Gå til innhold

Når var barnet ditt på overnatting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som over lurer jeg på når du hadde din barn på overnatting til besteforeldre første gang? Svigermor ønsker så gjerne å ha baby på overnatting snart (er 10 mnd). H*n har ikke vært på overnatting av den grunn at jeg ikke har vært klar og ikke har hatt noen grunn til å måtte ha h*n på overnatting. Jeg er nok litt hønemor også da det er min første. Svigermor har også gjentatte ganger sagt at vi bør reise vekk en helg snart, men er det kanskje litt tidlig enda?
Kan legge til at h*n ikke har vært hos min mor heller, selvsagt, ønsker ikke noe forskjellsbehandling. Men hun forstår vell gjerne litt mer at jeg ikke er helt klar.

Anonymkode: 511e4...ee0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er på KG har man ikke barna på overnatting før de nærmer seg 10 år for det har man IKKE behov for :)

Første barn på overnatting da han var 13 mnd ca hos svigermor. Vi la han hos henne og vi gikk ut å spiste, hentet i 12 tiden dagen etter. Gikk supertfint, så 1 mnd senere overnattet han igjen og de tok seg av legging. Har overnattet jevnlig siden det og elsker å overnatte hos besteforeldrene sine :) Nå er han straks 4 år og har i påskeferien overnattet 2 dager på hytta til besteforeldre og skal 2 netter nå i sommer også. 

Med nr 2 hadde vi første overnatting ca samme alder 13/14 mnd fordi vi skulle i bryllup. Gikk også helt strålende, sov hele natten (kan våkne på natt ennå hjemme) og stortrivdes og ikke merket noe i etterkant.

Jeg syns det er en ganske stor forskjell på 10 mnd og 13/14 mnd, mtp hvor mye barnet skjønner og hvis det ikke er et reelt behov for overnatting, hadde jeg nok personlig ventet siden det bare er for å "glede" svigermor. Men om du gjør det, så kommer det nok til å gå helt fint. På en annen side tenker jeg svigermor kommer til å ha mange anledninger i årene fremover å ha barnebarn på overnatting.

Anonymkode: 7122b...755

AnonymBruker
Skrevet

Vår første var 10 mnd. da han overnattet alene hos svigers for første gang, men da hadde både vi og han vært klare for det en stund😅 jenta vår er bare 2 uker enda så blir nok en stund til hun overnatter😂

Anonymkode: cd291...ff2

AnonymBruker
Skrevet

Begge våre var nårmere halvannet år første gang de overnattet. De har aldri overnattet mer enn én natt, og er nå 2 og 5. De kunne nok helt fint overnattet fra de var året, men det var mer av hensyn til besteforeldrene enn ungene ;)

Ville ikke hatt en 10 mnd gammel unge på overnatting en hel helg, det er for lenge for en så liten. 

Søsteren min dro vekk en hel langhelg da ungen var bare 8 mnd, så folk er jo forskjellige. Det føltes rett for henne, men ikke for meg. 

Anonymkode: 00332...003

AnonymBruker
Skrevet

Gutten er snart 7år og ikke overnattet borte enda. Ingen større grunn enn at vi ikke har hatt behov for det, og han selv ikke har ønsket å sove borte. Er nok ikke lenge det det blir populært å overnatte med kompiser, så nyter bare tiden hjemme med barna på helg så lenge det varer :)

Anonymkode: b6ad4...cbe

• Liker 1
Skrevet

Du bestemmer selv når du er klar for det, det er ikke opp til svigermor. Det er lov å være litt hønemor ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Førstemann var 3 mnd første gang han overnattet hos mine foreldre. Det gikk kjempefint, og han sov til og med bedre (færre oppvåkninger) der enn hjemme 😅 Andremann var rundt 6 mnd første gang hun overnattet hos mine foreldre.

Mine barn har et urolig godt og nært forhold til mine foreldre, har møtt dem mange ganger i uken helt siden fødsel, så det har sikkert også betydning for at det har vært så uproblematisk med tidlig overnatting. Mulig vi hadde ventet litt lenger dersom besteforeldrene ikke hadde hatt en like stor del i barnas liv.

Anonymkode: 2eb0a...e91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke du er hønemor fordi du ikke ønsker å sende en BABY på 10 mnd på overnatting! For det er faktisk en baby, og den har ingen glede av å være på overnatting enda. Min eldste var på første overnatting hos besteforeldre da hun var 3 år. Kunne sikkert vært lenge før, men vi hadde ikke behov for det. Nå er hun 4 og elsker overnatting! Mitt beste råd er å tenke på hva som er best for deg og baby, ikke gjør det bare for å glede besteforeldrene. De kan få massevis av overnatting når barna er eldre, det er min mening :) 

Anonymkode: 17f3c...bc4

• Liker 6
Skrevet

Første var 9 måneder (flaskebarn), minste var 13 måneder. Husker ikke at vi skulle noe spesielt, men det var godt å sove og besteforeldre og barnebarn koste seg masse. Ikke overtenk dette med overnatting og barnepass så mye, jeg har roet meg med at om de ringer så kjører jeg jo bare og henter barna igjen.

AnonymBruker
Skrevet

5 år:) det var ikke behov før

Anonymkode: 4d81b...e1c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min er 2,5 år og har ikke sovet borte enda :) Bestemor har lagt barnet noen ganger men da har vi også vært der og sovet der , og det har vært på barnets initiativ. Vi har ikke behov for barnevakt og jeg ser ingen grunn til å sende bort et lite barn på overnatting når man er 2 foreldre. Hadde hvertfall ikke sendt bort en baby på overnatting, med mindre man må (f.eks sykehusinnleggelse eller annen god grunn). 

Anonymkode: 6de17...10d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

3 år og har ikke overnattet borte. Har ingen som er komfortable med å passe over natt før barnet er større.

Anonymkode: d2e1d...197

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvorfor skal en 10mndr gml baby dra på overnatting fordi svigermor maser om det? Den har ingen behov for å være borte fra moren sin. bare vent noen år du:) til ungen selv vil eller dere har behov for pass.

Anonymkode: 90dbf...dd4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er på KG har man ikke barna på overnatting før de nærmer seg 10 år for det har man IKKE behov for :)

Første barn på overnatting da han var 13 mnd ca hos svigermor. Vi la han hos henne og vi gikk ut å spiste, hentet i 12 tiden dagen etter. Gikk supertfint, så 1 mnd senere overnattet han igjen og de tok seg av legging. Har overnattet jevnlig siden det og elsker å overnatte hos besteforeldrene sine :) Nå er han straks 4 år og har i påskeferien overnattet 2 dager på hytta til besteforeldre og skal 2 netter nå i sommer også. 

Med nr 2 hadde vi første overnatting ca samme alder 13/14 mnd fordi vi skulle i bryllup. Gikk også helt strålende, sov hele natten (kan våkne på natt ennå hjemme) og stortrivdes og ikke merket noe i etterkant.

Jeg syns det er en ganske stor forskjell på 10 mnd og 13/14 mnd, mtp hvor mye barnet skjønner og hvis det ikke er et reelt behov for overnatting, hadde jeg nok personlig ventet siden det bare er for å "glede" svigermor. Men om du gjør det, så kommer det nok til å gå helt fint. På en annen side tenker jeg svigermor kommer til å ha mange anledninger i årene fremover å ha barnebarn på overnatting.

Anonymkode: 7122b...755

Stemmer. Min er snart 7 år og har ikke overnattet hos besteforeldrene ennå 😊  Selv om vi bor like ved hverandre og er mye sammen. Det er ikke noen grunn til det, hun har bare ikke vist interesse for å sove der. 

Bestefar har sovet hos oss ved et par anledninger da, når jeg har vært bortreist med jobben. 

Det er så klart ikke noe i veien for å begynne tidlig med overnatting, men det haster ikke. Jeg overnattet heller aldri hos mine besteforeldre, selv om vi hadde et nær forhold. Kanskje det ikke var så vanlig før. Vet ikke.

Anonymkode: 35130...9f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Meg over. Kanskje lurt om jeg hører  med besteforeldrene om de vil ha henne på overnatting nå når jeg tenker over det. Siden jenta hat begynt å overnatte hos venner... Vil ikke at de skal føle seg tilsidesatt. 

Anonymkode: 35130...9f2

AnonymBruker
Skrevet

Det tør jeg ikke fortelle her, for da blir jeg stemplet som verdens verste mamma. Men det var tidlig, ja. Og det var helt legitime grunner til det.

Anonymkode: 38edc...634

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke helt svar på spørsmålet, men første gang jeg sov borte fra mitt første barn, var hun 10 mnd. Da var det pga. et dødsfall i nær familie. Og babyen var sammen med faren sin som hun selvsagt var trygg på og knyttet til. Babyen hadde grått og grått gjennom natten, og jeg syntes det var helt forferdelig, men det var jo svært vonde omstendigheter også. 

At babyen reagerte i vårt tilfelle var nok mye vår feil fordi jeg som regel tok nettene, og kanskje merket hun at pappaen også var lei seg. Men det er et eksempel på at for en baby som er vant til å bli trøstet av tilknytningspersonene sine ved oppvåkninger om natten, kan det være ganske ugreit med bare én overnatting borte sammen selv om det er sammen med en den er veldig trygg på. Så finnes det babyer som sover godt gjennom natten uansett, eller ikke reagerer på samme måte. Kanskje er babyen veldig trygg på bestemoren, kanskje har hun bidratt om natten tidligere også. 

Det finnes ikke en fasit. Og det går kanskje an å prøve? Men det jeg syns det virkelig er helt innafor å si nei foreløpig også. Dere kjenner dessuten babyen best og vet hvordan det pleier å være på nattestid og hvor vant den er til å bli trøstet av bestemoren.

Anonymkode: 0b496...d46

• Hjerte 1
Skrevet

Eldste er 2.5 år og ikkje vore på overnatting enda. Vi har ikkje behov, han har ikkje lyst, og han søv ikkje natta gjennom enda så det ville nok vore kjipt for dei som er vant å sove heile natta uansett. Eg hadde aldri sendt ein 10mnd gamal baby på overnatting, så dette bestemmer du/dykk, ikkje svigermor!

• Liker 1
Skrevet

Var ca 9 mnd, men kun fra ettermiddag til formiddagen etter. Nå var barnet vårt veldig trygg på farmor, siden hun var innom 1 -2 ganger per uke. 

2 netter Syns jeg blir for mye for en på 10 mnd. (Kun nødstilfeller)..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...