Gå til innhold

Gjeld tatt opp i løpet av ekteskapet...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal selvfølgelig undersøke mer her, men! Jeg og kjæresten snakket om å gifte oss og alt det der. Jeg er ufør og økonomien er trang mens han tjener bra. Jeg tenker man tar med seg tinga sine om man skulle skille seg, men er jo lover og sånt også. Så! Om han tar opp lån og sånt, kan jeg sitte igjen med deler av det etter et brudd? Hva burde man tenke på?

Anonymkode: 5e38f...ffb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

(…) Hva burde man tenke på?

Særeie. Tinglyst.

Anonymkode: 78d36...00b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ved brudd gir du ham halvparten av din nettoformue og han gir deg halvparten av sin. Er hans 0 eller negativ får du ingenting av ham.

Anonymkode: 69b48...5fa

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du gifte deg?

Anonymkode: 8b1d1...b4a

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke bli medskyldig i lån eller gjeld man aldri har signert på. Det går ikke. Så det kan du slappe av med, det skjer ikke.

Penger på konto og verdier man opparbeider seg i ekteskapet, det skal imidlertid deles ved en skilsmisse, med mindre man holder det utenfor ved avtale om særeie. 

Arv som man har holdt separat på egen konto og ikke blandet i felleskontoer er også noe som holdes utenfor deling. Arv beholder man selv.

Men, altså gjeld følger kun den som har tatt opp gjelden. Godt er det.

Anonymkode: 33187...662

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan ikke bli medskyldig i lån eller gjeld man aldri har signert på. Det går ikke. Så det kan du slappe av med, det skjer ikke.

Penger på konto og verdier man opparbeider seg i ekteskapet, det skal imidlertid deles ved en skilsmisse, med mindre man holder det utenfor ved avtale om særeie. 

Arv som man har holdt separat på egen konto og ikke blandet i felleskontoer er også noe som holdes utenfor deling. Arv beholder man selv.

Men, altså gjeld følger kun den som har tatt opp gjelden. Godt er det.

Ja, men det kan tas fradrag i gjelden hans når formuen skal fordeles. 

Anonymkode: 96dc9...256

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sant, det burde jeg tatt med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og til ts:

Aldri gi fra deg passordet til bank id'en din til partneren din. Det gjelder alle. Mange gir blaffen i at dette ikke er lov og deler passordet med samboere etc.

Svindel i nære relasjoner (tatt opp forbrukslån i partners navn uten dennes viten) er en voksende svindelform som det blir stadig mer av. Skummelt. Alt fordi folk låner vekk passord og bank id til partneren sin, som de har kjent kanskje ett år. Så blir det slutt, og plutselig begynner kravene å strømme inn i ditt navn. Gjeld som eksen har tatt opp, og utbetalt til sin egen konto, uten at du vet det... 

https://formue.no/innsikt/svindel-i-naere-relasjoner/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor vil du gifte deg?

Kjæresten ønsker å gifte seg og jeg vurderer det. Jeg var gift før men han har aldri vært gift...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kjæresten ønsker å gifte seg og jeg vurderer det. Jeg var gift før men han har aldri vært gift...

Dette er da ikke en grunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er da ikke en grunn.

Hun skriver at grunnen er at han ØNSKER å gifte seg. Det er grunn så god som noen og de fleste mennesker gifter seg fordi de ønsker det.

Så legger hun til en setning om at hun selv har vært gift før, men ikke han. Bare litt fakta. Ikke ment å være grunn, skulle jeg tro.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Og om han ikke har formue, så tar de pant i hans del av boligen, som vil kunne skape problem for hennes halvdel.

Anonymkode: 3021a...010

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og om han ikke har formue, så tar de pant i hans del av boligen, som vil kunne skape problem for hennes halvdel.

Anonymkode: 3021a...010

Ja, fallgruver i massevis dessverre. Har lært "the hard way" å ikke gifte meg igjen 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...