Gå til innhold

Angst og adhd hva jobber du med?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei har et nesten voksent barn. Som er svært kreativ og veldig flink når hun får blomstre .

Desverre så er det en add diagnose her som egentlig er en superkraft.  Driver med mye design ol på data, og lager musikk og tekster. 

Men pga add , litt store følser osv så passer hun ikke så godt med andre som blander seg fot mye inn i flyten og faller veldig ut sosialt. Har heldigvis gode venner, som tåler at hun ikke er helt sosial standard.  Blir også lett overstimulert, og faller raskt fra om det er for mye rundt. 

Tok seg en sommerjobb som egentlig fungerte bra, men ble utsatt for et kjefte troll på jobben og måtte avbryte sommerjobben. Etter dette ble skole avbrutt pga meget forsterkning av angsten. 

Angst er jo ikke helt uvanlig iht add,  så jeg lurer jo på hva dere jobber med, dere som klarer å jobbe med begge deler. Kanskje blir det skole nesteår.  Håper vi. Og er mulig villig til å starte på ny studie. 

Er så redd for at neste jobb også ikke tar godt imot. For da er jeg redd for at det blir vanskelig å få dette barnet i jobb igjen i fremtiden.  Noe jeg ser på som bortkastede resurser, pga sykt flink i alt hun gjør. Det er bare ingen som rekker å se det, da det tar litt tid før kommer i gang med noe nytt.

Evnt hvilke tilpasninger hat vært nødvendig,  for at nettopp du klarer din jobb. Med samme diagnose? 

Anonymkode: f7d21...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen som har noenting å komme med. Håper så innmari på noen gode historier her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her burde man kontakte NAV. Uansett hva slags erfaringer man måtte ha har de masse verktøy i verktøykassen sin til disposisjon for å få flere med den type diagnoser inn i jobb, feks lønnstilskudd eller tilrettelegginsmidler til arbeidsgiver.  Ofte så kan man også ha en dialog sammen med NAV og evt fastlege.  Samtidig kan man feks søke AAP hvor NAV skal følge opp AAP mottakere tett. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, William_S said:

Her burde man kontakte NAV. Uansett hva slags erfaringer man måtte ha har de masse verktøy i verktøykassen sin til disposisjon for å få flere med den type diagnoser inn i jobb, feks lønnstilskudd eller tilrettelegginsmidler til arbeidsgiver.  Ofte så kan man også ha en dialog sammen med NAV og evt fastlege.  Samtidig kan man feks søke AAP hvor NAV skal følge opp AAP mottakere tett. 

Enig i at det kan være lurt å sjekke tilbudet til NAV. NAV har et eget tilbud for å hjelpe unge som sliter psykisk. 

Anonymkode: 03e09...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har add og er nok litt som din datter. Men jeg er 40 og greier meg fint. Har et barn, egen bolig og fast jobb. Jeg er designer. Disse kjeftetrollene finnes overalt. Med tid og erfaring kommer hun til å lære at kjeftingen stammer fra kontrollbehov og stress og emosjonell ustabilitet som finnes i trollene, og at det er ikke hennes feil. Hun har et skjult handikap ja, men hun kan også hyperfokusere, og med medisin så har hun motivasjon som er misunnelsesverdig. Tar hun medisin? For å fungere i jobb må hun nok ta medisin, om hun er veldig plaget av konsentrasjonsvansker og tåkehode. Da blir man mer som en arbeidsmaskin og hjernen jobber og fokuserer hele dagen. Men man blir så klart sliten på kvelden.

Hun kan bli grafisk designer eller illustratør, 3d designer, 3d arc designer, interiør designer om hun vil gjøre noe innen kreativitet. Men akkurat nå er det litt vanskelig å få jobb som designer for nyutdannede, fordi bransjen sliter litt økonomisk. men det går nok over. Hun kan jo meditere, ta yoga. Kanskje noe for deg og henne sammen? Gå turer ute og ta med skisseboka. Være kreativ uten at det er press. 

Hun kan gjerne sende meg melding så kan jeg skrive litt med dere / henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ADHD-diagnosen (uten medfølgende lærevansker)  rett før jeg fylte 30, men hadde da slitt med angst og depresjoner til og fra siden tidlig i tenårene. Slutten av tenårene og begynnelsen av 20-årene var røffe, og jeg gikk på mange smeller sosialt. Det tok meg tid å finne ut av det, og det var krevende. 

Men med tid og stunder, noen runder hos psykolog, mange gode samtaler med foreldrene mine og andre nære, samt mye prøving og feiling, så ble ting enklere. Og enklere. Og enda enklere. Sånn er det for mange med ADHD, man finner mestringsstrategier etter hvert og vokser seg litt ut av det verste. 

Jeg jobber som jurist og er svært dyktig i jobben min. I begynnelsen av arbeidslivet var jeg advokatfullmektig, og evnen til å arbeide raskt og sette meg inn i et bredt spekter av bransjer og problemstillinger fort har vært svært viktig for min karriere. Det er mye positivt ved meg som kan ses i sammenheng med ADHDen, selv om det er visse ting som er vanskeligere for meg enn for andre. 

Alderen "nesten voksen" er jo også ganske krevende for de aller fleste, så det kan jo være en trøst oppi det hele :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forresten klart meg fint i arbeidslivet frem til nå uten medisiner, men tester det ut nå. For meg merker jeg ikke spesielt stor forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
lillevill skrev (19 minutter siden):

Hei. Jeg har add og er nok litt som din datter. Men jeg er 40 og greier meg fint. Har et barn, egen bolig og fast jobb. Jeg er designer. Disse kjeftetrollene finnes overalt. Med tid og erfaring kommer hun til å lære at kjeftingen stammer fra kontrollbehov og stress og emosjonell ustabilitet som finnes i trollene, og at det er ikke hennes feil. Hun har et skjult handikap ja, men hun kan også hyperfokusere, og med medisin så har hun motivasjon som er misunnelsesverdig. Tar hun medisin? For å fungere i jobb må hun nok ta medisin, om hun er veldig plaget av konsentrasjonsvansker og tåkehode. Da blir man mer som en arbeidsmaskin og hjernen jobber og fokuserer hele dagen. Men man blir så klart sliten på kvelden.

Hun kan bli grafisk designer eller illustratør, 3d designer, 3d arc designer, interiør designer om hun vil gjøre noe innen kreativitet. Men akkurat nå er det litt vanskelig å få jobb som designer for nyutdannede, fordi bransjen sliter litt økonomisk. men det går nok over. Hun kan jo meditere, ta yoga. Kanskje noe for deg og henne sammen? Gå turer ute og ta med skisseboka. Være kreativ uten at det er press. 

Hun kan gjerne sende meg melding så kan jeg skrive litt med dere / henne.

Takk. Jeg ser hun tenker på grafisk designer. Hun hade veldig lyst til interiør konsulent,  det samme jeg er. Men vanskelig å få fast jobb ja. Hun har designet boliger på data siden hun var 6år, på mitt program.  Og syntes hun er svært flink til å ikke inneha kunnskap og regler. Ang interiør faget. Det ligger liksom så naturlig . Jeg endte opp i butikk med min utdannelse.  Og butikk er rn av de tingene hun frykter. Men jeg mente feks kjøkkentegner kunne ha vært noe evnt, om hun ikke får interiør designer Jobb.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk. Jeg ser hun tenker på grafisk designer. Hun hade veldig lyst til interiør konsulent,  det samme jeg er. Men vanskelig å få fast jobb ja. Hun har designet boliger på data siden hun var 6år, på mitt program.  Og syntes hun er svært flink til å ikke inneha kunnskap og regler. Ang interiør faget. Det ligger liksom så naturlig . Jeg endte opp i butikk med min utdannelse.  Og butikk er rn av de tingene hun frykter. Men jeg mente feks kjøkkentegner kunne ha vært noe evnt, om hun ikke får interiør designer Jobb.  

Da høres det ut som hun burde gått interiør, eller se på evt interiør 3d designer. Det er skikkelig morsomt og godt betalt, tror jeg. Grafisk design krever at man egentlig er litt "ryddig" av seg og glad i struktur. Noe gjerne vi med adhd ikke er. 

Men tenker da noe ala dette for henne : https://www.behance.net/search/projects/?search=3d+artist+interior&sort=recommended&time=month da må man lære seg et 3d program, det gjør man på skolen. Det finnes skoler i Norge som underviser i dette, Noroff og Kristiania høyskole. Men hun kan starte allerede nå og lære seg blender, feks, om hun synes dette er interessant.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har både aspergers, adhd, og angst og depresjon som er vanlige tilleggsvansker. Jeg jobber som utvikler. 

Anonymkode: 16b76...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnehagelærer, men før jeg ble medisinert så gikk jeg fra det ene vikariatet etter det andre fordi jeg alltid gjorde tabber. 

Anonymkode: 7f2fb...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...