AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #1 Skrevet 19. juni 2023 Vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Har kommet opp bilder i hodet fra en voldtekt i tenårene. Er nå i slutten av tjueårene, har etablert meg, er gift og har ett barn. Klarer ikke nyte sex uten at bildene kommer opp. Jeg får panikk og må avbryte. Ser for meg voldtektsmannen i stedet for mannen min. På grunn av dette sier jeg oftere nei enn ja til sex nå, men mannen vet ikke om voldtekten og jeg ønsker heller ikke at han skal vite om den. Vet dere av noen triks, hva jeg kan tenke eller gjøre for å fokusere på mannen min og få nytelse av sex igjen? Anonymkode: 1949a...140 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #2 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Har kommet opp bilder i hodet fra en voldtekt i tenårene. Er nå i slutten av tjueårene, har etablert meg, er gift og har ett barn. Klarer ikke nyte sex uten at bildene kommer opp. Jeg får panikk og må avbryte. Ser for meg voldtektsmannen i stedet for mannen min. På grunn av dette sier jeg oftere nei enn ja til sex nå, men mannen vet ikke om voldtekten og jeg ønsker heller ikke at han skal vite om den. Vet dere av noen triks, hva jeg kan tenke eller gjøre for å fokusere på mannen min og få nytelse av sex igjen? Anonymkode: 1949a...140 Har du fått noe hjelp i etterkant av voldtekten? Det du har er jo flashbacks, og unngåelse strategier for å slippe unna situasjoner som trigger det. Det er ikke en enkel løsning på dette, men du trenger hjelp ♥️ Anonymkode: 40c5e...c75
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #3 Skrevet 19. juni 2023 Det fins ingen "triks" for dette desverre. Du har traumer. Avstå fra sex og traumetriggere, og begynn hos psykolog for å jobbe med håndtering av traumet, bildene og triggerne der ❤️ Anonymkode: 63596...664 2 2
AprilLudgate Skrevet 19. juni 2023 #4 Skrevet 19. juni 2023 Du kommer ikke unna å A) fortelle ham om at du sliter med traumer og B) gå i behandling. Det er ingen enkle triks her dessverre, og dette skjer med deg nettopp fordi du har dyttet det unna så lenge uten hjelp ❤️ 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #5 Skrevet 19. juni 2023 Jeg går i behandling, men det er mange uker sommerferie nå. Hadde håpet noen kom med et svar som kunne hjelpe på i mellomtiden. Ts Anonymkode: 1949a...140
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #6 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg går i behandling, men det er mange uker sommerferie nå. Hadde håpet noen kom med et svar som kunne hjelpe på i mellomtiden. Ts Anonymkode: 1949a...140 Nei det finnes ikke noen quickfix på traumer desverre. Vil råde deg til å avstå fra sex en stund, det kan ta år å jobbe med traumer og klare å unngå at de trigges. Desverre snakket altfor lite om hvor mange kvinner som lever i ufrivillig sølibat pga traumer etter voldtekt Du må ikke presse deg til sex, det kan forverre alt sammen. Anonymkode: 63596...664 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #7 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vet ikke hvordan jeg skal gå frem. Har kommet opp bilder i hodet fra en voldtekt i tenårene. Er nå i slutten av tjueårene, har etablert meg, er gift og har ett barn. Klarer ikke nyte sex uten at bildene kommer opp. Jeg får panikk og må avbryte. Ser for meg voldtektsmannen i stedet for mannen min. På grunn av dette sier jeg oftere nei enn ja til sex nå, men mannen vet ikke om voldtekten og jeg ønsker heller ikke at han skal vite om den. Vet dere av noen triks, hva jeg kan tenke eller gjøre for å fokusere på mannen min og få nytelse av sex igjen? Anonymkode: 1949a...140 Terapi - med noen som forstår at du har gjort noen feilkoblinger i hjernen som gjør at du forbinder sex med mannen din med voldtekten. Hjernen er opphengt, som om du prøver å ikke tenke på isbjørner mens du spiser middag, og derfor alltid tenker på isbjørner når du spiser middag. Anonymkode: 112fc...4c3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #8 Skrevet 19. juni 2023 Får også flashbacks av voldtekt, men sjeldnere og sjeldnere med årene. Det er utrolig vanskelig, og man føler seg jo ganske kjip mot kjæresten når man tilsynelatende vill, men så blir der akutt nei. Jeg ville heller ikke snakke om det, så forstår det godt. Tror du trenger hjelp til å bearbeidet dette, som vil bringe mye fokus på det i en gitt periode, helt motsatt av det man egentlig føler for. Men forhåpentligvis kan du gi litt slipp og komme deg forbi det. Jeg klarer å tenke på andre ting, men jeg kan ikke være til stede i øyeblikket, for det blir for påtrengende. Jeg forsvinner inn i min egen fantasi-boble verden med lukkede øyne. Anonymkode: 49af3...a54 2
Even Tuell Skrevet 19. juni 2023 #9 Skrevet 19. juni 2023 Mitt første og beste råd er: snakk med mannen din om det. Fortell og forklar hva du føler og frykter. Fortell og forklar hvorfor du sier nei en del ganger. Dette er bokstavlig talt det en partner er til for; støtte i dårlige dager... og dette høres definitivt ut som dårlige dager. Og så, søk profesjonell hjelp... igjen, dette er hva profesjonell hjelp er til. 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #10 Skrevet 19. juni 2023 Det viktigste du kan gjøre nå er å unngå sex en stund. Hver eneste gang du har sex som ender med flashbacks og panikkangst retraumatiseres du og du havner stadig lenger unna å kunne finne tilbake til et normalt forhold til sex og kropp. Jeg anbefaler deg å fortelle mannen din hva som foregår nå, men hvis du ikke vil, får du bruke alle unnskyldninger du greier å hoste opp. For sex nå er veldig, veldig ødeleggende for deg. Anonymkode: 56bd4...ce7 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #11 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg går i behandling, men det er mange uker sommerferie nå. Hadde håpet noen kom med et svar som kunne hjelpe på i mellomtiden. Ts Anonymkode: 1949a...140 Vanskelig å svare på, men det kan være enkelte ting som trigger mer enn andre. Men ikke press deg for hardt for hans del, ta hensyn til deg selv først. Bruk veldig god tid, og ha ett tegn på når du blir trigget. Men jeg anbefaler ikke dette egentlig for det kan gjøre vondt verre for deg og bearbeidelse av traumen du bærer på. Anonymkode: 40c5e...c75
Gjest Elooon Skrevet 19. juni 2023 #12 Skrevet 19. juni 2023 Jeg tenker det hadde vært lettere om du fortalte mannen din dette. Det blir ikke bedre av å holde voldtekt hemmelig for din egen mann. Lettere sagt enn gjort men prøv å tenk at sex er noe som skal nytes, du har god grunn til å slappe av når du har sex med mannen din for han kan du stole på og han er du trygg med, og vær bestemt med deg selv. Sexlivet ditt skal ikke bli ødelagt av fortid og en voldtektsmann. Det er lov å bruke lang tid på å bli bedre etter en voldtekt og det tar den tiden det tar, men det er viktig å starte og være litt bestemt med seg selv. Du skal bli bedre, du skal nyte sex igjen, du godtar at det tar den tiden det tar og det er lov å feile. Håper du får det bedre, og husk voldtektsmannen og voldtekten er historie nå. Ett vondt minne, men likevel fortid. Det kan ikke endres på, men fremtiden med mannen din skal være god.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #13 Skrevet 19. juni 2023 Du går i behandling sier du, men hvordan har du jobbet med det frem til nå? Det finnes dessverre ingen quick fix på dette, da hadde det ikke vert behov for psykiatrien, men det kan bli bedre med tid og bearbeiding. Husk at tanker og bilder i hodet ditt ikke egentlig kan skade deg mer. Det vonde er for lengst over, nå er det bare minnet som er igjen. Så klart veldig ubehagelig deg også, men det er bare minner. Anonymkode: 5edbe...12c
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #14 Skrevet 19. juni 2023 Ts anbefaler å kjøpe boken Tilbake til Nåtid som fås kjøpt på Modum Bad sin nettside. Der er det teknikker man kan bruke og øve på, men boken bør brukes i samarbeid med psykolog Anonymkode: 63596...664
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #15 Skrevet 20. juni 2023 Du bør fortelle mannen din det. Jeg er selv en mann som opplevde at kona ikke sa noe sin voldtekt før forholdet hadde gått i frø. Da var det for sent, og vi er nå skilt. Han har ingen mulighet til å ta hensyn og hjelpe deg om du ikke sier noe. Jeg opplevde det som et svik at hun holdt noe så viktig skjult så lenge. Det var kanskje egoistisk tenkt av meg. Men du kommer til å måtte si det en eller annen gang uansett, så gjør det før heller enn senere. Anonymkode: 7d827...737 4
MuffinStud Skrevet 20. juni 2023 #16 Skrevet 20. juni 2023 Flott at du går til terapi. Men kanskje noe av fokus burde være hjelp til samtalen mellom deg og din partner. Det er heller ikke så lett å være på andre siden. Å være en kilde til aversjon hos sin partner uten å vite at det ikke har noe med en selv å gjøre. Og uten denne puslespillbiten så blir dette fort en coctail av blandede signaler.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #17 Skrevet 20. juni 2023 Even Tuell skrev (11 timer siden): Mitt første og beste råd er: snakk med mannen din om det. Fortell og forklar hva du føler og frykter. Fortell og forklar hvorfor du sier nei en del ganger. Dette er bokstavlig talt det en partner er til for; støtte i dårlige dager... og dette høres definitivt ut som dårlige dager. Og så, søk profesjonell hjelp... igjen, dette er hva profesjonell hjelp er til. Jeg er helt enig i at det partner bør støtte, men i virkeligheten er det ikke alle som er en støttende partner. Når TS ikke har fotalt så er det enten for sin egen del eller fordi hun ikke tror at han fikser denne informasjonen. TS vet best hvordan det er sannsynlig at han reagerer. TS: hva er grunnen til at du ikke forteller? Hvordan tror du han kommer til å håndtere informasjonen? Anonymkode: 09810...9d6 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #18 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): TS: hva er grunnen til at du ikke forteller? Hvordan tror du han kommer til å håndtere informasjonen? Er redd han skal bli leg seg for å høre at jeg «ser» en annen mann enn han, når vi har sex. TS Anonymkode: 1949a...140
Eneri Skrevet 20. juni 2023 #19 Skrevet 20. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er redd han skal bli leg seg for å høre at jeg «ser» en annen mann enn han, når vi har sex. TS Anonymkode: 1949a...140 Trenger du å nevne akkurat den biten da? Kan du formulere deg med få detaljer, men slik at du likevel får formidlet at det faktum at du nå sliter med sex ikke skyldes ham eller at du ikke elsker ham lengre? Jeg syns utrolig synd på deg som har opplevd voldtekt, og sliter med ettervirkningene. Har ikke 'triks' til deg, men kanskje du kommer bittelitt lengre hvis du snakker med mannen din for å unngå at dette får ødelegge forholdet, eller at du blir ødelagt ved at du presser deg til sex for å redde forholdet. Kan du fortelle at du har opplevd en voldtekt for mange år siden, at du har skjøvet det bakerst i hodet og trodde du hadde klart å legge det bak deg og fått det livet du ønsker med mann og barn. Men i det siste har du vært plaget med flashbacks og har derfor oppsøkt hjelp for å håndtere det siden det nå går utover din psykiske helse og deres sexliv. Og så be om at han er tålmodig med deg så du og dere får tid til å jobbe dere gjennom det. Jeg håper du får god hjelp og støtte, både fra profesjonelt hjelpeapparat og mannen din. ❤️
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #20 Skrevet 20. juni 2023 Oppsøk profesjonell hjelp, og ta med mannen din når du har klart for deg hvordan du skal fortelle det. Søk veiledning for det. Jeg har en venninne som ble voldtatt for 3-4 år siden. Det blir egentlig enda verre av at hun har en hensynsløs kjæreste. Hun spurte faktisk meg og elskeren min om hun kunne få være med oss og ha sex, fordi hun stoler på oss, og vil finne tilbake til lysten sin. Hun er trygg med oss. Vi snakker om alt, og tar det stegvis. Vi har avtalt signaler for vent, stopp og har full respekt for alle signaler. Hun kan trekke seg unna når hun føler for det, eller bare be om å bli holdt rundt istedet. Det går framover, og jeg ser at hun har det gøy, og stadig slapper mer av og slipper seg løs. Anonymkode: bdc6f...c85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå