Gå til innhold

I hvilken alder begynte kognitive evner å synke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

40? 50?60?

Anonymkode: dfd13...e99

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rundt 28 for min del.

Anonymkode: 110d5...587

AnonymBruker
Skrevet

30 år. Begynte på anti-depressiva, og de ødela hukommelsen min. Gikk kun på de ett år, og har aldri fått den tilbake. Er nå 37.

Anonymkode: d0b3b...64d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

30 år. Begynte på anti-depressiva, og de ødela hukommelsen min. Gikk kun på de ett år, og har aldri fått den tilbake. Er nå 37.

Anonymkode: d0b3b...64d

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Rundt 28 for min del.

Kognitive evner begynner vel ikke å synke når man er 30 ? ? Sikkert  bare midlertidig i såfall.

Anonymkode: ad40f...a94

AnonymBruker
Skrevet

Er nok i 40-årene. Er 50, og ting på jobben går tregere enn for 10 år siden.

Anonymkode: 73263...aee

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo litt hvilke parametere man tenker på. 

Jeg er 38, og er definitivt klokere enn jeg var som 18åring, men hjernen er så full av unger og logistikk og foreldre som eldes og masse annet at jeg ikke fremstår like skarp som jeg gjorde for tjue år siden. 

Samtidig merker jeg også at smarttelefonen har senket konsentrasjonen min. 

Jeg føler av og til at hjernen blir fullere og fullere. At det er så mye som hele tiden prosesseres av arbeidsminne, noe som gjør at kapasiteten går ned. 

Jeg jobber i en kunnskapssektor, og jeg merker at mine kollegaer begynner å bli saktere jo nærmere pensjonsalder de kommer. De tenker like godt, og lærer seg fint nye avanserte ting, men det er liksom en mer omstendelig prosess.  Det er akkurat som om hjernen ikke ser snarveien den gjorde før. 

Kanskje andre merker det tidligere, og at mine kollegaer, som jo alle tilhører de øverste prosentene iq-messig, holder det gående lenger.  Hjernen er jo litt som en muskel, og siden vi i vårt yrke holder den godt vedlike, så kan det jo tenkes at vi holder lenger.  

Anonymkode: 12d7c...79c

• Liker 2
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Rundt 40.  50 nå. Jeg vet ikke om mine kognitive evner noen gang har vært gode, men det var mye som ble dårligere pga løsemidlene jeg jobbet med i 28 år. Kommer ikke til avslutningen på tankerekker, til poenget. Husker ikke og oppfatter ikke.  Det er lettere skriftlig. Muntlig stopper det opp. Jeg bruker mye tid til å lese og få med meg nyheter osv.  men glemmer mye. Det er nyttig for meg å skrive, så derfor henger jeg ganske mye her.

For et rotete svar, huff

Endret av Adobyen
Gjest jessop
Skrevet (endret)
1 hour ago, Adobyen said:

Rundt 40. Jeg vet ikke om mine kognitive evner noen gang har vært gode, men det var mye som ble dårligere pga løsemidlene. Kommer ikke til avslutningen på tankerekker, til poenget. Husker ikke og oppfatter ikke.  Det er lettere skriftlig. Muntlig stopper det opp. Jeg bruker mye tid til å lese og få med meg nyheter osv.  men glemmer mye. Det er nyttig for meg å skrive, så derfor henger jeg ganske mye her.

For et rotete svar, huff

Høres ut som meg når jeg er stresset. Er jeg rolig, er det mye mer flyt i tankegangen. Men er jeg stressa, går det mer i stå. Hjelper ikke at folk blir sure på meg, når jeg ikke klarer å uttrykke meg. Skal legge til at jeg alltid har vært sånn. 

Derfor hjelper det å skrive. Er noe over 40. Syns trening hjelper med å rydde hodet. 

Endret av jessop
Gjest jessop
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

40? 50?60?

Anonymkode: dfd13...e99

Tror og at trivsel, livssituasjon osv kan ha mer med kognitiv svikt å gjøre, enn alder i seg selv

Skrevet

80+ og ingen merkbar svekkelse her, bortsett fra at jeg av og til er dårlig til å komme på navn og spesielle ord. Men det begynte allerede som ung. Dette er nok vært individuelt. Har nok hatt litt flaks hittil . . .

• Liker 2
Gjest Refreng
Skrevet (endret)

Det går vel nedover i 30-årene, det merkes nok hovedsaklig på de som jobber med noe som krever at man er kjapp og rask i hodet. De som er eliteutøvere innenfor felt som krever mye hjerneressurser. For andre så vil man nok ikke merke forskjell før man blir litt eldre enn det og kanskje husker hvor lett man tok ting før.

Men så kommer det jo an på hvor aktiv hjerneliv man har, hvilket kosthold man har og om man trener regelmessig.

Merk at nå snakker vi om relativt subtile forskjeller. Det er ikke som om man plustelig mister evnen til å huske hva man spiste til middag i går når man runder 40. Det er mer at man har litt treigere reaksjonsevne, litt dårligere hukommelse, må kanskje anstrenge seg litt ekstra for å forstå.

Endret av Refreng
AnonymBruker
Skrevet

Nå må dere gi dere. Reell kognitiv svekkelse begynner ikke før etter 70-årsalder. Den fysiske skjer selvfølgelig før, men ikke den mentale. Sånn generelt. Flere intellektuelle tenkere, og skarpe forfattere i 70-80-årene. F.eks forfatteren Cormac McCarthy som døde nylig, og som ga ut en sine beste bøker som 89-åring. 

Anonymkode: d3b7d...f75

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjennomgikk høydose cellegiftbehandling på grunn av at jeg ble svært syk av kreft som 40-åring. Det gikk ut over de kognitive evnene. På kort sikt (1-2 år) fikk jeg hukommelses- og konsentrasjonsproblemer. Det gikk definitivt over. Dessuten fikk jeg fatigue. Det gikk ikke over. 

Ut over dette har jeg ikke opplevd annen kognitiv svikt, og jeg er over 50 nå. Jeg er i toppsjiktet når det gjelder logiske evner og problemløsning. Jeg har studert, med svært gode resultater, mens jeg var i slutten av 40-årene. Mitt problem er direkte relatert til cellegift, og gjør at jeg ikke holder ut like lenge som før. Jeg blir rett og slett mentalt sliten. 

Anonymkode: ef965...1f9

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

70 årene er hva jeg observerer på andre 

Anonymkode: 83d9c...e0b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har passert 60, og har ikke merket noe svikt. Jeg lærer fremdeles raskt å beherske ny teknikk, og hukommelsen fungerer utmerket. 

Jeg løser ofte sudoku, ordstjerner og andre typer "hjernetrim" i ledige stunder. Velger det fremfor å scrolle på mobilen. 

Anonymkode: 30d05...2dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk slag da jeg var 22. Har i dag ca 20% kognitiv funksjon sammenlignet med normalbefolkningen på min alder (34 år). Enda jeg trener og gjør øvelser hver dag. 

Anonymkode: 56ab1...d4c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg fikk slag da jeg var 22. Har i dag ca 20% kognitiv funksjon sammenlignet med normalbefolkningen på min alder (34 år). Enda jeg trener og gjør øvelser hver dag. 

Anonymkode: 56ab1...d4c

Lever du et normalt liv med jobb og familie og venner, og greier du å kjøre bil?

Skrevet

Har alltid hatt det, har ADD. Men blir veldig konsentrert når jeg først jobber med ting

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 9.45):

Kognitive evner begynner vel ikke å synke når man er 30 ? ? Sikkert  bare midlertidig i såfall.

Merker at jeg ikke tenker like kjapt nå som jeg gjorde for 10 år siden da jeg var 27. Har blitt klokere da.

Hvis du egentlig mener alvorlig kognitiv svikt, nei det skjer så klart ikke vanligvis før man er langt oppi åra.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 13.56):

Nå må dere gi dere. Reell kognitiv svekkelse begynner ikke før etter 70-årsalder. Den fysiske skjer selvfølgelig før, men ikke den mentale. Sånn generelt. Flere intellektuelle tenkere, og skarpe forfattere i 70-80-årene. F.eks forfatteren Cormac McCarthy som døde nylig, og som ga ut en sine beste bøker som 89-åring. 

Anonymkode: d3b7d...f75

Man blir jo mye klokere med åra, men hjernehurtigheten var nok på topp da jeg var 17.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...