Gjest gjeste Skrevet 11. januar 2006 #1 Skrevet 11. januar 2006 i fjor hadde jeg satt opp at jeg kom til å tjene ca 90 000 kroner fikk motatt tabellkort 7100, jeg visste så i november mnd at jeg ville tjene over dette så jeg ringte skatteetaten og hørte om jeg måtte endre. jeg fikk så beskjed om at det trengte jeg ikke i ogmed at jeg ikke hadde noe annet enn inntekt (altså ikke lån eller lignende) siden jeg hadde tabell så ville det justere seg selv. idag når jeg hører får jeg beskjed om at dette fører til baksmell på skatten....hva er dette?? i år fikk jeg også skattetabell 7100 men i år starter den på 2300 kroner, og ikke 1800 som i fjor.. hvorfor det? og en annen ting, jeg skal endre skattekortet mitt da jeg vet at jeg kommer til å tjene mer, men det haster vel ikke pr dags dato, det kan vel vente en mnd tid?
Leo Skrevet 11. januar 2006 #2 Skrevet 11. januar 2006 Poenget med tabelltrekk er at skattetrekket justeres "automatisk" når inntekten går opp eller ned. Unntaket kan f.eks. være i tilfeller hvor inntekten øker så mye at den kvalifiserer til toppskatt. Tar du f.eks. opp et stort boliglån og får et stort rentefradrag, vil også dette påvirke skattetrekket. Nå er imidlertid beregningene fra skatteetaten alltid omtrentlige, så det finnes ingen garanti for at du ikke får "baksmell". Den eneste sikre måten å unngå "baksmell" på er å selv gjennomgå inntekt/fradrag/innbetalt skatt et par ganger i året. Da finner du ut om du har betalt for lite og kan be arbeidsgiver justere skattetrekket i.h.t. dette. Årsaken til at tabellkortet ditt i år starter på et høyere nivå enn i fjor, er sannsynligvis at ligningskontoret har forutsatt en høyere inntekt (trekkgrunnlag) i år enn i fjor. Tallene som er lagt til grunn for beregnet forskuddsskatt finner du også på skattekortet. Avviker disse mye fra det du selv forventer, fører du opp de riktige tallene i skjemaet som fulgte med skattekortet og får tilsendt nytt.
miracle Skrevet 11. januar 2006 #3 Skrevet 11. januar 2006 med andre ord hvis jeg bare tjente 10 15 tusen mer så har det ikke noe å si fordi jeg har kun inntekt ikke lån eller annet. er student og tjente kanskje i overkant av 100 bare
Malama Skrevet 11. januar 2006 #4 Skrevet 11. januar 2006 Når du sier kortet begynnr på et høyere beløp... så anbefaler jeg deg å lese hva som står er "Et utfrag av tabellen" Du får tilsendt et utrdag av tabellen som de antar skal vise deg skattetrekket ved dine trolige inntekter. Men tabellen, den går over 2hele spekteret" en, og kan finnes på skatteetatens side. Du får bare ikke tilsendt hele, da det er stort, bare et utdrag de tror passer deg. Og ja, det fine med tabeller er at dersom du tjener mer så trekkes du mer, så om du tjener noe over det de har regna med, så trenger du neppe bytte kort likevel, med mindre andre ting (lån/formue f.eks) endrer seg.
Leo Skrevet 11. januar 2006 #5 Skrevet 11. januar 2006 med andre ord hvis jeg bare tjente 10 15 tusen mer så har det ikke noe å si fordi jeg har kun inntekt ikke lån eller annet. er student og tjente kanskje i overkant av 100 bare ← Det skal ikke ha noe å si så lenge tabellen i utgangspunktet er riktig.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #6 Skrevet 11. januar 2006 Jeg har også tabellkort, men tok i høst opp boliglån, og har nå gjeld på over 1 mill. Hva har det å si for skattekortet mitt da? Betyr det at jeg betaler for mye skatt ved å bruke samme skattekort som tidligere?
Gjest allium Skrevet 11. januar 2006 #7 Skrevet 11. januar 2006 Jeg har også tabellkort, men tok i høst opp boliglån, og har nå gjeld på over 1 mill. Hva har det å si for skattekortet mitt da? Betyr det at jeg betaler for mye skatt ved å bruke samme skattekort som tidligere? ← Ja. Du fikk vel beskrivelse av hvordan du ber om nytt skattekort sammen med det gamle? Eller du kan se på det som sparing.
Leo Skrevet 11. januar 2006 #8 Skrevet 11. januar 2006 Jeg har også tabellkort, men tok i høst opp boliglån, og har nå gjeld på over 1 mill. Hva har det å si for skattekortet mitt da? Betyr det at jeg betaler for mye skatt ved å bruke samme skattekort som tidligere? ← Hvis ikke ligningskontoret har registrert det og tatt det med i grunnlaget for utskrivning av skattekortet (Det fremgår i så fall av skattekortets del 3), betaler du høyst sannsynlig for mye skatt. Du må da selv opplyse om beregnet rentefradrag i 2006 (Som igjen naturligvis kan endre seg i løpet av året som en følge av renteoppgang eller -nedgang).
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 11. januar 2006 #9 Skrevet 11. januar 2006 Har lån på 1,3 mill og 4 mil til jobben, og uansett om jeg legger inn lånet eller ikke, og reisfradrag eller ikke, så får jeg 7100. Og baksmell helt til jeg trekker fra reiseutgifter. Forstå det den som kan...
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #10 Skrevet 11. januar 2006 Ja. Du fikk vel beskrivelse av hvordan du ber om nytt skattekort sammen med det gamle? Eller du kan se på det som sparing. ← Ja, jeg tar det isåfall som sparing. Vil heller ha masse penger tilbake til våren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå