Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alvorlig introvert hva kan redde meg

Anonymkode: 78b14...747

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger du å reddes da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Introvert er jo fint å være det. Mener du innadvent og sjenert, kanskje? 

Anonymkode: d3624...c78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Øvelse. Jeg er like introvert fortsatt etter mange års tvangs-sosialisering på eget initativ, men det har gjort at jeg har gått fra å være ekstrem klein til helt normal å prate med. Så selv om jeg fortsatt foretrekker å være alene både på jobb og fritid, så klarer jeg og omgåes folk på en måte som gir både dem og meg noe positivt. 

Det er veldig nyttig og kunne fake et mer utadvendt ytre i visse situasjoner, men det er også viktig å sette grenser for egne behov. Du trenger ikke ære den største fest-løven eller den som prater høyest på fellesmøter, men det er vitkig at du har de verktøyene du trenger for å få til det du ønsker.

Øv deg på small-talk. Observer hvordan andre holder samtalen gående, og prøv det ut selv. Jeg begynte å øve meg ved å være litt "papegøye", så når jeg hadde hørt noen prate om noe jeg synes var interessant, så fortalte jeg det gjerne videre, og så begynte en liten ball og rulle. Eller så kan du øve deg på å si ja til ting, og å selv ta intiativ ved å for eks. invitere fokl du er komfortable rundt med på noe hyggelig. 

Anonymkode: d224e...514

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er også introvert. Det er ingenting å "reddes" fra. Ønsker du redde en som er veldig ekstrovert? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke være det, jeg vil være sosial og gøy å henge med

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Innadvent og introvert er det samme. Sjenert er noe annet ja. 

Anonymkode: 126b2...23d

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du kan være sosial og gøy å henge med selv om du er introvert. 

Det å være introvert betyr hovedsaklig at man lader opp batteriene når man er alene eller når man er i sosiale sammenkomster som man finner stimulerende. 

Jeg liker å være sosial og vil tro jeg er "gøy å henge med". Jeg prater og koser meg. Men forskjellen mellom meg og mine venninner er at de kan møtes igjen kanskje dagen etter, to to dager etter det, og neste helg og... når jeg har vært sosial en kveld så har jeg storkost meg, men da er jeg mettet for både en og to uker. 

Med å akseptere hvordan jeg er så kan jeg kose meg i sosiale lag og hente meg inn igjen hjemme. Det kan bare ta litt tid å finne den balansen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei det er ikke det samme. 

Men introvert + innadvendt er en dritt kombo hva sosialt angår. 

Endret av Rights
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Ginny skrev (24 minutter siden):

Trenger du å reddes da?

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis man er alvorlig introvert så vil jeg tro man sliter med å få samlet krefter til dagens krav med tanke på hverdag og yrkesliv? Det er jo ikke fint i det hele tatt å alltid være utslitt uten mulighet til å hente seg inn?

Anonymkode: 8acbb...d32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ikke skifte personlighet. Jeg er godt over snittet innadvent selv, og i perioder frister det å isolere seg. Jeg blir aldri noen festløve, men mine tips er å være med på sammenkomster som gir meg noe. Jeg må ikke være med på ting som kun føles som et ork, da er jeg utslått i dagevis etterpå.  Jeg trives mye bedre i mindre grupper enn i store mengder med mange fremmede. Så det kan gjøres så enkelt at jeg drar å julebord med avdelingen, og dropper julebordet for alle ansatte på jobben f.eks.  

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Rights skrev (4 minutter siden):

Jesus. 

Allah. 

Nei det er ikke det samme. 

Men introvert + innadvendt er en dritt kombo hva sosialt angår. 

Hva er forskjellen da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Reddes fra kva?

Anonymkode: 7a6d9...f4c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette plager deg, så kan du prøve å trene. Ta små skritt og utfordre deg selv - snakk litt med noen, vær med på noe. Det blir lettere etterhvert. Man kan faktisk trene seg opp til å bli mer utadvendt, jeg har gjort det.

Anonymkode: cfa04...396

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei

Forskjell?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke fordi du er introvert. Jeg er veldig introvert, men er gøy å henge med! Hva er det som stopper deg? Blir du kjent med folk? Har du venner?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

image.png.5b1549597a751b0ae8b0d2fe1cfcfea2.png

Anonymkode: 7a6d9...f4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forskjell?

Introvert betyr at man henter energi alene, og blir sliten av sosial omgang.

Man kan være både utadvendt, morsom, inkluderende og limet i venneflokken, selvom man er introvert. 

Innadvent betyr at man er stille, innesluttet, tenkende.. En som ikke så lett å komme i kontakt med, kanskje?  

• Nyttig 2
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Sosialiser mer.

Mange lener seg på begrepet " introvert" i den tro at det er et sosialt handikap hvor man tar skade av å omgås med andre mennesker. Så lenge man passer på å balansere det sosiale med egentid for å lade batteriene er det ingenting som tilsier at en introvert ikke kan være et sosialt midtpunkt. Vi mennesker tar ikke skade av å bruke energi eller å anstrenge oss til tider. 

Syntes begrepene introvert/ekstrovert er veldig missforståtte blandt veldig mange som bruker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...