Gå til innhold

Hvorfor er du fattig eller har dårlig økonomi nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tidligere har jeg hatt dårlig økonomi, nå opplever jeg meg selv som fattig. Er 32, ingen utdannelse. Aldri vært skoleflink, mye grunnet en ADHD diagnose som kom altfor sent. Pga dette jobber jeg som ufaglært assistent i barnehage. Blir ikke rik på det. Mannen jobber i butikk.

Vi har 2 barn og ville at barna skulle bo et så godt sted som mulig, med gode skoler og godt miljø rundt seg. Her leier vi. en 3-roms. Nå som alt blir dyrere, leie, strøm, matvarer, det å ha bil så må vi tenke altfor mye på økonomi enn vi har råd til. Det kan hende at vi må flytte og det vil jeg ikke skal skje. Mat har blitt så dyrt for en familie på 4!

Hvorfor er du fattig eller har dårlig økonomi nå?

Anonymkode: 7b792...063

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi arbeidsgiveren min som jeg har hatt faste oppdrag for hver måned i flere år plutselig besluttet å nedbemanne naturlig ved å kutte ut frilansere pga økte utgifter i samfunnet. Har ikke klart å finne annet arbeid som erstatter denne arbeidsplassen enda.

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På grunn av skilsmisse og dårlige økonomiske prioriteringer. Jeg tjener bra, men vi måtte dra fra eksen/barnefar pga vold og måtte kjøpe stort sett alt av møbler på nytt. Oppsparte penger gikk til bolig, så jeg lånte penger til det vi trengte. Han nektet å betale bidrag, og så kom forutsette og uforutsette utgifter så jeg var alltid på minus. 

Jeg har problemer med å si nei når ungene spør om noe, for jeg føler så enormt skyld for alt de har opplevd, og dermed låner jeg penger for at de skal få det de vil ha. 

Eksen bruker tingene deres som gissel for samvær, og siden de ikke vil dit skaffer jeg da heller en sykkel enn å tvinge dem dit. 

Så: Mye min egen feil. Men jeg prøver virkelig så godt jeg kan. 

Anonymkode: 781b3...2d9

• Liker 1
  • Hjerte 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen endte opp oppdragsløs i vinter (selvstendig næringsdrivende som er utleid til ulike bedrifter) så i to måneder måtte vi leve på min lønn alene når vi i tillegg var vant til hans 40-60000,-, rentestigning, prisvekst og jeg hadde ulønnet perm ifm. fødsel (dette var før både prisvekst, rentestigning og mannens tap av inntekt). Mannen har fått fast jobb, men noe nedgang i inntekt som følge av at han nå er fast ansatt, ikke utleid arbeidskraft, så vi jobber oss sakte, men sikkert opp igjen. Men nå er det veldig trangt og vi må nok forberede oss på å ha det trangere fremover. 

Anonymkode: 3a1ad...a23

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prioriterte aldri lønn og karriere. Brukte hele tjueårene og mesteparten av tredveårene på å reise rundt i verden. Jobbet i flere forskjellige land. Levd et vakkert og inneholdsrikt liv.

Men nå har jeg gifta meg og vi skal slå oss ned. Flyttet tilbake til Norge tidligere i år, og startet arbeidskarrieren min i en alder av 35. Leier en leilighet i Oslo.

Så vi er fattige fordi vi er i startfasen.

Anonymkode: 0fff5...dea

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alenemor med 3 barn, jobber men får det såvidt til å gå rundt. Er blitt ekstremt dyrt å leve og det er ikke mye til overs når mnd er omme. Inntekt på 450000,- 

Tidligere har jeg kunne spart litt på bufferkonto, men ikke nå lenger. Har egen bolig , som forsåvidt på 3 år har økt 4000,- i mnd i forhold til rentene, angrer på at jeg ikke bant renta når den var lav. 

Lever i konstant stress og vondt i magen for tida, har også blitt sykemeldt pga long covid/utmattelse. Håper snart på å bli litt lykkeligere. 

Anonymkode: a8bd8...66a

• Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fordi jeg fremdeles må betale dyrt for medisiner og behandlinger, samtidig som mine ordinære utgifter har steget ca 3000kr per mnd.

Anonymkode: 648e8...9e3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kom ikke fort nok tilbake i arbeid og havnet på aap. Høye kostnader til behandling, medisiner samt alt annet. 

Vi er ikke fattige. Sitter på et hus til 9 mill. Vi har kjøpt oss ned så vi får bedre råd etterhvert. Men akkurat nå er det trangt. 

Anonymkode: 5fb39...0ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

10 millioner i boliglån, dyr bil,  båt som krever mye vedlikehold og generelt  dyre hobbyer :(

Anonymkode: d2dc7...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga at jeg ofte har tatt "første å beste" jobb, som i sin tur ofte er dritt, og enten søker ny og flytter, eller får sparken å flytter (nærme ny jobb). 

Og fordi jeg er en idiot.

Endret av ufiltrert
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i et lavtlønnsyrke (barnehage) og mannen er ufør etter årevis med sykdom, omskoleringer og ulike yrker. 3 barn, der eldste går siste året på vgs. Vi eier enebolig i et greit område.

Vi har alltid vært fornuftig med pengene, og har dermed fått mye ut av lav inntekt. Har kjøpt billigmerkene der det er mulig, og fått med oss tilbud. Kaster aldri mat, og vi dyrker mat i hagen og sanker bær, sopp o.l. og sylter, lager saft m.m. Problemet er når alt blir dyrere. Strømmen får vi ikke gjort så mye med, og når man allerede handler billigmerkene i matbutikken, har man ikke noe falle ned på når prisene går opp. Vi merker virkelig prisveksten, og frykter barna vil merke det. Vi har ikke mer å gå på.

Anonymkode: acba2...681

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er verken fattig eller har dårlig råd, men for øyeblikket har jeg litt mindre å rutte med enn ellers. Brukte en del penger, sparepenger og feriepenger til å investere i et selskap jeg har troen på. Så får vi se om det vil lønne seg eller ikke på sikt. 

Anonymkode: f124e...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har hatt noen år i lavtlønnsyrke pga manglende utdanning.  Nå studerer jeg, for å få bedre økonomi og fast stilling på sikt. Hadde ett lite vikariat som gikk ut for ett par mnd siden. Får ikke dagpenger pga at jeg er under utdanning, og det er vanskelig å få jobb. Begynner i sommerturnus/sommerjobb til uka. Det blir bra. 

Anonymkode: cd87e...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går på AAP og studerer. Er ferdig studert om 3 år og kommer da til å få en god+ inntekt i forhåpentligvis mange år

Anonymkode: 758e3...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke fattig, men uheldig og dumsnill.

I utgangspunktet bra inntekt, men pga en dusteeks som utnytta meg økonomisk, satt jeg igjen med mye gjeld etter brudd, misbruk av mitt kredittkort osv. Brukte pandemien på å nedbetale mesteparten av gjelda, kun igjen et bruktbillån (sto på meg, men er eksen sitt).

Så skulle jeg selge min bolig og flytte. Vips, så gikk markedet fra kjapt salg til at alle satt på gjerdet. Gikk kjempelang tid å selge og alle utgifter skjøt i været. Ble kjempedyrt å sitte med to boliger over lengre tid, høy strømpris, økning i husleie og høy rente. Brukte alle mine sparepenger jeg sparte opp under pandemien og solgte med tap. 

Så nå må jeg starte på scratch IGJEN. Ikke nok egenkapital til ny bolig (leier). Men det ordner seg nok til slutt heldigvis. Om helsa holder.

Anonymkode: 56f38...671

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er heltidsbonde og har det litt trangt nå.

Kunstgjødsel måtte jeg betale 400 000 mer for i år enn i fjor.
Diesel koster 20 000 mer i år enn i fjor.
Renter på lån har økt med mer enn 100 000,- i året
Service på maskiner og utstyr koster langt mer enn for et par år siden.
Forsikringer har økt med 20 000,- i året
Strømprisen gjør at vanning når det er tørt koster langt mer enn før. Og nå er det tørt.....
Årets tørke gjør at inntekten på kornet går ned 2-300 000 fra i fjor.
Inntekten på potetene jeg dyrker går ned fordi gjødsel og vanning har økt mye mer enn det jeg får for potetene.

Det er enda flere ting som drar i feil retning. På to år har sparekontoen, som var på ca 900 000,- blitt redusert til nesten ingenting for å holde drifta i gang.

Håper jo i det lengste at regjeringa, og ikke minst dere velgere som velger regjeringa, ser verdien i norsk matproduksjon, men det ser sabla dårlig ut. De blå partiene, og de som stemmer på dem, er jo bare opptatt av å bruke minst mulig penger på mat og matberedskap, og mest mulig på "tant og fjas", så da er det vel snart kroken på døra for oss bønder. Med det norske kostnadsnivået, har jo ikke vi noen sjanse til å konkurrere med billig import.

Anonymkode: 8aacf...bb2

• Liker 1
  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er heltidsbonde og har det litt trangt nå.

Kunstgjødsel måtte jeg betale 400 000 mer for i år enn i fjor.
Diesel koster 20 000 mer i år enn i fjor.
Renter på lån har økt med mer enn 100 000,- i året
Service på maskiner og utstyr koster langt mer enn for et par år siden.
Forsikringer har økt med 20 000,- i året
Strømprisen gjør at vanning når det er tørt koster langt mer enn før. Og nå er det tørt.....
Årets tørke gjør at inntekten på kornet går ned 2-300 000 fra i fjor.
Inntekten på potetene jeg dyrker går ned fordi gjødsel og vanning har økt mye mer enn det jeg får for potetene.

Det er enda flere ting som drar i feil retning. På to år har sparekontoen, som var på ca 900 000,- blitt redusert til nesten ingenting for å holde drifta i gang.

Håper jo i det lengste at regjeringa, og ikke minst dere velgere som velger regjeringa, ser verdien i norsk matproduksjon, men det ser sabla dårlig ut. De blå partiene, og de som stemmer på dem, er jo bare opptatt av å bruke minst mulig penger på mat og matberedskap, og mest mulig på "tant og fjas", så da er det vel snart kroken på døra for oss bønder. Med det norske kostnadsnivået, har jo ikke vi noen sjanse til å konkurrere med billig import.

Anonymkode: 8aacf...bb2

Produser gode norsk grønnsaker og frukt så støtter jeg gladelig norsk produksjon.

Produser gode norske varer basert på norske bærekraftige råvarer (altså ikke importert kraftfor) så betaler jeg gladelig for norsk produkter. Gode eksempler her er Fungi og Tare. 

Subsidiert slakt av dyr som er skadelig for klima og for oss gidder jeg ikke å støtte. 

Anonymkode: 6b278...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...