AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #1 Skrevet 19. juni 2023 Var på besøk i barnehagen barnet vårt skal begynne i i høst og det var en del ting jeg reagerte på. Spørsmålet mitt er om det er jeg som er storforlangende her, eller om dere ville reagert på dette også? Dette er første barnet, så vet ikke hva som er normalt. 1. Det var over 30 grader ute og klart varmere inne enn ute. Likevel valgte de å være inne? Et av barna var synlig varm og svett. Det reagerte de ikke på. 2. Akustikken i rommene var helt fryktelig. Kan sammenlignes med umøblerte rom. Det er ikke så rart i siden de hadde store vindusflater i rommet helt uten gardiner og generelt veldig lite ting, leker og møbler. Spurte hvordan de jobbet med å holde lydnivået nede, og de svarte at de delte opp i grupper og gikk ut (se neste punkt angående det å være ute). Kan jeg spørre om de kanskje kan gjøre noen fysiske tiltak for å bedre akustikken? Pedleder pekte også på taklampen og sa at den dempet lyden. En vikar rettet på henne. Støy er neppe på agendaen der. 3. Det er ikke et eget adskilt uteområde for de minste. Er ikke det vanlig? Uteområdet er stort og pga. terreng og bygninger er det umulig for de ansatte å ha oversikt over hele uteområdet på en gang. Siden jeg også forstår at de ansatte ikke kan være to steder på en gang, så spurte jeg hvordan de praktisk gjennomfører å være ute. De var visst veldig opptatt av at de nesten aldri var ute sammen med de to andre avdelingene. Da er de vel veldig lite ute da? Og bør ikke 1- og 2-åringer være innenfor synsfeltet til de ansatte til enhver tid? Om vinteren lar de enten være å gå ut pga. is, eller så plasserer de samtlige barn i vogn og går tur. Dette vil gjelde store deler av vinteren fordi det ofte er rett over og rett under null grader her. 4. Stabilt personale og nok antall voksne er viktig. Har ved to anledninger spurt fungerende styrer om samlet sykefravær og vikarbruk. Har bare fått svært unnvikende svar uten noe substans. Er ikke dette noe det er ok å forhøre seg om? Jeg aner ikke engang om vi får beskjed om at det i dag kun er en fast ansatt og en vikar på 12 barn under 3, bare for å ta et eksempel. Tanker? Anonymkode: 744e3...950
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #2 Skrevet 19. juni 2023 Kikke på andre barnehager først som sist? Anonymkode: 9de46...91c 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #3 Skrevet 19. juni 2023 4??? Virkelig ?????😱😱😱 Anonymkode: 9de46...91c 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #4 Skrevet 19. juni 2023 Har ikke kommunen din en oversikt på nett over hvilken «rating» barnehagen har? Der kan du sjekke hva foreldrene syns. Anonymkode: 531a2...a9c 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #5 Skrevet 19. juni 2023 kanskje du bør vurdere en familiebarnehage om du vil ha mindre forhold? Anonymkode: 84225...2ab 9
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #6 Skrevet 19. juni 2023 Nummer 2 og 4 er fine og helt konkrete punkt du kan be om dokumentasjon eller tiltak/måling på og dette ville jeg ikke latt gå uten svar! Anonymkode: 7428c...7fb 1
Sofakona Skrevet 19. juni 2023 #7 Skrevet 19. juni 2023 Hvor mange minutter så du alt dette på? Altså lagt opp dårlig inntrykk i løpet av 30 min? 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #8 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Var på besøk i barnehagen barnet vårt skal begynne i i høst og det var en del ting jeg reagerte på. Spørsmålet mitt er om det er jeg som er storforlangende her, eller om dere ville reagert på dette også? Dette er første barnet, så vet ikke hva som er normalt. 1. Det var over 30 grader ute og klart varmere inne enn ute. Likevel valgte de å være inne? Et av barna var synlig varm og svett. Det reagerte de ikke på. 2. Akustikken i rommene var helt fryktelig. Kan sammenlignes med umøblerte rom. Det er ikke så rart i siden de hadde store vindusflater i rommet helt uten gardiner og generelt veldig lite ting, leker og møbler. Spurte hvordan de jobbet med å holde lydnivået nede, og de svarte at de delte opp i grupper og gikk ut (se neste punkt angående det å være ute). Kan jeg spørre om de kanskje kan gjøre noen fysiske tiltak for å bedre akustikken? Pedleder pekte også på taklampen og sa at den dempet lyden. En vikar rettet på henne. Støy er neppe på agendaen der. 3. Det er ikke et eget adskilt uteområde for de minste. Er ikke det vanlig? Uteområdet er stort og pga. terreng og bygninger er det umulig for de ansatte å ha oversikt over hele uteområdet på en gang. Siden jeg også forstår at de ansatte ikke kan være to steder på en gang, så spurte jeg hvordan de praktisk gjennomfører å være ute. De var visst veldig opptatt av at de nesten aldri var ute sammen med de to andre avdelingene. Da er de vel veldig lite ute da? Og bør ikke 1- og 2-åringer være innenfor synsfeltet til de ansatte til enhver tid? Om vinteren lar de enten være å gå ut pga. is, eller så plasserer de samtlige barn i vogn og går tur. Dette vil gjelde store deler av vinteren fordi det ofte er rett over og rett under null grader her. 4. Stabilt personale og nok antall voksne er viktig. Har ved to anledninger spurt fungerende styrer om samlet sykefravær og vikarbruk. Har bare fått svært unnvikende svar uten noe substans. Er ikke dette noe det er ok å forhøre seg om? Jeg aner ikke engang om vi får beskjed om at det i dag kun er en fast ansatt og en vikar på 12 barn under 3, bare for å ta et eksempel. Tanker? Anonymkode: 744e3...950 1. Både ved høy temperatur og lav temperatur er det ikke uvanlig at man er inne med de minste. De er veldig sensitive for temperaturer og har verken samme regulering rent fysisk og har ikke samme motorikk som de på større avdelinger. Så dette er en normal praksis, fort gjort å bli dehydrert eller solbrent når gradene blir så høye. 2. Akustikk generelt i barnehagen så kan det være vanskelig å regulere. Det er mye støy, kanskje spesielt når de er små å mangler språk. Ellers så er det jo naturlig med mange på små rom. 3. Det er veldig godt for motorisk for de minste å variabel underlag eller utemiljø. Når det er is ute, så er risikoen for å falle på is stor. Barna kan slå hodet i isen eller tilsvarende, så dette er ett sikkerhetstiltak personalet gjør. 4. De skal ha nok bemanning utifra reglementet. Men dette er også en kampsak for de fleste barnehager, det er for stramt både økonomisk og praktisk. Det skal leies inn vikar, har de ikke nok vikarer må de ansette noen eller rokere på personalet. Eller så må styrer også bidra ved sykdom eller fravær. Er dette ditt første barn i barnehagen? Skjønner at det overveldende med så mye nytt ♥️ Anonymkode: b6d70...a88 11 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #9 Skrevet 19. juni 2023 Det kan være flere grunner til at de var inne akkurat i det dere var på besøk. Heller ikke unormalt at et barn blir varm og svett av å være i barnehagen, uavhengig om de er ute eller inne. Akustikken har personalet garantert tenkt over lenge før du kom på det, men har helt sikkert ikke fått penger til å gjøre noe med det. Hva mener du med adskilt område? Som gjerdet inn? De kan likevel ha et område som er mest deres, og personalet kan ha fin oversikt over barna. Det er ofte sykdom og vikarer i barnehager. Mange har heldigvis egne faste vikarer de kan ringe til ved sykdom, mens andre benytter seg av vikarbyrå. Da blir det mer vilkårlige vikarer. Anonymkode: c413c...eb0 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #10 Skrevet 19. juni 2023 Du høres slitsom ut, helt klart! Mitt råd til deg: slapp av og senk skuldrene, ungen overlever fint. 😅 Anonymkode: 2c48d...590 14 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #11 Skrevet 19. juni 2023 Høres ut som om du har vært på besøk i vår barnehage. Som ungene stortrives i. Anonymkode: a09dc...035 8 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #12 Skrevet 19. juni 2023 Det er ikke uvanlig at de trekker inn litt på sommeren for å få en pause fra sola, dersom det er dårlig med skygge i uteområdene. Jeg hadde ikke likt at min var flere timer ute i solsteik uansett med tanke på huden. Videre er dette med is på vinteren et problem i mange barnehager. I vår var det også store uteområder med is i vinter og det er helt håpløst glatt, selv om man prøver å strø med sand og diverse. Synes det er helt greit at de tar en vurdering da på om barna skal ut, det er jo ikke forsvarlig. Anonymkode: 65d67...af0 7
Gjest Lija Skrevet 19. juni 2023 #13 Skrevet 19. juni 2023 (endret) Alt er egentlig kjente problemer..de er altfor lite ute hos oss også. Men været får de nok ikke gjort noe med. Men sammen er man sterkere! Bare å melde seg inn i Fau med en gang, så slipper du å stå ansvarlig for alle tilbakemeldinger alene og dermed bli den «brysomme» forelderen😅 I bhg vår har de montert masse støydempende greier, så det setter de sikkert pris på at noen hjelper de å klage på. Tipper de følger bemanningsnormen, men det er absolutt ofte ikke godt nok. Lykke til med bhg-start😊 Endret 19. juni 2023 av Lija
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #14 Skrevet 19. juni 2023 I barnehagen vår hadde de et øre på veggen. Når det lyste rødt var det for mye støy og alle måtte dempe seg. I vår barnehage fikk vi dem til å lage slike bilder av de ansatte med borrelås og så hang de opp de som var på jobb på veggen hver morgen. Da kunne man se hvem som var på hvilken gruppe etc. Man merket jo fort om det var bare ukjente eller vikarer da. Vår barnehage hadde eget uteområde for de små. Og de var mye ute i skyggen, lekte med vann etc. Anonymkode: 29aff...669 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #15 Skrevet 19. juni 2023 Mitt tips er følg magefølelsen. Kanskje se om en annen barnehage gir bedre magefølelse? Vi byttet på første barnet og det var helt klart riktig. Men, du bør senke forventningene. Forholdene i bhg er ikke ideelt før 1 åringer og det er det like greit å innse først som sist. Anonymkode: 06ced...40f 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #16 Skrevet 19. juni 2023 La meg gjette? Dette er ditt første barn. Du høres slitsom ut. Høyt sykefravær er det i alle barnehager.. men hva med å ta en titt på en mindre barnehage? Høres ut som det kan være noe for deg! Anonymkode: 16f14...a87 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #17 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Var på besøk i barnehagen barnet vårt skal begynne i i høst og det var en del ting jeg reagerte på. Spørsmålet mitt er om det er jeg som er storforlangende her, eller om dere ville reagert på dette også? Dette er første barnet, så vet ikke hva som er normalt. 1. Det var over 30 grader ute og klart varmere inne enn ute. Likevel valgte de å være inne? Et av barna var synlig varm og svett. Det reagerte de ikke på. 2. Akustikken i rommene var helt fryktelig. Kan sammenlignes med umøblerte rom. Det er ikke så rart i siden de hadde store vindusflater i rommet helt uten gardiner og generelt veldig lite ting, leker og møbler. Spurte hvordan de jobbet med å holde lydnivået nede, og de svarte at de delte opp i grupper og gikk ut (se neste punkt angående det å være ute). Kan jeg spørre om de kanskje kan gjøre noen fysiske tiltak for å bedre akustikken? Pedleder pekte også på taklampen og sa at den dempet lyden. En vikar rettet på henne. Støy er neppe på agendaen der. 3. Det er ikke et eget adskilt uteområde for de minste. Er ikke det vanlig? Uteområdet er stort og pga. terreng og bygninger er det umulig for de ansatte å ha oversikt over hele uteområdet på en gang. Siden jeg også forstår at de ansatte ikke kan være to steder på en gang, så spurte jeg hvordan de praktisk gjennomfører å være ute. De var visst veldig opptatt av at de nesten aldri var ute sammen med de to andre avdelingene. Da er de vel veldig lite ute da? Og bør ikke 1- og 2-åringer være innenfor synsfeltet til de ansatte til enhver tid? Om vinteren lar de enten være å gå ut pga. is, eller så plasserer de samtlige barn i vogn og går tur. Dette vil gjelde store deler av vinteren fordi det ofte er rett over og rett under null grader her. 4. Stabilt personale og nok antall voksne er viktig. Har ved to anledninger spurt fungerende styrer om samlet sykefravær og vikarbruk. Har bare fått svært unnvikende svar uten noe substans. Er ikke dette noe det er ok å forhøre seg om? Jeg aner ikke engang om vi får beskjed om at det i dag kun er en fast ansatt og en vikar på 12 barn under 3, bare for å ta et eksempel. Tanker? Anonymkode: 744e3...950 Er pedleder selv, skal prøve å svare så godt jeg kan. 1) Av og til må vi dele barnegruppen. Dette fjør vi av hensyn til barna. Da kan noen være ute på formiddagen, og andre på ettermiddagen. De som er inne kan ha planlagt opplegg som en aktivitet eller tema arbeid/språkgruppe eller annet. Ved å dele barnegruppen får de ikke så mange andre barn å forholde seg til, og vi voksne ser hvert enkelt barn lettere når det ikke er så mange. Jeg kan ikke svare på hvorfor de ikke reagerte på barnet som å svett ut. Kanskje har de prøvd å kle av barnet, men barnet ikke vil? 2) Støy er et stort problem i mange barnehager. Og du har helt rett i at ikke alle rom er godt nok engnet. Fint at du er oppmerksom på det, og gjør personalet oppmerksom på at det er tiltak man kan gjøre. Gardiner kan vi ikke ha i min barnehage pga kvelningsfare. Men, tepper og ting på veggene kan hjelpe litt ja. 3) Vi har heller ikke et adskilt område for de minste. Men, vi holder dem samlet på de ulike sonene. De minste må vi ha under oppsyn ja. Det er og sånn at alle voksne som er ute, har ansvar for alle barna. Ikke bare dem på den avdelingen de jobber. Ser de et barn som har gått litt vekk fra de andre, følger vi dem tilbake til de andre. Vi er ute nesten hver dag om vinteren og. Men, vi må såklart se an barnas behov og. Er det mye is må vi holde dem inne til vi har fått strødd. Ustø babyer på glattisen vil vi ikke ha. På turer må de minste sitte i vogn, men de får selvfølgelig komme ut av vognen når vi har kommet frem dit vi skal. 4) Det er viktig! Det er lover som angir hvor mange voksne pr. barn vi skal være. Bemanning, sykefravær og problemer med å skaffe vikarer er et kjempe problem for barnehager i dag. Tipper hun har snart unnvikende fordi det er noe de (og stort sett alle) barnehager sliter med i dag. Hør med styrer en gang til, ikke så rart du reagerer hvis du ikke får et skikkelig svar. Så bra du engasjerer deg for barnet ditt! Det er en stor overgang både for deg og barnet ditt å begynne i barnehage, og det er lov å spørre når man lurer på noe. Jeg hadde tatt en telefon til styrer, kanskje hun kan trygge deg litt. Og får du veldig dårlig magefølelse, så er det kanskje noe i det. Anonymkode: e0f4e...b4b 1 1
Gjest Albbas Skrevet 19. juni 2023 #18 Skrevet 19. juni 2023 Jeg fikk også dårlig inntrykk første gang vi besøkte barnehagen. 😂 Jeg syns den ene ansatte var skikkelig sur, uteområdet elendig (det er det fortsatt), og lite leker og trangt inne. Ungene har stortrivdes og de ansatte er GULL. "hun sure" er ikke sur, men ganske lavmælt og avbalansert og en perfekt kontrast til de andre mer utadvendte. Hun hauser seg aldri opp. Nydelig dame. Uteområdet er kjipt men det kompenserer de for med mye tur. De har mer enn nok leker, alt er bare ikke synlig til enhver tid og de har mange grupperom jeg aldri fikk se. Sykefravær er viktig ja, men sykefraværet på et tidspunkt er jo ikke nødvendigvis representativt. Noen ganger lar det seg også bedre løse uten vikarer.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #19 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Var på besøk i barnehagen barnet vårt skal begynne i i høst og det var en del ting jeg reagerte på. Spørsmålet mitt er om det er jeg som er storforlangende her, eller om dere ville reagert på dette også? Dette er første barnet, så vet ikke hva som er normalt. 1. Det var over 30 grader ute og klart varmere inne enn ute. Likevel valgte de å være inne? Et av barna var synlig varm og svett. Det reagerte de ikke på. 2. Akustikken i rommene var helt fryktelig. Kan sammenlignes med umøblerte rom. Det er ikke så rart i siden de hadde store vindusflater i rommet helt uten gardiner og generelt veldig lite ting, leker og møbler. Spurte hvordan de jobbet med å holde lydnivået nede, og de svarte at de delte opp i grupper og gikk ut (se neste punkt angående det å være ute). Kan jeg spørre om de kanskje kan gjøre noen fysiske tiltak for å bedre akustikken? Pedleder pekte også på taklampen og sa at den dempet lyden. En vikar rettet på henne. Støy er neppe på agendaen der. 3. Det er ikke et eget adskilt uteområde for de minste. Er ikke det vanlig? Uteområdet er stort og pga. terreng og bygninger er det umulig for de ansatte å ha oversikt over hele uteområdet på en gang. Siden jeg også forstår at de ansatte ikke kan være to steder på en gang, så spurte jeg hvordan de praktisk gjennomfører å være ute. De var visst veldig opptatt av at de nesten aldri var ute sammen med de to andre avdelingene. Da er de vel veldig lite ute da? Og bør ikke 1- og 2-åringer være innenfor synsfeltet til de ansatte til enhver tid? Om vinteren lar de enten være å gå ut pga. is, eller så plasserer de samtlige barn i vogn og går tur. Dette vil gjelde store deler av vinteren fordi det ofte er rett over og rett under null grader her. 4. Stabilt personale og nok antall voksne er viktig. Har ved to anledninger spurt fungerende styrer om samlet sykefravær og vikarbruk. Har bare fått svært unnvikende svar uten noe substans. Er ikke dette noe det er ok å forhøre seg om? Jeg aner ikke engang om vi får beskjed om at det i dag kun er en fast ansatt og en vikar på 12 barn under 3, bare for å ta et eksempel. Tanker? Anonymkode: 744e3...950 1) Spurte du hvorfor de var inne? Det kan være hensyn som du ikke umiddelbart ser? At de har vært ute mye tidligere på dagen og gir de små en pause fra sola? At det var fravær av voksne og derfor mer oversiktlig å være inne? At et barn er synlig svett, javel? Å kle av barnet til det går i en t-shirt og en shorts, og allikevel svetter, kan ikke gjøre så mye med at et barn er veldig varm av seg annet enn å gi det mange muligheter til å drikke vann. 2) Aldri hørt om foreldre som bryr seg om akustikken i rommene. Du kan jo kjøpe inn utstyr eller sende en epost til styrer med ønske om at det blir prioritert støydempende møbler/muligheter? 3) Mange barnehager som ikke har adskilt uteområde. Den jeg jobber i har ikke det, vi klarer likevel å holde øye med de små ved å være aktiv på uteområdet. Også veldig vanlig at de minste barna holder seg i nærheten av personalet når man er ute. Noen vandrer jo, men de følger man opp. 4) Styrer kommer ikke til gi deg informasjon om samlet sykefravær og vikarbruk, hallo! Hva slags informasjon mener du deg berettiget her som ikke er ansatt i barnehagen? Du kan be pedleder om at du ønsker å bli opplyst om når det er vikar på avdelingen, men at personalet skal drive å oppdatere deg på fravær histen og pisten, det kan du ikke forvente. Anonymkode: 8f9aa...748 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #20 Skrevet 19. juni 2023 1. Noen barn blir fort varme og svette. Ikke så mye å gjøre med det, og jeg ville ikke ha vært bekymret over dette. 2. De har nok ikke penger til å fikse akustikken dessverre. 3. De minste bør absolutt ha eget område. Kan høres ut som om de er lite ute. Hvis det er viktig for deg at barnet er ute hver dag, så anbefale deg å se om det kan være andre barnehager som er aktuelle. 4. Vet ikke om det er vanlig å få svar på dette. Tror neppe de har opplevd at noen spør, men jeg skjønner godt at du lurer. Hvis du ikke spør, så får du neppe vite om at de bruker mye vikarer. Det er ikke noe barnehager skryter av. Anonymkode: df548...dbe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå