Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Far jobber i jobben sin ut juli. Etter dette vil han ikke ha inntekt da han prøver å starte sitt eget selskap.

Vil han ha rett på foreldrepenger når han skal ut i permisjon fra desember til februar? Da har han hatt lønn i 6 av de 10 siste månedene før desember (hatt lønn fra februar til juli).

Som jeg tolker regelverket har han rett til foreldrepenger. Utifra hva dere vet har jeg forstått dette riktig? Har spurt NAV og de svarer at de må gjøre en vurdering når søknaden blir sendt inn i november.

Anonymkode: 6ec3c...bcd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Far jobber i jobben sin ut juli. Etter dette vil han ikke ha inntekt da han prøver å starte sitt eget selskap.

Vil han ha rett på foreldrepenger når han skal ut i permisjon fra desember til februar? Da har han hatt lønn i 6 av de 10 siste månedene før desember (hatt lønn fra februar til juli).

Som jeg tolker regelverket har han rett til foreldrepenger. Utifra hva dere vet har jeg forstått dette riktig? Har spurt NAV og de svarer at de må gjøre en vurdering når søknaden blir sendt inn i november.

Mottar han noe støtte av NAV mens han starter opp firma? 

Jeg vil tro at han har rett på foreldrepenger. 

Anonymkode: 31230...9b9

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Søk tidligere enn november. Så kan dere heller endre søknaden om det ikke blir innvilget.

Anonymkode: a7367...6f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Søk tidligere enn november. Så kan dere heller endre søknaden om det ikke blir innvilget.

Jeg tror han må søke i november, x antall uker før min permisjon utløper, hvis jeg husker det riktig!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mottar han noe støtte av NAV mens han starter opp firma? 

Jeg vil tro at han har rett på foreldrepenger. 

Han mottar ikke støtte av NAV mens han starter opp et selskap :)

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, da kan det muligens være en idé å søke om det, for da er det en ytelse som i allefall gir han rett på foreldrepenger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke ta hele din permisjon før fars permisjon utløper. Far kan ha én permisjonsdag 6 uker og 1 dag etter fødsel, mens du tar deg en feriedag.

Spør heller NAV om han mister rett til resten av permisjon om han er uten inntekt midt inne i permisjonen sin.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du trenger ikke ta hele din permisjon før fars permisjon utløper. Far kan ha én permisjonsdag 6 uker og 1 dag etter fødsel, mens du tar deg en feriedag.

Spør heller NAV om han mister rett til resten av permisjon om han er uten inntekt midt inne i permisjonen sin.

Jeg har allerede søkt og fått innvilget permisjon så det er ikke mulig dessverre  - men ellers god ide!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tror han må søke i november, x antall uker før min permisjon utløper, hvis jeg husker det riktig!

Du kan søke så snart barnet er født. Vi søkte sånn to uker etter fødsel, bare for å ha det unnagjort! 

Anonymkode: 55078...e28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan søke så snart barnet er født. Vi søkte sånn to uker etter fødsel, bare for å ha det unnagjort! 

Det skal jeg sjekke ut, takk!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har han sagt opp nåværende jobb selv? Om ikke så få en næringsfaglig vurdering fra godkjent aktør for dagpenger under etablering.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har allerede søkt og fått innvilget permisjon så det er ikke mulig dessverre  - men ellers god ide!

Jeg trodde denne kunne endres på underveis? Godt tips fra vedkommende du siterte, 1 permisjonsdag danner foreldrepengegrunnlaget for videre farspermisjon.

Anonymkode: fb150...2d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har han sagt opp nåværende jobb selv? Om ikke så få en næringsfaglig vurdering fra godkjent aktør for dagpenger under etablering.

Jeg trodde denne kunne endres på underveis? Godt tips fra vedkommende du siterte, 1 permisjonsdag danner foreldrepengegrunnlaget for videre farspermisjon.

Hmm mulig, da må jeg sjekke det isåfall! Takk for innspill :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og ja, han har sagt opp nåværende jobb selv!

AnonymBruker
Skrevet

Søknad om permisjon kan endres underveis. Det gjør heller ikke noe om han er uten inntekt i perioden mellom denne ene dagen og resten. De beregner kun foreldrepenger én gang.

Anonymkode: 1fc3a...351

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan endre søknaden din så mange ganger du vil :) 

Anonymkode: 2fd14...022

AnonymBruker
Skrevet
On 6/19/2023 at 10:09 PM, AnonymBruker said:

Du kan endre din. Så jo det er en mulighet 

Anonymkode: 128b1...898

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2023 den 22.09):

Du kan endre permisjonen din så mange ganger du ønsker. Gi beskjed til arbeidsgiver at du utsetter/forlenger permisjonen med 1 dag. De har ikke noe med det å gjøre. 

Hvis han ikke søker før dette arbeidsforholdet er over (senest dagen etter siste arbeidsdag) er det ny inntekt som er gjeldende, altså det som han tjener i firmaet. Det er også langt mer komplissert å søke som selvstendig næringsdrivende kontra arbeidstaker. De 6 mnd med opparbeidet rett gir bare rett på permisjon, men hva han får utbetalt er derimot noe helt annet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det har ikke noe for seg, foreldrepengene til far skal regnes ut i fra inntekten før start på permisjon, ikke før fødsel. 

Og som selvstendig næringsdrivende i oppstartfasen er det vel sjeldent man tjener millioner. Hovedregelen for beregning er de siste 3 årene med pensjonsgivende inntekt men ett av unntakene til hovedregelen er ved varig endring av inntekten. Å slutte i en jobb, og starte i en ny, er en varig endring. Det blir derfor kun det han har tjent fra juli-desember som blir med i grunnlaget for foreldrepenger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2023 den 22.04):

AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 9.20):

AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 9.31):

Søknad om permisjon kan endres underveis. Det gjør heller ikke noe om han er uten inntekt i perioden mellom denne ene dagen og resten. De beregner kun foreldrepenger én gang.

Anonymkode: 1fc3a...351

Har vårt på telefon med NAV nå, stemmer det dere sier. Han jeg snakket med foreslo at han tar ut en permisjonsdag før han slutter i jobben, også tar han resten på et senere tidspunkt, eksempelvis desember til februar :)

takk for hjelpen! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...