Gå til innhold

Potensiell ny arbgiver insisterer på nåværende leder som referanse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på et jobbintervju i går, og synes egentlig ikke det gikk så bra. Har ille særlig tro på at jeg får den. De ønsket referanser, og var veldig tydelige på at de ønsker å snakke med med nåværende nærmeste leder. Jeg vil ikke involvere nåværende leder, da dette er den eneste jobben jeg har søkt på, og jeg tror heller ikke jeg får den. Sa på intervjuet at jeg hadde forberedt en annen referanse, men at jeg kunne sende sjefens kontaktinfo per mail etter å ha snakket med vedkommede idag. Nå kjenner jeg at jeg angrer på dette. Kan jeg sende en mail der jeg forklarer situasjonen, eller virker det uprofft? Hjelp! 

Anonymkode: 5dddc...0b0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville droppet det. Det blir en "lose-lose" situation 

Anonymkode: 694c6...536

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Litt rart å insistere på å snakke med nåværende leder.. når jeg har intervjuet så har vi jo møttes i hotell-lobbyer eller innleide møterom utenfor kontorlokaler så ingen skal se at jeg går inn der, for da kan det komme ut til for eksempel nåværende leder. Det er ikke alltid man har sagt til sine overordnede at man søker seg bort, selvsagt!

Anonymkode: 72742...230

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Litt rart å insistere på å snakke med nåværende leder.. når jeg har intervjuet så har vi jo møttes i hotell-lobbyer eller innleide møterom utenfor kontorlokaler så ingen skal se at jeg går inn der, for da kan det komme ut til for eksempel nåværende leder. Det er ikke alltid man har sagt til sine overordnede at man søker seg bort, selvsagt!

De fleste arbeidsgivere vil snakke med nåværende leder på godt og vondt, så på et eller anne tidspunkt blir man nødt til å si at man søker seg videre. 

Anonymkode: bd4fd...76d

AnonymBruker
Skrevet

Tro meg, en slik leder som dette vil du ikke ha. Alt skal gå etter lederens pipe. Dette er en usmakelig type. Æsj

Si nei!!!!

Anonymkode: 22767...71d

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart at de insisterer på å snakke med nåværende leder.

De aller aller fleste forstår jo at det er en ekkel/vanskelig situasjon å komme i som arbeidssøker. 

Anonymkode: c755b...762

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det en jobb du ønsker, sett i lys av intervjuet?

Om ja -ta kontakt med kontaktpersonen og be om en ærlig tilbakemelding på hvor du står på lista basert på intervjuet. Er du ikke blant de to beste hadde jeg droppet det.

Om nei - ta kontakt med kontaktpersonen og si at du trekker søknaden din.

Anonymkode: 861b1...a24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok sagt at å bruke nåværende leder som referanse kun var aktuelt hvis jeg var den kandidaten de ønsket i stillingen da jeg ikke har noe behov for eller ønske om å skape uro i egen organisasjon eller legge unødig byrde til min nåværende leder og firma.

Anonymkode: 78d3e...cb8

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De fleste arbeidsgivere vil snakke med nåværende leder på godt og vondt, så på et eller anne tidspunkt blir man nødt til å si at man søker seg videre. 

Nei. Man er ikke nødt til å si noe til nåværende leder før man selv vil. Oftest er det etter man har fått jobbtilbud, ikke mens man driver og søker seg bort. Det er ikke noe man flagger for nåværende arbeidsgiver. 

I min bransje behandler man alltid søkere strengt konfidensielt i all fall, nettopp fordi det ofte ikke er noe leder vet om. Det er veldig merkelig å kreve at du skal "outes" til leder som søker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det også krav at nåværende leder føres som referanse når man søker jobb, men det er ikke sikkert vedkommende faktisk kontaktes. Det sier mye om en arbeidssøker som ikke vil føre opp nåværende leder som referanse, er det samarbeidsproblemer som gjør det bør man være tøff nok til å forklare det på intervju.

Anonymkode: b5990...bed

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hos oss er det også krav at nåværende leder føres som referanse når man søker jobb, men det er ikke sikkert vedkommende faktisk kontaktes. Det sier mye om en arbeidssøker som ikke vil føre opp nåværende leder som referanse, er det samarbeidsproblemer som gjør det bør man være tøff nok til å forklare det på intervju.

Det er helt normalt å ikke ville involvere nåværende leder i at man søker ny jobb. Det er ingen hemmelighet at dette for mange kan få konsekvenser for nåværende arbeidsforhold. Hvis man da ikke får jobben så sitter man med skjegget i postkassa. 

Selv har jeg en flott sjef, men jeg vet av erfaring fra de som har søkt ny jobb og/eller sagt opp at de har blitt behandlet relativt dårlig i etterkant. 

Endret av Nuttery
  • Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Man er ikke nødt til å si noe til nåværende leder før man selv vil. Oftest er det etter man har fått jobbtilbud, ikke mens man driver og søker seg bort. Det er ikke noe man flagger for nåværende arbeidsgiver. 

I min bransje behandler man alltid søkere strengt konfidensielt i all fall, nettopp fordi det ofte ikke er noe leder vet om. Det er veldig merkelig å kreve at du skal "outes" til leder som søker.

Men i de fleste bransjer forventes det at nåværende leder stiller som referanse. Mulig du er heldig der, men det er ikke tilfelle generelt sett. Det er synd det er slik, men det er nå en gang slik det er frem til man får endret denne gammeldagse ordningen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men i de fleste bransjer forventes det at nåværende leder stiller som referanse. Mulig du er heldig der, men det er ikke tilfelle generelt sett. Det er synd det er slik, men det er nå en gang slik det er frem til man får endret denne gammeldagse ordningen. 

Hvilke bransjer er dette? I min bransje er det helt uaktuelt å involvere nåværende leder. Det ville sannsynligvis satt en bråstopp for karrieren på nåværende arbeidsplass. Jeg jobber i et konkurransepreget yrke og ville blitt sett på som illojal dersom de fant ut at jeg søkte ny jobb. Hadde ny arbeidsgiver spurt om dette, hadde jeg trukket søknaden min tvert, for sånne folk kan jeg ikke jobbe for.

Anonymkode: 14272...66f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri brukt nåværende leder som referanse. Ville også vært rart om noen krever det. 

Hadde min nåværende leder blitt spurt om å være referanse, så hadde hn gitt uriktig info om meg for å forhindre at jeg fikk jobben. 

Anonymkode: 54238...f89

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det sier vel mer om dere som arbeidsgiver at dere antar årsaken til å ikke oppgi nåværende leder er samarbeidsproblemer🤯

Det er da vitterlig helt standard at man ikke oppgir nåværende leder fordi man ikke ønsker å fortelle at man søker andre steder, da det gjerne gir negative konsekvenser å bli oppfattet som illojal. 

Anonymkode: b482d...894

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke bransjer er dette? I min bransje er det helt uaktuelt å involvere nåværende leder. Det ville sannsynligvis satt en bråstopp for karrieren på nåværende arbeidsplass. Jeg jobber i et konkurransepreget yrke og ville blitt sett på som illojal dersom de fant ut at jeg søkte ny jobb. Hadde ny arbeidsgiver spurt om dette, hadde jeg trukket søknaden min tvert, for sånne folk kan jeg ikke jobbe for.

Anonymkode: 14272...66f

I teknologiverden der jeg jobber så er det i alle fall ganske vanlig, og de fleste andre jeg kjenner som jobber innen økonomi, juss osv. har også oppgitt at det er ganske vanlig at det spørres etter nåværende leder som referanse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Nuttery skrev (10 timer siden):

Det er helt normalt å ikke ville involvere nåværende leder i at man søker ny jobb. Det er ingen hemmelighet at dette for mange kan få konsekvenser for nåværende arbeidsforhold. Hvis man da ikke får jobben så sitter man med skjegget i postkassa. 

Selv har jeg en flott sjef, men jeg vet av erfaring fra de som har søkt ny jobb og/eller sagt opp at de har blitt behandlet relativt dårlig i etterkant. 

En «flott» sjef behandler ikke folk, som har søkt ny jobb / sagt opp, dårlig. Duh! 

Anonymkode: 694c6...536

AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å sette foten ned eller stille krav tilbake på jobbintervju også. Man skal ikke bare nikke, si ja og danse etter deres pipe. Man kan begrunne hvorfor man ikke ønsker at lederen kontaktes, uten at det trenger å fremstå som at man har noe negativt å skjule. Man kan si at man har et godt forhold til sjefen og at man er sikker på at vedkommende ville ha lagt inn et godt ord, men at man ikke er interessert i å røpe noe før jobben er landet. Etter min mening så kan det telle som en styrke mer enn en svakhet at man stiller litt krav tilbake.

Hvis det er et absolutt krav å ha nåværende leder som referanse, så må du jo se jobben litt an. Om det er en ny jobb du virkelig vil ha eller ikke.

Anonymkode: 0c11a...71b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er dette kommunalt?

Har sett idiotiske formuleringer som at man må oppgi "to nyeste referanser". Det er helt dust. Jeg jobber til tider tilfeldige jobber for variasjon. De nyeste arbeidsgiverne er ikke nødvendigvis mest relevant.

Mye sånt tull i det offentlige.

Gjest Albbas
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Nei det sier ikke mye, det sier egentlig ganske lite. 

Det kan si at man ikke ønsker å røpe for nåværende arbeidsgiver at man søker jobb. Det sier ganske lite om en som person. 

Det kan si at nærmeste leder egentlig kjenner en ganske dårlig, det sier også ganske lite om en som arbeidssøker. 

I min nåværende jobb ble jeg også bedt om å oppgi nærmeste leder som referanse da jeg søkte her. Jeg sa nei, nærmeste leder kjenner ganske lite til hvordan jeg jobber og hva slags kompetanse jeg har, og jeg ønsker ikke å avsløre for leder at jeg kaaanskje er på vei ut, for jeg var ikke aktivt på jakt etter noe nytt på den tiden. Jeg oppga derfor en kollega som referanse og dette gikk fint, vedkommende kan mye mer om mitt arbeid enn daværende leder. 

Men jeg vet at min nåværende leder fortsatt foretrekker at arbeidssøkere oppgir nærmeste leder som referanse. Jeg og nåværende leder er dypt uenige på dette punktet. 🫢 Men når jeg en gang skal søke noe annet vil jeg da forvente at han stiller opp som en sterk referanse uten noe syt og klaging og mas om lojalitet. 😏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...