AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #1 Skrevet 19. juni 2023 Hallo! Mannen min sliter med sin private økonomi, og har lønnstrekk som betyr at han får utbetalt kun 17 200 kroner i lønn hver måned. Vi har omtrent 40 000 kroner i fellesregninger (boliglån ol.), som jeg har måttet stå for alene siden han ikke har midler igjen. I tillegg til andre vanlige, faste private utgifter (mobil, forbruk ol.), har han betalt fast barnebidrag på 4700 kroner per måned (ett barn, 15 år). Barnet har ingen spesielle behov. Mannen min var for et par måneder siden i kontakt med Nav i håp om økonomisk rådgivning, og en midlertidig løsning på barnebidraget til han kommer i balanse igjen. Dessverre kom han ingen vei, og lot det ligge. Nå har han fått brev om økt barnebidrag til 6400 kroner per måned! Hvordan skal det være mulig for han å håndtere dette? Da har han 10 800 kroner igjen som skal dekke boliglån, mobilregningene, strøm, internett, kommunale avgifter, transport, mat... Det er jo helt umulig! Nav forklarer at han må betale den høye summen siden barnets mor er arbeidsledig. Det synes jeg ikke høres rettferdig ut i det hele tatt. Det er vel egne støtteordninger i Nav for arbeidsledige? Barnet bor hos oss flere netter hver måned, og vi har også utgifter knyttet til mat og underholdning. I tillegg betaler mannen min for tenåringens mobilutgifter. (Bare så det er nevnt, så har vi begge et veldig godt forhold til tenåringens mor. Vår frustrasjon er ikke rettet mot henne, men mot Nav). Hva tenker forumet om situasjonen? Er det sånn det skal være, eller kan det ha skjedd en feilvurdering av Nav her? Anonymkode: 3a0d4...a10
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #2 Skrevet 19. juni 2023 Få moren til å gi pappaen pengene tilbake? Anonymkode: 86338...6d3 2
Liljerød Skrevet 19. juni 2023 #3 Skrevet 19. juni 2023 NAV skal vel skjønnsmessig fastsette inntektsgrunnlag for mor? Uansett kan det hende at dere kan få en ny vurdering på hvor mye lønnstrekk mannen din skal ha. Han har krav på å sitte igjen med livsopphold til seg selv. Jeg vet dessverre ikke satsene på dette.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #4 Skrevet 19. juni 2023 Dette er desverre helt lovlig.. Samboeren min tjener 420 000 i året og har utbetalt 26 000. Han betaler 7500 i bidrag som betyr at han nesten ikke har råd til å kjøpe ting til de to barna han har fulltid.. Barnebidrag går foran alt og er sjeldent rettferdig i mannens favør. Anonymkode: 4db5f...a29 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #5 Skrevet 19. juni 2023 Meg over her; i vår tilfelle har barnets mor TO utdanninger, men velger å ikke jobbe fordi hun får nok i bidrag fra alle fedrene. Nav nekter også å skjønnsligne inntekten hennes selvom det er dokumentert at hun ikke er syk. Bidraget blir høyere jo mindre mor tjener. Helt sykt at det er sånn i 2023 Anonymkode: 4db5f...a29 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #6 Skrevet 19. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Meg over her; i vår tilfelle har barnets mor TO utdanninger, men velger å ikke jobbe fordi hun får nok i bidrag fra alle fedrene. Nav nekter også å skjønnsligne inntekten hennes selvom det er dokumentert at hun ikke er syk. Bidraget blir høyere jo mindre mor tjener. Helt sykt at det er sånn i 2023 Anonymkode: 4db5f...a29 Hun har to utdanninger men syns 7500 X 2 er nok å leve på.....? Anonymkode: 86338...6d3 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #7 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Meg over her; i vår tilfelle har barnets mor TO utdanninger, men velger å ikke jobbe fordi hun får nok i bidrag fra alle fedrene. Nav nekter også å skjønnsligne inntekten hennes selvom det er dokumentert at hun ikke er syk. Bidraget blir høyere jo mindre mor tjener. Helt sykt at det er sånn i 2023 Anonymkode: 4db5f...a29 Det er jo sjukt at moren kan velge om hun vil være i jobb eller ikke, og det er hva bidragssummen står og faller på.. 😱 Anonymkode: 24646...714
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #8 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er desverre helt lovlig.. Samboeren min tjener 420 000 i året og har utbetalt 26 000. Han betaler 7500 i bidrag som betyr at han nesten ikke har råd til å kjøpe ting til de to barna han har fulltid.. Barnebidrag går foran alt og er sjeldent rettferdig i mannens favør. Anonymkode: 4db5f...a29 Det du sier om at barnebidrag sjelden er rettferdig i mannens favør, det er Bullshit. Som regel så slipper menn lett unna, og kommer ikke i nærhetem av å betale det barn faktisk koster. Men klart, for menn som ikke tar ansvar for egne barn og ikke tilbringer noe tid med dem vil det selvfølgelig bli et høyere barnebidrag enn for menn som har samvær, evt har barna like mye. Av en eller annen "merkelig " grunn er det nesten uten unntak den nye samboeren til mannen som syns at dette barnebidraget er så "urettferdig". Anonymkode: 5d0c6...934 13 7
solsolsol Skrevet 19. juni 2023 #9 Skrevet 19. juni 2023 Lønnstrekket må vel reduseres når barnebidraget øker.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #10 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo sjukt at moren kan velge om hun vil være i jobb eller ikke, og det er hva bidragssummen står og faller på.. 😱 Anonymkode: 24646...714 Dette er bare tull. Hvis mora ikke er i jobb så skjønnsligner NaV hvis hun har mulighet til å jobbe. Som mor så går man dessuten glipp av pensjonsopptjening om man bare skulle leve på barnebidrag, så ingen oppegående mor ville gjort noe sånt. Anonymkode: 5d0c6...934 6 1
solsolsol Skrevet 19. juni 2023 #11 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det du sier om at barnebidrag sjelden er rettferdig i mannens favør, det er Bullshit. Som regel så slipper menn lett unna, og kommer ikke i nærhetem av å betale det barn faktisk koster. Men klart, for menn som ikke tar ansvar for egne barn og ikke tilbringer noe tid med dem vil det selvfølgelig bli et høyere barnebidrag enn for menn som har samvær, evt har barna like mye. Av en eller annen "merkelig " grunn er det nesten uten unntak den nye samboeren til mannen som syns at dette barnebidraget er så "urettferdig". Anonymkode: 5d0c6...934 En av mine beste venner får 16500 i barnebridrag for sine to barn. Hun er også i full jobb, med helt vanlig god lønn. Selvfølgelig koster det ikke 33000 i måneden å forsørge to unger, om man tenker at man skal betale like mye hver. I tillegg får hun barnetrygd. I realiteten sponser eksen alt med ungene + mye av hennes livsstil, det innrømmer hun fint selv, og stresser litt for hvordan hun skal klare seg når ungene blir voksne og hun mister barnebidraget. Tviler på at hun er det eneste tilfellet 😅 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #12 Skrevet 19. juni 2023 solsolsol skrev (1 minutt siden): En av mine beste venner får 16500 i barnebridrag for sine to barn. Hun er også i full jobb, med helt vanlig god lønn. Selvfølgelig koster det ikke 33000 i måneden å forsørge to unger, om man tenker at man skal betale like mye hver. I tillegg får hun barnetrygd. I realiteten sponser eksen alt med ungene + mye av hennes livsstil, det innrømmer hun fint selv, og stresser litt for hvordan hun skal klare seg når ungene blir voksne og hun mister barnebidraget. Tviler på at hun er det eneste tilfellet 😅 Dette må være en privat avtale, og ikke et beløp som er fastsatt av NAV. Barnebidraget skal også dekke barnas andel av boutgifter osv, så det er ikke kun mat og klær bidraget skal dekke altså. Man skal dessuten ikke betale like mye hver som du sier, man skal betale etter evne. Anonymkode: 5d0c6...934 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #13 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hun har to utdanninger men syns 7500 X 2 er nok å leve på.....? Anonymkode: 86338...6d3 Hvor fikk du 7500,- x 2 i fra? Og det står bidrag fra "alle" fedrene, så det kan jo være både tre og fire fedre og avhengig av hva de tjener og må betale i bidrag, så kan det bli en bra månedsinntekt for henne. Anonymkode: 672d8...86a 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #14 Skrevet 19. juni 2023 Hvorfor skal barnet unngjelde for at faren har rotet til økonomien og har lønnstrekk? Anonymkode: c8651...75c 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #15 Skrevet 19. juni 2023 solsolsol skrev (7 minutter siden): En av mine beste venner får 16500 i barnebridrag for sine to barn. Hun er også i full jobb, med helt vanlig god lønn. Selvfølgelig koster det ikke 33000 i måneden å forsørge to unger, om man tenker at man skal betale like mye hver. I tillegg får hun barnetrygd. I realiteten sponser eksen alt med ungene + mye av hennes livsstil, det innrømmer hun fint selv, og stresser litt for hvordan hun skal klare seg når ungene blir voksne og hun mister barnebidraget. Tviler på at hun er det eneste tilfellet 😅 Slo inn på nav sin bidragskalkulator. 2 barn, født 2010 og 2012, inntekt hun 600 000, inntekt han 3 000 000. Beløpet å betale totalt i bidrag ble under 14.000 kroner. At beløpet totalt blir høyt her, er jo at beløpet i total inntekt for disse 2 er høyt. Man bruker gjerne penger på barna etter hvor mye man tjener, ikke hvor mye det minimum koster å forsørge 1 barn. Hvis de 2 hadde bodd sammen hadde barna fått nytte av at far tjener 3 millioner, hvorfor skal de ikke få nytte av dette bare fordi foreldrene bor hver for seg? Anonymkode: 5d0c6...934 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #16 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor fikk du 7500,- x 2 i fra? Og det står bidrag fra "alle" fedrene, så det kan jo være både tre og fire fedre og avhengig av hva de tjener og må betale i bidrag, så kan det bli en bra månedsinntekt for henne. Anonymkode: 672d8...86a Men med mange barn blir det jo også mange utgifter. Anonymkode: c645a...9ce
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #17 Skrevet 19. juni 2023 Liljerød skrev (30 minutter siden): NAV skal vel skjønnsmessig fastsette inntektsgrunnlag for mor? Uansett kan det hende at dere kan få en ny vurdering på hvor mye lønnstrekk mannen din skal ha. Han har krav på å sitte igjen med livsopphold til seg selv. Jeg vet dessverre ikke satsene på dette. Ikke vanlig dersom inntektstapet er nytt og sannsynligvis forbigående. Målet med skjønnet er å hindre at folk unødvendig jobber lite. Anonymkode: 9d3ba...4e6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #18 Skrevet 19. juni 2023 Barnebidrag går foran lønnstrekk. Man kan be namsmannen endre lønnstrekket i tråd med nytt bidrag Anonymkode: 9d3ba...4e6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #19 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hun har to utdanninger men syns 7500 X 2 er nok å leve på.....? Anonymkode: 86338...6d3 Hun har 5 barn, så hun får nok i bidrag og trygd. Samboeren min har 1 barn med henne, og 2 barn han har 50/50 og ikke betaler bidrag for fordi han og barnemor tjener det samme. Hun første flyttet så langt gokk det går så det er tilnærmet umulig for fedrene å ha høyt samvær. Anonymkode: 4db5f...a29 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2023 #20 Skrevet 19. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor fikk du 7500,- x 2 i fra? Og det står bidrag fra "alle" fedrene, så det kan jo være både tre og fire fedre og avhengig av hva de tjener og må betale i bidrag, så kan det bli en bra månedsinntekt for henne. Anonymkode: 672d8...86a Det mange bidragspliktige (og samboerne deres) ikke skjønner å forstå er at bidraget skal gå til barna og ikke mora til barna. Hvor mye det koster i det daglige å ha disse barna, også boutgifter er en del av bidraget fordi man trenger større bolig når man har barn enn når man bor alene. Bidrag er ikke inntekt, det er dekning til hva det koster å ha barn. Det er jo bare å kreve om mer samvær hvis det er så forferdelig å betale bidrag til eget barn. Men bidragspliktig må regne med at det vil koste mer å ha barnet boende enn hva bidraget er på. Anonymkode: 5d0c6...934 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå