Gå til innhold

Dette kan vell ikke være normalt?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For ca 1år siden begynte kroppen min å forandre seg, jeg fikk magesmerter veksle mellom diare og forstoppelse, blir oppblåst og mye luft i magen. Til tider er smertene så vonde at jeg klarer ikke å fungere i jobb eller hjemme. Etterhvert begynte beina mine å stivne, spesielt om morningen, problemer med å ta på meg sokker/sko, dei mykner til utover dagen, smerter i hode ( nesten daglig) smerter i armene ( på dei verste dagene har jeg problemer med å skjere opp brød og må ta pause, da armen verker sånn. Jeg er konstant trøtt, griner mye, smerter bak i korsryggen og stiv i nakken. Problemer med å snu meg i sengen når jeg har lagt meg ned, kroppen stivner til. Innimellom kommer kvalmen også. Jeg har vært inn å ut hos leger, tatt flere undersøkelser som gynekolog, koloskopi, ct og flere runder med avføringsprøver og blodprøver. Legene finner ingen feil, alle sier jeg er frisk. Dette har vart i 1 år! Bevegelighet er blitt begrenset, da spesielt på de verste dagene. Jeg er trøtt og lei av at ingen tror på meg, og mener jeg må ta meg sammen. På dei bedre dagene klarer jeg jobb, men er helt ferdig når jeg kommer hjem. men nå har det vært flere dritt dager enn gode. Noen her som kjenner seg igjen? Jeg kan ikke tro at jeg Skal ha det slik, at dette er normalt. 

Anonymkode: 1e0eb...0f1

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fibromyalgi.

Anonymkode: 8954b...172

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fibromyalgi.

Hvordan finner jeg ut om det? Legen har ikke sagt noe om det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan finner jeg ut om det? Legen har ikke sagt noe om det. 

Er ikke alle leger som "tror" på det ettersom det er så diffust og ikke finnes noen prøver som kan påvise det. Hva sier legen din om plagene da? Blir du utredet for andre ting? 

Anonymkode: 4eb33...4d6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er ikke alle leger som "tror" på det ettersom det er så diffust og ikke finnes noen prøver som kan påvise det. Hva sier legen din om plagene da? Blir du utredet for andre ting? 

Anonymkode: 4eb33...4d6

Blir ikke utredet for noe egentlig, bare tatt mange undersøkelser og prøver for å utelukke andre sykdommer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fibromyalgi.

Jeg også tenkte fibromyalgi -der følger utmattelse ++ og mageplager med (IBS) 

Anonymkode: 15b78...019

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Kan det ha med overgangsalderen å gjøre?

Anonymkode: dce23...e39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvor gammel er du? Kan det ha med overgangsalderen å gjøre?

32år 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg også tenkte fibromyalgi -der følger utmattelse ++ og mageplager med (IBS) 

Hvordan kan en finne ut om det er det jeg har? Finnes det medisiner mot det? 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

32år 

Har du ubehandlede traumer?

Anonymkode: c8c2d...845

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har du ubehandlede traumer?

Anonymkode: c8c2d...845

Vil ikke si ubehandlet, har gått til psykolog i mange år pga seksuelle overgrep som barn osv. Kan det ha noe med dette å gjøre? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

32år 

Da er det ikke det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan en finne ut om det er det jeg har? Finnes det medisiner mot det? 

Les deg litt opp på fibromyalgi og mistenker du det selv etter å ha lest litt -så hadde jeg tatt en tur til fastlege og vært helt spesifikk på hva du selv mistenker. Ha gjerne med deg en logg over hvordan symptomene opptrer og hvilke symptomer du har. Fibromyalgi er ikke noe man kan påvise ved annet en å utelukke andre sykdommer og få igjennom din sykehistorikk. Det er vanlig at en revmatolog sier noe om du har det eller ikke. Jeg har ikke diagnosen selv men er av div grunner litt kjent med fibromyalgi. Da jeg har en diagnose som kan forveksles. Det finnes vel ingen medikamentell behandling men det du kan få symptomlindrende behandling og følge råd som er knyttet til hvordan leve med den spesifikke sykdommen, mtp jobb og evt langvarig sykemelding kan det også være «nyttig» å ha en konkret diagnose. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er vitaminstatus? Sjekk at du ligger høyt på: D-vit, B12, Jern, Ferritin

Spiser du fisk/sjømat og meieriprodukter? 

Anonymkode: 236e6...38a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vil ikke si ubehandlet, har gått til psykolog i mange år pga seksuelle overgrep som barn osv. Kan det ha noe med dette å gjøre? 

Tidligere eller ubehandlede traumer er en kjent utløsende faktor for fibromyalgi, og det du beskriver av symptomer er rimelig spot on i forhold til denne sykdommen, dessverre. Like bra at de tester deg for andre sykdommer, for det er en del av prosessen for å evt. få diagnosen FM.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan er vitaminstatus? Sjekk at du ligger høyt på: D-vit, B12, Jern, Ferritin

Spiser du fisk/sjømat og meieriprodukter? 

Anonymkode: 236e6...38a

Har sjekket det hos legen, alt er bra der. Spiser variert ja. 

AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (1 minutt siden):

Tidligere eller ubehandlede traumer er en kjent utløsende faktor for fibromyalgi, og det du beskriver av symptomer er rimelig spot on i forhold til denne sykdommen, dessverre. Like bra at de tester deg for andre sykdommer, for det er en del av prosessen for å evt. få diagnosen FM.

Ok, greit å vite. Skal ta kontakt med fastlege og høre litt der, for slik det er nå, er grusomt. Både smertevis og ingen forståelse fra kollegane mine, " du ser helt frisk ut". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, greit å vite. Skal ta kontakt med fastlege og høre litt der, for slik det er nå, er grusomt. Både smertevis og ingen forståelse fra kollegane mine, " du ser helt frisk ut". 

Ååååhh, den er er SÅ kjent at det er provoserende å bare lese den. Jeg lekte litt med tanken på å skrive en bok en gang, om å ha fibromyalgi - og arbeidstittelen på den var nettopp: "Men, du ser jo helt frisk ut". 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om henvisning til revmatolog. Problemer med magen følger flere artritt sykdommer samt fibromyalgi.

Anonymkode: 6ac62...72f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...