror ikke det er bra for verken mennesker eller dyr å puste inn dette.. Kan du i tilfelle spraye litt i et og et rom pr dag, lukke døren og lufte et døgns tid før du lar katten gå inn dit? Hvorfor skal du forresten spraye innendørs? Jeg sprayer bare inne dersom jeg ser en større edderkopp, da sprayer jeg litt rett på den, så den dør, sånn at jeg kan fjerne den (livredd edderkopper). Men bare lukta av det blir så grusomt at jeg ikke orker være i det rommet før jeg har luftet godt ut og t.o.m vaske av flaten jeg har fått permetrin på.

Det gjelder kjeller. Og de skal ikke ned dit. Hørte svevestøvet var det farlige. Og det gir seg etter en time

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er pga om det er lagt egg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hørt at permetrin er giftig mot katt, men ikke hund.

Anonymkode: bdd73...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 21.15):

Har hørt at permetrin er giftig mot katt, men ikke hund.

Anonymkode: bdd73...29c

Jeg har sprayet mens kattene var i bilen, og nå sover vi borte. Jeg var bare for engstelig til å ta de inn, selvom det er sprayet i kjeller. Håper 24 timer er nok

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Annonse

Bomper denne opp igjen, hvis du har på at du følger egen tråd ts, hvordan gikk det med sprayingen? Er i samme situasjon nå :)

Anonymkode: b87bf...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...