AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #1 Del Skrevet 19. juni 2023 Finnes vaniljeis på boks som ikke er ultraprosessert? Eller saltkjeks? Syltetøy? Anonymkode: 60bf5...afa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #2 Del Skrevet 19. juni 2023 Nei. Hvis du lager det selv fra bunn; kanskje. Men alle matvarene du ramser opp er jo uansett mat man bør begrense inntaket av. Det er forøvrig veldig diskutabelt dette med ultraprossessering og hvor farlig liksom dette er, og klassifiseringen av ultraprossessering. Anonymkode: b2440...037 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #3 Del Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei. Hvis du lager det selv fra bunn; kanskje. Men alle matvarene du ramser opp er jo uansett mat man bør begrense inntaket av. Det er forøvrig veldig diskutabelt dette med ultraprossessering og hvor farlig liksom dette er, og klassifiseringen av ultraprossessering. Anonymkode: b2440...037 Det hadde holdt med "nei" 😄 Anonymkode: 60bf5...afa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #4 Del Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. Hvis du lager det selv fra bunn; kanskje. Men alle matvarene du ramser opp er jo uansett mat man bør begrense inntaket av. Det er forøvrig veldig diskutabelt dette med ultraprossessering og hvor farlig liksom dette er, og klassifiseringen av ultraprossessering. Anonymkode: b2440...037 Når jeg så at loff skårer bedre enn grovbrød på den skalaen tenker jeg også dette med hvor farlig ultraprossesert mat er, bør tas med en stor klype salt….🤨 At mye usunn mat er ultraprossesert er jo helt riktig, men tenker snacks, kjeks, kaker… påvirker kroppen negativt like mye pga fett/sukker mengden, som at det er prosessert…. Men til HI: tror beste iskrem er å lage selv om du vil ha renest mulig produkt. Da unngår du «mykis E-stoffet» også🤗 Anonymkode: dab32...ff3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #5 Del Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Finnes vaniljeis på boks som ikke er ultraprosessert? Eller saltkjeks? Syltetøy? Anonymkode: 60bf5...afa Is er høyprosessert men jeg mener det går an å lage selv som ikke er så ille. Marit Kolby hadde vel noen tips på det. Du kan f.eks. lage smoothie og fryse det. Jeg fryser banan som jeg moser sammen med kakao og litt mandelmelk, smaker faktisk bedre enn sjokoladeis, men bananen må være veldig moden. Ellers er det nok slik at jo lengre ingrediensliste maten har, jo mer prosessert er den. Så is, kaker, kjeks og likn. er nok veldig prosessert mat. Ikke-prosessert mat blir vel strengt tatt rene og økologiske produkter? Korriger meg gjerne om jeg tar feil. Anonymkode: fc90a...a27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #6 Del Skrevet 19. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Når jeg så at loff skårer bedre enn grovbrød på den skalaen tenker jeg også dette med hvor farlig ultraprossesert mat er, bør tas med en stor klype salt….🤨 At mye usunn mat er ultraprossesert er jo helt riktig, men tenker snacks, kjeks, kaker… påvirker kroppen negativt like mye pga fett/sukker mengden, som at det er prosessert…. Men til HI: tror beste iskrem er å lage selv om du vil ha renest mulig produkt. Da unngår du «mykis E-stoffet» også🤗 Anonymkode: dab32...ff3 Kjøpeloff kan være både ultraprossesert og ikke ultraprossesert, grovbrød kan være både ultraprossesert og ikke ultraprossesert. Og NOVA klassifiseringen er i utgangspunktet ikke et verktøy for å vurdere enkeltvarer som sunn eller usunn, men et verktøy for å forske på kosthold som domineres av ultraprossesert mat vs råvarebasert kosthold. Men det kan selvfølgelig være hjelpsomt i vurderingen av varer når man skal velge det beste alternativet av en type produkt. Blant annet Hall et al sin studie, hvor de gjorde en studie hvor de overvåker kostholdet på til gruppen deltakere døgnet rundt, hvor maten var helt lik i sukker, fett, salt, protein osv, men ene var UPF og andre var råvarebasert, ser man at ultraprossesering tillegger maten en ekstra usunn faktor i seg selv. Forskningen på ultraprossesering viser at den har en klar sammenheng med uhelse. Det er viktig å skille på ultraprossesert og prosessert. Prosessert mat er ikke et problem. Det er selvfølgelig ikke så lett å sette seg inn i dette når media stadig bruker kostholdseksperter som ikke kan nok om ultraprossesert mat til å beskrive den, men det finnes gode kilder til infor om ultraprossesering. Susann stave på insta har en fin serie nå som forklarer godt hva greia med UPF er. Anbefales. Ts: Møvenpick har hvertfall ikke karragenan. Ellers er det beste å lage selv hvis man ønsker å unngå UPF is, da nesten all kjøpeis er UPF. Hjemmelaget fløteis er mye bedre enn kjøpes, både på kvalitet og smak. Anonymkode: 3f571...5b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iNord Skrevet 19. juni 2023 #7 Del Skrevet 19. juni 2023 kolonihagen sin is tror jeg ikke er prossesert? men de har ikke vanilje. Ellers tror jeg alle andre produktene fra de ikke er prossesert. og mener de har noe syltetøy med jordbær. Røros is tror jeg ikke er prossesert heller. https://askoservering.no/vare/3176310 disse kjeksene, men er jo ikke rene salt kjeks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #8 Del Skrevet 19. juni 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Hvis du lager det selv fra bunn; kanskje. Men alle matvarene du ramser opp er jo uansett mat man bør begrense inntaket av. Det er forøvrig veldig diskutabelt dette med ultraprossessering og hvor farlig liksom dette er, og klassifiseringen av ultraprossessering. Anonymkode: b2440...037 NOVA klassifiseringen er et vitenskapelig verktøy som brukes i forskning over hele verden. Den er veldig klar på klassifiseringen, så skjønner ikke hva du mener med at klassifiseringen er diskutabel. Forskningen er tydelig på at ultraprossesert mat er forbundet med uhelse. Forskerene som gjennomførte kunnskapsoppsummeringen som ble gjort om UPF i forbindelse med de nye nordiske kostholdsrådene konkluderte med at forskningen var tydelig på at UPF er forbundet med en rekke sykdom og anbefalte at det skulle legges til et punkt som anbefaler å minimere inntaket av ultraprossesert mat. Så hvis man er interessert i hva forskningen sier så er det ikke så veldig diskutabelt. Anonymkode: 3f571...5b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #9 Del Skrevet 19. juni 2023 iNord skrev (11 minutter siden): kolonihagen sin is tror jeg ikke er prossesert? men de har ikke vanilje. Ellers tror jeg alle andre produktene fra de ikke er prossesert. og mener de har noe syltetøy med jordbær. Røros is tror jeg ikke er prossesert heller. https://askoservering.no/vare/3176310 disse kjeksene, men er jo ikke rene salt kjeks. Tusen takk for svar ❤️ Skal se etter de produktene 😊 Jeg lager ikke selv, så hadde vært greit med alternativ når man innimellom skal ha den type produkter. Er jo andre ting også, som wraps. Det finnes vel ikke uten at det er ultraprosessert så vidt jeg vet. Anonymkode: 60bf5...afa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #10 Del Skrevet 19. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tusen takk for svar ❤️ Skal se etter de produktene 😊 Jeg lager ikke selv, så hadde vært greit med alternativ når man innimellom skal ha den type produkter. Er jo andre ting også, som wraps. Det finnes vel ikke uten at det er ultraprosessert så vidt jeg vet. Anonymkode: 60bf5...afa Jeg har ikke funnet wraps som ikke er ultraprosesserte. Det er faktisk ikke vanskelig å lage selv, men styret med det gjør det vel ofte ikke aktuelt. Potetlomper/lefser er ofte kun prosseserte, så det kan være et alternativ i hverdagen hvis du bruker wraps mye til lunsj eller liknende. Anonymkode: 3f571...5b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #11 Del Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tusen takk for svar ❤️ Skal se etter de produktene 😊 Jeg lager ikke selv, så hadde vært greit med alternativ når man innimellom skal ha den type produkter. Er jo andre ting også, som wraps. Det finnes vel ikke uten at det er ultraprosessert så vidt jeg vet. Anonymkode: 60bf5...afa har gått over til deres skivede kokte skinke å. Kolonihagen er topp!!! Anonymkode: 90281...ecc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #12 Del Skrevet 19. juni 2023 Lær flere oppskrifter, lære å lage flere typer matretter. Jeg spiser ikke prosessert-frie versjoner av det jeg tidligere spiste. Jeg spiser helt annen mat. En annen type mat der mye hadde jeg aldri smakt før. Anonymkode: 2ae52...ae9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #13 Del Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har ikke funnet wraps som ikke er ultraprosesserte. Det er faktisk ikke vanskelig å lage selv, men styret med det gjør det vel ofte ikke aktuelt. Potetlomper/lefser er ofte kun prosseserte, så det kan være et alternativ i hverdagen hvis du bruker wraps mye til lunsj eller liknende. Anonymkode: 3f571...5b4 Neida, jeg bruker det heldigvis ikke så ofte 😊 Men takk for tips til alternativ 😀 Og nei, jeg er helt håpløs på matlaging så jeg hadde ikke fått det til 😄 Anonymkode: 60bf5...afa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #14 Del Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lær flere oppskrifter, lære å lage flere typer matretter. Jeg spiser ikke prosessert-frie versjoner av det jeg tidligere spiste. Jeg spiser helt annen mat. En annen type mat der mye hadde jeg aldri smakt før. Anonymkode: 2ae52...ae9 Jeg kan ikke lage mat 😄 Anonymkode: 60bf5...afa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå