AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #1 Skrevet 20. juni 2023 Heisann. Vet ikke om dette er riktig plass å skrive om dette, men vi vurderer å leie ut hytta. Er det noen her som gjør det? Blir fortjenesten stor med tanke på skatter osv.? Vi har en hytte på 90 kvm på Sjusjøen som vi vurderer å leie ut for 10,000 per uke gjennom Novasol. De tar 30% fortjeneste. Strøm må forbrukeren betale selv. Vi har ikke lån på hytta, men lurer på om "vinninga går opp i spinninga" ettersom at man må skatte. Anonymkode: 446d2...5d3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #2 Skrevet 20. juni 2023 Det er ekstremt enkelt å finne reglene for skatt på utleie av hytte om du bare Googler. Hvordan skal du ordne så leietaker betaler strøm selv? Og hvilken vinning mener du skal gå opp i en spinning om dere ikke har lån eller utgifter til strøm i forbindelse med utleien? Anonymkode: eb1bb...554 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #3 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ekstremt enkelt å finne reglene for skatt på utleie av hytte om du bare Googler. Hvordan skal du ordne så leietaker betaler strøm selv? Og hvilken vinning mener du skal gå opp i en spinning om dere ikke har lån eller utgifter til strøm i forbindelse med utleien? Anonymkode: eb1bb...554 Tenkte på om noen har erfaring med utleie av hytte. Er det stor slitasje, eller går utleien egentlig ganske greit? Tenkte at leietaker kunne lese av strøm før og etter ferien, slik som de gjør i Danmark. Ser at mange leier ut på Finn også. Skatter dere, og hvordan gjør de det angående utvask? Ts Anonymkode: 446d2...5d3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #4 Skrevet 20. juni 2023 Jeg leier ut hytta på Airbnb hele vinteren. Har gjort det i 8 år. Det går knirkefritt. Beliggenheten er slik at vi får Nordlys- og friluftsentusiaster, ikke partygjenger. Har hatt lite trøbbel. Hytta ligger 30 minutts kjøring fra meg, så jeg har satt 3 netter som minimumsopphold. Har hatt gjester fra hele verden. Strøm har jeg estimert inn i leieprisen. Tjener rundt 120 000 i året, som det skattes av. Anonymkode: 8c076...e9c 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #5 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg leier ut hytta på Airbnb hele vinteren. Har gjort det i 8 år. Det går knirkefritt. Beliggenheten er slik at vi får Nordlys- og friluftsentusiaster, ikke partygjenger. Har hatt lite trøbbel. Hytta ligger 30 minutts kjøring fra meg, så jeg har satt 3 netter som minimumsopphold. Har hatt gjester fra hele verden. Strøm har jeg estimert inn i leieprisen. Tjener rundt 120 000 i året, som det skattes av. Anonymkode: 8c076...e9c Så flott!! Gøy å lese at utleien går så bra. Har du noen tips med tanke på å leie ut? Anonymkode: 446d2...5d3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #6 Skrevet 20. juni 2023 Leier også ut hytta, selvsagt inkl. strøm og ved til fyring. Leier ut minimum 2 netter av gangen. Ligger i skjermet naturterreng og har mest turister som vil oppleve nordlys, fiske, gå turer, jakt etc. Tjener før skatt omlag 150000 i året Anonymkode: 84b61...a55
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #7 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Leier også ut hytta, selvsagt inkl. strøm og ved til fyring. Leier ut minimum 2 netter av gangen. Ligger i skjermet naturterreng og har mest turister som vil oppleve nordlys, fiske, gå turer, jakt etc. Tjener før skatt omlag 150000 i året Anonymkode: 84b61...a55 Wow så flott. Leier du ut gjennom firma eller privat på Finn? Anonymkode: 446d2...5d3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #8 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Tenkte på om noen har erfaring med utleie av hytte. Er det stor slitasje, eller går utleien egentlig ganske greit? Tenkte at leietaker kunne lese av strøm før og etter ferien, slik som de gjør i Danmark. Ser at mange leier ut på Finn også. Skatter dere, og hvordan gjør de det angående utvask? Ts Anonymkode: 446d2...5d3 Kan ikke si at slitasjen er spesielt stor men har kun leid ut i 2,5 år. Leier ut med strøm såklart. Tror du må belage deg på å leie ut inkl strøm, kan ikke se for meg at det kommer til å fungere spesielt godt med avlesning osv. Skjønner ikke helt hvordan du skal kreve inn pengene og hva du har tenkt å gjøre om de ikke betaler. Men for all del, det kan jo hende det fungerer. Vi leier ut via et fjellhotell så hytta/leiligheten bookes som vanlig via deres bookingside og de tar 35%. De ordner med utvask og tilsyn og har også vaktmester som fikser ting fortløpende. Hadde vel rundt 85 000 kr inn i fjor og skatter naturligvis av det. Anonymkode: eb1bb...554 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #9 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Wow så flott. Leier du ut gjennom firma eller privat på Finn? Anonymkode: 446d2...5d3 Airbnb Anonymkode: 84b61...a55 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå