AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #1 Skrevet 19. juni 2023 Det er jo en kontrakt, hva burde man være bevist på før man gifter seg? Anonymkode: 15c72...383
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #2 Skrevet 19. juni 2023 Det samme som når man er samboere, bare litt mindre omfattende da man har flere rettigheter. Testamente, og ektepakt. Sistnevnte bør i tillegg til fordeling eiendeler dekke ting som hvem som kan bli boende i felles bolig, hvordan takst skal fastsettes, og ikke minst fordeling av husdyr. Anonymkode: 74a6a...b15
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #3 Skrevet 19. juni 2023 Jeg ville droppet å gifte meg. De fleste skilles etter noen år likevel. Bruk heller pengene til noe gøy enn på èn dag med moro. Anonymkode: cd6cd...821 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #4 Skrevet 19. juni 2023 Er det noe jeg ikke vet jeg burde vite? (Spm burde dekke det meste) Anonymkode: 88e82...82d
Topsi Skrevet 19. juni 2023 #5 Skrevet 19. juni 2023 (endret) Det er jo synd å si det. Men én bør være forberedt på brudd og dermed avklare før dere gifter dere økonomiske disposisjoner, evt ektepakt, hvor mye skal hver eie av hus etc? Og barn, har dere damme ønske ift om og evt hvor mange barn dere vil ha? Endret 19. juni 2023 av Topsi
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #6 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville droppet å gifte meg. De fleste skilles etter noen år likevel. Bruk heller pengene til noe gøy enn på èn dag med moro. Anonymkode: cd6cd...821 Jeg er fortsatt gift, 16 år senere. Foreldre og svigerforeldre er på 40-50 år. Vi stakk av, ambassadebryllup, en av de fineste dagene i vårt liv. Så bare å hoppe ut i det og også bli en familie formelt og juridisk. Men likevel er anbefalingen min; ektepakt. Anonymkode: 74a6a...b15 1
Trolltunge Skrevet 19. juni 2023 #7 Skrevet 19. juni 2023 Viktig å være enige om økonomi, fordeling av husarbeid/annet ansvar, og å diskutere hvordan man skal samarbeide om/når det kommer barn, angående fordeling av ansvar, egentid og jobb/økonomi da. Slikt bør egentlig alle par gå gjennom og diskutere inngående før de flytter sammen, og gjerne formulere som skriftlig avtale. Få gjør det. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #8 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det noe jeg ikke vet jeg burde vite? (Spm burde dekke det meste) Anonymkode: 88e82...82d Som gift må du dele alle pengene med partneren din hvis dere skilles. Alle penger opparbeidet mens dere var gifte, skal deles. Unntaket er arv, det får man beholde selv hvis man har holdt beløpet separat fra fellesøkonomien hele tiden (f.eks hatt det stående på en konto for seg selv hele tiden). Som samboere bare trenger du ikke dele noe av pengene dine med eksen. De er dine og bare dine. Eiendeler kjøpt sammen i spleiselag må deles da. Så da gjelder det å ha kvitteringen på sofaen i hjemmearkivet sitt og dokumentere at den ble betalt med DITT kort. Da er den din ved bruddet. Gifte må dele på møbler og inventar uansett hvem som betalte det. Anonymkode: cbf29...e7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå