Gå til innhold

Endring av barnebidrag


@lfa

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva trygdekontoret går etter når man søker om endring av barnebidrag? Holder det med de siste månedslønnene, eller går de konsekvent etter fjorårets brutto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Brunhilde

Jeg krevde en gang forhøyet bidrag fordi jeg fikk nyss om at barnefaren hadde gått (mye) opp i lønn - tror de ser på den reelle månedslønnen ja, hvis ikke det har forandret seg i løpet av de siste årene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg krevde en gang forhøyet bidrag fordi jeg fikk nyss om at barnefaren hadde gått (mye) opp i lønn

og da ble plutselig ungen mye dyrere å ha i drift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og da ble plutselig ungen mye dyrere å ha i drift?

Barna bør vel også få ta del i foreldrenes økte levestandard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Barna bør vel også få ta del i foreldrenes økte levestandard?

Enig Labella, men tror du ikke barnet ville få en del ekstra goder av farens økte kjøpekraft uten at moren må kreve ekstra penger fra han?

Slik det fremstilles så er det kun mor som vil barnets beste.... far vil søle bort pengene på seg selv... og derfor må mor sikre barnet en større andel.

Jammen på tide at det kommer nye regler for dette der barnets faktisk kostnad blir lagt til grunn for bidraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei,

det er faktisk noen fedre som kun tenker på seg selv ja - og ikke søren om de skal betale noe mer selv om de har gått opp i lønn...... og ikke akter de å tilgodese barna på noen annen måte eller.... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

Enig Labella, men tror du ikke barnet ville få en del ekstra goder av farens økte kjøpekraft uten at moren må kreve ekstra penger fra han?

Nei Gjest - det ville det ikke! Her i huset er det til og med mor som betaler hele reiseutgiften de gangene far tar seg til til å treffe barnet, sånn 1-3 ganger i året.... Oi, unnskyld, glemte å si at han av og til sender 500,- til jul og bursdag - burde kanskje trekke dem fra på bidraget måneden etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som skal søke om høyere bidrag.

Det er sambo som har gått drastisk ned i lønn siden de fastsatte det nåværende bidraget. Slik det er nå, betaler han langt over de 18% han egentlig skal betale. Han har lavere brutto i år enn i fjor. Var bare derfor jeg lurte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Da må samboeren din ta kontakt med trygdekontoret og kreve bidraget nedsatt. Så skal bidragsmottaker ha muligheter til å uttale seg, og så etterhvert vil endringen tre i kraft. Inntektsnedgangen må, så vidt jeg vet, være noenlunde varig - og "ikke selvforskyldt". (Det vil si at du gir avkall på en meeeget godt betalt jobb og går over til noe annet med det for øyet å slippe å betale bidrag). Tror ikke mange velger den løsningen.

Lykke til - rett skal være rett, og han burde får bidraget satt ned uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygdekontoret har en bidragsfogd som tar seg av dette, men da må det betales et gebyr på 6-700 kr.

Og det er bruttoinntekt pr år som legges til grunn.

Altså ligger det i utgangspunktet et år på etterskudd.

Men hvis han kan bevise en varig nedgang i inntekt kan han be om ny beregning pr dags dato.

PS! Til neste år kommer det ny beregningsmodul for barnebidrag.

Like greit å benytte den med engang, så slipper dere å betale for dette to ganger like etterhverandre.

Jeg har laget en enkel bergning av dette i excel som jeg kan sende dere hvis dere vil finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hmmm...

Ser du har fått flere svar her, kan fortelle litt om min samboer og hans bidrag til sitt barn.

Han har tidligere gått ned i bidrag da han var permittert fra jobb, dette fikk han ganske fort.

For en tid siden søkte exen hans om forhøyet bidrag, hun la til grunn at han har en sesongbetont jobb, da ble bidraget fastsatt med et gjennomsnitt av de tre siste års ligninger.

Tror at utregningen er forskjellig etter hvilket trygdekontor og hvike uttalelser mor og far legger til grunn.

reservemamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Det kan vere vanskelig og få justert ned dette, en man gikk ned i femti prosents stilling for og fo mer tid sammen med barna han fikk ikke redusert bidraget med en gang han fikk til nød redusert det til som han jobbet åtti prosent det er helt sykt de ville nesten tvinge han til og jobbe mer men det er mer som er vitktig for barna en penger som at for eksempel kontakt med far eller samversforelder at far gjør et slik offer bør ses på med større berømmelse en i dag, denne mannen hadde ønskt i utgangspunktet delt foreldreansvar men moren nektet og han ble samversforleder syns ikke det er riktig heller

I fremtiden skal bidraget beregnes ut i fra hvor mye det koster og ha barnet desverre har de satt utgiftene så høyt at det fortsatt kan bli vanskelig for samversforeldere heldigvis så har de lagt en lov om at reiseutgiftene ved samver skal deles aleneforledreforeningen har selvsakt alt sakt at utgiftene er beregnet for lavt helt sykt, jeg skjønner ikke vorfor omsorgsforelderen skal profitere på at skilsmisse

jeg skal vere enig i at utregningen blir litt feil det er forksjellig vor mye penger foreldre bruker på barna sine og ut i fra va de tjener jeg syns det riktige ville vert og beregne det ut i ffra hvor mye de brukte på barnet det siste fulle året de bodde sammen og justere det prosentvis ettersom barnet blir større de bør også legge til grunn begge foreldres intekt det er i vertfall feil og lage et gjennomsnitt de tallene de opperer med er i vertfall

veldig høye og det blir feil vis de ikke skal ta hensyn til begges intekt. aleneforeldreforeningen sier selvsakt at tallene er for lave men de har jo hele tiden drevet krig mot samversforeldrene det er en grunn til at vi har fått foreningen to foreldre tullete med denne foreningen vis faren lever er de jo ikke aleneforeldre det er i så fall selvvalgt ofte i vertfall mange eksempler på det

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...