Gå til innhold

Er det vanskelig å sette opp en Husqvarna automower robotklipper?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurderer å kjøpe en av modellene som tar 3000 (430X) eller 5000 (450X) kvm. Forstår det må legges begrensningskabel rundt hele området og også skjøte og legge rundt trær, busker, planter m.m. Dette er sikkert en tidkrevende jobb, men er det vanskelig? Og må jeg kjøpe begrensningstråden fra Husqvarna eller kan man kjøpe rimeligere varianter av disse (og skjøtestykker m.m) uten at det går ut over kvaliteten på klipperen eller at jeg ririkerer at klipperen blir ødelagt? 

Hvis noen har gjort dette selv tar jeg gjerne imot tips om hva slags utstyr dere brukte og om jobben er vanskelig eller om det er en grei sak å utføre selv.

Anonymkode: dfd86...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dytter på denne. Hadde vært fint med tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Har slik, og det er ikke vanskelig. Ledningen er bare festa med plugger rundt det meste av området, men gravd ned der det kjøres over med traktor eller bil.
De nyeste modellene har gps-registrering av klippeområdet, så den ledninga ikke er nødvendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller virker det litt rart å skulle spare inn på begrensningskablene når man planlegger å kjøpe en gressklipper til 55'000 kroner? Det er der kostnadene ligger lissom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (1 time siden):

Er det bare meg eller virker det litt rart å skulle spare inn på begrensningskablene når man planlegger å kjøpe en gressklipper til 55'000 kroner? Det er der kostnadene ligger lissom 

Du må gjerne synes det er rart, men jeg tror det vil gå med veldig mye begrensningskabler siden tomten er stor og ganske kronglete. Da tenker jeg det er greit å kjøpe rimelige kabler hvis kablene i grunn er like uavhengig av merke. Det vil nok være noen å tusen å spare på det og det er i så fall penger jeg ikke ønsker å kaste ut av vinduet. Men om det har betydning for kvaliteten ønsker jeg ikke å spare på begrensningskablene. Trodde det fremkom i HI. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi valgte å få lagt begrensningskabelen av montør fordi de har sånt verktøy som dytter det ned i plenen. Men det er ikke vanskelig å gjøre det selv, det er bare litt pes hvis man ikke er glad i å gå og bøye seg osv....

Forøvrig veldig fornøyd med vår Husqvarna som går og går og går!

Anonymkode: 7a957...1c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For å svare på spørsmålet om begrensningskabelen: Det er hipp som happ hvilken avgrensningskabel du bruker. Skjøteklemmer er det muligens litt større forskjell på, men der har jeg også brukt billigmerker uten trøbbel. Det samme med festepluggene. Her kan det faktisk være litt penger å spare. 

Og som andre har sagt, dette er ikke vanskelig. En hersens drittjobb, men langt fra rakettforskning. :D Her har du noen små praktiske tips, lært av erfaring:

• Ha gjerne en solid gammel skrutrekker e.l. tilgjengelig for å lage hull til pluggene med hvis du har partier med mye småstein i bakken. Skrutrekkeren tåler mer enn plastpluggen, og er lettere å vippe/lirke fram og tilbake for å få dyttet småsteinene ut av veien.
  • Spander på deg en billig gummiklubbe e.l., så har du mindre sjanse for å slå av "haken" på pluggene enn om du bruker en vanlig hammer.
  • Ha avbiter og tang tilgjengelig til skjøtestykkene. Avbitertang kan brukes, men jeg synes en liten rørpumpetang gir mer "rett" press enn en avbitertang, som klemmer "skrått". Klem til du kjenner det klikker, den blå (?) plastbiten skal klemmes så langt inn at den står kant-i-kant med den ytterste ringen. 
  • Du kommer garantert til å få silikon (eller hva det nå er) fra skjøtestykkene på fingrene. Ikke tørk den på klær du bryr deg det minste om. Det går ikke bort i vask. :D 
  • Kneputer og hansker anbefales. Gjerne vanntette, om det er mindre enn to måneder siden siste regnskyll. Du skal krabbe laaaangt på alle fire. 

Og sist men ikke minst: Før eller siden kommer kabelen til å ryke, ett eller annet sted. Ikke gjør den feilen at du begynner å kutte og halvere kabelen for å finne bruddet slik det står i enkelte medfølgende bruksanvisninger. Du trenger heller ikke kjøpe spesialutstyr som det som beskrives her. Alt du trenger er en gammel batteridrevet AM-radio og denne bruksanvisningen. :) 

Lykke til! :) 

Anonymkode: 27f7f...f99

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For å svare på spørsmålet om begrensningskabelen: Det er hipp som happ hvilken avgrensningskabel du bruker. Skjøteklemmer er det muligens litt større forskjell på, men der har jeg også brukt billigmerker uten trøbbel. Det samme med festepluggene. Her kan det faktisk være litt penger å spare. 

Og som andre har sagt, dette er ikke vanskelig. En hersens drittjobb, men langt fra rakettforskning. :D Her har du noen små praktiske tips, lært av erfaring:

• Ha gjerne en solid gammel skrutrekker e.l. tilgjengelig for å lage hull til pluggene med hvis du har partier med mye småstein i bakken. Skrutrekkeren tåler mer enn plastpluggen, og er lettere å vippe/lirke fram og tilbake for å få dyttet småsteinene ut av veien.
  • Spander på deg en billig gummiklubbe e.l., så har du mindre sjanse for å slå av "haken" på pluggene enn om du bruker en vanlig hammer.
  • Ha avbiter og tang tilgjengelig til skjøtestykkene. Avbitertang kan brukes, men jeg synes en liten rørpumpetang gir mer "rett" press enn en avbitertang, som klemmer "skrått". Klem til du kjenner det klikker, den blå (?) plastbiten skal klemmes så langt inn at den står kant-i-kant med den ytterste ringen. 
  • Du kommer garantert til å få silikon (eller hva det nå er) fra skjøtestykkene på fingrene. Ikke tørk den på klær du bryr deg det minste om. Det går ikke bort i vask. :D 
  • Kneputer og hansker anbefales. Gjerne vanntette, om det er mindre enn to måneder siden siste regnskyll. Du skal krabbe laaaangt på alle fire. 

Og sist men ikke minst: Før eller siden kommer kabelen til å ryke, ett eller annet sted. Ikke gjør den feilen at du begynner å kutte og halvere kabelen for å finne bruddet slik det står i enkelte medfølgende bruksanvisninger. Du trenger heller ikke kjøpe spesialutstyr som det som beskrives her. Alt du trenger er en gammel batteridrevet AM-radio og denne bruksanvisningen. :) 

Lykke til! :) 

Anonymkode: 27f7f...f99

Wow!! Tusen takk for svært nyttige tips. Dette skal jeg virkelig følge til punkt og prikke!!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...