AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #1 Skrevet 20. juni 2023 Som med alt annet så trekkes miljø, klima mm inn i dette. Ref:Dax 18 Man skulle tro at man så på en kropp vurderte hva som erpositivt og mengden av det . Hva man trenger, men ikke for mye av og kom frem til et kosthold som ideelt sett holdt folk friske. MEN. Så har man selvsagt dratt i bærekraft, en dæsj politiske målsetninger, lavere CO2 avtrykk og lavere alkoholkonsum som målsetning. Så har man kommet frem til et resultat. Hvordan kan man vite hvor mye som er vektet i rapporten og hvem som har fått sine gjennomslag? Et hypotetisk tilfelle: Hvis kroppen har det best med 500g biff i uka, men CO2 avtrykket ville vanskeliggjort 2030 målsetningene, dyrevernere har sine synspunkter. Andre interesser ønsker å selge mer søtpotet med lavere klimaavtrykk. Så rapporten gir råd om 300g biff i uka som maks. Er det kroppen vi skal ha som prioritet eller klima, eller andre politiske mål som selvforsyning, hva som produseres i Norge ol. Skulle ønske rapporten KUN tok for seg kropp og helse, ikke rote det til med andre politiske mål. Anonymkode: 1c9f7...8a7 22 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #2 Skrevet 20. juni 2023 Enig. Det gjør det forvirrende når de blander sammen anbefalinger basert på helse, og basert på miljø. De burde heller laget to rapporter: en som kun så på det med helse, og en som så på det med miljø. Som med kjøttinntak: de anbefaler mindre rødt kjøtt pga helse, men samtidig fraråder de å spise mer kylling, pgs miljø og etikk.. Anonymkode: 075a4...f0e 18 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #3 Skrevet 20. juni 2023 Rapporten er basert på helse og miljø. Rødt kjøtt er kreftfremkallende og alkohol leder til utallige livsstilssykdommer så av helsemessige årsaker alene bør man holde inntak av dette svært lavt. At det også er positivt for miljøet er bare en bonus Anonymkode: 556df...70c 11 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #4 Skrevet 20. juni 2023 Nei, har ikke tillit. Staten er i lommen på norske matvareprodusenter. De vil aldri kunne si feks - dyrk dine egne grønnskar, spis fisk du selv fisker og vilt du selv skyter. Som selvfølgelig er et optimalt kostholdsmessig, dog ikke overkommelig for de fleste. Men de kunne aldri gått ut med et slikt råd, for da taper produsentene stort. Anonymkode: 1275a...765 18 1 7
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #5 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, har ikke tillit. Staten er i lommen på norske matvareprodusenter. De vil aldri kunne si feks - dyrk dine egne grønnskar, spis fisk du selv fisker og vilt du selv skyter. Som selvfølgelig er et optimalt kostholdsmessig, dog ikke overkommelig for de fleste. Men de kunne aldri gått ut med et slikt råd, for da taper produsentene stort. Anonymkode: 1275a...765 Ja dette lurer jeg også på: Hvorfor anbefaler de ikke mer selvfisket og selvfanget og selvdyrket mat? Anonymkode: a3f10...670 10 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #6 Skrevet 20. juni 2023 Burde vært eget punkt med grenseverdier for Pepsi Max, som er en de store avhengighetene blant det norske folk. Anonymkode: def1a...095 12 1 1
Majer Skrevet 20. juni 2023 #7 Skrevet 20. juni 2023 Enig angående at man blander ulike temaer inn i kostholdsrådene. Samtidig er jeg bombesikker på at vi bør redusere inntaket av rødt prosessert kjøtt fra dyr som ikke har spist den sunneste maten selv. 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #8 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja dette lurer jeg også på: Hvorfor anbefaler de ikke mer selvfisket og selvfanget og selvdyrket mat? Anonymkode: a3f10...670 Fordi det vil være umulig å gjennomføre for veldig store deler av befolkningen, og derfor ikke være nyttig eller gunstig i rapporten. Rapporten skal hjelpe folk med å ta gode valg; og disse valgene må være gjennomførbare. Ikke alle har hage å dyrke ting i, ikke alle har mulighet til å dra ut og fiske... det sier seg selv. Anonymkode: 075a4...f0e 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #9 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja dette lurer jeg også på: Hvorfor anbefaler de ikke mer selvfisket og selvfanget og selvdyrket mat? Anonymkode: a3f10...670 Fordi folk flest ikke har tid Og mulighet til det Anonymkode: 556df...70c 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #10 Skrevet 20. juni 2023 Jeg synes reaksjonene på rådene er utrolig pinlige, og viser tydelig hvordan vi har blitt en overvektig og usunn befolkning. Det er sunn fornuft å begrense inntak av sukker, alkohol og kjøtt. Når jeg scroller gjennom kommentarfeltene til avisene om saken er ALLE som kommenterer negativt overvektige/uføre/gått «livets harde skole» osv. Alle i min omgangskrets, som består av høyt utdannede, treningsinteresserte friluftsmennesker forstår rådene og har allerede fulgt dem i svært mange år. Ingen av rådene er kontroversielle. Men såklart, hvis noen ønsker å fortsette å ete seg til fedme og hjerteinfarkt så er det helt i orden for meg. Det er også helt logisk at effektene av HVA vi spiser taes med i i regnestykket, jeg kan ikke forstå at dette er så vanskelig å forstå. Men igjen, de som kverulerer på dette mangler antakelig evnen til å forstå grunnleggende logikk. Anonymkode: bccd1...ac9 19 1
Druid Skrevet 20. juni 2023 #11 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja dette lurer jeg også på: Hvorfor anbefaler de ikke mer selvfisket og selvfanget og selvdyrket mat? Anonymkode: a3f10...670 Fordi det ikke ses som eget område, en potet er en potet uansett hvor den kommer fra. For 99% av verdens befolkning , og selv i Norge, er matauk en nesten ubetydelig del av kostholdet. Dette er uansett en forskningsrapport, det kommer til å dukke opp en Norsk statlig kostholdsrapport som vil være tilpasset Norge. Der ville man kunne legge til slike hensyn på lik linje med alle andre politiske hensyn. 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #12 Skrevet 20. juni 2023 Dette er døden for det norske landbruk, skulle ønske DET var et tema jeg. De lurer seg selv ; anbefaler lite kjøtt og gir bøndene så lite for å produsere kjøtt at de slutter. Men folket vil fremdeles ha kjøtt og vi får import i stedet for det kjøttet vi kunne produsert i Norge. Det er nisseråd det tenker jeg! Anonymkode: 57360...01c 4 1 15
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #13 Skrevet 20. juni 2023 Det er jo sannhet i det de legger ut som anbefalinger - det er det jo absolutt. Også er det basert på gjeldende forskning og kunnskap, så det er vi nå tror er riktig, men det kan også endre seg i morgen. For sannheten er at nordmenn blir tjukkere og burde slanke seg. Samtidig er det sant at mye av rødt kjøtt vi spiser, er bearbeidet og industrialiserte kjøttprodukter- slik som alle kjøttpålegg, kjøttdeig. Hvis man vil spise rødt kjøtt, burde man holde seg til rent rødt kjøtt. Da spiser man faktisk mindre rødt kjøtt også fordi man blir fortere mett og lei. Ingen sitter og spiser 600 biff i en jafs - men mange ikke vil ha problem med å spise tilsvarende mengde pølser. Anonymkode: 98600...67b 4 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #14 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Rapporten er basert på helse og miljø. Rødt kjøtt er kreftfremkallende og alkohol leder til utallige livsstilssykdommer så av helsemessige årsaker alene bør man holde inntak av dette svært lavt. At det også er positivt for miljøet er bare en bonus Anonymkode: 556df...70c Rødt kjøtt (men all forskningen går på prosessert rødt kjøtt) øker sjangsen for kreft med 4 usle prosent. Ultraprosessert mat, f.eks. kjøtterstatninger, øker sjangsen for kreft med 50 %. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja dette lurer jeg også på: Hvorfor anbefaler de ikke mer selvfisket og selvfanget og selvdyrket mat? Anonymkode: a3f10...670 Fordi de er mer opptatt av produsentene enn av folkehelsen. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg synes reaksjonene på rådene er utrolig pinlige, og viser tydelig hvordan vi har blitt en overvektig og usunn befolkning. Det er sunn fornuft å begrense inntak av sukker, alkohol og kjøtt. Når jeg scroller gjennom kommentarfeltene til avisene om saken er ALLE som kommenterer negativt overvektige/uføre/gått «livets harde skole» osv. Alle i min omgangskrets, som består av høyt utdannede, treningsinteresserte friluftsmennesker forstår rådene og har allerede fulgt dem i svært mange år. Ingen av rådene er kontroversielle. Men såklart, hvis noen ønsker å fortsette å ete seg til fedme og hjerteinfarkt så er det helt i orden for meg. Det er også helt logisk at effektene av HVA vi spiser taes med i i regnestykket, jeg kan ikke forstå at dette er så vanskelig å forstå. Men igjen, de som kverulerer på dette mangler antakelig evnen til å forstå grunnleggende logikk. Anonymkode: bccd1...ac9 Ingen veltrente mennesker jeg kjenner følger kostholdsrådene med enorme mengder korn, lettprodukter og ultraprosessert mat. Både rådene om uktraprosessert mat, om rødt kjøtt og om mengden korn er kontroversielle. De sunne, friske, velutdannede og svært veltrente menneskene jeg kjenner spiser grønnsaker, bær, frukt, egg, fisk, kjøtt, og noe meieriprodukter, alt laget av rene ingredienser og ikke hel og halv-fabrikata. De usunne overvektige spiser mye brød, frityrstekt mat, ferdigmat, posemat, junk ala nøkkelhull erket grandiosa, pølser, burgere, pomme frittes, brus, ferdig iskaffe, sukker… Kjenner faktisk ingen som følger kostholdsrådene, de er en rar kombo av masse usunn mat som brød, margarin, ultraprosesserte lett-produkter og samtidig svært restriktive på kjøtt. Anonymkode: 5d5dc...e9c 6 2 12
Druid Skrevet 20. juni 2023 #15 Skrevet 20. juni 2023 Jeg er mest overrasket over at hvitt kjøtt er helt vekke fra menyen. 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #16 Skrevet 20. juni 2023 Druid skrev (8 minutter siden): Jeg er mest overrasket over at hvitt kjøtt er helt vekke fra menyen. Ja Hvor mye kylling og svinekjøtt anbefales? Anonymkode: a3f10...670
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #17 Skrevet 20. juni 2023 Ja Hvor mye egg og kylling og svinekjøtt anbefales? Anonymkode: a3f10...670
Druid Skrevet 20. juni 2023 #18 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Dette er døden for det norske landbruk, skulle ønske DET var et tema jeg. De lurer seg selv ; anbefaler lite kjøtt og gir bøndene så lite for å produsere kjøtt at de slutter. Men folket vil fremdeles ha kjøtt og vi får import i stedet for det kjøttet vi kunne produsert i Norge. Det er nisseråd det tenker jeg! Anonymkode: 57360...01c Vi får satse på at klimaendringene og valutafallet gjør Finnmark til kornland.. 🙂 Fordelen er at de endelig får Nord-Norge banen! Så får vi ansette anleggsgartnere til å vedlikeholde Vestlandet. 1 2
Druid Skrevet 20. juni 2023 #19 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja Hvor mye egg og kylling og svinekjøtt anbefales? Anonymkode: a3f10...670 Egg så jeg ikke behandlet, men hvitt kjøtt : Null. 2
Gjest T-AA Skrevet 20. juni 2023 #20 Skrevet 20. juni 2023 Man må jo vurdere hvor mye av sin egen helse man skal ofre på bekostning av klimaet fremover. For min del er svaret enkelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå