Gå til innhold

Medisiner - Fly

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man pakke medisiner i håndbagasje-kofferten eller må man legge det i boksene i sikkerhetskontrollen på flyplassen?

Anonymkode: ba2e7...3d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurt å legge de i egen ziploc pose lett tilgjengelig (kan gjerne ha det i håndbaggasje), og legeerklæring klar.

Hilsen en som ofte reiser -med medisiner og medisinsk utstyr.

Anonymkode: 07c3c...054

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Lurt å legge de i egen ziploc pose lett tilgjengelig (kan gjerne ha det i håndbaggasje), og legeerklæring klar.

Ok, takk for svar. Det letteste er å ha det i håndbaggasjen så da gjør jeg det 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Et spørsmål: Holder det å vise frem resepten og ikke legeerklæring da det tar litt tid å få tak i det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Et spørsmål: Holder det å vise frem resepten og ikke legeerklæring da det tar litt tid å få tak i det.

Hvis du skal reise innenfor Schengen med medisiner som regnes som narkotika ( sterke smertestillende , sovemedisin, medisiner mot angst , beroligende osv) trenger du bare et dokument fra apoteket som de skriver ut og fyller i medisinene dine, og stempler på :)  Innenfor Norge trenger du ingenting. 

Anonymkode: ead26...802

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis du skal reise innenfor Schengen med medisiner som regnes som narkotika ( sterke smertestillende , sovemedisin, medisiner mot angst , beroligende osv) trenger du bare et dokument fra apoteket som de skriver ut og fyller i medisinene dine, og stempler på :)  Innenfor Norge trenger du ingenting. 

Skal til England som er utenfor Schengen og er ikke sterke medikamenter som beskrevet, men er medisiner på resept.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skal til England som er utenfor Schengen og er ikke sterke medikamenter som beskrevet, men er medisiner på resept.

Storbritannia har faktisk Schengen avtale så der skal Schengen attest være gyldig :) 

https://legemiddelverket.no/import-og-salg/apotekdrift/schengen-attest#i-hvilke-land-gjelder-schengen-attesten?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Storbritannia har faktisk Schengen avtale så der skal Schengen attest være gyldig :) 

https://legemiddelverket.no/import-og-salg/apotekdrift/schengen-attest#i-hvilke-land-gjelder-schengen-attesten?

Ja, der kan man se 🙂 Takk for at du sendte linken på det. Greit å ha alt på stell når man skal ut å reise.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har flydd inn og ut av England med mengder IVF medisiner flere ganger (sprøyter, med mer). De har aldri spurt om papirer. Syntes som om de hadde litt mengdetrening, og nærmest kjente igjen hva det gikk i. 

Men selvfølgelig bør man ha med dokumentasjon, for sikkerhets skyld. Ville bare understreke hvor vant de er med slikt. 

Anonymkode: b887c...2c3

Skrevet

Vil anbefale deg å høre med apoteket! De vet som regel om medisinen du bruker trenger Schengen attest eller ikke 🙌🏻 De skriver det også ut der for deg 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har flydd inn og ut av England med mengder IVF medisiner flere ganger (sprøyter, med mer). De har aldri spurt om papirer. Syntes som om de hadde litt mengdetrening, og nærmest kjente igjen hva det gikk i. 

Men selvfølgelig bør man ha med dokumentasjon, for sikkerhets skyld. Ville bare understreke hvor vant de er med slikt. 

ok, godt å vite. Det er jo kjempemange gjennom kontrollen hver dag så det er nok ikke uvanlig for dem, men jeg skaffer meg dokumentasjon på det. 🙂

AnonymBruker
Skrevet
Inochan skrev (5 timer siden):

Vil anbefale deg å høre med apoteket! De vet som regel om medisinen du bruker trenger Schengen attest eller ikke 🙌🏻 De skriver det også ut der for deg 

Ja, hører med apoteket om det, men det var nytt for meg dette med schengen attest.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ok, godt å vite. Det er jo kjempemange gjennom kontrollen hver dag så det er nok ikke uvanlig for dem, men jeg skaffer meg dokumentasjon på det. 🙂

Husker jeg kviet meg første gang. 20+ ferdigfylte sprøyter, med mer. 

Begynte litt nervøst "It is...", og fikk bare et kort "I know". Så raskt over, ikke spørsmål om papirer, så ferdig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...