Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Anonym for å ikke bli sporet siden jeg kjenner flere her. Jeg er en dame på 37, og i 2012 mistet jeg faren min, samt hadde en del kjipe livshendelser som sendte meg rett utfor skrenten. Jeg fungerte ikke i studier eller jobb, og alt jeg prøvde for å komme tilbake til 'verden' ble ikke noe av. Ekteskapet røk også i denne tiden. Jeg hadde heldigvis mulighet til å bo i en liten familieeid leilighet, og det gikk litt i bølger, avogtil gjorde jeg forsøk på å komme tilbake til livet, og alle forsøk gikk til helvete. Broren min som var masse til hjelp oppfordret meg til å starte et enkeltmannsforetak siden jeg har et par 'skills' fra livet før krisen som er relativt sjeldne men jeg gjorde aldri noe med det. Depresjonen var maks, gikk til psykolog innimellom når jeg hadde noen kroner, men DPS ville ikke ta i mot meg så det ble ikke så mye av og virkningen ble deretter. Selvmordsforsøkene var langt mellom, og ingen vet om dem annet enn en eller to venninner, men de skjedde, og helt ærlig, akkurat nå ønsker jeg at jeg hadde lyktes. 

Ironisk nok så skjedde det ett eller annet under pandemien og det var som om en sky løftet seg og jeg hadde energi og vilje igjen på et nivå jeg knapt kunne huske å ha hatt. Søkte, og fikk en jobb, og begynte å se frem til å fungere i arbeidslivet. Jeg likte ikke jobben spesielt, men det var en givende og ok kontorjobb for en med ganske store hull i CV'n, så jeg var ikke akkurat utakknemlig. Så plutselig, etter kanskje tre måneder så begynte det å bli trukket 90% omtrent av lønnen min, og jeg forstod ingenting.  Så jeg sjekket opp i det og forstod at jeg hadde gjort noe galt med skattemeldingene mine, uten at jeg helt enda forstår det, og skyldte hundretusener i skatt på inntekt til et enkeltmannsforetak som aldri hadde tjent en krone. Jeg hadde aldri meldt noen inntekt, men etter noen telefoner så forstod jeg det sånn at siden jeg i tåken ikke hadde meldt riktig inn så ble det tatt en vurdering på skjønn (???) og jeg skyldte skatt deretter. 
Plutselig jobbet jeg fulltid + men kom hjem med ca 2000 kr hver måned, noe som ikke akkurat hjalp til å betale for mat eller den husleien jeg hadde tatt på meg å betale, men jeg skjønte at her måtte noe gjøres. Jeg prøvde å kontakte NAV for gjeldsrådgivning men der var det ventetid for all hjelp annen enn en kort samtale per telefon. Kontaktet gjeldsrådgivere, men de ville jo ha betalt og jeg hadde ikke en krone. En var villig til å gå gjennom litt av saken gratis, men kunne ikke skjønne hvor dette kom fra og fortalte at dette gikk nok mot personlig konkurs. Gikk rett tilbake i krisen, ble sykemeldt og mistet til slutt den jobben men hadde ihvertfall jobbet meg opp rett til dagpenger. fikk ironisk nok litt bedre råd etter det siden det ikke ble trukket av . 

Så, til poenget. Her i begynnelsen av måneden skjedde det to ting. 1, jeg fikk etter å ha tatt meg HARDT sammen og med en ulovlig stor dose flaks tilbud om en drømmejobb i utlandet, som tilbyr både bolig og friluftsliv samt ok lønn. OG, jeg fikk en kunngjøring fra tingretten om at jeg var begjært konkurs. Fredag var det rettsmøtet, og det var over på ca. 15 minutter. De sa hvor mye jeg skyldte, fortalte meg at jeg kunne akseptere eller ikke (det ville ikke gjøre noen forskjell) og kortet mitt ble sperret en time senere. Nå har jeg ikke engang tilgang på de få tusen som er på kontoen min, og jeg har ikke mat lenger enn til i morgen i huset.  Det eneste de sa var han fra staten/anklager som var noenlunde nyttig var at dersom ikke var riktig utregnet siden det var gjort på skjønn så kunne jeg få det dels omgjort. Men de sa ikke hvordan, og de la på uten å si mer.  Jeg skulle visst bli 'snart' kontaktet av en bobestyrer, men jeg vet ikke når det skjer, og selv om jeg går til NAV for sosialhjelp så setter jo de penger inn på konto såvidt jeg forstår og jeg har ikke tilgang på kontoen min. 

Drømmejobben er vel ut av vinduet tror jeg, for såvidt jeg forstår så har jeg ikke lov å forlate landet selv om det er for å tjene penger i et annet nordisk land, og jeg finner ingen ressurser for hjelp til å forstå noe. Jeg er så lei meg,  og jeg sitter og stirrer i veggen. Jeg tror kanskje dette var siste gisp for at jeg skulle få til å skape meg et liv. 

Jeg er fullstendig klar over at det er min egen feil at jeg er her jeg er, men jeg var knapt i stand til å gjøre noe annet enn å komme meg ut v sengen, og å rydde og vaske leilighet og meg selv var et ukesprosjekt. Hvordan skulle jeg ta tak i sånne ting? Jeg trenger så sårt hjelp. Jeg trodde jeg var på vei ut av uføret da jeg begynte å komme meg her for noen år siden, men dette knakk meg totalt. Jeg spiste det siste eplet i skapet nå nettopp, og i morgen er det en brødskalk i brødboksen jeg skal smøre smør på og så er det tomt. Jeg skrev under kontrakt for den nye jobben dagen før jeg var i retten, men uten at noen forteller meg hva som skjer så vet jeg ikke noe. Finnes det hjelp å få til å forstå og til å kanskje holde hodet over vannet?  Det eneste som holder meg fra å bli helt suicidal er at jeg har den jobben som begynner i august, selv om jeg innerst inne vet at jeg mest sannsynlig ikke vil få lov til å reise til Danmark for å starte i den. Vær så vær så snill, er det noen som kan peke meg til en eller annen form for hjelp?

Anonymkode: b9aae...3d7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Denne storyen virker ganske usannsynlig. Altså.

Anonymkode: d1e39...2e1

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et par veldig små detaljer er forandret for å beskytte meg mot å bli identifisert men det er nå slik det er. Jeg er lei meg for at jeg ikke virker troverdig for deg

Anonymkode: b9aae...3d7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det høres helt usannsynlig ut. Her må du ha glemt endel info. Kan du fortelle litt mer om firmaet? Vil gjerne hjelpe deg og støtte deg hvis jeg forstår saken ❤️ Høres helt forferdelig ut.

Anonymkode: 29476...940

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

hvorfor gidder du egentlig å tilbringe tid her inne da??     

Anonymkode: 12d8a...5ea

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil gi deg en klem ❤️

Du skal alltid ha nok til livsopphold. Uansett. Men her kommer nok de fleste til kort i og med det mangler en del info.m/feil info. 

Hvordan fikk du gjeld? For å få hundre tusener i skatt må du ha hatt en veldig grei inntjening og lite utgifter. Har du ikke hatt det så er det enkelt å vise til det. 

Ingen beregner skatt etter skjønn. Det beregnes etter tall du rapporterer inn og kan vise til. 

De kan ikke bare trekke kontoen din uten videre. Ei heller sperre kortet ditt. Sånn plutselig uten at du vet noe. Dette er prosesser med strenge retningslinjer. 

Har du ingen penger å leve av må du søke sosialstønad til livsopphold og bostøtte. 

Anonymkode: 65733...311

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen beregner skatt etter skjønn. Det beregnes etter tall du rapporterer inn og kan vise til.

Det er faktisk ikke sant. Om men ikke leverer inn næringsoppgave/skattemelding, risikerer man å bli skjønnslignet.

Anonymkode: f884a...4fe

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

TS, det er ekstremt viktig at du tar tak i denne saken. Du må ikke la det at noe er vanskelig eller du ikke helt forstår eller noe slikt hindre deg i å jobbe med dette til det er ordnet.

Du har havnet her fordi du har latt ting skure og gå, og det kan jeg forstå. For mange mennesker er ting som dette veldig vanskelig å ta tak i.

Men, om du vil fikse det, så er det opp til deg nå. Ikke la antagelser som "selv om jeg går til NAV for sosialhjelp så setter jo de penger inn på konto såvidt jeg forstår og jeg har ikke tilgang på kontoen min." stoppe deg fra å gjøre det du må.

Dra til NAV, forklar situasjonen, kanskje har de mulighet for kontantutbetaling?

Du må også finne ut hvem som skal være bobestyrer, og få snakket med denne. Kontakt dem, og finn ut av dette.

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig at personer med enkeltpersonforetak ikke leverer næringsoppgave når de ikke har aktivitet. Ingenting skjer. Dersom du er skjønnslignet er det bare å vise regnskapet som da heller ikke har aktivitet.

Dersom skatteetaten hevder at du har inntekter som ikke er skattet av må de sannsynliggjøre dette.

Virker som flere sier å være en tullehistorie.

Anonymkode: db505...bcc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er faktisk ikke sant. Om men ikke leverer inn næringsoppgave/skattemelding, risikerer man å bli skjønnslignet.

Men ikke til å betale hundretusener i skatt på et ek som nylig er oppstarten. 

AnonymBruker
Skrevet

Her er det mye juridisk som skurrer. Dersom selskapet ditt aldri tjente penger skal du ikke betale mer enn ev mva og arbeidsgiveravgift og lignende. Du må sette deg inn i skattesituasjonen grundig. 

Det er heller ikke lovlig å trekke noen så mye at de kun har 2000 til livsopphold. Du må klage på namsmannens vedtak. 

Anonymkode: c6212...f14

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men ikke til å betale hundretusener i skatt på et ek som nylig er oppstarten. 

Jeg tror ikke det nettopp var startet. Virker som ENK ble startet rett etter 2012, og trekket på lønn startet tidligst i 2020.

Vedkommende har kanskje unnlat å levere næringsoppgave og skattemelding over flere år.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt vanlig at personer med enkeltpersonforetak ikke leverer næringsoppgave når de ikke har aktivitet. Ingenting skjer. Dersom du er skjønnslignet er det bare å vise regnskapet som da heller ikke har aktivitet.

Anonymkode: db505...bcc

Jeg tipper det ikke finnes noe regnskap å vise til ...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går vel ikke an å skylde penger på skatt når du ikke har tjent noe?

Men om jeg skal prøve å forstå, så slutta du kansje å levere skattemelding, fordi du var deprimert? Og så gikk de utifra at du hadde tjent samme som du hadde tjent året før? 

Men går det ikke an å finne ut av dette, de kan vel ikke kjøre deg konkurs for penger som du ikke har tjent og dermed ikke skylder? Kan du snakke med banken din, og så kan de levere bevis på ALLE bevegelser inne i banken din? 

Hvor mye mener de at du skylder?

Anonymkode: 42042...a9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS om det er sant, så skylder jo staten deg masse penger. Dette må du ta tak i og få tilbake pengene dine.

AnonymBruker
Skrevet

Luksusfellen på TV hvis du er så skakkjørt? 

Anonymkode: 67717...e7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo en kjempesak for TV da. Tipper at det blir tatt tak i om det faktisk er sånn at staten krever skatt for penger som ikke har blitt tjent. Det er jo skikkelig dårlig. Om TS kontakter luksusfellen så vil de garantert hjelpe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er jo en kjempesak for TV da. Tipper at det blir tatt tak i om det faktisk er sånn at staten krever skatt for penger som ikke har blitt tjent. Det er jo skikkelig dårlig. Om TS kontakter luksusfellen så vil de garantert hjelpe.

Her tar du kraftig feil. Skatteetaten har hjemmel til dette. Når det gjelder skatt av virksomheter er det andre regler, enn om man er privatperson:

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/frister-gebyrer-og-tilleggsskatt/

Anonymkode: 3bb0c...b9d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være det TS har fått er tvangsmulkt da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan det være det TS har fått er tvangsmulkt da?

Ikke uten å få varsel om det....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...