Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har 100% hjemmekontor, og feks bor på bygda men har jobb i en by. Hvordan gikk dere frem for å få til det? Hadde dere jobbet lenge på arbeidsplassen? Hvordan synes dere det fungerer? Hadde dere mye erfaring fra før? Og har noen søkt på jobben med intensjon om å ikke bo i nærheten av arbeidsplassen?

Anonymkode: 5b9b0...172

Skrevet

Når covid slo til ble vi som er "kritisk personell" i vår bedrift sent rett hjem to uker før norge stengte ned, og siden har jeg hatt hjemmekontor - i starten var det en tilvenning å ikke ha den sosiale biten, men etterhvert ble vi som jobber sammen flinkere til å sette opp møter for å ta den praten om jobb og fjas som vi ville hatt på kontoret via teams osv og i dag kunne jeg ikke tenke meg å gå tilbake til en times pendling hver vei.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i it-bransjen, og her er det veldig vanlig nå etter covid at man kan jobbe på 100% hjemmekontor. 

Jeg søkte på en jobb lokalisert på andre siden av landet, og sitter på 100% hjemmekontor nå. Har aldri vært innom hovedkontoret på besøk engang, ikke truffet en eneste person ansikt til ansikt. 

Anonymkode: a79f7...345

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber i it-bransjen, og her er det veldig vanlig nå etter covid at man kan jobbe på 100% hjemmekontor. 

Jeg søkte på en jobb lokalisert på andre siden av landet, og sitter på 100% hjemmekontor nå. Har aldri vært innom hovedkontoret på besøk engang, ikke truffet en eneste person ansikt til ansikt. 

Var stillingen tiltenkt hjemmekontor? Hvordan foreslo du å jobbe hjemmefra? 
Evt når?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte på jobben fordi det var hjemmekontor. Trur aldri jeg vil tilbake på et kontor igjen.

Anonymkode: 6a4af...ead

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Var stillingen tiltenkt hjemmekontor? Hvordan foreslo du å jobbe hjemmefra? 
Evt når?

Det var helt valgfritt. Det sto oppgitt arbeidssted Oslo, men blant "godene" sto også mulighet for hjemmekontor. Det var intervjuerne som tok det opp, at siden jeg bodde så langt vekke ble det vel 100% hjemmekontor. 

Selv blant dem som bor i Oslo, er det mange som tilnærmet lik aldri er innom kontoret, og bare sitter hjemme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg søkte på jobben fordi det var hjemmekontor. Trur aldri jeg vil tilbake på et kontor igjen.

Anonymkode: 6a4af...ead

Samme her, valgte denne jobben spesifikt fordi det er 100% hjemmekontor.

Anonymkode: 0826a...b04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen tanker om når, og hvordan, man tar opp ønske om fjernkontor dersom det ikke står noe om i annonsen?

Dersom man tar det opp i forkant av kontrakt vil man kanskje bli nedprioritert? Men det kan ikke være så gunstig å ta opp etter signering heller?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen tanker om når, og hvordan, man tar opp ønske om fjernkontor dersom det ikke står noe om i annonsen?

Dersom man tar det opp i forkant av kontrakt vil man kanskje bli nedprioritert? Men det kan ikke være så gunstig å ta opp etter signering heller?

Du kan ikke ta det opp etter signering, om det er noe som er viktig for deg.

Hva er vitsen med å vente med å spørre til det er for sent å trekke seg uten at det tar seg vanvittig dårlig ut? 

Hvorfor ikke spørre med en gang du blir inkalt til intervju, eller til og med sende en mail før du sender søknaden? Om det er en dealbreaker for deg om du ikke får mye hjemmekontor, er det bedre å spørre med en gang, enn å kaste bort alle sin tid på søknader og intervjuer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber med IT i stort selskap, kan ha hjemmekontor bortimot så mye jeg vil. Før korona var hovedregelen hjemmekontor med mindre det var obligatoriske møter med mennesker og på steder hvor det ikke var mulig/utstyr til å ha hybridmøter.

Nå er alle møterom bygget om til å ha videokonferanseutstyr, og jeg kan være så mye på hjemmekontor som ønskelig.

Bor under en km fra jobb, så hender jeg rusler bort og tar lunsjen der, eller tar noen fysiske møter, men det er åpent landskap, så selv om min kontorplass er relativt skjermet så er det jo alltid litt "buzzing" rundt som forstyrrer som fort kan ødelegge fokuset når jeg jobber med programmeringsoppgaver ol.

Anonymkode: 4ed05...779

AnonymBruker
Skrevet

Fikk hjemmekontor under covid, og sjefen så at det funket. Jeg er mer produktiv enn før uten forstyrrelser, og det skader heller ikke at bedriften sparer plass og penger. 

Anonymkode: a4b84...abf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trives godt på hjemmekontoret, og kan i praksis være her nesten 100%. Imidlertid er jeg også veldig glad for å ha et kontor å dra inn til, der jeg innimellom kan møte folk fysisk, spise lunsj med andre, ta en kaffe, og være en del av et fellesskap. Ofte gjør jeg det slik som en over - jeg tar halve dager inne, får med meg lunsj og møter, men kjører så hjem igjen fordi jeg er mer produktiv der enn i landskap. 

Men vi har også de som er på video, selv om de sitter et-par kilometer unna, og det er greit. 

Anonymkode: 726ec...bcd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jobber med IT i stort selskap, kan ha hjemmekontor bortimot så mye jeg vil. Før korona var hovedregelen hjemmekontor med mindre det var obligatoriske møter med mennesker og på steder hvor det ikke var mulig/utstyr til å ha hybridmøter.

Nå er alle møterom bygget om til å ha videokonferanseutstyr, og jeg kan være så mye på hjemmekontor som ønskelig.

Bor under en km fra jobb, så hender jeg rusler bort og tar lunsjen der, eller tar noen fysiske møter, men det er åpent landskap, så selv om min kontorplass er relativt skjermet så er det jo alltid litt "buzzing" rundt som forstyrrer som fort kan ødelegge fokuset når jeg jobber med programmeringsoppgaver ol.

Anonymkode: 4ed05...779

Haha, akkurat samme som meg, jobber som utvikler, en drøy km fra jobben, og ja, det har hendt at jeg har jobbet hjemme hele formiddagen, gått bort til kontoret KUN for å spise kakerester som ble annonser på slack, og så gått hjem og jobbet igjen 😛 

AnonymBruker
Skrevet

Min bedre halvdel jobber fra hjemmekontor innen IT-bransjen. Søkte på en stilling med valgfritt arbeidssted (bedriften har flere kontorer i byer over hele landet), med muligheten for fjernarbeidsplass. Jobber nå på et team hvor de fleste jobber hjemmefra hver dag. Hen er veldig fornøyd og stortrives. Noen ganger i året møtes de fysisk, men sjeldnere enn hen først fikk beskjed om. Vi bor laaaaangt på bygda. :)

Skulle gjerne jobbet hjemmefra hver dag jeg også, så jeg er bare litt sjalu. :ler: 

Anonymkode: 3e48e...f72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...